IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
HUS:ssa ilmeisesti tapaavat viljellä viisi-kuusipäiväisiksi, jos se vain viikonpäivien puolesta onnistuu, mutta tuoresiirrot tehdään punktiopäivästä riippuen eri-ikäisillä niin, että kullekin punktioviikonpäivälle on määritetty tietty siirtopäivä. Mulla osui punktio torstaille, joten tuoresiirto oli tiistaina viisipäiväisellä.

Oman kaupungin klinikalla sanoivat, että pakastuksia tehdään mahdollisesti eri päivinä, jotta olisi useamman ikäisiä alkioita ja siten mahdollista tehdä siirtoja jouhevammin niin, ettei aina osuisi viikonlopulle. Meillä oli kuitenkin varmaan sen verran maltillisesti alkioita, että ennen viidettä päivää ei pakastettu. Silloin pakastettiin kaksi ja kuudenteen päivään viljellyt kaksi karsiutuivat.

Sinänsä varmaan ihan hyvä, että tallessa on juuri blastoja, mutta vähän hirvittää, saako siirtopäivää osumaan fiksusti. Nyt vielä lisästressin tuo se, että koska yritän siirtää kiertoa hieman Cycloilla (jotta kierto alkaisi niin, että siirtoon olisi mahis päästä kesätauon päätyttyä elokuussa), voin itse vaikuttaa hieman siihen, milloin kierto vaihtuu. Jos siis siirtopäivä osuu la-su, on vaarassa päätyä ankaraan jossitteluun. 🫣 Ovulaation ajankohta vaihtelee mulla jonkin verran ja toki myös se on ennakoimatonta, miten kierto alkaa Cyclojen lopettamisen jälkeen.

Muokattu viimeksi:
HUS:ssa ilmeisesti tapaavat viljellä viisi-kuusipäiväisiksi, jos se vain viikonpäivien puolesta onnistuu, mutta tuoresiirrot tehdään punktiopäivästä riippuen eri-ikäisillä niin, että kullekin punktioviikonpäivälle on määritetty tietty siirtopäivä. Mulla osui punktio torstaille, joten tuoresiirto oli tiistaina viisipäiväisellä.

Oman kaupungin klinikalla sanoivat, että pakastuksia tehdään mahdollisesti eri päivinä, jotta olisi useamman ikäisiä alkioita ja siten mahdollista tehdä siirtoja jouhevammin niin, ettei aina osuisi viikonlopulle. Meillä oli kuitenkin varmaan sen verran maltillisesti alkioita, että ennen viidettä päivää ei pakastettu. Silloin pakastettiin kaksi ja kuudenteen päivään viljellyt kaksi karsiutuivat.

Sinänsä varmaan ihan hyvä, että tallessa on juuri blastoja, mutta vähän hirvittää, saako siirtopäivää osumaan fiksusti. Nyt vielä lisästressin tuo se, että koska yritän siirtää kiertoa Cycloilla, voin itse vaikuttaa hieman siihen, milloin kierto vaihtuu. Jos siis siirtopäivä osuu la-su, on vaarassa päätyä ankaraan jossitteluun. 🫣 Ovulaation ajankohta vaihtelee mulla jonkin verran ja toki myös se on ennakoimatonta, miten kierto alkaa Cyclojen lopettamisen jälkeen.
Me ollaan TYKS:ssä hoidoissa ja meillä on pakkasessa 10 alkiota. Ne on kaikki viljelty 5 päiväisiksi, ja mulle sillon sanottiin, et vaan maanantai oli huono päivä ovulaatiolle. Kaikkina muina päivinä siirto onnistui 😊

Me ollaan TYKS:ssä hoidoissa ja meillä on pakkasessa 10 alkiota. Ne on kaikki viljelty 5 päiväisiksi, ja mulle sillon sanottiin, et vaan maanantai oli huono päivä ovulaatiolle. Kaikkina muina päivinä siirto onnistui 😊

Ooh, mikä määrä blastoja! Saanko kysyä, millainen stimulaatio teillä oli?

Kiitos tiedosta, täytyykin kierron vaihduttua selvittää, mitkä ovat HUS:n speksit noiden ovisten ja siirtopäivien suhteen. Meillä kaatui inseminaatioyritykset useamman kerran huonoon aikataulutuuriin, niin se on jotenkin mörkö, vaikka kannattaisi varmasti luottaa prosessiin ja ajatella, että kuukausi sinne tai tänne (mutta kun kello käy! 🥲).

Meillä yritystä takana vähän yli kolme vuotta. Kierto säännöllinen ja ovulaatio yleensä helppo tunnistaa. Tehty kolme inseminaatiota, yksi ivf ja yksi icsi. Ei yhden yhtä siirtoa, eikä yhtäkään plussaa.

Muutamia selittäviä tekijöitä löytynyt matkan varrella ja luultu, että kun ne saadaan kuntoon, niin asiat sujuu. Ei ole auttanut, vaikka kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys ja lisäksi käytössä vitamiinit ja lisäravinteet, joilla korjattiin d-vitamiinin puutos ja nostettiin ferritiiniarvot tosi hyviksi.

Lääkäreiden mukaan uusi hoito aikaisintaan elokuussa. Mietittiin halutaanko edes yrittää ilmoittautua silloin, kun kesäsulun jäljiltä ruuhkaa ja pääsy epävarmaa. Se hylky tuntuu aina niin pahalta, kun järjestellyt kalenteria ja asennoitunut, että nyt alkaa ja sitten tuleekin viesti, ettei mahdu mukaan.

Päätettiin lähteä reissuun elokuussa ja ilmoittautua hoitoihin vasta syyskuussa, jolloin pitäisi olla varma pääsy. Päätöksen jälkeen olen monesti jo ehtinyt katua ratkaisua, että tahallaan otetaan yksi lisäkuukausi odottelua ja ikää kertyy. Toisaalta ratkaisu antaa enemmän aikaa saada kilppariarvot kuntoon, jotka nyt heitelleet mystisesti. Onko jollain ollut vastaavaa ja vaikea saada arvot klinikan edellyttämälle tasolle (0,5-2,5)? Itselläni oli viime vuonna arvo liian korkea, eikä hoitoa suostuttu aloittamaan. Nyt kesällä tehdyssä testissä liian matala, vaikka lääkemäärä ja ottotapa samat. Lääkärikin oli tästä aivan ihmeissään ja uusintatesti jo varattuna elokuulle.

Muokattu viimeksi:
Ooh, mikä määrä blastoja! Saanko kysyä, millainen stimulaatio teillä oli?

Kiitos tiedosta, täytyykin kierron vaihduttua selvittää, mitkä ovat HUS:n speksit noiden ovisten ja siirtopäivien suhteen. Meillä kaatui inseminaatioyritykset useamman kerran huonoon aikataulutuuriin, niin se on jotenkin mörkö, vaikka kannattaisi varmasti luottaa prosessiin ja ajatella, että kuukausi sinne tai tänne (mutta kun kello käy! 🥲).
Meillä oli lyhyt kaava Gonal F 200 ja jarruna Ganirelix. Tiedän tuon tunteen. Meillä oli punktio huhtikuussa. Hyperin riskin takia ei päästy tuoresiirtoon, sitten tuli kesäsulut. Syksyllä löytyi polyyppi, joka poistettiin. Samasta kierrosta alkoi luomuraskaus, joka päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon viikolla 8. Joten päästiin ekaan siirtoon helmikuussa 2025. Voin kertoa, et muutama hermoromahdus mahtui tuohon väliin!

Muakin vähän inhottaa, että julkisella helposti hassataan se yksi alkio tuoresiirtoon, kun itsellä ainakin oli kroppa ihan täysin toipumisvaiheessa stimulaatiosta.
Mä olen ymmärtänyt, että toi tuoresiirto tehdään aina kun pystytään siksi, että siinä pakastamisessa on aina pieni todennäköisyys, että alkio ei selviä sulatuksesta. Tuoresiirron todennäköisyydet on siis alkion kannalta himpun verran paremmat.

Voi miten paljon rohkaisee tämä ❤️! Kiitos kun jaoit! ❤️ täytyy toivoa että
Pakasteessa se ihme odottelee 💙❤️! Oliko jo ennen testin tekoa sellainen olo että voisi ollakin plussa kun siitä puhutaan että sen tietää kun on raskaana? Mulla on ollut vahvasti olo nyt aina ettei ole onnistunut.
Ei, päin vastoin olin ihan varma että ei tuu plussaa. Testejäkin olin tehnyt heti siirron jälkeen johonkin pp6 asti puhdasta negaa, ja aattelin et peli on jo menetetty, kun ei mitään näkynyt siihen mennessä. Muistan hyvin edellisen illan ennen virallista testipäiväö kun vielä googletin kaikkee mahdollista lisäravinteista verikokeisiin, et mitä voisin vielä tehdä ja selvittää ennen seuraavaa yritystä. Ei siis käynyt mielessäkään, et plussa tuliskin.

@Lia87 Mulla kanssa on nuo alkiot kolmipäiväisiä. Ilmeisesti tuli viikonloppu hankalasti tielle ja saalis kun ei ole mikään päätä huimaava ja ikää on, niin näillä spekseillä taitavat noita kolmipäiväisiä suosia. Alkiolle kuitenkin paras paikka on kohtu, missä kehittyä. Mulla on tosiaan tuo spontaani raskaus ja km taustalla alkuvuodesta. Aloin vuotamaan heti alusta lähtien, vaikka plussa vahvistui ja epäilen tuota alhaista progea syyksi, mikä nyt varmistui. Tämän takia aion vaatia tuon tuplatun luteaalituen jatkumista pidemmälle, kun ei omat varannot taida riittää. Aina jännittää, miten lääkäreiden kanssa joutuu vääntämään, mutta oma kyllä vaikuttaa hyvin järkevältä ja ymmärtää sen faktan, että itsellä on nyt ihan viimeiset mahdollisuudet tähän hommaan ihan jo suht matalan AMH-arvokin takia. Todennäköisesti eka PAS tehdään jo elokuussa, jos vaan ovis osuu oikeaan ajankohtaan. Poli aukeaa elokuun alussa ja sillä viikolla pitäisi myös menkkojen alkaa. 😇 Toivottavasti säkin pääsisit mahdollisimman nopeasti uuteen siirtoon! 🫶 Toki kropan on hyvä toipua stimulaatiosta ensin, mutta siihen taitaa yksi kierto riittää.
Hei! Joo! Kyllä sen voisi kuvitella että kroppa olisi paras paikka allkiolle. Aloin jo pelätä jos oma kroppa jotenkin hyökkää heti Alkion kimppuun mutta nyt pitää yrittää ottaa rauhallisesti ja Pas kerrallaan. Siirretty oli tosiaan 3 päivän ja pakastetut 5-6 päivää. Vähän ihmettelin tätä variaatiota. Onpa hyvä menkkojen alku päivä sulla että osuu juuri siihen kun poli aukeaa 😃!
Mulla on nyt tämä väli kierto ja sitten elokuun lopulla Pas jos kierto ja ynm menee hyvin.

Muokattu viimeksi:
Olen pitkään seurannut tätä keskustelua. Omaa lapsettomuusmatkaa on takana neljä vuotta ja sinä aikana on mm. Tehty endometrioosileikkaus ja yksi ihan tulokseton IVF. (Yksi hedelmöittynyt alkio joka hajosi viidentenä päivänä)

Ehdittiin keväällä tehdä HUSissa vielä toinen IVF joka tuntui itsestäni ihan ajan haaskaukselta ja turhalta piinalta. En ollut ollenkaan optimistinen kun eka hoito oli mennyt pieleen. Tästä viimeisimmistä hoidosta tuli kolme alkiota, joista yksi siirrettiin kolmen päivän ikäisenä. Tänään näkyi varhaisultrassa syke.

Halusin vain kirjoittaa että vaikka joskus tuntuisi ettei tule mitään ja haluaisi luovuttaa niin silti asiat voivat mennä hyvin.
Voi miten tämä rohkaisi! ❤️ kiitos kun jaoit ! 😍 ja suuret onnittelut!

Ei, päin vastoin olin ihan varma että ei tuu plussaa. Testejäkin olin tehnyt heti siirron jälkeen johonkin pp6 asti puhdasta negaa, ja aattelin et peli on jo menetetty, kun ei mitään näkynyt siihen mennessä. Muistan hyvin edellisen illan ennen virallista testipäiväö kun vielä googletin kaikkee mahdollista lisäravinteista verikokeisiin, et mitä voisin vielä tehdä ja selvittää ennen seuraavaa yritystä. Ei siis käynyt mielessäkään, et plussa tuliskin.
Okei! Tämäkin on hyvä tietää sillä joka kuukausi olen miettinyt sitä ettei tunnu siltä että on raskautunut ja kun olen kuullut niitä, että sen kyllä tietää kun on tärpännyt! Tämä rohkaisee paljon! Kiitos ❤️

Meillä yritystä takana vähän yli kolme vuotta. Kierto säännöllinen ja ovulaatio yleensä helppo tunnistaa. Tehty kolme inseminaatiota, yksi ivf ja yksi icsi. Ei yhden yhtä siirtoa, eikä yhtäkään plussaa.

Muutamia selittäviä tekijöitä löytynyt matkan varrella ja luultu, että kun ne saadaan kuntoon, niin asiat sujuu. Ei ole auttanut, vaikka kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys ja lisäksi käytössä vitamiinit ja lisäravinteet, joilla korjattiin d-vitamiinin puutos ja nostettiin ferritiiniarvot tosi hyviksi.

Lääkäreiden mukaan uusi hoito aikaisintaan elokuussa. Mietittiin halutaanko edes yrittää ilmoittautua silloin, kun kesäsulun jäljiltä ruuhkaa ja pääsy epävarmaa. Se hylky tuntuu aina niin pahalta, kun järjestellyt kalenteria ja asennoitunut, että nyt alkaa ja sitten tuleekin viesti, ettei mahdu mukaan.

Päätettiin lähteä reissuun elokuussa ja ilmoittautua hoitoihin vasta syyskuussa, jolloin pitäisi olla varma pääsy. Päätöksen jälkeen olen monesti jo ehtinyt katua ratkaisua, että tahallaan otetaan yksi lisäkuukausi odottelua ja ikää kertyy. Toisaalta ratkaisu antaa enemmän aikaa saada kilppariarvot kuntoon, jotka nyt heitelleet mystisesti. Onko jollain ollut vastaavaa ja vaikea saada arvot klinikan edellyttämälle tasolle (0,5-2,5)? Itselläni oli viime vuonna arvo liian korkea, eikä hoitoa suostuttu aloittamaan. Nyt kesällä tehdyssä testissä liian matala, vaikka lääkemäärä ja ottotapa samat. Lääkärikin oli tästä aivan ihmeissään ja uusintatesti jo varattuna elokuulle.
Hei! Reissu tekee varmasti hyvää ja toivon niin että kolmas kerta toden sanoo ja saatte plussan ❤️

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta että mulla on heilahdellut tosi paljoin tuo TSH ja niin että ensin on laskenut viitteisiin ja sitten se on taas noussut yli 3. Myös oireet ovat alkaneet. Olen pyytänyt nostamaan Medithyroxiinia jotta menisi tarpeeksi alas. Nyt lopulta oli 0,5, mutta En tiedä onko taas noussut. Kyllä tää salailu on kestänyt sellaisen vuoden.

Yleensä kai TSH kesäisin onkin vähän matalampi. Oliko miten matala? Se kai ei vaikuta siihen ettei hoitoja voitaisi tehdä?

Kiitos, ihan hyvin on lähtenyt. Tällä kertaa en oo oikeen huomannut mitään oireita väsymystä lukuunottamatta, mut viimeks kaikki oireet johtuikin progetuesta eikä plussasta, eli yritän olla ylianalysoimatta tätä(kään). Tosi malttamattomana odotan sitä että pääsis testaamaan, mut toisaalta nyt voi elää vielä toivossa. Ollaan sovittu puolison kanssa että tehdään eka testi nyt sunnuntaina, mut voi olla että lykätään sittenkin. Meillä on mun veli käymässä seuraavat 1,5 viikkoa, joka ei tiedä näistä hoidoista mitään, eikä haluttaisi kertoakaan kuin vasta paljon myöhemmässä vaiheessa. Mietitään siis vähän ajoitusta ehkä lähtökohtaisesti mun tunteilun kannalta, oli tulos mikä tahansa.

Ootko sä ajatellut odottaa ihan testipäivään saakka?
Kyllä mä taidan su aamusta tehdä testin uteliaisuudesta 🫣 Oireita ei ole ollut, joten olen aika varma, että ohisektoriin menee. (aiemmin ennen plussaa ollut aina jotain, jotka sitten kkm päättyneet). Mulle on helpompi käsitellä tunteita, jos jo vähän etukäteen kurkkaa mitä mahdollisesti tulossa. Toki vasta virallinen päivä kertoo lopullisen, mutta silti 😅

On varmasti vaikea pähkäillä mitä tekee, kun on asiasta tietämättömiä vieraita. Tsemppiä päätöksiin 💕

Hei! Reissu tekee varmasti hyvää ja toivon niin että kolmas kerta toden sanoo ja saatte plussan ❤️

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta että mulla on heilahdellut tosi paljoin tuo TSH ja niin että ensin on laskenut viitteisiin ja sitten se on taas noussut yli 3. Myös oireet ovat alkaneet. Olen pyytänyt nostamaan Medithyroxiinia jotta menisi tarpeeksi alas. Nyt lopulta oli 0,5, mutta En tiedä onko taas noussut. Kyllä tää salailu on kestänyt sellaisen vuoden.

Yleensä kai TSH kesäisin onkin vähän matalampi. Oliko miten matala? Se kai ei vaikuta siihen ettei hoitoja voitaisi tehdä?
Tilkassa tsh:n raja 0,5-2,5. Arvo oli kesäkuun mittauksessa noin 0,4. Lääkäri määräsi tyroksiinia minimaalisesti pienemmällä annoksella ja uuden tsekkauksen elokuulle. Ymmärtääkseni arvo pitää osua tuolle välille, jotta ottavat hoitoihin.

En ole huomannut olossa mitään muutosta siinä onko arvo ollut alle yhden tai lähtötilanteessa yli viiden. Ainoastaan sydämen puolella tuntuu joskua kipua ja käynyt mielessä voisiko liittyä liian alas menneeseen arvoon. Väsymys ja kaikki muut oireet ennallaan.

Heräsin tänään jo ennen kuutta hirveään pissahätään eli tuli ensimmäinen testi tehtyä ennen kuin olin kunnolla hereillä. Sieltä se tuli, elämän ensimmäinen plussa 😍 huomasin sitten, että testi (yrityksen alkuaikoina ostettuja) jo vanhentunut, joten hain vielä iltapäivällä uuden viikkonäytöllisen digin. Siitäkin tuloksena + 2-3 viikkoa. Varovaisen onnellinen olo mutta raastavan tietoinen edelleen olemassa olevasta keskenmenoriskistä. Huomenna sovittu hoitopuhelu, varataanko siinä aikaa varhaisultraan? Pienehkö verinen vuoto ja muuten oireettomuus ei ihan parasta lisäämään mielenrauhaa vaikka tiedän, että voi olla normaalia. Haluaisin vielä jatkaa cycloja, onko kellään niiden jatkaminen pyydettäessä onnistunut Husissa?

Heräsin tänään jo ennen kuutta hirveään pissahätään eli tuli ensimmäinen testi tehtyä ennen kuin olin kunnolla hereillä. Sieltä se tuli, elämän ensimmäinen plussa 😍 huomasin sitten, että testi (yrityksen alkuaikoina ostettuja) jo vanhentunut, joten hain vielä iltapäivällä uuden viikkonäytöllisen digin. Siitäkin tuloksena + 2-3 viikkoa. Varovaisen onnellinen olo mutta raastavan tietoinen edelleen olemassa olevasta keskenmenoriskistä. Huomenna sovittu hoitopuhelu, varataanko siinä aikaa varhaisultraan? Pienehkö verinen vuoto ja muuten oireettomuus ei ihan parasta lisäämään mielenrauhaa vaikka tiedän, että voi olla normaalia. Haluaisin vielä jatkaa cycloja, onko kellään niiden jatkaminen pyydettäessä onnistunut Husissa?

Oi ihan mahtavaa, varovaiset onnittelut! 🥰 Kuulostaapa ihanalta aamulta, jospa vielä joskus saisi itsekin herätä noin! 🙏

Mullakin oli Omapolulla ja Maisassa merkintä hoitopuhelusta, mutta negatuloksen kanssa tuli kyllä vain viesti hoitajalta. Olin varmuuden vuoksi etätöissä sen kalenterimerkinnän takia (jotta ei tulisi hankalaa puhelua toimistolla) ja vähän passissa koko päivän, jotenkin tyypillistä kyllä tässä prosessissa. 🙈 Huomasin vasta jälkikäteen maininnan, että jatko-ohjeet Omapolulle korvaavat hoitopuhelun. Oli kuitenkin mukavaa saada viesti, sillä mulla menee välillä tosi pitkään huomata, mikä Omapolulla on muuttunut.

Onnea plussanneille! Antaa toivoa että plussa voi tulla vähän hankalammankin matkan päätteeksi! Myötätuulta meille kaikille ❤️‍🩹

Sitten hieman omanapailua - pahoittelut, mutta tuntuu siltä että pakko saada ulos systeemistä taas nämä. Mietin aamulla herätessäni että meillä on nyt kulunut vuosi siitä kun saatiin lähete, ja sen aikana on onnistuttu tekemään yksi epäonnistunut inssi ja yksi epäonnistunut icsi (ei yhtään alkiota). Mulle ei ole kertaakaan annettu edes testipäivää, tai no inssin jälkeen siinä paperilla oli kyllä pvm, mutta jo toimenpiteessä sanottiin että kovin toiveikas ei kannata olla…

Meillä on pakastetut siittiöt käytössä miehen syöpähoitojen vuoksi eli resurssit myös niiden suhteen ovat rajalliset, mikä aiheuttaa oman huolensa tässä. Omat labrat kaikki olleet ok mutta edellisen icsin perusteella kroppa ei ainakaan tykännyt näistä lääkkeistä. Ensin oli hyperin uhka ja tuoresiirtoa ei tehty ja sit lopputulos olikin 3 munasolua joista kaksi kypsää, yksi hedelmöittyi mutta ei jatkanut kehittymistä.

No nyt sitten lääkäri soitti ja ehdotti seuraavaa: tehdään uudelleen lyhyt kaava, mutta edelliseen kiertoon tulee progynova tukemaan munasolujen tasaista kehittymistä että saataisiin niitä enemmän. Lisäksi Gonal F vaihtui Menopuriin. Täällä ketjussa on alkuvuodesta vähän keskusteltu tuosta progynovan käytöstä munasolujen kehittymistä tukemaan, mutta onkohan täällä paikalla ketään joilla tuo olisi ollut käytössä ja oliko eroa aikaisempiin tuloksiin nähden?

Saan ilmoittautua mukaan elokuussa alkavasta kierrosta eli tähän tullee yksi välikierto vielä väliin kun nyt on punktion jälkeisen kierron kp39 🙄 Normaali kierto ollut aina sen 28-31 päivää mut letrokierron ja nyt stimulaatiota seurannut kierto ovat molemmat tällaisia maratonin mittaisia. Totta kai hirveät varoittelut siitä että mukaan ei välttämättä mahdu, mutta alkaa tuntua että ehkä me ruvetaan jo olemaan jonossa aika korkealla näiden käänteiden perusteella… Toki ymmärrän että eivät voi luvata mitään mut välillä tulee niin turhautunut fiilis kun on koko ajan pakko odottaa, ihan kaikkea. Seuraavaan hoitoiertoon ajattelin kokeilla akupunktiota, jos ei muuta niin jos se rauhoittaisi vähän mieltä ja kehoa. Tuntuu et pikkasen kiristelee jo kun joka välissä tulee vain negatiivisia uutisia, ja nytkin lääkäri oli vaan että olipa erikoinen juttu. No niin minustakin!

Kiitos että sain ottaa tämän tilan vaan omien asioitteni jakamiseen. Näillä puheilla laskeudun mukaan keskusteluun.

@Jupiter34 hurjasti voimia ❤️ mä uskon että kaikki täällä tunnistaa sen kuinka raskasta on vain odottaa ja odottaa. Kun me aloitettiin eka stimulaatio tammikuussa niin mä optimistisesti laskin kuinka päästään tuoresiirtoon ja lokakuussa meillä on lapsi sylissä. No tulikin hoito joka jäi kesken huonon hoitovasteen vuoksi. Seuraavalla kerralla jarru petti, ei saatu soluja mutta sain hyperin ja jouduin sairaalaan. Kolmas hoito onnistui, mutta sain komplikaation jonka saa alle prosentti ja jouduin sairaalaan taas jälleen. Tiedän siis miltä tuntuu kun kroppa ei meinaa jaksaa näitä. Mulla ei oo progynovasta kokemusta mutta menopur sopi mulle paljon paremmin kuin gonal-f.

Mua jotenkin hassusti tässä kaikessa lohduttaa yksi teksti jonka joskus luin että ihmiset jäävät todennäköisemmin lapsettomiksi siksi että voimat/ rahat loppuvat kesken eikä siksi että onnistunut raskaus ei olisi mahdollinen. Se on ihan äärimmäisen rankkaa kerätä itsensä kerta toisensa jälkeen mutta mä haluan uskoa että se sinnikkyys palkitaan, meillä kaikilla.

Paljon onnea plussanneille!! 🩷

Pakko kertoa että tein myös elämäni ensimmäisen positiivisen testin! Tämä oli toinen siirto ja virallinen testipäivä vasta la, mutta haluttiin nyt pehmentää iskua jos on taas negatiivinen. Eli ollaan varovaisen innostuneita ja lisää testejä luvassa 🤩

Mutta juuri eilen sitä ihmettelin että olenpa tasapainoinen ja hyväntuulinen, koska yleensä cyglojen kanssa olen todella itkuinen. Ja olinkin, mutta pari päivää siirron jälkeen itku loppui. Kiehtovaa.
Oireina vaan haaleaa veristä vuotoa ja kohtutuntemuksia.

Tämä on myös eka siirto akupunktion aloituksen jälkeen. Tämä akupunktiohoitaja laittaakin jatkuvasti tietoa instaan positiivista raskaustesteistä joita saa. En tiedä onko tämä vaikuttanut asiaan vai mikä mutta suosittelen muutenkin 🙏🏻

Oletteko @Jupiter34 ja @Kuuttituutti hoidoissa julkisella vai yksityisellä? Meillä ollut kahdesti julkisella käytössä Gonal ja olen kysellyt sen vaihtamisesta Menopuriin, mutta lääkäri ollut nihkeä. Hänen mielestään itse stimulaatio mennyt hyvin, eikä siksi syytä vaihtaa lääkettä.

Tunnistan tuon pettymyksen, ärtymyksen ja epäuskon siitä, kuinka voi itse kuulua siihen prosenttien "huonompaan puoleen". Luin, että tutkimusten mukaan icsi toimii 98 %, niin en osannut odottaa, että omalle kohdalle osuu tulos, jossa yksikään munasolu ei hedelmöity. Tuntuu, että ollaan koko ajan prosenttien väärällä puolella.

En tiedä kuinka julkisen jono toimii, että vaikuttaako jonotusajan lisäksi muut seikat. Meille luvattiin ensimmäisen hoidon jälkeen, ettei jouduta tavalliseen pitkään jonoon, mutta sama 3-4 kk odotusaika oli kuitenkin.

Odottelu on vaikeaa etenkin mielelle, mutta toisaalta ainakin omalla kohdallani aika on auttanut myös kroppaa palautumaan. Nyt kaksi kuukautta munasolukeräyksen jälkeen tuntuu, että olisin valmis uuteen.

@Kirppuliini mä niin tiedän miltä tuntuu olla prosenttien väärällä puolella. Meille on käynyt myös todella monessa asiassa niin. Ensin keskenmenot ja sitten nää hoitoasiat. Me ollaan yksityisellä hoidossa. Menopurin lisäksi mulla oli käytössä elonva joka on pitkävaikutteinen ja niiden kombo oli nimenomaan se toimiva ratkaisu. Mulla aloitettiin elonvan rinnalle menopur tavallista aikaisemmin just sen takia kun mun munasarjat on huonoja heräämään.

Kiitos teille jotka vastasitte luteaalituen jatkamisesta ❤️
Mulla siis tilanne se että vihdoin ensimmäistä kertaa ikinä sain plussan viisi päiväisen tuorealkion siirrosta ja aluksi ohje oli että jatkan Terolutia testipäivään. Sitten kun soitin polille sitä jatkettiin ohjeena ”vähintään varhaisultraan asti ja silloin uusi arvio”. Noh varhaisultrassa kaikki hyvin ja sanoivat etteivät ota kantaa asiaan. Lapsettomuuspoli on kesäsulussa…Noh kysyin asiaa sitten neuvolasta saisinko jatkaa ja he konsultoivat jotakin naistentautien lääkäriä asiasta, joka kirjasi Kantaan että välittömästi lopetus ja asiasta ei saa enää kysellä. En tähän sitten tyytynyt koska jonkun inseminaation yhteydessä lapsettomuuspolin lääkäri puhunut että se tulisi lopettaa asteittain. Jätin siis soittopyynnön naistentautien polille, joka korvaa kesän ajan lapsettomuuspolin asiakkaiden yhteydenotoissa. Sinne itkuisena kerroin todella lyhyistä luteeliavaiheesta ja keskenmenon pelosta. Vastaus oli että julkisen puolen ja yksityisenpuolen hoitokäytännöt eroavat runsaasti toisistaan eivätkä ota kantaa kumpi on parempi, mutta että he eivät koe tarvetta jatkaa. Sanoivat kyllä sitten että saan luvan jatkaa jos se tuo itselleni mielenrauhaa joten jatkan ehdottomasti vielä jonkin aikaa.
Olen varmaan todella vaikea raskaushormooneissani asiakkaana, mutta tuntuu todella ikävältä että hoitokäytänteet erovat niin suuresti ja tuskin kukaan lapsettomuudesta kärsivä haluaa ottaa pienintäkään riskiä että keskenmenon riski kasvaa liian aikaisen tukilääkityksen lopettamisen vuoksi😣

Takaisin