IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@vierailija6 Ei OYS yleensä kerro hedelmöittyneiden määrää, omakantaan ilmestyy vain montako saatiin pakkaseen asti. Jos haluaa tarkemmin tietää niin pitää soittaa ja kysellä monen mutkan kautta.

Okei, ompas harmi. Tiistaina tosiaan keräys tehtiin, eikä omakannassa ole mitään tietoa pakastetuista. En jotenki kehdannut soittaa ja kysyä, kun tuntuu että varmasti heillä on siellä kädet täynnä töitä. Pakko maanantaina kyllä soittaa. Ymmärsin kuitenkin, että kun keräys on tehty tiistaina, on varmaan jo mahdolliset alkiot pakastettu, eikä niiden hedelmöittymistä odoteta enää ensiviikkoon, että vasta silloin pakastettaisiin?

Okei, ompas harmi. Tiistaina tosiaan keräys tehtiin, eikä omakannassa ole mitään tietoa pakastetuista. En jotenki kehdannut soittaa ja kysyä, kun tuntuu että varmasti heillä on siellä kädet täynnä töitä. Pakko maanantaina kyllä soittaa. Ymmärsin kuitenkin, että kun keräys on tehty tiistaina, on varmaan jo mahdolliset alkiot pakastettu, eikä niiden hedelmöittymistä odoteta enää ensiviikkoon, että vasta silloin pakastettaisiin?
Onpa harmillista ettei hedelmöittyneiden määrää ilmoiteta mihinkään. Jos pyritään pakastamalla blastoja eli 5 tai kuusipäiväisiä niin silloin niiden pakastus olisi su ja tai ma. Sitä ajatellen ei olisi yhtään epätavallista että ei vielä ole kuulunut niistä mitään
HUS alueella tieto pakastetuista tulee mun ymmärtääkseni viikko punktiosta, mutta en tiedä onko OYS joitain päiviä jolloin solulabrassa ei ole ketään töissä. Tsemppiä odotteluun ❤️

Onko punktiosta toipuminen mennyt hyvin?

Onpa harmillista ettei hedelmöittyneiden määrää ilmoiteta mihinkään. Jos pyritään pakastamalla blastoja eli 5 tai kuusipäiväisiä niin silloin niiden pakastus olisi su ja tai ma. Sitä ajatellen ei olisi yhtään epätavallista että ei vielä ole kuulunut niistä mitään
HUS alueella tieto pakastetuista tulee mun ymmärtääkseni viikko punktiosta, mutta en tiedä onko OYS joitain päiviä jolloin solulabrassa ei ole ketään töissä. Tsemppiä odotteluun ❤️

Onko punktiosta toipuminen mennyt hyvin?

Kiitos❤️ tsemppejä tässä tarvitaankin! Ilmeisesti ketään ei ole töissä viikonloppuisin, koska omapolun kautta löysin kysytyimmät kysymykset-osiosta tämän tekstin "voit toivoa pitkää viljelyä, mutta se ei ole aina suositeltavaa eikä mahdollista, esimerkiksi munasolujen keräyspäivän ollessa maanantai tai tiistai."

Punktiosta toipuminen on mennyt ihan hyvin. Jonkin verran on saanut ottaa kipulääkettä ja turvotus on ollut melko voimakasta. Nyt ehkä ensimmäinen vähän helpompi päivä tuon turvotuksen suhteen. Mutta en yhtään ihmettele tukalaa oloa, kun munasarjat oli jo punktio päivänä kokoa 9cm ja 8cm.

@Harrets pahoittelut negatiivisesta testistä❤️ suunnitelma rautainfuusion selvittelystä ja Dextran konsultoinnista tässä vaiheessa kuulostaa mun mielestä hyvältä suunnitelmalta, saa edistettyä asioita edes jollakin tavalla.

@Kaihonkukka olen pahoillani että siellä ei vasen puoli ollut yhteistyössä 😞 toivotaan että oikealla oli sitäkin parempia rakkuloita ja hedelmöittyisivät hyvin 🧡.

@Saaruski kovasti tsemppiä sinne! Toivotaan että toinen puoli kypsyttäisi rakkuloita toisenkin edessä ka ettei endometriooman tilanne tässä pahenisi.

@vierailija6 kannattaa odottaa rauhassa, mulla meni viimeksi 6 päivää ennenkuin tulokset oli omakannassa. Punktio oli perjantai ja torstaina oli sitten tieto siellä :)

Täällä kans tuskaisena odotan tietoa, onko yksikään munasolu hedelmöittynyt. Sanoivat Dextrasta, että tänään soittavat. Oletin että heti aamulla, kun viimeksi oli seuraava päivä myös lauantai ja tieto tuli sovellukseen joskus aamukasilta. Silloinkin tosin sanoivat, että soittavat... Keskity tässä nyt sitten😄

Edit: vain yksi kolmesta oli hedelmöittynyt😞 Yksi saattoi olla epäkypsä. Toki se yksikin on enemmän kuin viimeksi, mutta aika pienet todennäköisyydet että juuri siitä lapsi saataisiin... Keskiviikkoaamuun saa piinailla päästäänkö siirtoon, vaikka alkio saattaa olla jo huomenna lopettanut kehityksen. Toki jos venyy kuusipäiväiseksi niin sitten pakastetaan. No itse ei voi näihin vaikuttaa, joten pitänee vaan jatkaa arkea, eikun siis lomaa😄

Muokattu viimeksi:
@Vierailija6 ainakin Helsingissä soittavat, jos hedelmöittymisessä ongelmaa. Ymmärrän odottelun tuntuvan pitkältä, mutta tässä kohden hyvä, ettei puhelin soi.

Itsellänikin ollut ajatus, ettei viitsisi häiritä vähäistä henkilökuntaa, vaan antaisi heidän keskittyä alkioihin. Helsingin Tilkassa viikonloppuisin töissä vain yksi biologi, joka seuraa alkioiden kehitystä. Sanoivat, ettei hänellä ole välttämättä aikaa ilmoittaa Omapolulla tilanteesta viikonlopun aikana, vaan lisätiedot saattavat tulla vasta maanantaina.

Meidän kolmas IVF-hoito on nyt hyvässä vauhdissa. Keskiviikkona kävin nolla ultrassa ja aloitimme Gonal-F piikittelyt. Ensi tiistaina ja perjantaina on seuraavat ultrat ja punktio todennäköisesti maanantaina 16.6. Vasen munasarja oli hyvä ja lepotilassa mutta oikeaan oli ilmestynyt maaliskuun punktion jälkeen 20 mm endometriooma :(, mikä nyt sitten selittääkin nämä äkkiä alkaneet kauheat kivut oikealle puolelle ala lantion seudulle. Arvasin että kaikki ei oo siellä kohdallaan.

Leikkauksen suunnittelukäynti on 6.8 ja leikkaus sitten joskus syksyllä.

Nyt piikittelyvaiheessa ei oo tullut vielä mitään lisäkipuja tuonne alueelle mikä on hyvä:) Lääkäri kuitenin sanoi, että endometriooma voi aiheuttaa sen, ettei siltä puolelta saada yhtään munasoluja talteen. Kai se jotenkin saattaa sit häiritä sitä munasarjan toimintaa ja solujen muodostumista... harmi juttu :/ Ollaan nyt laitettu vasemalle puolelle ne kaks piikkiä mitä ollaan keretty laittamaan, saa nähdä uskallanko tänään tuonne oikealle piikittää 😄

Toivottavasti saataisiin edes jotakin saalista kerättyä, vaan sen näkee sit just ennen juhannusta tai juhannuksen jälkeen. Riippuu kauan ne viljelee. Kahdella viime kerralla punktiot olleet maanantai, jolloin viljeltiin kolme päivää ja perjantai, jolloin viljeltiin kuusi päivää. Eli pakastuspäivä OYS:issä varmaan on sitten aina torstaina ehkä.

Pelottaa se syksyn leikkaus ja mihin ne sattuu osumaan, ja kuinka pitkä saikku tulee. Se lääkäri puhui jotakin että saattaahan se avannekin joillekin tulla..!! Olen opettaja niin ei hirveästi tekis mieli olla pois töistä, kun tietää, että oppilaat ei siihen hyvin suhtaudu ja siitä seuraa vaan kaaosta jos meidän luokkaan tulee vieraita aikuisia. Olisin halunnut leikkauksen jo nyt ennen tätä keräyskertaa niin olisin voinut olla lomalla ja sitten IVF-kierroskin olisi ollut todennäköisesti parempi. Vaan ei ne suostu aikaistamaan sitä. Oon soittanut asiasta jo kolme kertaa eikä mitään mahdollisuuksia; kesällä leikataan vaan syöpäpotilaat. Mulle voidaan kuitenkin määrätä IVF-hoitojen jälkeen endoa kuivattavaa hoitoa, varmaankin procrenia luulisin, ettei tilanne pahene ennen syksyä. Hankala olla töissä jos kivut on valtavat.

Paljon tsemppiä kasvatteluun ja onnea matkaan 🫶

Itselläni on toisella puolella 4x sen kokoinen endometriooma mikä sulla, ja saatiin siltä puolelta 1 kpl punktioitua. Siellä oli kasvamassa enemmänkin, mutta olivat endometriooman takana, ja nykyään ei enää punktioida endometriooman läpi. Eli lohdutuksen sanana niin voi hyvinkin saada kivasti saalista myös endometrioomapuolelta, etenkin kun sulla on niin pieni vielä se kasvain 🤗

@Vierailija6 ainakin Helsingissä soittavat, jos hedelmöittymisessä ongelmaa. Ymmärrän odottelun tuntuvan pitkältä, mutta tässä kohden hyvä, ettei puhelin soi.

Itsellänikin ollut ajatus, ettei viitsisi häiritä vähäistä henkilökuntaa, vaan antaisi heidän keskittyä alkioihin. Helsingin Tilkassa viikonloppuisin töissä vain yksi biologi, joka seuraa alkioiden kehitystä. Sanoivat, ettei hänellä ole välttämättä aikaa ilmoittaa Omapolulla tilanteesta viikonlopun aikana, vaan lisätiedot saattavat tulla vasta maanantaina.
Itse kävin keskiviikkona punktiossa. Tiistaina vasta tuli omapolulle tulos: 0 selviytynyt pakkaseen. Vaikka ilmeisesti jo pe/ la lakanneet jakautumasta. Tämä siis tilkassa. Minulle sanoivat lisäksi että viikonloppuisin biologeja töissä 0, että tarkistavat tilanteet sitten heti maanantaina. Lisäksi minulle sanottiin, että soitamme jos ei ole siirrettävää. Tulos tuli kuitenkin järkyttävästi omapolulle.

@Mustikka_25

Voi että 😵‍💫😥 kyllä on... sanonko suoraan mistä! Vaan ei se auta kun uuteen IVF:ään. Tiedätkö milloin oisi seuraava ja millä lääkkeillä?

@Anisiina

Kiitos lohdutuksen sanoista ❤️ Toivon niin paljon isoa saalista, ja saattaahan se olla mahdollista, vaan lääkemäärä on vain 1800 IU ja se endometriooma antaa mulla toivoa ehkä realistisesti yhteen munasoluun mutta katsotaan miten tässä käy. Tiistaina ultra 😵‍💫😄

@Anisiina

Kiitos lohdutuksen sanoista ❤️ Toivon niin paljon isoa saalista, ja saattaahan se olla mahdollista, vaan lääkemäärä on vain 1800 IU ja se endometriooma antaa mulla toivoa ehkä realistisesti yhteen munasoluun mutta katsotaan miten tässä käy. Tiistaina ultra 😵‍💫😄

Mullakin 2 reilu 2cm läpimitaltaan olevaa endometrioomaa toisessa munasarjassa. Jostain syystä munarakkulat lähti kasvaan paremmin just siinä munasarjassa ja lopulta siltä puolelta saatiin punktoitua 6 munarakkulaa ja toiselta ”terveeltä” puolelta vain 1. Lääkäri sanoi että joskus voi kai teoriassa käydä niin et munarakkulat kasvaa toispuoleisesti jos pistelee vaan toiselle puolelle vatsaan. Pistelin kyllä tasapuolisesti joka puolelle, mutta jostain syystä endometriooma puoli stimuloitu enemmän ja sen kyllä tunsikin olossa 😆
Tsemppiä pistelyyn ja onnea matkaan!🫶🏻

@Mustikka_25

Voi että 😵‍💫😥 kyllä on... sanonko suoraan mistä! Vaan ei se auta kun uuteen IVF:ään. Tiedätkö milloin oisi seuraava ja millä lääkkeillä?
Viimeksi yritettiin pitkän kaavan mukaan. Synarela ei kuitenkaan toiminut kohdallani, ei siis laskenut hormonitasoja toivotusti? Vaihdettiin lyhyeen kaavaan, johon Gonal + terolut. Jarrupiikki kohdallani vasta- aiheinen. Seuraava ja viimeinen kerta ilmeisesti elokuussa, ?johon suunnitteilla menopur+ terolut.

@hyasintti

Huh kiitos, hyvä tietää :) Jospa mullakaan tuo ei haittaisi mitään :)

@mustikka_25

Joo kyllä.Toivottavasti kolmas IVF toisi ihmeen ❤️ Kannattaa kysyä pitäisikö lääkemäärää vähän lisätä. On muitakin joilla vasta kolmas kerta on toiminut 💕🌻👍🌞 Oletko julkisella vai yksityisellä?

Omanapailen: jos testipäivä on 12.6., voiskohan 11.6. saada jo testattua oikean tuloksen… mä kyl laitoin 4.6. ovitrellen (12 naksua)…
Mä voisin olla hurja ja testailla jo 11.6 😅 ja sit vaikka pari seuraavaa päivää myös 🤣

@Anisiina

Toivottavasti tulisi hyvä saalis. ❤️ Kiinnitin huomiota lääkemäärään, kun taitaa olla aika sama kuin omassa ekassa hoidossani: kevennettiinkö sulla lääkemäärää aiemmista hoidoista vai onko sama määrä kuin niissä?

@hyasintti

Huh kiitos, hyvä tietää :) Jospa mullakaan tuo ei haittaisi mitään :)

@mustikka_25

Joo kyllä.Toivottavasti kolmas IVF toisi ihmeen ❤️ Kannattaa kysyä pitäisikö lääkemäärää vähän lisätä. On muitakin joilla vasta kolmas kerta on toiminut 💕🌻👍🌞 Oletko julkisella vai yksityisellä?
Julkisella Tilkassa. Saamme vain 2 hoitokertaa naisparina. Tämä ilmeisesti käytäntönä ei hetero pareilla?

Takaisin