IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo akupunktio ennen alkionsiirtoa alkoi kiinnostaa itseäkin! Onko siis jotkut tietyt paikat, mihin neulat laitetaan? Mietin, että eräällä läheiselläni on neulat ja tehnyt työssään akupunktiohoitoja, muttei siis mitenkään lapsettomuushoitoihin liittyvää, niin voisinko jotenkin hyödyntää tätä. Vai olisiko ihan ns. tavallisestakin akupunktiosta jo hyötyä. Kerran olen ollut hänen "hoidossaan" ja kyllä se ainakin jollain lailla rentoutti.

Tai onko kellään mitään suosituksia Keski-Uudenmaan alueelta?

Jossittelusta vielä, että päätettiin, ettei ilmoittauduta elokuussa, vaan vasta syyskuussa. Olen jo monesti ollut pyörtämässä päätöstä, kun kuukaudenkin viive tuntuu isolta. Varsinkin nyt, kun kävi niin oudosti, että edellinen kierto ennätyslyhyt. Mietin mahduttasiinko ja ehdittäisiinkö sittenkin elokuussa mukaan. Meillä matka varattuna, niin se blokkaa kyllä monta viikkoa, joten voi olla, ettei elokuu mahdollinen, vaikka kuinka asiaa pyörittelisin.

Puoliso jo ilmoitti, ettei suostu siihen, että lähdettäisiin reissuun pian keräyksen jälkeen. Olin viimeksi kolmisen viikkoa toipilaana ja kävin viikon aikana kahdesti päivystyksessä. Voi olla, että nyt toipuminen menisi helpommin, mutta koska ei voi tietää, niin parempi pysytellä suomalaisen terveydenhuollon piirissä.

Tämä on kyllä niin hämmentävä prosessi, kun yleensähän kuukausi menee ihan hujauksessa mutta näissä lapsettomuusasioissa kuukauden missaaminen - oli syy mikä vain - voi tuntua vetäisevän maton jalan alta. Hajoilin itse kesäkuussa kesken työpäivän (ja oli pakko kertoa syy työkaverillekin), kun kuukautiset alkoivat oudon etuajassa niin, että varmistui, ettei elokuussakaan pääsisi siirtoon. Sain sitten onneksi Tilkan lääkäriltä luvan siirtää kiertoa hieman - se tavallaan paransi lomaani, toisaalta piti nämä asiat tiiviisti mielessä puolet lomasta, kun piti muistaa lääke kahdesti päivässä. Toivottavasti siirron ajoitus nyt onnistuisi kaiken säädön jälkeen. Kun inseminaatioihin yrittäessä tuli useita kertoja aikatauluesteitä, näin vielä hopeareunuksen: ehkä tämä on tarkoitettu näin ja onnistumme juuri nyt luomuna. 🤭 Nyt usko siihen alkaa olla jo hyvin vähäinen.

Kuulostaa siltä, että ajoittamalla hoidon vasta matkan jälkeen saatte ehkä hoitojaksolle hieman vähemmän huolia, kun ei tarvitse miettiä mahdollista pidempää toipumisaikaa ja sen vaikutusta matkaan. ❤️ Olen myös itse ollut matkustaessa helpottunut, jos ei ole edes pientä mahdollisuutta, että raskaus olisi alkanut, niin asiaa ei tarvitse huomioida syömisissä (vaikka tiedänkin, että ohje on, ettei tarvitsisi muutenkaan huomioida ennen plussaa).

Muokattu viimeksi:
Kiitos tsempeistä ja vinkeistä! Apteekissa vaihdettiin Fyremadel Ganirelixiin. Muistelisin täältä lukeneeni, että siinä olisi ohuempi neula? Se ainakin henkisesti helpottaa. 😃 Ajattelin pistää puolison pistohommiin ekalla kerralla, niin pääsen rauhassa tottumaan siihen piston tunteeseen. Ehkä ihan hyvä, että tämä tulikin näin nopeasti omalla kohdalla, ei tarvi miettiä kuukausikaupalla pistämisjuttuja.

Tsemppiä kaikille aikatauluja pohtiville. Ei ole aina helppoja juttuja. Se muu elämä hoitojen ympärillä on myös tärkeää.

@Pepino noin oon ymmärtänyt itsekin, eli sama lääke, mutta Ganirelixissä ohuempi neula. Mulla oli Ganirelix, ja oli kyllä helppo pistää, itse pistäminen ei tuntunut oikein miltään. Ainoastaan lääkeaine kirveli hetken aikaa pistämisen jälkeen, mutta ei se kirvelykään ollut mitään kovin suurta. Tsemppiä pistelyyn, ja hoitoon muutenkin! 🌈😊

@Pepino meillä mies hoiti pistelyt mutta sitten kun alkoi mennä jarrut kahdesti päivässä (pelattiin varman päälle kun edellisessä hoidossa jarru petti) ja jouduin itse gabirelixia laittamaan niin se oli yllättävän helppoa kun vaan asetti neulan 45 asteen kulmaan. Vein sen jo valmiiksi iholle ja siitä vaan painoin sisään ja meni tosi nätisti kun oli oikea kulma. Hurjasti tsemppiä hoitokiertoon!🌈

Meillä on nyt viimein alkamassa IVF-hoidot. Aiemmilla lapsettomuuspolin käynneillä jo vähän kerrottiinkin tuosta pitkän kaavan aikataulusta. Olin siinä käsityksessä että ensimmäinen ultraäänitutkimus tulisi vasta noin viikko tokien menkkojen jälkeen. Tämän mukaan suunnittelin lomareissuani. Nyt yllättäen sainkin ajan ensimmäiseen ultraan jo viikko ennen kuin tokat menkat olisi alkamassa. Eli siis jo ennen synarelan käytön aloittamista. Meidän lapsettomuuspolilla ei ollut edes tietoa miksi tuo ultraäänitutkimus on määrätty. Onkohan kuinka yleistä tämmöinen, onko moni teistä käynyt jo tuossa kohtaa ultraäänitutkimuksessa? Odottelen vielä tilkasta vastausta niin sitten selviää enemmän, halusin kuitenkin jo täältäkin kysellä.

Olin siinä käsityksessä että ensimmäinen ultraäänitutkimus tulisi vasta noin viikko tokien menkkojen jälkeen. Tämän mukaan suunnittelin lomareissuani. Nyt yllättäen sainkin ajan ensimmäiseen ultraan jo viikko ennen kuin tokat menkat olisi alkamassa. Eli siis jo ennen synarelan käytön aloittamista. Meidän lapsettomuuspolilla ei ollut edes tietoa miksi tuo ultraäänitutkimus on määrätty. Onkohan kuinka yleistä tämmöinen, onko moni teistä käynyt jo tuossa kohtaa ultraäänitutkimuksessa? Odottelen vielä tilkasta vastausta niin sitten selviää enemmän, halusin kuitenkin jo täältäkin kysellä.
Tilkassa oli pitkässä kaavassa ultraus suunnittelukäynnillä ja seuraava niin sanottu nollaultra, jossa tsekattiin, että Synarela tehonnut. Tuossa kohden olin käyttänyt Synarelaa useamman viikon ja sitä ennen oli juuri asiaan kuuluva kuukautisvuoto.

Tilkassa oli pitkässä kaavassa ultraus suunnittelukäynnillä ja seuraava niin sanottu nollaultra, jossa tsekattiin, että Synarela tehonnut. Tuossa kohden olin käyttänyt Synarelaa useamman viikon ja sitä ennen oli juuri asiaan kuuluva kuukautisvuoto.
Samanlailla meni täälläkin pitkässä kaavassa. Kuulostaa kyllä erikoiselta ultra-ajankohdalta 🙈 Teillä kuitenkin suunnittelukäynti varmaan jo oli? Toivottavasti saat pian asiaan selvyyden 😊

Toissapäivänä oli alkionsiirto, nyt sitten vain piinaillaan. Ennen siirtoa otettiin progesteroni arvo, joka olikin vain 35. Nyt on terolut, cyclogest ja prolutex käytössä, nämä aamuin illoin. Ja tähän lisänä vielä innohep ja prednisolon. Tässä tuntee syövänsä lääkkeitä.

Toissapäivänä oli alkionsiirto, nyt sitten vain piinaillaan. Ennen siirtoa otettiin progesteroni arvo, joka olikin vain 35. Nyt on terolut, cyclogest ja prolutex käytössä, nämä aamuin illoin. Ja tähän lisänä vielä innohep ja prednisolon. Tässä tuntee syövänsä lääkkeitä.

Olitko julkisella vai yksityisellä hoidossa? Tämä progetuki on tää kuuma peruna aihe itselle, kun alkionsiirtopäivänä (luonnollinen kierto) arvo oli itsellä vain 21, ja siitä julkisen lääkäri sanoi vaan että nojaa, vois olla vähän isompikin ja olis vaihtanut lennosta terolutin vain cyglogestiin. Nyt oon yrittänyt bongailla kaikkien kokemuksia aiheesta, että olisin mahdollisimman valmistautunut taistelemaan itselleni jatkoon vahvemman progetuen jos sitä ei suosiolla julkisella määrätä 🫣

Olitko julkisella vai yksityisellä hoidossa? Tämä progetuki on tää kuuma peruna aihe itselle, kun alkionsiirtopäivänä (luonnollinen kierto) arvo oli itsellä vain 21, ja siitä julkisen lääkäri sanoi vaan että nojaa, vois olla vähän isompikin ja olis vaihtanut lennosta terolutin vain cyglogestiin. Nyt oon yrittänyt bongailla kaikkien kokemuksia aiheesta, että olisin mahdollisimman valmistautunut taistelemaan itselleni jatkoon vahvemman progetuen jos sitä ei suosiolla julkisella määrätä 🫣
Ollaan yksityisellä, Dextralla. Mun oma lääkäri siellä alunperin laittoi rajaksi että pitää olla vähintään 70. Hän on heinäkuun lomalla, ja nyt toinen lääkäri määräsi että vähintään 80. Molemmat sanoivat että endon takia on tärkeää, että on tapeeksi korkea, tai näin sen ymmärsin. Ja tosiaan, mulla on aika järeä tukilääkitys nyt kun on terolut 2+2, cyclot 1+1 ja vielä toi prolutex 1+1. Ehkä voisit konsultoida yksityistä julkisen lisäksi?

Muokattu viimeksi:
Samanlailla meni täälläkin pitkässä kaavassa. Kuulostaa kyllä erikoiselta ultra-ajankohdalta 🙈 Teillä kuitenkin suunnittelukäynti varmaan jo oli? Toivottavasti saat pian asiaan selvyyden 😊
Juu suunnittelukäynti oli jo keväällä. Kyselin molemmista paikoista onko tuo ultraus nyt aivan välttämätön, ja sain tilkasta vastauksen että ei ole. Jotenka se siis jää nyt välistä ja ne kolme ultraa on sitten myöhemmin. Ensimmäinen tosiaan sitten vasta kun synarela on ollut jo jonkin aikaa käytössä.

Hyvä @Emri, että sait selvyyden asiaan. Synarelaa käytetään tosiaan useampi viikko, jonka aikana tulee vuoto ja sitten nollaultra. Siinä katsotaan onko Synarela tehonnut toivotusti ja jos on, niin pistely alkaa. Pistelyä voi olla tosi monta päivää ennen ultraa, tyyliin kahdeksan. Jos siinä ultrassa näyttää jo valmiilta, niin voivat määrätä keräyspäivän. Jos kasvattelua pitää vielä jatkaa, niin tulee toinen ultraus ja siellä saa keräyspäivän.

Voi siis olla, että hoidon aikana vain ns. nollaultra ja stimulaatioultra.

@Kyfi1985 kiinnostaisi tietää millä perusteella sait innohepin ja prednisolonin? 🤔
Minulla on myooma, siihen innohep varmuuden vuoksi, jos se vaikuttaisi kohdun verenkiertoon. Näin muistelen lääkärin sanoneen. Prednisolon on natural killer soluihin, joita siis liikaa kohdun testin mukaan. NK ongelmaan oli myös smoflipid infuusio, jotka jatkuvat jos raskaus alkaa.

Kuulostaa tutulta pohdinnalta. On ollut vaikea irtautua asiasta, kun takaraivossa tieto, ettei aikaa ole hirveästi, tulokset olleet huonoja ja syksyllä uusi yritys. Luulen, että ajatuskeloihin vaikuttanut oma syntymäpäivä (39 v. ei ole tässä mikään ilon aihe) ja siskon loppuvaiheen raskaus. Tuntuu niin epäreilulta, että joku saa tuosta vaan useita lapsia.

Olen surrut hukkaan menneitä munasoluja, miettinyt mahtaako seuraava stimulaatio mennä hyvin ja millaisia oloja lääkkeet aiheuttaa. Eipä hyvästä stimulaatiosta ole apua, jos käy taas niin, etteivät munasolut hedelmöity. Sitäkin olen miettinyt jo, että mitäs sen jälkeen. Julkisella ei kai ole tarjota sitten mitään eli jos halutaan jatkaa hoitoja, niin olisi pakko siirtyä yksityiselle. Sekin hirvittää (hyvän lääkärin löytäminen, pidempi matka klinikalle, kustannukset).

Huomaan myös, että asia pyörii huomattavasti enemmän omassa mielessä kuin puolison. Sekin nostaa tunteita pintaan. Tuntuu, että hänelle asia on ajankohtainen vain, kun hoidot käynnissä. Se on sekä ärsyttävää, että kadehdittavaa.
Mä niin tunnen tuon tuskan, ettei asioita meinaa saada pois ajatuksista ja mies ei tunnu ajattelevan juuri ollenkaan. Jossain vaiheessa se ärsytti todella paljon.
Kiitos paljon kokemuksista! Hyvä kuulla, että sullakaan ei ollut käynnit siirron kanssa aivan tarkasti ajoitettu (siis tyyliin kaksi käyntiä siirtopäivänä, ennen siirtoa ja siirron jälkeen - tuohonhan tarvitsisi vapaapäivän! ). Olenkin haaveillut, että kun kerran tutkimusnäyttöäkin on, olisikohan länsimainen lääketiede joskus valmis siihen, että siirtokäynti ja akupunktio voisivat tapahtua synkronoidusti samalla klinikalla.

Hyvä myös että tuli esiin tuo unen merkitys. Olen yrittänyt yritysaikana parantaa elämäntapoja eikä niissä olekaan varmaan kamalasti sanomista, mutta iltavirkkuudesta on vaikea luopua. En usko sen olevan lapsettomuutemme syy, mutta ennen siirtoa voisin tietoisesti panostaa siihen, että tulee varmasti nukuttua tarpeeksi.
Iltavirkkuus tuskin on lapsettomuuden syy, mut jos se muuten häiritsee, niin siihenkin löytyy erilaisia ratkaisuja. Tärkeintä varmaan yleisesti et saa riittävästi unta. Itsellä on auttanut melatoniini iltaisin jo useamman vuoden, sillä mulla oli aiemmin iltaisin väsymys hukassa. Jostain luin, että on tyypillinen adhd piirre, että unirytmi siirtyy myöhemmäksi.

Olisin halunnut käydä akupunktiossa, mutten tiedä Turusta yhden ainutta lapsettomuushoitoihin erikoistunutta lääkäriä joka tekis akupunktiota. Kun niitä etsin netistä, niin pääasiassa oli Helsingissä, eikä niitäkään turhan montaa.

Me ollaan oltu lomalla, itsellä toinen procren pistos tulossa lauantaina ja mies ollut letro kuurilla. Itsellä tulee kierron oireet voimakkaasti läpi, tällä viikolla ollut niin maan julmetun kipeät ovulaatiokivut, vatsa kipeänä, ulostaminen sattuu, selkä sattuu... Laitoin jo aiemmin viestiä asiasta ja vastaus oli et ei haittaa mitään, kun laitetaan toinen procren pistos. Jotenkin en taaskaan usko, kun kerran procrenin tarkoitus on laittaa oma kierto jäihin, niin miten se muka ei haittaisi. Ja anteeksi kiroiluni, mut vittu kun vituttaa nää jatkuvat kivut!!! Toivoin että procrenin ajan olis saanut olla ilman, mut ei. Miehellä oli sentään LH ja testoarvot parantantunut letrokuurilla, mikä ilahduttaa erittäin paljon! Jospa sit olis mahdollisuudet paremmat, jos meidän kahdesta pakastealkiosta ei olekaan mihinkään ja päädytään uuteen IVF kiertoon. Onpahan nyt ainakin käytetty kesä hyödyksi ja yritetty parhaamme! Ja kerrankin mieskin tekee jotain, eikä vaan ihmettele vieressä.

Meillä mies tuntuu kelailevan asiaa paljonkin mutta jotenkin erilaisesta näkökulmasta, johon liittyy sellaista jälkiviisastelua ja menneiden miettimistä. Tuntuu esimerkiksi miettivän tosi paljon sitä, että olisi pitänyt aloittaa yritys aiemmin. Ollaan oltu iät ajat yhdessä ja sen kannalta meillä voisi olla vaikka lukioikäinen lapsi, mutta kun ei ole ja nuoremmaksi ei muututa, niin... Olenkin antanut palautetta, että kannattaisi keskittyä nyt tähän hetkeen (ja myös tukemaan näissä kuvioissa väkisinkin enemmän kuormittuvaa naista tässä hetkessä). Häntä tuntuu myös nolottavan "meidän" (diplomaattisesti "meidän" - 39-vuotiaan miehen hedelmällisyys kun ei liene vielä kriittisesti iän vuoksi laskenut) ikä, ja on hyvin varovainen puhumaan hoidoista kenellekään. Ja mä sitten säännöllisesti provosoidun noista mietteistä, kun käyn herkillä. Ei mitään parisuhteen huippuaikaa.

Kiitos @Sarsabutt melatoniinivinkistä (ja paljon sympatiaa kurjan kuuloiseen tilanteeseen)! Saattaisi hyvinkin toimia mulla, pitää harkita. Alkoi huvittaa iltavirkkuuden yhdistyminen nimimerkkiini, mutta sen nopeasti keksiessäni mietin kyllä enemmän noita tuon edellisen kappaleen ikäasioita. 🤭

Muuten, tiedättekö mitä tapahtuu, jos ovulaatioplussa ehtii tulla ennen PAS-kontrolliultraa? Voidaanko PAS silti tehdä? Sain nyt ilmoittauduttua siirtoon mutta vielä epäselvää, ehdinkö aikaisen ovikseni ja kotikaupungin klinikan kesätauon puitteissa riittävän ajoissa ultraan.

Muokattu viimeksi:
Meillä mies tuntuu kelailevan asiaa paljonkin mutta jotenkin erilaisesta näkökulmasta, johon liittyy sellaista jälkiviisastelua ja menneiden miettimistä. Tuntuu esimerkiksi miettivän tosi paljon sitä, että olisi pitänyt aloittaa yritys aiemmin. Ollaan oltu iät ajat yhdessä ja sen kannalta meillä voisi olla vaikka lukioikäinen lapsi, mutta kun ei ole ja nuoremmaksi ei muututa, niin... Olenkin antanut palautetta, että kannattaisi keskittyä nyt tähän hetkeen (ja myös tukemaan näissä kuvioissa väkisinkin enemmän kuormittuvaa naista tässä hetkessä). Häntä tuntuu myös nolottavan "meidän" (diplomaattisesti "meidän" - 39-vuotiaan miehen hedelmällisyys kun ei liene vielä kriittisesti iän vuoksi laskenut) ikä, ja on hyvin varovainen puhumaan hoidoista kenellekään. Ja mä sitten säännöllisesti provosoidun noista mietteistä, kun käyn herkillä. Ei mitään parisuhteen huippuaikaa.

Kiitos @Sarsabutt melatoniinivinkistä (ja paljon sympatiaa kurjan kuuloiseen tilanteeseen)! Saattaisi hyvinkin toimia mulla, pitää harkita. Alkoi huvittaa iltavirkkuuden yhdistyminen nimimerkkiini, mutta sen nopeasti keksiessäni mietin kyllä enemmän noita tuon edellisen kappaleen ikäasioita. 🤭

Muuten, tiedättekö mitä tapahtuu, jos ovulaatioplussa ehtii tulla ennen PAS-kontrolliultraa? Voidaanko PAS silti tehdä? Sain nyt ilmoittauduttua siirtoon mutta vielä epäselvää, ehdinkö aikaisen ovikseni ja kotikaupungin klinikan kesätauon puitteissa riittävän ajoissa ultraan.
Mun koki mies lapsettomuuden myös jotenkin tosi nolona eikä halunnut asiasta puhua muille. Toki nyt kun on aikaa kulunut ja itse olen ollut aika avoin asiasta. On hänkin jo vähän asiasta ystävilleen vihjaillut ja yllättäen ei muillakaan olekaan välttämättä ihan eka kierrosta tärpännyt!

Kai PAS:iin pääsemiseen vaikuttaa pakkasessa olevien ikä? Meillä oli 5 päiväisiä, plussa lauantaina ja siirto perjantaina!

@Ehtoo munkin mielestä vain ovulaation ”sopiva” päivämäärä vaikuttaa että voiko siirtoa tehdä.

Eilen oli punktio lyhyen kaavan lopuksi josta 13 munasolua, 12 kypsää ja 11 hedelmöittyi. Nyt jännätään ensiviikolle kehittyykö moni/kukaan blastoksi 🤞 Viimeksi hedelmöittyi pitkässä kaavassa 5 joista kaikista kuitenkin tuli blastoja.

Takaisin