IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tajusin torstaina kauhuissani, että mitä jos menkat alkavat nyt pitkien pääsiäispyhien aikana. Toki pahin nyt jo ohi, kun eivät ole vielä alkaneet, mutta mietinpä silti skenaariota, että mun pitäisi tosiaan ilmoittaa kun menkat alkaa Synarelan aikana ja sit varata nollaultra, jonka jälkeen aloittaa pistokset. Ja eikö noi pistokset aloiteta yleensä aika nopsaan menkkojen alun jälkeen? Viimeiset kierrot olleet vain 20-21 päivää ja tänään on kp 23. En tiedä kuinka tarkkaa pistosten aloittaminen on suhteessa menkkoihin, mutta olipa kyllä ollut ikävä tilanne ja pahimmillaan kp 6, kun saan edes yhteyden klinikkaan😮‍💨

@Mangusti<3 kiva kuulla, että yhdelläkin voi päästä toivottuun lopputulokseen. Olen ymmärtänyt, että julkisella saa hoitoja vain jos tietyt kriteerit täyttyy tai vastaavasti ei täyty. Niissä ollut ikäraja, mutta myös, että pariskunnalla saa olla ennestään vain yksi lapsi. Näin ainakin Helsingissä ja olen ymmärtänyt, että kriteerit olisivat kaikkialla yhtenäiset. Hyvä, jos tapauskohtaista harkintaa käytetty ja hienoa, että olette kuitenkin päässeet hoitoihin ja saaneet teille niin tärkeän alkiodiagnostiikan.

Muokattu viimeksi:
Tajusin torstaina kauhuissani, että mitä jos menkat alkavat nyt pitkien pääsiäispyhien aikana. Toki pahin nyt jo ohi, kun eivät ole vielä alkaneet, mutta mietinpä silti skenaariota, että mun pitäisi tosiaan ilmoittaa kun menkat alkaa Synarelan aikana ja sit varata nollaultra, jonka jälkeen aloittaa pistokset. Ja eikö noi pistokset aloiteta yleensä aika nopsaan menkkojen alun jälkeen? Viimeiset kierrot olleet vain 20-21 päivää ja tänään on kp 23. En tiedä kuinka tarkkaa pistosten aloittaminen on suhteessa menkkoihin, mutta olipa kyllä ollut ikävä tilanne ja pahimmillaan kp 6, kun saan edes yhteyden klinikkaan😮‍💨

Jännää kuinka erilaisia käytäntöjä on. OYSssa kun laskevat pitkää kaavaa niin Synarelan aloitus lasketaan ilmoitetuista menkoista ja kierron pituudesta. Annetaan viikon aikaikkuna mihin kp 21 tulisi ajoittua. Samalla annetaan päivämäärät ultrille. Itse aloitin Synarelan kp 21 mikä oli 17.4. ja 0 ultra oli aikataulutettu 30.4. jos munasarjat ovat rauhalliset niin pistely aloitetaan tuolloin 30.4.
Erikseen pitää ilmoittaa vain jos kuukautiset ei ala Synarelan aloituksen jälkeen ennen 0 ultraa.

@Kirppuliini , kriteerit on itseasiassa samat kyllä koko maassa julkisen alkiodiagnostiikkaan 😊 Me päästiin hoitoihin, koska kriteeri on tarkemmin määriteltynä max. yksi terve lapsi perheessä. Koska kuopus on palliatiivisessa hoidossa, syvästi kehitysvammainen ja vaikeasti liikuntavammainen kuorrutettuna Lennox-Gastaut'n epilepsialla (pahimpia epilepsiatyyppejä), niin ovet aukeni meille julkiselle. Enempää ei tietty oo herumassa hoitoja julkisella. Jos olisi jääny enemmän siirtokelpoisia alkioita pakkaseen, niin niitä oltaisiin viä voitu käyttää julkisella, kunnes oon 45, vaikka ois saatu jo hoidoilla lapsi.

@Kaihonkukka ja @Selja89 Helsingissä sai pitkän kaavan hoidon alussa heti ajan nollaultraan. Nollaultra oli varattuna tasan kahden viikon päähän Synarelan aloituksesta ja sinä aikana piti tulla kuukautiset.

Itselläni alkoi 11. Synarela-päivänä kuukautiset ja nollautra oli varattuna 15. Synarela-päivälle. Ultrassa todettiin tilanteen olevan toivottu ja samana iltana alkoi pistelyt. Pistely aloitettiin siis kierron viidentenä päivänä, joten en usko sinulla @Kaihonkukka olevan hätää, vaikka kuukautiset alkaisikin nyt pääsiäispyhinä.

Nyt on kyllä kuumottavat viikot, kun peräkkäin kolme viikkoa, jolloin klinikat osan viikosta kiinni. Kuitenkin sieltä pitäisi saada vahvistus, että hoitoihin mahtuu mukaan ja että lääkkeet voi aloittaa. Lyhyessä kaavassa tuo vaikuttaa erityisesti, pitkässähän hoidon aloituksella ei ole niin kiire. Katsoin pari päivää sitten Omapolkua, niin siellä oli erikseen teksti, ettei lääkitystä saa missään tapauksessa aloittaa ilman klinikan lupaa.

Muokattu viimeksi:
Alkiodiagnostiikkahoitoja tarjotaan tosiaan julkisella ainoastaan Helsingissä, toki voidaan tehdä yhteistyönä oman lähisairaalan kanssa, kuten meillä, mutta punktio ja siirrot käsittääkseni tehdään vain Tilkassa. Ja tosiaan kriteerinä alkiodiagnostiikkahoidoille on, että parilla on enintään yksi yhteinen terve lapsi.

@Mangusti<3 ei ole ollut varhaisultraa vielä, ensi viikolla olisi se vihdoin vuorossa. Jotenkin en osaa sitä edes jännittää sen kummemmin, toivottavasti tulisi hyviä uutisia💛 meidän geenivirheen periytyvyys on 50% (pojista puolet saa tämän hengenvaarallisen taudin ja tytöistä puolet on taudin kantajia) ja täytyypä sanoa, ettei meidän kohdalla ole valitettavasti mennyt näillä prosenteilla vaan isommilla😔 Toivotaan siis, että meillekin alkiodiagnostiikan kautta nyt terve lapsi saataisiin🤍

Kiitos kommenteista @Selja89 ja @Kirppuliini! Hyvä tietää ettei kierron ekoina päivä tapahdu välttämättä mitään, mutta just tällaisia ei musta kunnolla välttämättä infota, vaikka yksityisellä nyt olenkin.😞 Jos oisin odotellut epätietoisena kp 6 pyhien takia niin eipä ois sekään kivaa ollut. Mulla aloitettiin Synarela jo kp 15 just siksi että ollut viime kierrot vaan 20 päiväisiä, jota näköjään tämä kierto ei tietty Murphyn mukaan taas ole...

Millaisia oireita teillä on muuten ollut Synarelasta? Mulla ei viimeksi ollut oikein mitään, vaikka sumuttelin lopulta peräti kuusi viikkoa... Nyt oli pieni flunssa tossa ja jäljelle jäi päänsärky ja sellainen yleiskipeä olo. Mietin et pitäisikö syyttää Synarelaa, vaikka ennemmin luulen että flunssan vika, vaikka varsinaisia flunssan oireita ei enää olekaan. Ja hei mikä kp yleensä punktio on pitkässä kaavassa? Vai riippuuko se ihan ihmisestä ja kierron pituudesta? Viimeksi pitkässä kaavassa mulla ei ollut kiertoa tiedossa niin en voi verrata.

Ja hei mikä kp yleensä punktio on pitkässä kaavassa? Vai riippuuko se ihan ihmisestä ja kierron pituudesta? Viimeksi pitkässä kaavassa mulla ei ollut kiertoa tiedossa niin en voi verrata.
En laskisi kierron päiviä, koska mukana Synarela-vaihe, vaan miettisin lääkityspäiviä. Julkisella saattaa olla vaan yksi ultra stimulaation aikana, joka noin viikon pistelyn jälkeen. Yksityisellä ymmärtääkseni tilanne saatetaan tsekata jo aiemmin. Mulla todettiin ekassa ultrassa kahdeksan pistelypäivän jälkeen, että folleja on, mutta vaatii vielä lisäkasvattelua. Alun perin oli kai ollut ajatuksena, että tuo yksi ultra voisi riittää ja keräys olisi seuraavan viikon alussa, joka olisi ollut 12. päivä. Follit oli kuitenkin sen verran pieniä, että jatkoin pistelyä suuremmalla annoksella ja keräys oli 15. päivänä. Käsittääkseni oma hoitoni oli hiukan tyypillistä pidempi ja itselleni jäänyt jostain vastaanotolta mieleen hoitajan sanat, että tyypillinen stimulaatioaika olisi 10 päivää, jolloin keräys olisi 12. päivä.

Ymmärsin, että pitkä kaava oli rakennettu siten, että munasolukeräys osuisi todennäköisesti viikon alkuun ja sitten tuntui isolta pettymykseltä, kun saalis ei ollutkaan vielä valmis ja keräys tehtiin vasta torstaina. Olin järjestänyt työkalenteria tyhjäksi viikon alkuun ja sitten aikataulu taas muuttui. Vaikeaa, kun yrittää hallita tilannetta, jota ei voi hallita. Näissä on kyllä lääkärin puheilla iso vaikutus ja toivoisin, että olisivat varovaisempia ja empaattisempia. Itselleni jäi tilannetsekkauksesta todella huono mieli ja epäonnistunut olo. Toukokuussa toivottavasti alkavalla kierroksella osaan (ehkä) ottaa iisimmin ja hellittää (hiukan) hallinnan tarpeesta.

Muokattu viimeksi:
En laskisi kierron päiviä, koska mukana Synarela-vaihe, vaan miettisin lääkityspäiviä. Julkisella saattaa olla vaan yksi ultra stimulaation aikana, joka noin viikon pistelyn jälkeen. Yksityisellä ymmärtääkseni tilanne saatetaan tsekata jo aiemmin. Mulla todettiin ekassa ultrassa kahdeksan pistelypäivän jälkeen, että folleja on, mutta vaatii vielä lisäkasvattelua. Alun perin oli kai ollut ajatuksena, että tuo yksi ultra voisi riittää ja keräys olisi seuraavan viikon alussa, joka olisi ollut 12. päivä. Follit oli kuitenkin sen verran pieniä, että jatkoin pistelyä suuremmalla annoksella ja keräys oli 15. päivänä. Käsittääkseni oma hoitoni oli hiukan tyypillistä pidempi ja itselleni jäänyt jostain vastaanotolta mieleen hoitajan sanat, että tyypillinen stimulaatioaika olisi 10 päivää, jolloin keräys olisi 12. päivä.

Ymmärsin, että pitkä kaava oli rakennettu siten, että munasolukeräys osuisi todennäköisesti viikon alkuun ja sitten tuntui isolta pettymykseltä, kun saalis ei ollutkaan vielä valmis ja keräys tehtiin vasta torstaina. Olin järjestänyt työkalenteria tyhjäksi viikon alkuun ja sitten aikataulu taas muuttui. Vaikeaa, kun yrittää hallita tilannetta, jota ei voi hallita. Näissä on kyllä lääkärin puheilla iso vaikutus ja toivoisin, että olisivat varovaisempia ja empaattisempia. Itselleni jäi tilannetsekkauksesta todella huono mieli ja epäonnistunut olo. Toukokuussa toivottavasti alkavalla kierroksella osaan (ehkä) ottaa iisimmin ja hellittää (hiukan) hallinnan tarpeesta.
Kiitos kommentista! Tottahan on että turha liikaa yrittää laskelmoida. Sain laskelmoinnistani riittävän tuloksen eli sen että punktio ei ehdi olla ennen ystäväni häitä, joten siellä sit varmaan saa selitellä, pistellä, pömppömahailla, olla ilman alkoholia jne... Mutta näillä mennään ja eletään ajanvaraus kerrallaan tätä elämää eteenpäin.

Täällä alkamassa piakkoin ensimmäinen IVF kierto. Kuukautisten pitäis tulla ensi viikolla ja sitten alkaa myös stimulaatio. Lyhyellä kaavalla siis näin ekalla kerralla. Pistäminen ja punktio ei juurikaan jännitä, ainakaan vielä. Isointa ahdistusta aiheuttaa nyt paino, BMI, syöminen jne. Oon jo pitkään roikkunut siinä BMI ylärajalla, ja nyt taas viime kerralla lääkäri puuttui siihen tosi tiukasti. Ahdistaa kokoajan miettiä syömisiä, että jos nyt kilonkin lihoaa niin pääseekö hoitoon. Ihan kuin tässä ei nyt olis muutakin mietittävää. Onko teillä muilla punnittu/kiinnitetty huomiota painoon hoitojen aikana kuinka paljon? Jos piikit muutenkin turvottaa ja saa nesteitä kerääntymään niin pelottaa mitä vaaka tulee näyttämään.

@Itsellinen tsemppiä ekaan hoitoon! Olettaisin, että hoitoihin pääsemisen yhteydessä katsottaisiin, että kriteerit täyttyy, eikä sen jälkeen tarkasteltaisi yksittäisiä kiloja. Painoindeksi vaikuttaa hoitojen onnistumiseen ja arvelen lääkäreiden vain toivovan potilaan parasta ja hoidon onnistumista, mutta ilmaisevat itseään joskus tökerösti.

Minut on Helsingissä punnittu muutamaan kertaan ja se tehty mielestäni aina kivasti siten, ettei lukemaa ole sanottu ääneen, eikä kommentoitu. Viikon stimulaation jälkeen ultrassa punnittiin, koska haluttiin nähdä lähtötilanne, jotta voidaan seurata turvotuksen määrää ja painoa, josko keräyksen jälkeen iskisi hyperi.

Olen itse hoikka ja pienikokoinen, joten jännitin miten saan pistettyä itseäni ja kuinka syvälle neula menee. Tähän lääkäri totesi suunnittelukäynnillä, että "kyllä sinulta sen verran makkaraa löytyy". Tuosta jäi itselleni ikävä ja tökerö kuva. Puolison mielestä lääkäri oli mukava ja rento, eikä hän pitänyt kommenttia pahana. Tuossa huomaa kuinka oma kehosuhde sekä naisiin kohdistuva ulkonäön ja painon kommentointi ovat vaikuttaneet omaan mieleen ja ruokasuhteeseen. Omapolulla pitää esimerkiksi joka kerta ilmoittautuessa imoittaa pituus ja paino ja alle ilmestyy painoindeksi. Huomasin reagoivani siihen huonolla tavalla parilla ekalla kerralla ja nykyään koitan vaan ohittaa koko kohdan katsomatta.

Viikon itkut @Mangusti<3 ja @Lillanna tilanteesta! :loudlycrying: Isot halaukset kummallekin ja tarrasukkia molemmille matkaan! :red-heart:

Täällä alkoi kuukautiset eilen ja laitoin omapolun kautta ilmoittautumisen toiseen PASiin. Pääsiäisen takia ei tietysti oo tullut vastausta, mutta meillä mennään omaan kiertoon, niin ei sinänsä ei väliä.

Mun painoa ei oo kertaakaan seurattu tyksissä, mut omapolulla kun ilmoittautuu PASiin, pitää merkata paino ja pituus, joka laskee automaattisesti BMI:n.
Itsellä punktio ei ollut paha ja olin varmaan aamun ensimmäinen, eikä kyllä edes käynyt mielessä eväiden ottaminen matkaan. Pillimehun sain punktion jälkeen. Vaikka ei ollut paha, niin kävely osastolta autolle oli silti tuskainen, kaukana ei ollut pyörtyminen. Joten siinä mielessä eväät ei varmasti huono idea. Itse myös treenaan ja liikun paljon, mut hoitojen takia on kyllä tullut useampi tauko treeneistä, punktion jälkeen varmaan pisin.
Tuoresiirto oli helppo, mutta eka PAS oli aika melko karsea, kun eivät meinanneet saada putkea kohdun kaulaan ja sanoivat että kohdunkaula on todella pistemäinen. En tiedä miksi se tuoresiirrossa oli niin paljon helpompi. Silloin ei edes ollut rakko täynnä, kun vatsa meni sekaisin about tunti ennen siirtoa.

Täällä alkamassa piakkoin ensimmäinen IVF kierto. Kuukautisten pitäis tulla ensi viikolla ja sitten alkaa myös stimulaatio. Lyhyellä kaavalla siis näin ekalla kerralla. Pistäminen ja punktio ei juurikaan jännitä, ainakaan vielä. Isointa ahdistusta aiheuttaa nyt paino, BMI, syöminen jne. Oon jo pitkään roikkunut siinä BMI ylärajalla, ja nyt taas viime kerralla lääkäri puuttui siihen tosi tiukasti. Ahdistaa kokoajan miettiä syömisiä, että jos nyt kilonkin lihoaa niin pääseekö hoitoon. Ihan kuin tässä ei nyt olis muutakin mietittävää. Onko teillä muilla punnittu/kiinnitetty huomiota painoon hoitojen aikana kuinka paljon? Jos piikit muutenkin turvottaa ja saa nesteitä kerääntymään niin pelottaa mitä vaaka tulee näyttämään.

Mulla oli tämä sama pelko 🫣 BMI oli ennen hoitojen aloittamista pari kiloa alle rajan ja piikit kerrytti kyllä pari kiloa nestettä. Punktiopäivänä TAYSissa mut punnittiin ja se oli 400g yli rajan. Mun sydän tipahti siihen paikkaan.

Mutta. Mitään sen kummempaa ei tapahtunut. 🙏🏻 Punktioon päästiin ja tuoresiirrossa mua ei punnittu. Silloin paino taas oli jo alle rajan 😅

Tsemppiä sulle ❤️

Mulla oli tämä sama pelko 🫣 BMI oli ennen hoitojen aloittamista pari kiloa alle rajan ja piikit kerrytti kyllä pari kiloa nestettä. Punktiopäivänä TAYSissa mut punnittiin ja se oli 400g yli rajan. Mun sydän tipahti siihen paikkaan.

Mutta. Mitään sen kummempaa ei tapahtunut. 🙏🏻 Punktioon päästiin ja tuoresiirrossa mua ei punnittu. Silloin paino taas oli jo alle rajan 😅

Tsemppiä sulle ❤️

Hienoa että ei tullut sanomisia :Smiling Face With Smiling Eyes:

Juttelin tästä painoasiasta terapiassa lapsettomuusklinikalla työskennelleen terapeutin kanssa. Se terapeutti oli sitä mieltä, että suurin syy tähän painopuheeseen on se, että suuri osa lapsettomuushoitoihin liittyvästä tutkimuksesta on tehty tietyn BMI:n ihmisillä ja että jos BMI on hiukan suurempi, niin sitten ei ole tutkimusnäyttöä hoitojen vaikuttavuudesta. Se suurempi painoindeksi ei hänen mukaansa liittynyt hoitojen onnistumiseen, vaan ainoastaan siihen, että julkisella rahalla tehtäessä tehdään vain sellasia hoitoja mistä on olemassa vankka tutkimusnäyttö.

Tämä tuli puheeksi siinä, kun mietin ääneen että kannattaisiko laihduttaa vaikka BMI ei olekaan rajalla. Terapeutti oli sitä mieltä, että ehdottomasti ei, koska kalorivaje ei ole kuulemma hyvä yhdistelmä lapsettomuushoitojen kanssa.

Muokattu viimeksi:
Tämä olikin uutta tietoa, kiitos kun jaoit @Napakettu_

Mulla ei kyllä Omapolun ilmoissa ole kyselty painoa tai näkynyt painoindeksiä, kävin äsken vielä tarkistamassa, kun ei soittanut kelloja. Punnittu vissiin vaan aloituskerralla Tilkassa.

Välillä muuten huvittaa, että mistä sitä toiveikkuutta oikein kaivaa tähän hommaan. Olen luonteeltani aika pessimisti, mutta hitto oon täs kauheesti pohtinut, että mitä jos oiskin onnistanut luomuna, kun piiiiiitkästä aikaa siihen olisi pieni mahdollisuus (=kerran seksiä oviksen aikoihin). Menossa kp 25, edelliset pari kiertoa PASsin jälkeen olleet 20 päivää, mutta sitä ennen 28. Synarelaa vaan lisää nokkaan ja pientä haaveilua päivän piristykseksi🤭

@Mimosa_ mainitsit, että sinulla kaksi irrotuspiikkiä. Ovatko Ovitrellea? Onko muilla kokemusta isommasta lääkemäärästä tuossa kohden? Meillä oli viimeksi yksi Ovitrelle, mutta lääkäri sanoi, että seuraavalla kerralla voitaisiin kokeilla laittaa puolitoista. Sanoi, että varmistuu ja päätetään vasta sitten ultrassa, kun nähdään tilanne.

Tsemppiä huomiseen keräykseen!

Muokattu viimeksi:

Olisi ihan älytöntä ensin tehdä stimulaatio ja sitten todeta parin kilon tai pahimmillaan parin sadan gramman takia, ettei keräystä tehdä. Raja-arvot on aina ihmisten asettamia, eikä niille kaikille ole välttämättä vedenpitäviä perusteluita, mutta raja pitänyt laittaa johonkin. Esimerkiksi 10 000 askeleen tavoite ei perustu mihinkään tutkimukseen, vaan on valittu, koska kuulostaa hyvältä.

Simpukka ry:n luennolla lääkäri puhui muutama viikko sitten, että muutamankin kilon pudotus voi auttaa, mutta ei viitannut tuossa kohden mihinkään tutkimukseen.

Hienoa että ei tullut sanomisia :Smiling Face With Smiling Eyes:

Juttelin tästä painoasiasta terapiassa lapsettomuusklinikalla työskennelleen terapeutin kanssa. Se terapeutti oli sitä mieltä, että suurin syy tähän painopuheeseen on se, että suuri osa lapsettomuushoitoihin liittyvästä tutkimuksesta on tehty tietyn BMI:n ihmisillä ja että jos BMI on hiukan suurempi, niin sitten ei ole tutkimusnäyttöä hoitojen vaikuttavuudesta. Se suurempi painoindeksi ei hänen mukaansa liittynyt hoitojen onnistumiseen, vaan ainoastaan siihen, että julkisella rahalla tehtäessä tehdään vain sellasia hoitoja mistä on olemassa vankka tutkimusnäyttö.

Tämä tuli puheeksi siinä, kun mietin ääneen että kannattaisiko laihduttaa vaikka BMI ei olekaan rajalla. Terapeutti oli sitä mieltä, että ehdottomasti ei, koska kalorivaje ei ole kuulemma hyvä yhdistelmä lapsettomuushoitojen kanssa.
Tässä on kyllä hyvä pointti! Itsekin välillä itseäni ruoskien mietin, että voisihan tässä tahdonvoimalla ja järjettömällä kalorivajeella tiputtaa useamman kilon hoitojen takia, jos painon pudotus olisi tae hoitojen onnistumisesta. Mutta tosiaan enemmänkin uskon, että raju laihdutus vain haittaisi hoitoja, enemmän kuin ylipaino.
Tässä nyt sitten yrittää löytää tasapainoa näiden ajatustensa kanssa.

Hei mahtaako kukaan tietää, miten klinikka ottaako takaisin käyttämättömiä neuloja? Eivät varmaan saa kyllä jakaa niitä enää? Meille siis annettiin siirtopäivänä varmuuden vuoksi mukaan iso paketti neuloja/pistostarvikkeita JOS olisi pitänyt aloittaa progynova pistokset. No ei tarvinnut, ja tuo paketti on siis täysin koskematon, avaamaton. Harmittaa iso määrä heittää pois mutta oletan etteivät tuota pakettia voi kellekään enää antaa.

Simpukka ry:n luennolla lääkäri puhui muutama viikko sitten, että muutamankin kilon pudotus voi auttaa, mutta ei viitannut tuossa kohden mihinkään tutkimukseen.
Juuri edellisen viestin jälkeen katsoin myös yhden Simpukan videon, missä lääkäri kertoo alipainon pienentävän raskautumisen todennäköisyyttä 75% ja ylipainon 50%. Mitään painoindeksejä ei mainittu.

Tässä tämä kyseinen video: https://youtu.be/d67NJAFNsFU?si=thR1Q4A88FaHlPI-&t=175

Hankala näistä on sanoa 😕

Takaisin