IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kp33. Voiko dhea pidentää kiertoa? Raskaustesti antoi negaa toissapäivänä. Normaalisti 28. Seuraavasta kierrosta luteaalistimulaatio, jos mahdollista. Viimeinen ivf-hoito omilla soluilla. Pitääköhän olla kohta hoitavaan tasoon yhteydessä…

Ihanaa että tulee plussauutisia, varovaiset onnittelut @SpesAeternum ja Taneli!

Tein itse eilen (pp 9) RFSU:n varhaisen testin ja se oli testiajan puitteissa täysin negatiivinen. Myöhemmin siitä pystyi erottamaan viivan paikan, mutta noissa testeissä kai joskus voi näkyä se testiajan ulkopuolella? Tietty testataan vielä uudestaan, mutta tänään alkoi menkkamaiset kivut, joten yritän nyt hyväksyä valmiiksi, että syksyllä yritetään uudestaan. Meillä on vielä kaksi blastoa pakkasessa, joten ei onneksi tarvitse vielä lähteä alusta. Mietin myös tuota akupunktiota, ehkä pitäisi kokeilla se oljenkorsi.

Täällä kp33. Voiko dhea pidentää kiertoa? Raskaustesti antoi negaa toissapäivänä. Normaalisti 28. Seuraavasta kierrosta luteaalistimulaatio, jos mahdollista. Viimeinen ivf-hoito omilla soluilla. Pitääköhän olla kohta hoitavaan tasoon yhteydessä…
Dheasta en osaa sanoa, mutta kierron venyminen juuri ennen hoidon aloitusta taitaa olla aika yleistä, kun sitä niin kovin odottaa/jännittää/stressaa. Hoitavaan tahoon voi olla yhteydessä, jos saisi lääkkeet vuodon alkamiseksi, jos hirveästi venyy.

Onko ovulaatio tikutettu? Luteaalihan on ihmiselle suhteellisen saman mittainen aina mutta ovulaation paikka voi vaihdella joka sitten pidentää/lyhentää kiertoa.

En tähän sitten tyytynyt koska jonkun inseminaation yhteydessä lapsettomuuspolin lääkäri puhunut että se tulisi lopettaa asteittain. Jätin siis soittopyynnön naistentautien polille, joka korvaa kesän ajan lapsettomuuspolin asiakkaiden yhteydenotoissa. Sinne itkuisena kerroin todella lyhyistä luteeliavaiheesta ja keskenmenon pelosta. Vastaus oli että julkisen puolen ja yksityisenpuolen hoitokäytännöt eroavat runsaasti toisistaan eivätkä ota kantaa kumpi on parempi, mutta että he eivät koe tarvetta jatkaa. Sanoivat kyllä sitten että saan luvan jatkaa jos se tuo itselleni mielenrauhaa joten jatkan ehdottomasti vielä jonkin aikaa.
Täydennän aikaisempaa vastausta.

Julkisella puolella lääkkeellinen siirto jossa ei ole omaa keltarauhasta ja kaikki hormoonitoiminta on lääkkeiden varassa. Lääkitys lopetetaan asteittain mutta melko nopeasti, rv 9 (9+0 alkava viikko)aikana porrastetetaan ja lopetetaan. Pienempää annosta otetaan vain 3 päivää ja sitten taas vähennetään tai loppuu kokonaan. 10+0 mennessä on lopetettu.

Niin jos esim sinun annoksesi on 2 kertaa päivässä niin otat muutaman päivän kerran päivässä ja sitten lopetat

Kiitos kaikille vastauksista ja sympatiasta. ❤️‍🩹

@Kuuttituutti , huh, teillä on kyllä ollut todella pitkä ja raskas prosessi tähän asti! Jotenkin tuo todennäköisyyksien huonolla puolella oleminen on kyllä lannistavaa (ja sen kerran ku todennäköisyydet osuu kohdilleen niin se todennäköisempi on joku negatiivinen asia).

@Kirppuliini me ollaan HUSilla hoidossa. Vähän mysteeri kyllä miten päätöksiä tehdään. Meille hoitava lääkäri sanoi että meidän keissi oli käsitelty jossain isommassa asiantuntijaryhmässä, mut en tiedä liittyikö siihen mitä stimulaatiossa kävi vai siihen että kun siittiöitäkään ei ole rajattomasti niin pitää tarkkaan miettiä milloin niitä sulatetaan. Todennäköisyyksien kanssa epäonnisuus on kyllä tosi kuormittavaa. Kun kumppani sairastui syöpään, tajusin ekan kerran jotenkin kunnolla et todennäköisyyksien toisellekin puolelle voi joutua. Järkähti turvallisuudentunne jollain tasolla siinä, vaikka toki on tavalllaan aivan itsestään selvää. En vaan oo koskaan ollut se tyyppi ennen joka ns pelkää pahinta.

Oon nyt tosissani katsonut noita akupunktiojuttuja. Olin vähän yllättynyt kun kumppani heti oli sitä mieltä että se on hyvä idea. Jotenkin ajattelin että se pitäis sitä kokonaan huuhaana, mutta kai se on oikeasti vaan yleisesti kiinnostuneempi ja tietoisempi kaikenlaisista hoitohommista. Hinnoissa näyttää olevan isoa vaihtelua ihan Helsingissäkin ja vähän vaikealta tuntuu arvioida mitään pätevyyksien suppeiden nettisivujen perusteella - tekee jotenkin vaikeaksi tehdä valintaa. Mutta tässä nyt on vielä aikaa, kun ei vieläkään ole kuulunut menkkoja.

Paljon onnea plussanneille😍 Ja sympatiaa negan saaneille ❤️‍🩹

Sen jälkeen kun viimeksi kirjoitin tänne, olen käynyt vielä kahdesti ultrassa. Menopur jatkui pitkään. Mutta vihdoin sotten saatiin katsottua päivä alkionsiirtoa varten! Tänään on edessä smoflipid infuusio, nk solujen takia siis.

Jännittää kovasti tämä infuusio, ja ylipäätään kaikkien lääkkeiden määrä. Nyt tuntuu että on tehnyt kaikkensa jotta onnistuisi, ja jos tämä ei onnistu niin tämä jää tähän. Kaksi testattua alkiota jäljellä, varmaan se viimeinenkin siirretään toki mutta uuteen ivf kierrokseen en enää lähde. Tässä "odotellessa" on hiipinyt mieleen kaikkia ajatuksia, olen alkanut epäilemään oman kropan kykyä raskauteen ja synnytykseen, ja olen tosissaan miettinyt olenko jo liian vanha tähän.

Ehkä tähän oloon vaikuttaa myös kuivittelun jälkeiset tunnelmat. Kuivittelun ajan ei ollut mitään oireita, mutta lääkkeiden loputtua ja kun pelkkä letrozol alkoi, tuli hikoilua ja yöheräilyä. Sellaiset kunnon vaihdevuosi oireet, täi näin kuvittelen. Heräsin joka yö neljän aikaan aamuyöstä aivan hiestä märkänä, ja muutenkin nukkuminen oli tosi huonoa. Mutta nyt tämä on jo helpottanut.

Moikka taas kesätauon jälkeen kaikille! Hienoa että tänne on plussiakin ropissut, onnea niistä🩷

Kesäkuun alussa otin täältä tauon, kun takana oli putkeen kaksi epäonnistunutta ivf yksityisellä eli ei yhtään siirtokelpoista alkiota ja itsenikin yllättäen ajatukset kääntyivät lahjamunasolujen puoleen, vaikka aiemmin olin varma, että siihen ei ryhdytä.

Meillä oli tänään hoidonsuunnitteluaika Tilkassa, joka oli siirtynyt huhtikuulta. Käynti oli tosi jees, lääkäri oli niin mukava. Jämäkkä, leppoisa ja rauhallinen. Lopputuloksena, että tehdään yksi ivf omilla soluilla (tätä vielä toivoinkin) ja uutena mukaan kalsiumaktivaatio, mitä se muuten tarkoittikaan? En ole asiaan aiemmin kiinnittänyt keskusteluissa huomiota, kun luulin että liittyy siittiöiden haasteisiin, jota meillä ei ole ollut. Käynnillä myös yllättäen otettiin kohdusta näyte, kun se usein kerää nestettä ja testattiin suolaliuoksella kohdun muotoa tms. Yllätyin näistä, kun en ollut varautunut tietenkään ja ensin mainittu sattui ikävästi, kuten kierukan laitto.

Vähän puhuttiin myös lahjasoluista ja lääkäri antoi ymmärtää, että emme ehkä edes ole niihin julkisella oikeutettuja, kun munasoluja tulee ja viimeksi Hussilla jopa alkio eli että lahjasolut julkisella olisivat heille, joilla ei omia soluja oikeasti ole. Olin tästä melkoisen hämmästynyt, mutta jos lahjasoluihin päädytään, luulen että mennään yksityiselle jonojen takia.

@Kirppuliini ko mietit sitä elokuun ilmoa niin mites se menee, parantaisiko syyskuussa mahtumisen todennäköisyyttä, jos elokuussa jo ilmoaisi (vaikka tietää ettei pääsisi) ja sitten ei mahtuisi niin olisi ikäänkuin etusijalla syyskuussa, kun takana yksi yritys jo? Mä tein näin viime jouluna, vaikka tiesin että joulunvieton kannalta mahdoton rasti ehtiä ja päästä hoitoon, mutta sitten tammikuussa heti päästiin. Meillä nyt samainen elokuun pohdinta. Menkat alkaa elokuun puolivälissä about ja saisi ilmota, mutta olisi kanssa yksi meno, jonka takia syyskuu voisi olla jopa parempi. Aion joka tapauksessa ilmota elokuussa ja jos tulee tieto että täyttä niin ainakin sitten se ratkaisee, että pääsen osallistumaan menoon syyskuun alussa.

Täällä kans tähdätään elokuun siirtoon 🥰kyselinki jo PAS ketjussa mutta onko kokemusta et pääseekö mahollisesti siirtoon jos ilmottaa oviksen (ehkä pe-su) akselilla ja klinikka aukee kesätauolta vasta maanantaina. Niin pääseekö siitä sit siirtoon? Meillä taitaa olla 5 tai 6 päivänen mitä ne kasvatteli tän epäonnistuneen passin aikana🥰 ihanaa kesätaukoa kaikille ja piinapäoväilijöille tsemppiä 🧡
Mä en oikeen ”normi” kierrokssa ovista tikuttele, mennään fiiliksen mukaan ni tuntuu et alkaa ressaan seki taas et saako sen kiinni. Edellisessä passissa sain sen illasta kiinni ku oli aamunen viel nega 😆 vieläkin usko ja toivo on luomuplussaan mutta onneksi myös pas kohta 🤣💪🏽 niin kova usko ei kuitenkaan kesätauon tuomaan plussaan 😜
Täällä on myös vietetty kesätaukoa, joka on osoittautunut tosi hyväksi. Tänään kuitenkin palasin aiheen äärelle ja soitin KYSiin. Siellä siis kesätauko päättyy 3.8. ja oma ovulaatio saattaisi olla edeltävän viikon loppupuolella. Kätilö sanoi, että voi silloin ilmoittaa ovisplussan ja siirtoja tehdään heti ensimmäisellä aukioloviikolla:smiling-eyes: Joten toivotaan, että elokuussa siirtoon päästään :folded: Toki oma jännitysmomentti on edellisissä kierroissa kateissa ollut ovulaatio, tuleeko se nyt ja osuuko ajoitus todella kohdilleen... Meillä on siis pakkasessa kolmipäiväinen, jota on tarkoitus käsittääkseni jatkoviljellä, joten se myös vaikuttaa aikatauluun.

Täällä on myös vietetty kesätaukoa, joka on osoittautunut tosi hyväksi. Tänään kuitenkin palasin aiheen äärelle ja soitin KYSiin. Siellä siis kesätauko päättyy 3.8. ja oma ovulaatio saattaisi olla edeltävän viikon loppupuolella. Kätilö sanoi, että voi silloin ilmoittaa ovisplussan ja siirtoja tehdään heti ensimmäisellä aukioloviikolla:smiling-eyes: Joten toivotaan, että elokuussa siirtoon päästään :folded: Toki oma jännitysmomentti on edellisissä kierroissa kateissa ollut ovulaatio, tuleeko se nyt ja osuuko ajoitus todella kohdilleen... Meillä on siis pakkasessa kolmipäiväinen, jota on tarkoitus käsittääkseni jatkoviljellä, joten se myös vaikuttaa aikatauluun.

Oi, onpa saman kuuloinen tilanne kuin meillä kadonneine oviksineen. Onko sulle tyypillistä vai johtuuko punktiosta? Mulla on ollut säännöllinen joskin ajoitukseltaan hieman vaihteleva ovis (yleensä aikainen ja pitkä luteaali), mutta nyt stimulaation, punktion ja tuoresiirron jälkeen se on vaikuttanut olevan kateissa. Välissä on mennyt kaksi kiertoa, joista ekasta ovis puuttui mielestäni melko varmasti, toisessa ehdin saada reissussa ollessa vikalla mukana olleella testillä suht lupaavan testituloksen ja kun testasin vuorokautta myöhemmin kotiin palattuani, näytti jo negaa. On kyllä mahdollista että lh-huippu tapahtui välissä mutta aiemmin se on ollut mulla pidempi ja helppo saada testeillä kiinni. Mahdollisessa PAS-kierrossa on kyllä tarkoitus käyttää digitestejä.

Tietääkö muuten joku, mikä on Tilkan ohjeistus pakastesiirtojen, ovulaation ajoituksen ja viikonloppujen suhteen? Onko just se maanantai "kielletty" ovisplussapäivä, jos on tarkoitus siirtää viisipäiväinen? Onkohan tyypillistä, ettei mahdu siirtoon? Meillä on kyllä ultra oman kaupungin keskussairaalassa.

Täällä yhä meneillään oleva kierron pieni siirto Cycloilla kesätauon rajojen yli vaikuttaa toistaiseksi toimivalta, mutta yhdistelmä helle+mökkiolosuhteet+Cyclot on vähän ryydyttävä. Mietin välillä, onko tässä järkeä vai olisiko pitänyt suosiolla odottaa siirtoon yrittämistä syyskuuhun saakka. Huomaan myös, että mulle on helposti rankkoja tällaiset tilanteet, joissa kuukautiset olisi kerrankin selvästi myöhässä mutta raskaustesti näyttää tietty negaa. 😕

Muokattu viimeksi:
@Vieraana hei kiitos vastauksesta! Uskon et meillä toimitaan varmaan samoin!toki voishan sitä kysäistä klinikaltakin. Ja ihana että kesätauko teki ainakin osin tehtävänsä. Nyt uudella kesäisellä energialla kohti elokuuta ja siirtoa ☺️ toivotaan et ovis ja kierto asettuu hyvin👌🏻

@Jupiter34 vastaan vielä tohon estrogen primingiin (progynova tms edellisen kierron lopussa), että mulla se on nimenomaan ollut auttamassa saamaan lisää folleja aktivoitumaan ja munasoluja kypsymään. Toki jarrun vaihtaminen teki myös sen että ne kasvuun lähteneet follit myös jatkoivat kasvua. Mutta yhdessä näiden kanssa on päästy siihen että 5 follin & kypsän munasolun sijasta saadaan jopa 14 kypsää solua.

Se on siis osalla erittäin toimiva kaava. Menopur voi myös auttaa parantamaan laatua.

Paljon tsemppiä seuraavaan hoitokierrokseen

Vähän puhuttiin myös lahjasoluista ja lääkäri antoi ymmärtää, että emme ehkä edes ole niihin julkisella oikeutettuja, kun munasoluja tulee ja viimeksi Hussilla jopa alkio eli että lahjasolut julkisella olisivat heille, joilla ei omia soluja oikeasti ole. Olin tästä melkoisen hämmästynyt, mutta jos lahjasoluihin päädytään, luulen että mennään yksityiselle jonojen takia.
Apua, näinkö se menee todella 😮 mä olen koko ajan ajatellut, että noi julkisen lahjasoluhoidot vois olla vielä yksi reitti vanhemmuuteen, mutta noilla kriteereillä ei näköjään.. Pitääpä kysyä lääkäriltä ensikerralla.

Paljon onnea plussanneille!! 🩷

Pakko kertoa että tein myös elämäni ensimmäisen positiivisen testin! Tämä oli toinen siirto ja virallinen testipäivä vasta la, mutta haluttiin nyt pehmentää iskua jos on taas negatiivinen. Eli ollaan varovaisen innostuneita ja lisää testejä luvassa 🤩

Mutta juuri eilen sitä ihmettelin että olenpa tasapainoinen ja hyväntuulinen, koska yleensä cyglojen kanssa olen todella itkuinen. Ja olinkin, mutta pari päivää siirron jälkeen itku loppui. Kiehtovaa.
Oireina vaan haaleaa veristä vuotoa ja kohtutuntemuksia.

Tämä on myös eka siirto akupunktion aloituksen jälkeen. Tämä akupunktiohoitaja laittaakin jatkuvasti tietoa instaan positiivista raskaustesteistä joita saa. En tiedä onko tämä vaikuttanut asiaan vai mikä mutta suosittelen muutenkin 🙏🏻

Oliko sulla Taneli tai muilla suositella akupunktiohoitajia HUS-alueella? Haluaisin nyt mahd pian aloittaa käymään hoidoissa, siltä varalta että se auttaisikin seuraavassa siirrossa. Olen hyvin tietoinen siitä että pakkanen tyhjenee nopeasti tätä mukaa ja tällä hoitokierroksella meillä oli alkioiden suhteen tosi hyvä tuuri, mutta ensi kerralla alkiodiagnostiikan jälkeen ei välttämättä ole yhtään sama tilanne.

Oi, onpa saman kuuloinen tilanne kuin meillä kadonneine oviksineen. Onko sulle tyypillistä vai johtuuko punktiosta? Mulla on ollut säännöllinen joskin ajoitukseltaan hieman vaihteleva ovis (yleensä aikainen ja pitkä luteaali), mutta nyt stimulaation, punktion ja tuoresiirron jälkeen se on vaikuttanut olevan kateissa. Välissä on mennyt kaksi kiertoa, joista ekasta ovis puuttui mielestäni melko varmasti, toisessa ehdin saada reissussa ollessa vikalla mukana olleella testillä suht lupaavan testituloksen ja kun testasin vuorokautta myöhemmin kotiin palattuani, näytti jo negaa. On kyllä mahdollista että lh-huippu tapahtui välissä mutta aiemmin se on ollut mulla pidempi ja helppo saada testeillä kiinni. Mahdollisessa PAS-kierrossa on kyllä tarkoitus käyttää digitestejä.
Ei oo kyllä tyypillistä! Joskus yrityksen alkuaikoina oli joitain kiertoja, jolloin en saanu ovulaatiota kiinni, mutta luulen että lopetin testaamisen aina liian aikaisin, koska oma ovulaatio onkin osoittautunut aika myöhäiseksi. Stimulaation jälkeisessä kierrossa tein digi- ja liuskatestejä, eikä huippua löytynyt. Viime kierrossa en testannut, mutta mittaan aamulämpöä ja siihen ei tullut tyypillistä nousua, joten luulen ettei ovulaatiota tapahtunut. Lämpö ei siis noussut kunnolla myöskään tuossa edellisessä kierrossa, jossa testasin. Luulen, että tää nyt johtuu stimulaatiosta ja punktiosta ja toivon, että normalisoituis pian 🙏 Ehdin kyllä jo miettiä, että menikö oma kierto lopullisesti pilalle stimulaation myötä, mutta jospa ei kuitenkaan 😁 Kierron pituus ja vuoto on ollu kuitenkin normaalia. Onko kellään muulla kokemusta, että ovulaatiot hetkellisesti katoaa punktion jälkeen?

Apua, näinkö se menee todella 😮 mä olen koko ajan ajatellut, että noi julkisen lahjasoluhoidot vois olla vielä yksi reitti vanhemmuuteen, mutta noilla kriteereillä ei näköjään.. Pitääpä kysyä lääkäriltä ensikerralla.
Meille sanottiin Helsingin Tilkassa tuloksettoman icsin jälkeen, ettei lahjasoluhoidot ole vaihtoehto meidän tapauksessa. Oli yllättävää, enkä osannut siinä tilanteessa kysyä tai kyseenalaistaa. Pitää kysyä asiasta tarkemmin syksyllä.

Meillä oli tänään hoidonsuunnitteluaika Tilkassa, joka oli siirtynyt huhtikuulta. Käynti oli tosi jees, lääkäri oli niin mukava. Jämäkkä, leppoisa ja rauhallinen. Lopputuloksena, että tehdään yksi ivf omilla soluilla (tätä vielä toivoinkin) ja uutena mukaan kalsiumaktivaatio, mitä se muuten tarkoittikaan? En ole asiaan aiemmin kiinnittänyt keskusteluissa huomiota, kun luulin että liittyy siittiöiden haasteisiin, jota meillä ei ole ollut.
Hedelmöittyminen vaatii, että siittiö ja munasolu ikään kuin keskustelevat keskenään. Kalsiumaktivaatiossa lisätään käsittääkseni liuos, joka edistää viestien vaihtoa ja siten hedelmöittymistä. Tutkimusten mukaan osalla miehistä kalsiumia niin vähän, ettei viesti mene munasolulle ja tuolla saadaan osassa tapauksissa hedelmöittyminen aikaan. Biologi sanoi, että heillä tällaisia potilaita vuosittain vain muutamia, eikä ole antaa tilastotietoa todennäköisyyksistä. Muistaakseni heitti arvion, että noin 60 % tapauksissa auttaa.

Meillä ei ole löytynyt syytä sille, että munasolut eivät hedelmöity ja seuraavaksi kokeillaan kalsiumaktivaatiota. En ollut ennen toukokuuta kuullutkaan asiasta.

Olen lukenut asiasta englanninkielisiä tutkimusyhteenvetoja ja katsonut ulkomaisen klinikan videon. Suomeksi en ole löytänyt asiasta tietoa, eikä kalsiumaktivaatiota mainita minkään klinikan hinnastossa.

Muokattu viimeksi:
Itselläni ollut molempien stimulaatioiden jälkeen tavallista pidempi kierto eli 31 päivää. Normaalisti 27-28 päivää. Nyt menossa jo kolmas kierto hoidon jälkeen ja kuukautiset päätti alkaa viikkoa normaalia aiemmin eli tästä kierrosta tuli ennätyslyhyt 21 päivää. Muutenkin erikoinen, kun ei mitään kipuja. Lääkkeet näyttää jonkin verran vaikuttavan ja kroppa tuntuu vielä hakevan perustilaa. Sen vuoksi ihan hyvä, ettei uusi hoito heti perään.

@Kaihonkukka meillä lääkäriaika elokuun alussa ja aion kysyä miten hän suosittelee ilmoittautumaan. Syyskuussa pitäisi olla varma pääsy, kun 3-4 kk jonotusaika täynnä ja muutenkin annettu ymmärtää, että oltaisiin pääsijöiden etujoukoissa hoitohistoriamme takia. Tässä tosin voi tulla esteeksi vielä kilpirauhasarvot, jos ne eivät ole elokuun mittauksessa kunnossa. Pelottaa syksyn hoito, koska lienee meidän viimeinen oljenkorsi julkisella. Lahjasoluhoitoihin lähteminen haastavaa, kun vikaa ei ole löytynyt, eikä tiedetä kumman sukupuolen soluja lähdettäisiin hakemaan.

Takaisin