IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kuuttituutti 💕🌻

Mulla oli edellisessä jarruna fyremadel ja pistin niitä 6 kpl. Luulen, että mulle kävi niin että kun keskiviikkona ultrassa todettiin 19 follia, joista 12 oli hyvin kokoisia ja niin laitoin ovirellen 36 tuntia aiemmin kuin oli sanottukin ja jo torstai-iltana ne lähti liikkeelle, koska tunsin, jotain munasarjoissa. Perjantaina aamulla punktiossa otettiin vain 5, joista kahdessa oli munasolu. Eli ehkä ovitrelle vaikuttaa mulla nopeammin ku muilla, että ehkä pitäs laittaa vasta 30 h aiemmin tai 25 h aiemmin..?

Harmittaa kun tuo kierros oli niin hemmetin hyvä saaliin kannalta ja sit kävi noin.

Toivon, ettei me tarvittaisiin neljättä IVF:ää vaan päästäisiin jo eteenpäin tässä prosessissa.

@Saaruski mulla kävi samalla tavalla. Meidän lääkäri tulkitsi sen niin että se jarru ei ollut riittävä ja aivot olivat saaneet signaalin ovuloida ominpäiten. Siksi mulla oli nyt tässä viimeisimmässä hoidossa tuplajarru. Onpa sulla ollut kyllä iso vaihtelu follimäärissä.

Mulle määrättiin Ovitrelleä 1,5 kynää ja pelkäsin, että tuo isompi annos saa follikkelit irtoamaan liian aikaisin. Varsinkin kun jarrulääkkeen käyttö loppui edellisenä iltana. Tuo kuitenkin toimi hyvin.

Tässä on hankalaa juuri tuo, että kaikkien kehot reagoi eri tavalla ja kierroissakin voi olla eroa. Turhauttaa, että vaan testaamalla selviää, eikä sekään ole tae, että seuraavalla kerralla menisi samoin.

Kyllä tosiaan olin oikeassa, liian pieni annos. Tänään alkaa sit 250 IU perjantaihin asti ( 200 sijaan.) Gyne katsoi, että folleja kasvamassa aika vähän; oikeassa 4 ja vasemmassa 1. Limakalvo näytti hyvältä niinkuin aina. Siinä munasarjassa missä endometriooma on, eli oikealla, kasvaa enemmän folleja, joten se ei ainakaan oo vaikuttanut määrään.

Oih, toi on harmillista! 😥 Kuulostaa vähän samalta kuin oma tilanteeni toukokuussa, joskaan siihen ei reagoitu muuttamalla lääkeannosta vaan jatkettiin samalla koko stimulaatio. Mulla oli ehkä vähän yllättäen vain Gonal 150 IU ja ikää ihan riittämiin. Luullakseni ymmärrän kyllä lääkärin ajatuksia lääkeannoksen taustalla, kun kyse oli mun ekasta hoidosta ja aiempaa kokemusta vain Letrojen aiheuttamista folliövereistä. Olen myös pienikokoinen.

Toivottavasti lääkeannoksen nosto saisi sulla lisää folleja kasvupyrähdyksen. Onko sulla muuten vaihdellut lääkärit paljon? Meidän kaupungissa on vain yksi lapsettomuuslääkäri, joten yritän uskoa, että jos mennään uuteen hoitoon, hän pystyy arvioimaan speksejä edellisen kerran perusteella.

Mä kävin polyyppiepäilyn tsekkauksessa, jossa ei onneksi näkynyt mitään. Koska PAS on aikaisintaan elokuussa, ajattelin yrittää etsiä edes hivenen toiveikkuutta kotiyritykseen. Ovistestit näyttivät suht lupaavilta (ei kuitenkaan vielä plus) jo kp 7-8, mikä saattaa olla punktion jälkeistä sekoilua, mutta mulla on välillä ollut aikaisia ovisplussia muutenkin. Käytyäni tuossa tutkimuksessa kp 8 testi muuttui kuitenkin aivan hailuraksi. 🤔 Vaikka lääkäri näki, että 20 mm folli on ja voi irrota milloin vain. En tiedä, voiko LH lähteä nousuun kahdesti saman kierron aikana. Hölmöhän tästä on ottaa stressiä, kun tuskin me kotona saadaan aikaan edistystä tilanteeseen.

Tärisevin sormin tuun tänne päivittämään tilannetta meidän ekan IVF kierroksen jäljiltä, josta saatiin siis vain 1 hedelmöittynyt munasolu ja se tuoresiirrettiin 28.5 2-päiväisenä. Testasin täysipuhtaat negat 5.6 ja 6.6 ja nielin pettymykseni. Eilen, päivää ennen virallista testipäivää tein uuden testin, en edes tiedä miksi sillä mitään oireita ei ole eikä ollut. Sieltä tuli plussa 🤯💓 En pysty vielä käsittämään asiaa mitenkään päin ja toki kokemus kohdunulkoisesta varjostaa onnea. Kuitenkin kiitos tälle foorumille, joka on auttanut meidän matkaa. Toivon vaan kahta asiaa: 1. alkio pysyy matkassa ja 2. Meidän kaikkien matka päättyy onnistuneesti.

@Ehtoo

Joo on meillä vaihdelleet, KAKS:illa on ollut 4 eri gyneä nyt IVF-hoitojen aikana. Ja OYS:issä kaksi eri punktioijaa. Saattaa olla, että lääkkeitä määrännyt lääkäri on vielä eri koska en tiedä kuka suunnitelman hoidoista laati. Pitää muuten mielenkiinnosta katsoa omakannasta näkyykö siellä mitään merkintää kuka lääkäri on mulle aloittanut lääkehoidon suunnittelun.:)

Edit: Löysin omakannasta reseptien kohdalta kuka on määrännyt lääkkeet ja se on ollut aina sama henkilö. Joten nyt todellakin ihmetyttää miksi mulle tehtiin tämmöinen ratkaisu. (Kaikille tiedoksi siis, että määrättiin aluksi vain 200 IU / pv ja 1800 IU kokonaismäärä, vaikka aiemmissa IVF-hoidoissa lääkemäärä yli 2000 IU) (sori aiempaan viestiin tuli virhe niin poistin sen ja nyt se näkyy tossa yläpuolella ja laitoin siihen pisteen :D )

Muokattu viimeksi:
@Pumpulipilvi

Kyllä tosiaan olin oikeassa, liian pieni annos. Tänään alkaa sit 250 IU perjantaihin asti ( 200 sijaan.) Gyne katsoi, että folleja kasvamassa aika vähän; oikeassa 4 ja vasemmassa 1. Limakalvo näytti hyvältä niinkuin aina. Siinä munasarjassa missä endometriooma on, eli oikealla, kasvaa enemmän folleja, joten se ei ainakaan oo vaikuttanut määrään.

Yleensä kuulema aloitetaan isommalla annoksella ja pienennetään jos tarvis, eikä toisinpäin, koska on tarkoitus saada ne munasolut siellä kasvamaan, niinku saada alku startti niille. Mulla menee nyt sit just toisinpäin. Eli...joo...follien koot välillä 8 mm-13mm. Todennäköisesti punktio ei ole maanantaina vaan ehkä keskiviikkona, että saadaan kasvatettua kunnolla munia.

Sanoi, että voidaan tehdä neljäs IVF-kierros kun tässä on meillä ollut niin paljon näitä vastoinkäymisiä (viime kerralla solut karkasi, tuli endometriooma ja nyt tämä lääkitys oli pielessä) Olin aivan yllättynyt tästä, olin varautunut kolmeen kierrokseen ja et tää on vika. Ja sit päästään leikkaukseen, mut jos me tehdään neljäs IVF niin sit kaikki venyy taas. Pitää harkita tätä, riippuu siitä paljonko me saadaan pakkaseen tällä kertaa. Toivottavasti tää nyt ei triggeröi ketään et meille ollaan luvattu jo neljäs hoito. Toivottavasti kaikki onnistutaan 💕
Äh voi ei mikä tuuri 😳 toivottavasti siellä mahdollisimman moni folli jatkaa hyvin kasvua.

Ja ihanaa, jos väläyteltiin mahdollisuutta uuteen kierrokseen - jos lääkärin valinnasta johtuen (ja vielä kun edellisten kierrosten perusteella olisi ehkä voitu tietää paremmin) ei kierroksesta saada parasta tulosta irti niin on se munkin mielestä oikein että sit tarjotaan uusi kierros. (Vaikka toivotaan tietysti ettei sitä tarvittaisi 🤞🏼.)

Tehtäisiinkin tuo neljäs keräys myös ennen leikkausta? Vai olisiko ensin tämän kierroksen mahdolliset siirrot, sitten leikkaus ja sit uusi kierros

Ja siis, jossain määrin yksilöllisiähän noi hoitokierrosmäärät on joka tapauksessa ja siksi nuo määrääkin on varmasti ilmoitettu noin ”pääasiassa”. Mutta tok itoivoisi kaikille samanlaisia arviointikriteerejä siihen että saako esim lisäkierroksia, eikä vaikka että riippuu siitä kuinka tarkasti lääkäri tuntee kaikki taustat tms.

@Ehtoo

Joo on meillä vaihdelleet, KAKS:illa on ollut 4 eri gyneä nyt IVF-hoitojen aikana. Ja OYS:issä kaksi eri punktioijaa. Saattaa olla, että lääkkeitä määrännyt lääkäri on vielä eri koska en tiedä kuka suunnitelman hoidoista laati. Pitää muuten mielenkiinnosta katsoa omakannasta näkyykö siellä mitään merkintää kuka lääkäri on mulle aloittanut lääkehoidon suunnittelun.:)

Edit: Löysin omakannasta reseptien kohdalta kuka on määrännyt lääkkeet ja se on ollut aina sama henkilö. Joten nyt todellakin ihmetyttää miksi mulle tehtiin tämmöinen ratkaisu. (Kaikille tiedoksi siis, että määrättiin aluksi vain 200 IU / pv ja 1800 IU kokonaismäärä, vaikka aiemmissa IVF-hoidoissa lääkemäärä yli 2000 IU) (sori aiempaan viestiin tuli virhe niin poistin sen ja nyt se näkyy tossa yläpuolella ja laitoin siihen pisteen :D )

Niin kuin aiemmin sanoin niin en itse ole ikinä laskenut noita kokonaismääriä. Oliko tuo aloitettu päiväannos siis myös pienempi kuin aiemmin? Onko lääkäri ihan puhunut tuosta kokaisannoksesta vai oletko/oletteko itse laskeneet sitä

Peilaan siis siihen että mulle ei kokonaisannoksista ole puhuttu, aloitusannosta on voitu muokata edellisen kierroksen perusteella, mutta lääkettä on aina myös kirjoitettu vaan siihen kontrolliultraan saakka (ja sit oon tarvittaessa hakenut lisää kun selviää montako pistospäivää tarvitaan). Ja stimulaation pituus on samoillakin annoksilla vaihdellut. Pahoittelen siis jos tuntuu tyhmältä kysymykseltä 🙈

Niin kuin aiemmin sanoin niin en itse ole ikinä laskenut noita kokonaismääriä. Oliko tuo aloitettu päiväannos siis myös pienempi kuin aiemmin? Onko lääkäri ihan puhunut tuosta kokonaisannoksesta vai oletko/oletteko itse laskeneet sitä?
Lääkäri on määrännyt päiväannoksen ja ihan mielenkiinnosta laskin itse paljonko tuli yhteensä Gonalia ekassa ja tokassa yrityksessä. Ekassa aloitettiin annoksella 250 ja nostettiin ultran jälkeen kolmeen sataan. Tokassa mentiin koko aika 300. Tokassa olo oli selkeästi huonompi ja lääkkeen vaikutuksen huomasi selkeämmin. Kolmanteen yritykseen suunniteltu taas Gonal 300 ja odotan hiukan kauhuissani alkaako huono olo taas jo kuuden pistelypäivän jälkeen ja siitä punktioon vielä kuusi päivää kärvisteltävää.

Täytyy sanoa, että itselläni pahinta ollut olo heti punktion jälkeen lepäillessä. Tuntunut, että en ole lainkaan oma itseni, ei löydy hyvää asentoa, sattuu, huono olo ja kaikkinensa jotenkin ihan itsestä irtaantunut olo. Ehkä lääkeyhdistelmät tekevät tuon ja lisäksi edeltävän yön lyhyet unet ja jännitys.

@Harrets, ihan mahtavaa! 😍 Paljon onnea tästä eteenpäin! Ihanaa ja toiveikasta saada tänne plussa pitkästä aikaa.

Kuinka pitkään @Saaruski olitkaan nyt pistellyt ennen tota ekaa ultraa?

Mulla oli punktion jälkeen jotenkin hyvin voimaantunut olo. 🤭 Tunnistan sen tilanteista, joissa on odottanut jotain kauhunsekaisesti mutta toteuma ei olekaan yhtä paha kuin luuli. Varmasti lääkkeetkin vaikuttivat. Otin toipumisnojatuolissa jotain iloisia selfieitä puolisolle, ja hoitajien empaattisuuden vuoksi tuntui melkein joltain hemmotteluhoidolta. Tässä pitää ehkä huomioida se, että en ole koskaan käyttänyt mitään päihteitä, siis ollut edes humalassa. (Ja tämä siis helpon punktion jälkeen opioidipäissään, rauhoittavaa en ottanut.) Oli myös hauskaa, kun puoliso piti ihan sankarina. Mietinkin, että saattaa olla lähimpänä synnytyksen jälkeisiä fiiliksiä, mitä tulisin kokemaan, jos en sinne asti koskaan pääsisi.

(Vähän huono omatunto tästä hehkutuksesta, mutta ehkä vaikka rohkaisuksi niille, jotka ovat menossa ensi kertaa.)

Muokattu viimeksi:
Omanapailua pitkiltä piinapäiviltä:
Viime viikon maanantaina oli 5-pväisen alkion siirto ja virallinen testipäivä on ensi maanantaina. Tuntuu että on kaikki oireet, mutta toisaalta suurin osa voisi myös mennä pms:n ja työstressin piikkiinkin. Oon ollut ihan järkyttävän väsynyt viime viikon perjantaista saakka ja itken nyt kaikesta aivan naurettavasta melkeen päivittäin. Rintoihin sattuu ja vatsaa nipistelee. Testi on kuitenkin aivan täysi nega vielä. Olisi varmaan ollut henkisesti helpompaa kuitenkin odottaa kiltisti testipäivää, mutta toisaalta sitten olisi vahvojen oireiden kanssa optimistisempi olo kuin nyt on, joten pettymys voisi olla vielä suurempi, jos silloinkin olisi negatiivinen.
Onko mitään vinkkejä mistä olette tunnistaneet alkaneen raskauden mahdollisesti lähestyvistä kuukautisista? Proge-tukikin kai voisi aiheuttaa väsymystä, eli eipä siitäkään osaa tulkita mitään.

@Harrets tosi paljon onnea plussasta, toivottavasti vahvistuu ja kaikki menee täydellisesti 💕

@Snowwie meillä sama siirto- ja testipäivä! Tsemppiä loppurutistukseen🫶

Ite en oo vielä uskaltanut testata. Pieniä oireita on tullut ja mennyt tässä reilun viikon aikana. Yritän olla analysoimatta enempää. Oikeasti tässä vaiheessa ei välttämättä mitään suuria oireita pitäisi edes olla, jos olisi raskaana? Edellisessä kierrossa, missä käytin kanssa cycloja, mulle tuli pahoinvointia ja väsymystä (ilman siirtoa siis). Toiveikkaana ajattelin jo ihmettä mutta negakierto se oli🥲

Oi wau ja varovaiset onnet @Harrets Kiitos tsempeistä @Kuuttituutti ja @Saaruski! Valitettavasti tuoresiirtoon ei tänään päästä, mutta kaikkia maitani ei tarvinnut vielä myydä, sillä alkion kehitystä seurataan vielä huominen ja ylihuominen. Eli tavoitteena oli blasto ja nyt päivänä viisi oli vasta varhaisblasto ja ilmeisesti vähän fifty-fifty kehittyykö blastoksi saakka vai ei... Eli vielä jännitettävä sitä perjantaihin, jolloin tieto tulee.

Yritin kysellä todennäköisyyksiä ja biologi sanoi, että tosi usein tuoresiirtoja perutaan samasta syystä, kun alkio ei ole vielä oikeassa kehitysvaiheessa viidentenä päivänä. Sanoi myös jotain siihen suuntaan, että ei ole mikään ihan rupu alkio, jota vähän säälistä seuraillaan😛 Sanat eivät olleet nuo, mutta ajatus joo. Olin lähes satavarma että tuo puhelu tulee, joten sinänsä toi vaihtoehto oli ok, vaikka tietty tuoresiirtoa kovasti toivoinkin ja olisi ollut kevyempi kuin PAS. No nyt sitten tietty taas toivon kovasti, että alkio selviää pakkaseen.

Mun avut aina näissä on, että mielummin se pettymys sitten kuitenkin mahdollisimman varhain, että jos alkion ei ole tarkoitus jatkaa kehitystä, on siinä todennäköisesti ollut esim. kromosomit pielessä ja paljon rankempaa se on, mitä pidemmälle pääsee kehittymään, jos lopputuloksena ei kuitenkaan ole syntymä. Lisäksi mietin itselleni jo valmiiksi jonkun reippauspalkinnon, jotta selviäisin paremmin jaloilleni. Oli se sitten kampaaja, pizzalounas tai uusi vaate tai mieluiten jotain mitä en muuten hankkisi tai tekisi järjen tai raaskimisen takia😄 Viimeksi ostin ylihintaisen nukkaleikkurin🤣 Tietäjät tietää ja keski-ikä huutelee.

@Snowwie Minä olen pitänyt päiväkohtaista oiremuistiota nyt kahden PASin ja kolmen inseminaation (joista yksi plussa mutta km) kohdalla. Se on paljastanut hauskasti sen, että lähes mistään oireesta ei voi oikeastaan päätellä raskautta varmaksi.

Varmimmat oireet olivat plussakierrossa älytön väsymys ja tarve nukkua päikkärit (ei yleensä tällaista), ja aktiivisuusrannekkeen nousuun lähteneet sykkeet. Näitä kahta oiretta ei negakierroissa ollut, muuten kaikki tissituntemukset, alavatsanippailut, finnit, mukakiinnittymiskivut jne ovat kuuluneet jokaiseen näistä negakierroista.

Takaisin