IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lähdettiin ajamaan 6:15 ja OYS:illä pitää olla ysiltä. Ollaan varauduttu jos samalla kävisi meressä uimassa ja intialaisessa ravintolassa syömässä, oma vointi näyttää :)
Tsemiä keräykseen ja hyvää saalista! Helsingissä kiellettiin vielä alkuvuodesta uinti ja saunominen operaation jälkeen. Nyt keväällä ei sanottu enää saunomisesta mitään, mutta uiminen kiellettiin. Jännä, jos tästäkin eri paikoissa erilaisia ohjeistuksia.

Mä en myöskään hakisi kuukausia etukäteen kalliita lääkkeitä omaan jääkaappiin. Jos jääkaappi hajoaa, niin lääkkeet on pilalla.
Ei ole edes käynyt jääkaapin hajoaminen mielessä. Sittenhän hankitaan uusi jääkaappi, eikä ainakaan minulle määrättyjen lääkkeitä ole pakko säilyttää kylmässä. Gonaliakin säilytetään alkuun kylmässä, mutta ennen hoitoa saa säilyttää useamman kuukauden lämpimässä (muistaakseni 3 kk).

Alkuvuodesta oli saatavuushaasteita monissa lääkkeissä. Itsekin kävin Helsingissä useammassa apteekissa, jotta sain tarvittavat lääkkeet. Siksi koin järkeväksi hakea jo seuraavan hoidon lääkkeet ajoissa. Olisi vaan stressannut päivässä tai parissa metsästää oikeat lääkkeet ja selvitellä missä apteekissa mitäkin.

Minulle sanottiin Tilkassa, että hyvin voi hakea lääkkeet ajoissa eli näissä neuvoissa tosiaan eroavaisuutta. Kukin tekee saamiaan ohjeita soveltaen miten parhaaksi näkee. Toisia stressaa, jos pitää etukäteen tehdä ja toisia kuormittaa viimetinkaan jättäminen.

Muokattu viimeksi:
Minulle kävi ekassa ivf-yrityksessä pitkällä kaavalla niin, että suunniteltua tyhjennysvuotoa ei koskaan tullutkaan ja hoitokierto jouduttiin jättämään kesken. Koska tämä oli loka-marraskuussa, niin seuraava yritys oli vasta seuraavan vuoden puolella.

Eli: loppuvuodesta voi kannattaa hakea lääkkeitä pikkuhiljaa, JOS ei ole vielä lääkekatto lähelläkään täyttymistä (ja päinvastoin, eli jos katto on täysi niin kantsii ostaa)
Eli kantsii jättää isot hankinnat seuraavan vuoden pottiin, niin saa sen lääkekaton hyödyn maksimoitua yhdelle kalenterivuodelle. Ymmärrän kyllä myös tuon toisen puolen tästä, että onhan tämä apteekkiralli välillä aika rasittavaa kun joutuu hakemaan lääkkeitä eri puolilta kaupunkia.
Mua ei edes haittaa hakea toiselta puolelta kaupunkia mut itse joutunut hakee toisesta kaupungista 😅

Eka keräys kun lähestyi ajattelin et marssin apteekkiin ja saan tuotteen mut siellä sanottiin että tilaus tavaraa🙄

Piti alkaa pistelemää samana iltana nii apteekki halu auki ja sieltä etsii mistä löytyisi..😂

Toisin en uskalla hakea lääkkeitä liian aikasee vaa ennemmin oon varaillu ja hakenut kun tarve tullut

Oih, tylsä tilanne etenkin, kun siirtoa oli suunniteltu. 🫤 En tiedä voisiko yrittää ajatella niin, että ovuloimattomuus olisi yksi kehon tavoista kertoa, että on vielä vähän toipilas eikä siksi ehkä paras lähtökohta siirtoon.
Tuo on aivan totta ja sitä oon koittanut itselleni myös muistutella. Ehkä tämä meni nyt tosiaan niinkuin piti ja keho on sitten syksymmällä valmiimpi alkionsiirtoon :folded: Tiiviin kevään jälkeen tämä kesätauko on alkanut nyt alkuharmituksen jälkeen tuntua ihan hyvältäkin.

@Harrets onpa ikävä juttu, paljon voimia sinne :red-heart:

@Kirppuliini Saatiin 3 munasolua ja viisi follikkelia punktioitiin. Nyt jännittää hedelmöityykö ne ja montako menee pakkaseen 🥹🙈❤️

(Parempi tulos kuin viime kerralla, silloin punktioitiin kuusi ja saatiin 2. Kysyn tänään mitä niille kävi niin toinen ei hedelmöitynyt ollenkaan. Ekalla kerralla viidestä hedelmöityi 4 ja saatiin kaksi pakkaseen)

Hoitaja ei suositellut uimista infektio riskin takia. No, täällä on muutenkin +14 astetta ja pilvistä niin ei olisi ollut mikään rantaelämys muutenkaan, niin jätettiin väliin 😀 En itse tullut edes ajatelleeksi koko infektioriskiä; kun en vuoda ja kaksi eri antibioottiakin määrätty varmuuden vuoksi.

Tuo lääkkeiden hankkiminen oli kyllä yksi stressaavimpia asioita ekassa IVFssä! En ite uskaltanut hankkia niitä kovin paljon ennakkoon, kun toivoin luomuihmeen tapahtumista, enkä halunnut hukata rahaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Lisäksi sairaalalta myös suositeltiin hakemaan ne vasta 0-ultran jälkeen. Mutta sitten viime tipassa niiden tilaileminen ja metsästäminen eri apteekeista oli todella raastavaa. Toivon, että ehdittäisiin tarvittaessa toiseen IVFään vielä tämän vuoden aikana, niin ostaisin hyvillä mielin heti kaiken mahdollisen, kun lääkekatto on lähes täynnä.

Lääkekaton optimoimiminen on kyllä järkevää tässä prosessissa. Mulle lääkäri ei enää suostunut kirjoittamaan reseptejä sairauden hoitoon, joten en saanut Kela-korvausta eikö tietenkään kerrytä lääkekattoakaan. Yritin mahdollisimman hyvin optimoida lääkemäärää, mutta niin vaan tuonne jääkaappiin jäi kaksi Menopur pakettia, joissa päiväyskin on jo syksyllä 😫 alkioita on sen verran pakkasessa, että uusi kierros on ajankohtainen vasta aikaisintaan ensi vuonna.

Jotenkin tuntuu todella tylsältä heittää pois, mutta Suomessa ei taida olla mitään keinoa lahjoittaa reseptilääkkeitä. Tai sit täytyy toivoa että joku siirto tehtäisiin lääkkeillä tuettuun kiertoon.

Oon täällä taistellut sen kanssa tikutanko oviksen, tänään alkoi ovulaatiolimat ja viimeksi plussa tuli siitä kolmen päivän päästä. Eli toisinsanoen jos limakalvonäytteessä ei ole mitään, mikä vaatisi toimia ja ovisplussa tulisi perjantaina niin jo ensi viikolla voisi ehkä päästä siirtoon. Lompakolle tekisi kyllä hyvää säästää, mutta kun ei tässä enää nuorene niin ei haluaisi kyllä yhtään tuhlata aikaa.

Kiitos paljon neuvoista lääkkeisiin liittyen! ❤️ Tosiaan eilen sitten tuli viestiä, että meilläkin alkaa nyt IVF / ICSI hoidot. Ja Gonal-F 225 pistot jo eilisestä alkaen. Kipaisin sitten töiden jälkeen ostoksilla ja lisäsivät vielä lisää jarrua ehkä ajatellen viikonloppua välissä tai en tiedä. Jännää, että mihinköhän väliin punktio osuu.

Kiitos paljon neuvoista lääkkeisiin liittyen! ❤️ Tosiaan eilen sitten tuli viestiä, että meilläkin alkaa nyt IVF / ICSI hoidot. Ja Gonal-F 225 pistot jo eilisestä alkaen. Kipaisin sitten töiden jälkeen ostoksilla ja lisäsivät vielä lisää jarrua ehkä ajatellen viikonloppua välissä tai en tiedä. Jännää, että mihinköhän väliin punktio osuu.
Jes mahtavaa! 😍 Meillä menee hoidot sitten aika samoissa aikatauluissa. Onko sulla ensi viikolla eka ultra? Maanantaina varmaankin?

Mulla myös Gonal-F, mutta PCOS:n takia maltillinen aloitusannos 150 🙂

Jes mahtavaa! 😍 Meillä menee hoidot sitten aika samoissa aikatauluissa. Onko sulla ensi viikolla eka ultra? Maanantaina varmaankin?

Mulla myös Gonal-F, mutta PCOS:n takia maltillinen aloitusannos 150 🙂
Niin totta 😍!! Ultra on keskiviikkona ja mietin että onko se aika myöhään. Punktio suunniteltu viikolle 27 mut saattaa aikaistua. Tää on ihan ensimmäinen IVF. Miten sulla on ultra?

Niin totta 😍!! Ultra on keskiviikkona ja mietin että onko se aika myöhään. Punktio suunniteltu viikolle 27 mut saattaa aikaistua. Tää on ihan ensimmäinen IVF. Miten sulla on ultra?
Okei! Varmasti ovat sen arvioineet yksilöllisesti, milloin on tarve ultrata ensimmäisen kerran. 🙂 Mulla vastetta ei voi kauheasti ennustaa PCOS:n takia, eli voi olla että lähtee liikaakin kasvamaan jolloin on riski hyperille, tai sitten ei välttämättä ole vastetta tarpeeksi. Mulla on maanantaina eka ultra ja siis tänään vasta alkaa pistelyt. Haluavat ottaa varman päälle, kun ei yhtään voi ennustaa miten tuo lääkemäärä vaikuttaa. 🤔 Gonalia oon käyttänyt kyllä ovulaatioinduktiohoidoissa päiväannoksella 75, ja tällöin aina saatu yhtä kiertoa lukuunottamatta hyvä yhden follikkelin vaste. Näitä hoitokiertoja tehty yhteensä sekä ekan että nyt tokan lapsen yrityksen aikana 9 kpl, osa HUS:lla ja osa Dextrassa. Viimeisimmässä hoitokierrossa HUS:lla mikä johti kohdunulkoiseen oli kaksi johtofollia, yksi molemmin puolin.

Mutta siis todella jännä nähdä lähteekö tällä "tupla-annoksella" OI-hoitoihin verrattuna oikeasti tarpeeksi folleja kasvuun. Mulla on kyllä vähän sellainen kutina että lääkemäärää saadaan maanantaina nostaa, mutta jää nähtäväksi!

Mulla myös viikolle 27 suunniteltu punktio 🙂 Onpas kiva kun joku muukin menee samoissa aikatauluissa! 😊

Muokattu viimeksi:
Itselläni oli ultrat ensimmäisessä hoidossa kahdeksan pistelypäivän jälkeen ja uusi sitten yhdentoista pistelypäivän jälkeen, jossa aikataulutettiin munasolukeräys kolmen päivän päähän. Toisessa hoidossa ensimmäinen ja ainoa ultra oli yhdeksän pistelypäivän jälkeen.

Hoitaja sanoi minulle kerran, että keskimääräinen pistelyaika on kymmenen päivää. Tuossa varmasti kuitenkin vaihtelua ja itselläni pistelyä jatkettu molemmilla kerroilla hiukan pidempään.

Onko sinulla jarruna Fyremadel? Mitä tarkoitat, että jarrua lisättiin?

Muokattu viimeksi:
Okei! Varmasti ovat sen arvioineet yksilöllisesti, milloin on tarve ultrata ensimmäisen kerran. 🙂 Mulla vastetta ei voi kauheasti ennustaa PCOS:n takia, eli voi olla että lähtee liikaakin kasvamaan jolloin on riski hyperille, tai sitten ei välttämättä ole vastetta tarpeeksi. Mulla on maanantaina eka ultra ja siis tänään vasta alkaa pistelyt. Haluavat ottaa varman päälle, kun ei yhtään voi ennustaa miten tuo lääkemäärä vaikuttaa. 🤔 Gonalia oon käyttänyt kyllä ovulaatioinduktiohoidoissa päiväannoksella 75, ja tällöin aina saatu yhtä kiertoa lukuunottamatta hyvä yhden follikkelin vaste. Näitä hoitokiertoja tehty yhteensä sekä ekan että nyt tokan lapsen yrityksen aikana 9 kpl, osa HUS:lla ja osa Dextrassa. Viimeisimmässä hoitokierrossa HUS:lla mikä johti kohdunulkoiseen oli kaksi johtofollia, yksi molemmin puolin.

Mutta siis todella jännä nähdä lähteekö tällä "tupla-annoksella" OI-hoitoihin verrattuna oikeasti tarpeeksi folleja kasvuun. Mulla on kyllä vähän sellainen kutina että lääkemäärää saadaan maanantaina nostaa, mutta jää nähtäväksi!

Mulla myös viikolle 27 suunniteltu punktio 🙂 Onpas kiva kun joku muukin menee samoissa aikatauluissa! 😊
Onpa jännää kun mennään tosiaan samassa aikataulussa 😍! Jos vaikka osuu vielä punktiopäivä samaan!

Toivon oikein hyviä follimääriä teille! ❤️ ja sittenhän voi annosta lisätä, jos välikatsauksessa näyttää siltä.

Mulla on AMH 1,6 niin siksi annos on mietitty vähä suurempana. Jännittää kyllä miten tämä ensimmäinen kierros menee ja mitä ultrassa näkyy. 🥲

Itselläni oli ultrat ensimmäisessä hoidossa kahdeksan pistelypäivän jälkeen ja uusi sitten yhdentoista pistelypäivän jälkeen, jossa aikataulutettiin munasolukeräys kolmen päivän päähän. Toisessa hoidossa ensimmäinen ja ainoa ultra oli yhdeksän pistelypäivän jälkeen.

Hoitaja sanoi minulle kerran, että keskimääräinen pistelyaika on kymmenen päivää. Tuossa varmasti kuitenkin vaihtelua ja itselläni pistelyä jatkettu molemmilla kerroilla hiukan pidempään.

Onko sinulla jarruna Fyremadel? Mitä tarkoitat, että jarrua lisättiin?
Hei! ☺️ Meillä on sama juttu, että kahdeksantena pistelypäivänä on myös ultra. Mietin juuri jännittyneenä, että kuinkakohan paljon tulee pistelyä. Hain nyt kaksi 900 ja yhden 450 Gonal-f ja jäljelle jäi vielä 900. Ehkä tein virheen siinä etten ottanut suoraan tuota 900 ja jättänyt sitä 450 varoiksi. Vaikea arvioida.
Jarruna on tosiaan Fyremadel ja nyt on se yksi paketti eli 5 määrätty ja sitten määrättiin vielä varalta yksi paketti lisää. Mikä ehkä tulee tarpeeseen.

@Lia87 toivotaan että lääkemäärä olisi sopiva, ja saisitte hyvän saaliin! ❤️

Mulla jarruksi pitäisi tulla Ganirelix, mutta sitä ei aloiteta vielä ennen ekaa ultraa. Missähän tapauksissa päädytään Fyremadeliin ja milloin Ganirelixiin? 🤔

Edit/ vai onkohan ne ihan sama asia? Nopea googlaus viittaisi siihen 😄

@Lia87 toivotaan että lääkemäärä olisi sopiva, ja saisitte hyvän saaliin! ❤️

Mulla jarruksi pitäisi tulla Ganirelix, mutta sitä ei aloiteta vielä ennen ekaa ultraa. Missähän tapauksissa päädytään Fyremadeliin ja milloin Ganirelixiin? 🤔

Mun muistaakseni rinnakkas valmiste.. vähä eri hinta

@Misa niillä ei oo eroja. Kuulemma fyramadelissa on ikävämpi neula pistää ja siksi monesti ganirelixia suositaan. Talvella ganirelixissa oli saatavuushaasteita niin mulla oli esimerkiksi reseptit molempiin.

Ganirelix ja Fyremadel on tosiaan rinnakkaisvalmisteet. Meidän polilla sanottiin, että määräävät Ganirelixiä, koska potilaat on kommentoineet että se on helpompi pistää kuin Fyremadel.

Kiitos vastauksista! Aina oppii uutta 😊

Olipa kauhea hetki äsken, kun mies soitti apteekista, ettei Gonal-F -reseptejä löydy. Paniikissa etsin käsiini kotoa paperireseptit, mutta sitten olikin farmaseutti siellä tajunnut että katsoi koko ajan mieheni tietoja! Ei edes pahoitellut virhettään. Stressilevelit nousi tuossa hetkessä aivan tappiin ja ehdin jo mielessäni käydä läpi miten tämä hoitokierto peruuntuu, eikä elokuussa mahduta taas mukaan ollenkaan. Siis tiesin kyllä että se resepti on siellä, mutta kun mies (koska farmaseutti niin väitti) sanoi ettei niitä ole, niin tietty uskoin sen siinä hetkessä.

Laitoin jo palautetta kyseisen apteekin palautelomakkeen kautta, koska mielestäni tuo virhe oli kyllä vähän liian iso.

En siis eilen ehtinyt lääkettä hakea mutta ajattelin että hyvin tänään vielä ehtii. Ensi kerralla en jätä kyllä ihan näin viime tippaan 🙈 Mies oli kotona noin 20:55 ja 21:00 pistin ekan annoksen 😂

@Misa huh! Siellä on ollut kyllä jännittävä ilta! Ja siis ihan käsittämätöntä ettei farmaseutti edes pahoitellut. Hyvä kun laitoit palautetta! Mulla on sattunut koko kevään sama farmaseuttiopiskelija ja hän ilmeisesti myös tunnistaa mut ja viimeksi totesi että ” sä tiedätkin jo miten nää toimii”😂 oli kyllä sellainen vain lapsettomuusjutut hetki😅

Takaisin