IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oliko sulla Taneli tai muilla suositella akupunktiohoitajia HUS-alueella? Haluaisin nyt mahd pian aloittaa käymään hoidoissa, siltä varalta että se auttaisikin seuraavassa siirrossa. Olen hyvin tietoinen siitä että pakkanen tyhjenee nopeasti tätä mukaa ja tällä hoitokierroksella meillä oli alkioiden suhteen tosi hyvä tuuri, mutta ensi kerralla alkiodiagnostiikan jälkeen ei välttämättä ole yhtään sama tilanne.
Maria E Korkeavuorenkadulla. Todella mukava nainen, pieni rauhallinen hoitotila. Hänellä on mittava kokemus lapsettomuuden hoidosta, joten mielenkiintoista aina kuulla hänenkin mielipiteitään.
Neulat nipistelee kyllä, ekalla kerralla itsellä jostain syystä enemmän kuin toisella, mutta me täällä olemme aika tottuneita neuloihin.
Korviin jätetään kaksi nastaa joita painellaan itse pitkin päivää ja ne pidetään korvissa viikon. Hän sitten irrottaa ne ja vaihtaa toiseen korvaan. Jänskä tunne. Mutta nukuin 9h yöllä hoidon jälkeen, en edes muista milloin niin olisi käynyt. Tuntui että neulat vapauttivat "jotain".
Paljon tsemppiä! 🙏🏻

Täällä vihdoin kp1 ja varasin 1.8. ultraan ajan ja sit selviää varmaan, että alotetaanko siitä heti luteaalistimulaatio. Tää on tän vuoden eka hoito, viime vuonna mulla oli niitä kolme. Nyt kokeillaan Menopurin sijasta Pergoverista. Myös viimeinen omilla soluilla. Pelottaa vähän, haluaisin omilla soluilla lapsen… 😭

Muokattu viimeksi:
Hedelmöittyminen vaatii, että siittiö ja munasolu ikään kuin keskustelevat keskenään. Kalsiumaktivaatiossa lisätään käsittääkseni liuos, joka edistää viestien vaihtoa ja siten hedelmöittymistä. Tutkimusten mukaan osalla miehistä kalsiumia niin vähän, ettei viesti mene munasolulle ja tuolla saadaan osassa tapauksissa hedelmöittyminen aikaan. Biologi sanoi, että heillä tällaisia potilaita vuosittain vain muutamia, eikä ole antaa tilastotietoa todennäköisyyksistä. Muistaakseni heitti arvion, että noin 60 % tapauksissa auttaa.

Meillä ei ole löytynyt syytä sille, että munasolut eivät hedelmöity ja seuraavaksi kokeillaan kalsiumaktivaatiota. En ollut ennen toukokuuta kuullutkaan asiasta.

Olen lukenut asiasta englanninkielisiä tutkimusyhteenvetoja ja katsonut ulkomaisen klinikan videon. Suomeksi en ole löytänyt asiasta tietoa, eikä kalsiumaktivaatiota mainita minkään klinikan hinnastossa.
Kiitos vastauksesta! Kuulostaa siltä että kalsiumaktivaatiosta voisi teidän kohdalla olla apua, toivotaan niin! Meidän kohdalla kuulostaa enemmän hakuammunnalta, kun moni muu jo kokeiltu. Meillä ekassa ivf:ssä tuli neljä kypsää munasolua ja kaikissa päästiin blaston siirtoon saakka eli harvinaisen hyvin keskustelivat keskenään🫡 tästä toki jo kolme vuotta. Oma fiilis on, että vanhat solut vain rupuisia ja niitä on vähän ja iän lisäksi syynä matala AMH ja endometrioosi.🫣

Dextralla asioineet, oletteko vielä saaneet Kela-korvauksia ja jos olette, kauanko käsittely kesti?

Omasta hakemuksestani on nyt kulunut kuusi viikkoa eikä päätöstä kuulu, vaikka keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä 30 päivää. Mietin onko jatkossa parempi tehdä noita hakemuksia kootusti vai jokaisen käynnin jälkeen - onkohan sillä merkitystä käsittelyaikaan?

Dextralla asioineet, oletteko vielä saaneet Kela-korvauksia ja jos olette, kauanko käsittely kesti?

Omasta hakemuksestani on nyt kulunut kuusi viikkoa eikä päätöstä kuulu, vaikka keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä 30 päivää. Mietin onko jatkossa parempi tehdä noita hakemuksia kootusti vai jokaisen käynnin jälkeen - onkohan sillä merkitystä käsittelyaikaan?
Juuri laitoin eilen salaiselle puolelle tästä kyselyä. Meidän paperit on saapuneet kelaan 24.6. Eli nyt myös tuo yli 30 päivää mennyt ja mitään ei ole kuulunut. Mä uskon että papereiden määrä ei vaikuta käsittelyaikaan ja eikös elokuusta/ alkusyksystä pitänyt järjestelmät saada niin että tulisivat suoraveloituksena?

Juuri laitoin eilen salaiselle puolelle tästä kyselyä. Meidän paperit on saapuneet kelaan 24.6. Eli nyt myös tuo yli 30 päivää mennyt ja mitään ei ole kuulunut. Mä uskon että papereiden määrä ei vaikuta käsittelyaikaan ja eikös elokuusta/ alkusyksystä pitänyt järjestelmät saada niin että tulisivat suoraveloituksena?
Itsellä hakemuksen käsittelyssä kesti yli kaksi kuukautta. Sitten yhtäkkiä tuli ilmoitus että huomenna maksetaan korvaus. Ajattelin lähettää loput paperit sinne kootusti ja jopa postilla.

Joo eipä sillä taida olla merkitystä laittaako kaikki kootusti vai vaan yhden selvityksen per hakemus kerrallaan, koska puolison hakemus laitettiin sähköisesti 22.6. eikä siitäkään ole tullut päätöstä.

Suorakorvausten pitäisi tosiaan toimia syksyllä, joten toivon mukaan ei jouduttaisi enää alkionsiirron yhteydessä lähettelemään papereita kelaan.

@Taneli kiitos tiedosta! Tuskin on siis korvauksia odotettavissa vielä ensi viikollakaan. Kun lähetin hakemuksen, oli keskimääräinen käsittelyaika 21 päivää ja nyt se on jo 31 päivää. Sairaanhoitokorvausten tavoitekäsittelyaika on kaksi viikkoa, joten tuo kaksi kuukautta on siihen nähden aivan liikaa.

Huih, ilmoittauduttiin ensimmäistä kertaa IVF-hoitoon ja päästiinkin jo nyt sisään! Luulin että hoito menee elokuun loppuun kesäsulun takia, meillä siis lyhyt kaava tulossa. Ja pistely pitäisi aloittaa jo huomenna. 😱 Onko mitään hyviä vinkkejä, miten se sujuisi mahdollisimman helposti? Lääkkeenä on Menopur ja Fyramadel. Jotenkin hurjalta tuntuu että tapahtuu näin nopeasti. 😀

Huih, ilmoittauduttiin ensimmäistä kertaa IVF-hoitoon ja päästiinkin jo nyt sisään! Luulin että hoito menee elokuun loppuun kesäsulun takia, meillä siis lyhyt kaava tulossa. Ja pistely pitäisi aloittaa jo huomenna. 😱 Onko mitään hyviä vinkkejä, miten se sujuisi mahdollisimman helposti? Lääkkeenä on Menopur ja Fyramadel. Jotenkin hurjalta tuntuu että tapahtuu näin nopeasti. 😀
Mulla pisteli pääasiassa kumppani mut sen kerran ku jouduin itse pistämään otin rohkaisevan viskihömpsyn 🤣 se oikeasti auttoi!

Mahtava juttu, että pääsitte noin nopeasti aloittamaan hommat! 😍 Ehkä ihan hyväkin, niin ei ennätä jännittämään viikkotolkulla pistelyitä ja muita juttuja. Sen verran tuohon pistämiseen itse sanon, että siihen tottuu nopeasti ja ajatuksen tasolla on ehkä inhottava asia, mutta käytännössä lähinnä tuntuu oudolta sitten, kun pistely pitää lopettaa. 😂 Mulle Gonal, Fyremadel tai muutkaan pistettävät lääkkeet eivät liiemmin tuottaneet hankaluuksia tai tuntemuksia. Fyremadel vähän kirvelee jälkikäteen, mutta aika hintsusti kuitenkin, odotin ihan infernaalisia tuntemuksia siitä. Oma pistettävä biologinen lääke on paljon inhottavampi ja kirvelee kuin etikkaa ruuttaisi, joten ehkä sen takia nämä IVF:ssä käytettävät lääkkeet eivät tuntuneet missään. Joten sanoisin, että ole huoleti. 😊

Mä pistelin itse koko ajan. Tai kerran puolison kaa kokeiltiin ja tajusin että haluan ite koordinoida mitä teen ja mahdollista kipua. Hyvin se meni, mutta mulla ei ole neulapelkoa. Jotkut sanovat että kylmä auttaisi kipuun, mutta samalla se kyllä kangistaa sitä. Hyvin se menee! Ite tein muistilistan paperille stepeistä ja seurasin sitä orjallisesti etten unohtanut mitään 😀 Tsemppiä hoidon aloitukseen! Hyvin se menee 🥰

Meillä elokuun puolessa välissä myös ilmoittautuminen toiselle IVF kierrokselle. Vähän sekaiset ajatukset siitä. Estrogen primingilla aloitetaan taas ja lyhyt kaava eessä. Hoitoon tehtiin pieniä muutoksia, Gonal-f vaihtui Menopuriksi. Lisäksi toiveestani IVF sijaan tehdään ICSI (meillä oli alle 25% hedelmöittyneitä, mutta pienillä munasolumäärillä saattoi olla vain huonoa tuuria, miehen näytteessä ei ongelmia).

Jollain tapaa toivon ettei mahduta, meillä molemmilla on ulkomaan pakollisia työreissuja 3 viikon ajan syys-lokakuun vaihteessa ja jotenkin olisi helpompaa ettei mahduta kuin se että työt sotkee eivätkä ota meitä hoitoon. Ja toki eka IVF kyllä vielä painaa, keskenmenosta on vasta 5vkoa. Oispa saatu jotain pakkaseen 🫠🫠 Kuten sanoin, vähän sekaiset ajatukset… Kesä on muuten ollut ihanaa aikaa, en ole miettinyt lapsettomuutta tai hoitoja lähes ollenkaan.

Mä pistelin itse koko ajan. Tai kerran puolison kaa kokeiltiin ja tajusin että haluan ite koordinoida mitä teen ja mahdollista kipua. Hyvin se meni, mutta mulla ei ole neulapelkoa. Jotkut sanovat että kylmä auttaisi kipuun, mutta samalla se kyllä kangistaa sitä. Hyvin se menee! Ite tein muistilistan paperille stepeistä ja seurasin sitä orjallisesti etten unohtanut mitään 😀 Tsemppiä hoidon aloitukseen! Hyvin se menee 🥰

Meillä elokuun puolessa välissä myös ilmoittautuminen toiselle IVF kierrokselle. Vähän sekaiset ajatukset siitä. Estrogen primingilla aloitetaan taas ja lyhyt kaava eessä. Hoitoon tehtiin pieniä muutoksia, Gonal-f vaihtui Menopuriksi. Lisäksi toiveestani IVF sijaan tehdään ICSI (meillä oli alle 25% hedelmöittyneitä, mutta pienillä munasolumäärillä saattoi olla vain huonoa tuuria, miehen näytteessä ei ongelmia).

Jollain tapaa toivon ettei mahduta, meillä molemmilla on ulkomaan pakollisia työreissuja 3 viikon ajan syys-lokakuun vaihteessa ja jotenkin olisi helpompaa ettei mahduta kuin se että työt sotkee eivätkä ota meitä hoitoon. Ja toki eka IVF kyllä vielä painaa, keskenmenosta on vasta 5vkoa. Oispa saatu jotain pakkaseen 🫠🫠 Kuten sanoin, vähän sekaiset ajatukset… Kesä on muuten ollut ihanaa aikaa, en ole miettinyt lapsettomuutta tai hoitoja lähes ollenkaan.
Meillä taitaa olla aika sama mahdollisesti aikataulu, kun elokuussa puolen välin paikkeilla saa ilmoittautua, priming myös ensin ja sitten icsi. Ja mullakin pari työmatkaa 😅 Ne osuu kyllä aikataulullisesti aika hyvin et en ajatellut että niistä tulee ongelma. Ehkä voi olla vähän kuormitusta mut rehellisesti tarviin myös muuta ajateltavaa. On toisaalta kiva, jos on sellainen tunne et kumminkin päin on ihan ok - pääsi hoitokierrokselle mukaan tai ei!

Pistäminen ollut yllättävän helppoa jopa kaltaiselleni neulakammoiselle. Eka kerta pelotti ja jännitti. Tuntui, että paljon vaiheita ja muistettavaa. Pian se meni jo nopeasti ja rutiinilla.

Fyremadelissa hiukan paksumpi neula, joten pidin vatsalla kylmäpussia ennen pistämistä. Fyremadelin ohjeen mukaan se pistetään reiteen, mutta klinikka ohjeisti pistämään vatsaan. Fyremadelia myydään viiden pakkauksissa, mutta jotkut apteekit myyvät myös yksittäin.

Voimia ja onnea hoitoon. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja tulos on toivottu.

Muokattu viimeksi:
Voisitteko @Harrets vain ilmoittautua kuukautta myöhemmin niin että matkat ei osuisi tielle? Olen ymmärtänyt, että klinikalta neuvottu ilmoittautumisajankohta on aikaisin mahdollinen vaihtoehto muttei sido myöskään potilaan kannalta ts. aina voi ilmoittautua myös esim. yhtä kiertoa myöhemmin.

Ja täältä kanssa @Pepino tsemppiä pistosten aloitukseen. 💪 Olivat paljon helpompia tottua kuin etukäteen ajattelin. Lääkepakkaukset on myös suunniteltu viimeisen päälle käyttäjäystävällisiksi. Mä taisin jossain vaiheessa sanoakin, että olispa myös luge-kapselit käytettävissä pistoksina, tykkäisin enemmän. 🤭 Kertoo ehkä jotain nopeasta tottumisesta pistelyyn.

Mä toivon, että pääsisin huomenna ilmoittautumaan ekaan PAS-siirtoon. Asia on kummitellut mielessä käytännössä koko kesän, mutta mukaviakin kesähetkiä on onneksi sentään ollut välissä. Kaikkiaan valitettavasti olo, etten tästä asiasta nyt oikein pääse lomalle. Luulen että kesäksi hellittämistä on hankaloittanut omalla kohdalla se, että iän vuoksi aikataulussa aletaan puhua kuukausista, ei enää vuosista tai edes vuodesta. 😬 Myös hoidon jälkeen kateissa olleet ovikset on huolettaneet. Mun on ollut myös vaikea olla jossittelematta huhti-toukokuisen ekan ivf-hoidon kulkua, vaikka se tuntuu pikkumaiselta, kun hoito meni kuitenkin ihan kohtuullisesti. Jostain syystä olen jäänyt vähän jumiin ajatukseen, että entä jos lääkemäärä olisi ollut paremmin kohdillaan jne. Voihan olla, että pääsen joskus alkuvuodesta uutta lääkekattoa kerryttäen sitten tavoittelemaan sitä "täydellistä suoritusta", heh... (Ja kun tää puuha on just tällaista melko ennakoimatonta randomia ja yhenlaista kohtalon ivaa, tulos voisi olla kyllä ihan mitä vain mihin vain suuntaan.) Mutta joo, miksi ihminen on tällainen eikä osaa vain ajatella, että se meni miten meni ja sillä mennään. 🙄 Sentään epäonnistunutta tuoresiirtoa en onneksi jossittele. Sen suhteen ehkä löytyi aika helpostikin rauha, että en olisi voinut tulokseen vaikuttaa. Onko teille muille tällainen jossittelu tuttua?

Hups, se olikin tilitys. Harkitsen muuten myös akupunktiota nyt siirron yhteyteen, mutta en ihan hokaa miten ajoitus menisi käytännössä, kun mahdollinen siirtopäivä selviää aika täpärästi. Ajattelin että yritän ehkä sen selvittyä katsoa saisiko vielä varattua sopivaa aikaa ja jos ei, annan olla ja mietin asiaa uudelleen seuraavassa siirrossa. Tavallaan kiinnostaa, tavallaan epäröin, sillä eihän akupunktio voi vaikuttaa mitenkään siihen, jos alkio ei ole elinkelpoinen. Olen lueskellut tutkimuksia mutten saanut oikein muuta lopputulemaa kuin sen, että saattaa ehkä olla hyötyä, tuskin ainakaan on haittaa. 🤔 Ja tällaiset "saattaa ehkä olla hyötyä" -asiat ovat tietenkin jossittelijalle bensaa liekkeihin.

Muokattu viimeksi:
Harkitsen muuten myös akupunktiota nyt siirron yhteyteen, mutta en ihan hokaa miten ajoitus menisi käytännössä, kun mahdollinen siirtopäivä selviää aika täpärästi. Ajattelin että yritän ehkä sen selvittyä katsoa saisiko vielä varattua sopivaa aikaa ja jos ei, annan olla ja mietin asiaa uudelleen seuraavassa siirrossa. Tavallaan kiinnostaa, tavallaan epäröin, sillä eihän akupunktio voi vaikuttaa mitenkään siihen, jos alkio ei ole elinkelpoinen. Olen lueskellut tutkimuksia mutten saanut oikein muuta lopputulemaa kuin sen, että saattaa ehkä olla hyötyä, tuskin ainakaan on haittaa. 🤔 Ja tällaiset "saattaa ehkä olla hyötyä" -asiat ovat tietenkin jossittelijalle bensaa liekkeihin.

Vastailen taas vaan liittyen akupunktioon. Meillä oli siirto myös tulossa, mutta ajoitus oli hyvin epäselvä. Menin loppupeleissä kolme viikkoa ennen siirtoa ekaa käyntiin ja siitä viikon päästä toiseen. Olisin voinut mennä kolmanteenkin, mutta kustannukset ovat aika kovat, ainakin tässä Helsingissä, 90e/kerta.
Ja ymmärrän täysin tuon epävarmuuden ja jossittelun. Eihän sitä oikein tiedä mitä hyötyä mistäkin on, mutta ainakaan haittaa en usko olevan.
Itsellä konkreettiset hyödyt auttoivat asiaa: nukuin 9h, uni oli todella hyvää myös monta viikkoa putkeen, mieli myös rentoutuneempi vaikka siirto olikin tulossa. Uskon että se jos mikä auttaakin, varsinkin tällaisille jossittelijoille 😅

Kaikkiaan valitettavasti olo, etten tästä asiasta nyt oikein pääse lomalle. Luulen että kesäksi hellittämistä on hankaloittanut omalla kohdalla se, että iän vuoksi aikataulussa aletaan puhua kuukausista, ei enää vuosista tai edes vuodesta. 😬 Myös hoidon jälkeen kateissa olleet ovikset on huolettaneet. Mun on ollut myös vaikea olla jossittelematta huhti-toukokuisen ekan ivf-hoidon kulkua, vaikka se tuntuu pikkumaiselta, kun hoito meni kuitenkin ihan kohtuullisesti. Jostain syystä olen jäänyt vähän jumiin ajatukseen, että entä jos lääkemäärä olisi ollut paremmin kohdillaan jne. Voihan olla, että pääsen joskus alkuvuodesta uutta lääkekattoa kerryttäen sitten tavoittelemaan sitä "täydellistä suoritusta", heh... (Ja kun tää puuha on just tällaista melko ennakoimatonta randomia ja yhenlaista kohtalon ivaa, tulos voisi olla kyllä ihan mitä vain mihin vain suuntaan.) Mutta joo, miksi ihminen on tällainen eikä osaa vain ajatella, että se meni miten meni ja sillä mennään. 🙄 Sentään epäonnistunutta tuoresiirtoa en onneksi jossittele. Sen suhteen ehkä löytyi aika helpostikin rauha, että en olisi voinut tulokseen vaikuttaa. Onko teille muille tällainen jossittelu tuttua?
Kuulostaa tutulta pohdinnalta. On ollut vaikea irtautua asiasta, kun takaraivossa tieto, ettei aikaa ole hirveästi, tulokset olleet huonoja ja syksyllä uusi yritys. Luulen, että ajatuskeloihin vaikuttanut oma syntymäpäivä (39 v. ei ole tässä mikään ilon aihe) ja siskon loppuvaiheen raskaus. Tuntuu niin epäreilulta, että joku saa tuosta vaan useita lapsia.

Olen surrut hukkaan menneitä munasoluja, miettinyt mahtaako seuraava stimulaatio mennä hyvin ja millaisia oloja lääkkeet aiheuttaa. Eipä hyvästä stimulaatiosta ole apua, jos käy taas niin, etteivät munasolut hedelmöity. Sitäkin olen miettinyt jo, että mitäs sen jälkeen. Julkisella ei kai ole tarjota sitten mitään eli jos halutaan jatkaa hoitoja, niin olisi pakko siirtyä yksityiselle. Sekin hirvittää (hyvän lääkärin löytäminen, pidempi matka klinikalle, kustannukset).

Huomaan myös, että asia pyörii huomattavasti enemmän omassa mielessä kuin puolison. Sekin nostaa tunteita pintaan. Tuntuu, että hänelle asia on ajankohtainen vain, kun hoidot käynnissä. Se on sekä ärsyttävää, että kadehdittavaa.

Jossittelusta vielä, että päätettiin, ettei ilmoittauduta elokuussa, vaan vasta syyskuussa. Olen jo monesti ollut pyörtämässä päätöstä, kun kuukaudenkin viive tuntuu isolta. Varsinkin nyt, kun kävi niin oudosti, että edellinen kierto ennätyslyhyt. Mietin mahduttasiinko ja ehdittäisiinkö sittenkin elokuussa mukaan. Meillä matka varattuna, niin se blokkaa kyllä monta viikkoa, joten voi olla, ettei elokuu mahdollinen, vaikka kuinka asiaa pyörittelisin.

Puoliso jo ilmoitti, ettei suostu siihen, että lähdettäisiin reissuun pian keräyksen jälkeen. Olin viimeksi kolmisen viikkoa toipilaana ja kävin viikon aikana kahdesti päivystyksessä. Voi olla, että nyt toipuminen menisi helpommin, mutta koska ei voi tietää, niin parempi pysytellä suomalaisen terveydenhuollon piirissä.

Lisäksi olen miettinyt isoa lääkemäärää ja sen tuomaa kokonaiskuormitusta. Vaikka ei kuulemma ole tutkimusta, että hormonihoidot johtaisi myöhemmin sairauksiin, niin en olisi yllättynyt, vaikka niin tapahtuisi. Kolme hoitoa enimmäisannoksilla on kropalle iso juttu. Alussa elättelin toiveita, että yksi hoito riittää ja siitä saadaan toivotut kaksi lasta. Toisin kävi.

Muokattu viimeksi:
Vastailen taas vaan liittyen akupunktioon. Meillä oli siirto myös tulossa, mutta ajoitus oli hyvin epäselvä. Menin loppupeleissä kolme viikkoa ennen siirtoa ekaa käyntiin ja siitä viikon päästä toiseen. Olisin voinut mennä kolmanteenkin, mutta kustannukset ovat aika kovat, ainakin tässä Helsingissä, 90e/kerta.
Ja ymmärrän täysin tuon epävarmuuden ja jossittelun. Eihän sitä oikein tiedä mitä hyötyä mistäkin on, mutta ainakaan haittaa en usko olevan.
Itsellä konkreettiset hyödyt auttoivat asiaa: nukuin 9h, uni oli todella hyvää myös monta viikkoa putkeen, mieli myös rentoutuneempi vaikka siirto olikin tulossa. Uskon että se jos mikä auttaakin, varsinkin tällaisille jossittelijoille 😅

Kiitos paljon kokemuksista! Hyvä kuulla, että sullakaan ei ollut käynnit siirron kanssa aivan tarkasti ajoitettu (siis tyyliin kaksi käyntiä siirtopäivänä, ennen siirtoa ja siirron jälkeen - tuohonhan tarvitsisi vapaapäivän! ). Olenkin haaveillut, että kun kerran tutkimusnäyttöäkin on, olisikohan länsimainen lääketiede joskus valmis siihen, että siirtokäynti ja akupunktio voisivat tapahtua synkronoidusti samalla klinikalla.

Hyvä myös että tuli esiin tuo unen merkitys. Olen yrittänyt yritysaikana parantaa elämäntapoja eikä niissä olekaan varmaan kamalasti sanomista, mutta iltavirkkuudesta on vaikea luopua. En usko sen olevan lapsettomuutemme syy, mutta ennen siirtoa voisin tietoisesti panostaa siihen, että tulee varmasti nukuttua tarpeeksi.

Takaisin