IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Milpa2018

Vieras
Me aloitettiin lapsettomuushoidot. Meillä alkoi prosessi keväällä 2023 ja aloitettiin yritys syksyllä 2022. Ollaan päästy tosi pitkälle mutta samalla ei olla ja on ollut tosi vaikeeta, kun muut saavat lapsia luonnollisesti ja vielä heti ensimmäisellä kerralla. Oon nyt ollut se ainoa, joka järjestää frendien babyshowereita eikä vielä ole päässyt järkkäämään omia. Enkä ikinä ole nähnyt positiivista raskaustestiä.

Mulla on normaalisti aika normaali kuukautiskierto, ovuloin kp13-14 aikoihin, ja kuukautiskivut välillä aika kivuliaat mutta tosi harvoin. Hypätään syksyyn 2023, ensimmäisissä lapsettomuuushoidon ultroissa ilmeni endometrioomia ovarioissa, munajohtimien aukiolotutkimuksessa selvisi, että yksi torvi on tukossa mutta toinen kauniisti auki. Munasarjat ovat kohdun takana mutta lääkärin mukaan ei pitäisi vaikuttaa mihinkään kun munasarjat toimivat erittäin hyvin.

Joten mentiin Letrozoleilla ovulaation induktioon marraskuusta 2023 helmikuuhun 2024. Letrozolit toimi hyvin mutta vaikutti omaan luonnolliseen kiertoon normaalisti 27pv ja Letrozoleilla 22pv. Helmikuusta sitten mentiin IUI-hoitoihin. Siihen pistettiin kaveriksi Gonal-F. Meidän sairaalahoitopiirissä ei ole omaa hedelmöityshoitojen labraa niin teemme kaikki hoidot yksityisen kautta.

Ensimmäinen IUI peruttiin kun ovulaatio tuli ja piti soittaa sairaalaan ennen kuin mentiin yksityiselle. Yksikössä oli sulkupäivä niin se meni hukkaan. Toinen IUI peruttiin kun jostain syystä keho ei reagoinut hyvin lääkkeiden kanssa. No huhtikuussa päästiin vihdoin ensimmäiseen suoritettuun IUI:hun. Kaveriksi luteaalitueksi oli Lugesteron. Se ei valitettavasti tärpännyt eikä toinen että kolmaskaan. Meillä on vaihtunut lääkärit monesti ja yhdellä käynnillä selvisi, että minulla on kohdun endometrioosi. Tätä en osannut odottaa ja sitä ei selitetty niin hyvin mihin se tulee vaikuttaa jne.

Kesän tullessa sovittiin, että elokuussa on IVF suunnittelukäynti ja voidaan edelleen mennä Letrozoleilla kesän yli. Onneksi kesä tuli ja sovimme puolison kanssa, että otetaan pieni breikki ennen elokuun suunnitelukäyntiä. Kiertoni palasi normaaliksi 27pv, mikä toi paljon helpotusta. Suunnittelukäynnillä meille ilmoitettiin kustannukset ja riskit. Meillä oli matka suunniteltu elokuun lopusta syyskuun puoleen väliin joten ensimmäinen IVF-hoito meni lokakuulle.

Lokakuussa aloitin pistämisen Gonal-F:llä ja ensimmäisessä ultrassa oli jännitykset päällä - olin pistänyt itseäni 7 pv ajan ja suurimmat folliikkelit olivat vain 12mm ja niitä oli 2 ja useita 10mm folliikkeleita ja yksi 5cm kysta. Kysta taitaa olla normaali hormoonilääkkeiden yhteydessä. Jatkettiin vielä pistämistä ja oli toinen ultra vielä parin päivän päähän. Siellä sitten oli paljon folliikkeleita mutta eri kokoisia eli ihan ok mallilla. Lääkäri sano, että saadaan kelpo määrä. Parin päivän päähän suunniteltiin punktio ja 3 päivän tuore alkion siirto. Olin jotenkin pettynyt, että ne folliikkelit ei kasvannut samaa tahtia ja, että niitä isompia ei ollut suurempaa määrää.

Punktiosta kerättiin 15 folliikkeleita, joista 7 kehittyi 3-päivän alkioiksi ja yksi siirrettiin tuoreena. Harmittaa, että ei voitu viljellä 5 päiväisiksi, koska labra on kiinni viikonloppuisin. Ahdistaa, kun tiedän, että 3-päivän alkioilla ei ole parhaat kiinnittymisprosentit ja nyt kun tuli negatiivinen testi, tuntuu siltä, että mikään ei tule toimimaan. Vaikka meillä on vielä 6 alkioita pakkasessa.

Millaisia kokemuksia teillä on ollut? Onko yhtään 3-päivän alkion menestystarinoita?

Hei kiitos kun jaoit tarinasi ❤️ Meillä on saman kuuloiset lähtökohdat, mutta ollaan päästy vasta inseminaatiohoitoihin saakka. Endometrioosia tms. ei ole löydetty eikä oireitakaan ole. Yritys alkoi syksyllä 2022 ja vasta syyskuussa 2024 alkoi hoidot. Pidän todella paljon peukkuja että kaikesta huolimatta teillä käy hyvin ❤️🤞🏻

Saanko kysyä, että mistä syystä munanjohtimien aukiolotutkimus tehtiin? Ihan vain kiinnostaa, mikä seikka johti tutkimuksen tekemiseen vai kuuluiko tämä teillä normaaleihin tutkimuksiin? Kysyn, kun itseäni tämä kiinnostaa. Meillä ei ole löydetty syytä lapsettomuudelle, mutta mitään laajoja verikokeita, spermatutkimusta ja ultraa kummoisempia tutkimuksia ei ole tehty.

Me aloitettiin lapsettomuushoidot. Meillä alkoi prosessi keväällä 2023 ja aloitettiin yritys syksyllä 2022. Ollaan päästy tosi pitkälle mutta samalla ei olla ja on ollut tosi vaikeeta, kun muut saavat lapsia luonnollisesti ja vielä heti ensimmäisellä kerralla. Oon nyt ollut se ainoa, joka järjestää frendien babyshowereita eikä vielä ole päässyt järkkäämään omia. Enkä ikinä ole nähnyt positiivista raskaustestiä.

Mulla on normaalisti aika normaali kuukautiskierto, ovuloin kp13-14 aikoihin, ja kuukautiskivut välillä aika kivuliaat mutta tosi harvoin. Hypätään syksyyn 2023, ensimmäisissä lapsettomuuushoidon ultroissa ilmeni endometrioomia ovarioissa, munajohtimien aukiolotutkimuksessa selvisi, että yksi torvi on tukossa mutta toinen kauniisti auki. Munasarjat ovat kohdun takana mutta lääkärin mukaan ei pitäisi vaikuttaa mihinkään kun munasarjat toimivat erittäin hyvin.

Joten mentiin Letrozoleilla ovulaation induktioon marraskuusta 2023 helmikuuhun 2024. Letrozolit toimi hyvin mutta vaikutti omaan luonnolliseen kiertoon normaalisti 27pv ja Letrozoleilla 22pv. Helmikuusta sitten mentiin IUI-hoitoihin. Siihen pistettiin kaveriksi Gonal-F. Meidän sairaalahoitopiirissä ei ole omaa hedelmöityshoitojen labraa niin teemme kaikki hoidot yksityisen kautta.

Ensimmäinen IUI peruttiin kun ovulaatio tuli ja piti soittaa sairaalaan ennen kuin mentiin yksityiselle. Yksikössä oli sulkupäivä niin se meni hukkaan. Toinen IUI peruttiin kun jostain syystä keho ei reagoinut hyvin lääkkeiden kanssa. No huhtikuussa päästiin vihdoin ensimmäiseen suoritettuun IUI:hun. Kaveriksi luteaalitueksi oli Lugesteron. Se ei valitettavasti tärpännyt eikä toinen että kolmaskaan. Meillä on vaihtunut lääkärit monesti ja yhdellä käynnillä selvisi, että minulla on kohdun endometrioosi. Tätä en osannut odottaa ja sitä ei selitetty niin hyvin mihin se tulee vaikuttaa jne.

Kesän tullessa sovittiin, että elokuussa on IVF suunnittelukäynti ja voidaan edelleen mennä Letrozoleilla kesän yli. Onneksi kesä tuli ja sovimme puolison kanssa, että otetaan pieni breikki ennen elokuun suunnitelukäyntiä. Kiertoni palasi normaaliksi 27pv, mikä toi paljon helpotusta. Suunnittelukäynnillä meille ilmoitettiin kustannukset ja riskit. Meillä oli matka suunniteltu elokuun lopusta syyskuun puoleen väliin joten ensimmäinen IVF-hoito meni lokakuulle.

Lokakuussa aloitin pistämisen Gonal-F:llä ja ensimmäisessä ultrassa oli jännitykset päällä - olin pistänyt itseäni 7 pv ajan ja suurimmat folliikkelit olivat vain 12mm ja niitä oli 2 ja useita 10mm folliikkeleita ja yksi 5cm kysta. Kysta taitaa olla normaali hormoonilääkkeiden yhteydessä. Jatkettiin vielä pistämistä ja oli toinen ultra vielä parin päivän päähän. Siellä sitten oli paljon folliikkeleita mutta eri kokoisia eli ihan ok mallilla. Lääkäri sano, että saadaan kelpo määrä. Parin päivän päähän suunniteltiin punktio ja 3 päivän tuore alkion siirto. Olin jotenkin pettynyt, että ne folliikkelit ei kasvannut samaa tahtia ja, että niitä isompia ei ollut suurempaa määrää.

Punktiosta kerättiin 15 folliikkeleita, joista 7 kehittyi 3-päivän alkioiksi ja yksi siirrettiin tuoreena. Harmittaa, että ei voitu viljellä 5 päiväisiksi, koska labra on kiinni viikonloppuisin. Ahdistaa, kun tiedän, että 3-päivän alkioilla ei ole parhaat kiinnittymisprosentit ja nyt kun tuli negatiivinen testi, tuntuu siltä, että mikään ei tule toimimaan. Vaikka meillä on vielä 6 alkioita pakkasessa.

Millaisia kokemuksia teillä on ollut? Onko yhtään 3-päivän alkion menestystarinoita?
Minulla on parasta aikaa sylissä nukkumassa kolmepäiväisestä alkiosta alkunsa saanut vauva ❤

Hei kiitos kun jaoit tarinasi ❤️ Meillä on saman kuuloiset lähtökohdat, mutta ollaan päästy vasta inseminaatiohoitoihin saakka. Endometrioosia tms. ei ole löydetty eikä oireitakaan ole. Yritys alkoi syksyllä 2022 ja vasta syyskuussa 2024 alkoi hoidot. Pidän todella paljon peukkuja että kaikesta huolimatta teillä käy hyvin ❤️🤞🏻

Saanko kysyä, että mistä syystä munanjohtimien aukiolotutkimus tehtiin? Ihan vain kiinnostaa, mikä seikka johti tutkimuksen tekemiseen vai kuuluiko tämä teillä normaaleihin tutkimuksiin? Kysyn, kun itseäni tämä kiinnostaa. Meillä ei ole löydetty syytä lapsettomuudelle, mutta mitään laajoja verikokeita, spermatutkimusta ja ultraa kummoisempia tutkimuksia ei ole tehty.
Aukiolotutkimus tehdään mun mielestä aina ku tulee ilmi että on endometrioosi. Mulla todettiin ensikäynnillä ja heti totes että pitää tehä toi tutkimus, että tietää kannattaako inseminaatioita ees tehä vai mennäänkö suoraa ivf.

:red-heart: Kiitos paljon! Ihanaa, että olette päässeet inseminaatioihin! Se on hyvä askel eteenpäin! Toivottavasti teillä tärppää pian! <3

Mulle tehtiin aukiolotutkimus, kun epäiltiin endometrioosia. Olin kertonut lääkäreille, että välillä on aika kivuliaat kuukautiset. Tutkimuksissa ainakin alussa nimettiin määrittämättömäksi lapsettomuudeksi. Varmaan sen takia, kun muuten kaikki toimii hyvin.

Mulle tehtiin aukkari,vaikkei epäilty endometrioosia. TYKS:issä sanoivat mulle, et tekevät kaikille, jos ei ole alkaneita raskauksia niin voidaan pois sulkea tukokset ja tiedetään, et kannattaako tehdä inseminaatioita ollenkaan.

Heippa, ajattelin nyt tähän ryhmään liittyä höpöttelemään kun ensimmäinen ivf-kierros koskaan on nyt aloitettu 😊

@Milpa2018 tsemppiä tilanteeseen, onneksi pienelläkin määrällä voi onnistua, kun laatu merkkaa enemmän ja tosiaan useampi alkio pakkasessakin onneksi on teillä. 🩵

Keskiviikkona olin folli-ultrassa ja kovin niukasti oli follikkeleja kasvussa. Pistopäiviä siinä kohtaa myös takana 7, oli vain pari isompaa follikkelia 14 mm ja sitten niitä pienempiä jokunen, olisikohan kaikkinensa ollut noin 8 kappaletta (lääkäri ei missään vaiheessa tarkkaa määrää sanonut). Nostettiin Gonal-f annosta ja huomenna uusi ultra, sitten saan varmaan punktion ajankohdan tietoon 🤩 Mutta miten voi olla noin vähän noita follikkeleja, kun tuntuu että ilman lääkkeitä ollut pieniä follikkeleita jo pelkästään vas.puolella ollut jopa 15 kpl?! Siis voiko nämä hormonipistokset vaikuttaa jotenkin päinvastaisesti, kun oi-kierrossakin oli tosi heikko vaste ja ovulaatiopäivä myöhäisempi kuin luomuna? Mistähän johtuu.. meillä siis lyhyt kaava käytössä. Voikohan niitä follikkeja tulla vielä enemmän näkyviin, kun ehtivät kasvamaan?

Ps. Vaihdoin nimimerkkiä, entinen Popsicle_30 täällä

Muokattu viimeksi:
@Milpa2018 ymmärrän pettymyksen, on tämä kyllä tunteiden vuoristorataa. Onneksi saitte hyvän saaliin kuitenkin pakkaseen, toivotaan, että siitä tärppäisi, jos tästä siirrosta ei :) laatu tosiaan merkkaa enemmän ja myös 3-päiväisellä alkiolla on mahdollisuus kiinnittyä, eikä se mahdollisuus ymmärtääkseni ole kuin hieman heikompi kuin 5-päiväisellä :)

@Meewwi, miltä näytti tänään, oliko kasvua tapahtunut ja saitko jo tietää punktiopäivän? :)

Täällä oli tänään ultra ja siellä näkyi 11 follia, 14-19 mm valtaosa kooltaan. Yllätyin vähän maltillisesta määrästä, koska etukäteen oli varoiteltu kohonneesta hyperin riskistä. Mutta mieluummin tietysti näin päin, niin olisi mahdollisuus päästä tuoresiirtoon, jos kaikki menee hyvin... Maanantaina sitten punktioon ja torstaina mahdollinen tuoresiirto. Ovitrellessä on muuten kuulemma pahoja saatavuusongelmia tällä hetkellä, joten jos pitää ottaa se irrotuspiikkinä, kannattaa metsästää kynä hyvissä ajoin!

Moikka! Liityn mukaan keskusteluun.🤗 Ensimmäinen kierros ICSI:ä menossa ja huomenna punktio. Folliikkeleita löytyi ultrasta 9 kpl ja miehen siittiömäärä myös vähäinen (biopsia tehty) joten toivon suuresti että meilläkin laatu korvaa määrän. Paljon tsemppiä kaikille 🩷

Moikka! Liityn mukaan keskusteluun.🤗 Ensimmäinen kierros ICSI:ä menossa ja huomenna punktio. Folliikkeleita löytyi ultrasta 9 kpl ja miehen siittiömäärä myös vähäinen (biopsia tehty) joten toivon suuresti että meilläkin laatu korvaa määrän. Paljon tsemppiä kaikille 🩷
Tervetuloa! Paljon tsemppiä punktioon! <3

@LunarShade ja Ritukookoo paljon tsemppiä huomiseen punktioon molemmille! 🌈🌈 Follikkelimäärät kuulostaa optimaalisilta, eikös munasarjastimulaatiossa yleensä noin 10 munasolua tavoitella? Toiveikkaana hyvän saaliin suhteen ja kuten aiemminkin puhuttu, laatu korvaa määrän joten täällä sormet ristissä kummankin puolesta🤞🏼🤞🏼

Koin perjantaina niin kauhean pudotuksen.. tosiaan sitä edeltävässä ultrassa lääkäri ei ollut sanonut tarkkaa follien lukumäärää, luetellut vain lukuja (kenties arpoi mitatessa parin eri lukeman välillä per follikkeli joten luulin tietty että luetteli mitta per follikkeli eli kuvittelin ilmeisesti niitä olevan noin tuplamäärä todellisuuteen verrattuna)?!? Folleja oli siis perjantaina todellisuussa molemmin puolin yhdet n. 15 mm ja sitten toisella puolella ehkä 1-2 pienempää follikkelia... 😭

Nyt jo vieriteltiin palloa jatkoista minulle, haluanko noin vähäisellä määrällä mennä edes punktioon koska se tietenkin syö yhden kokonaisen ivf-kierroksen vaivaisesta kolmesta, joita julkisella tehdään.. mutta entä jos yksikään noista ei edes sisällä munasolua/ei hedelmöity tms eli ihan turha kierros.. miten voin tällaista päätöstä edes itse tehdä?

Menen huomenna vielä ultraan tarkistamaan tilanteen, ja jos näyttää siltä että nuo pienemmät ei ole kasvaneet eli ts. käytännössä on vain kaksi johtofollikkelia niin silloin olisi mahdollisuus muuttaa IVF hoito inseminaatioon tämän kierron osalta..

Masentavaa..

Mielenkiintoista! Ekaa kertaa foorumilla kirjoittelen. Meillä samankaltainen tilanne eli noin vuosi IVF-hoitojen piirissä yksityisellä kylläkin Virossa, koska olen jo 50 v. täyttänyt, aloitin siis hoidot 48 v. Syksyllä 2023 mentiin toiveikkaana klinikalle, mutta pettymys oli suuri kun kohdusta ja munasarjoista löytyi kystia. Alkuun ei tiedetty mitä ne oikein oli, ja odotin 3 kk Naistenklinikalle lähetettä. Osoittautuikin vihdoin kun sinne päästiin, että kystat oli paljon pienempiä kuin mitä alunperin ultrassa näytti ja ehdottoman hyvälaatuisia. Labroissakaan ei mitään syöpään viittavaa. Niille ei siis tehdä yhtään mitään. Keväällä 2024 aloitettiin uudestaan prosessia Virossa ja kesälomat yms välissä. Nyt on kaksi alkiota pakkasessa Virossa ja aloitin estrogeenin syömisen lauantaina. Tämä syksy on ollut aikamoinen trilleri, kun menkat oli 56 päivää myöhässä. Pelkäsin jo pahinta. Nyt odotellaan lääkäriltä viestiä embrion -siirtopäivästä. Pitääkö ultrassa käydä ennen alkion siirtoa? Pääkaupunkiseudulla asutaan, mutta kevään jälkeen kaikki tutkimukset on tehty Virossa. Hintataso on niin eri, kun yksi gynekologi käynti maksaa yksityisellä stadissa lähes 300 eur, niin Virossa sama tutkimus maksaa 100 eur ja vieläpä omalla gynekologilla. Itse opiskelen uuteen ammattiin samalla, joten jokainen euro on kotiin päin. Onko muita ketkä käy Virossa hoidoissa? Onko tietoa miten pian tulee alkion siirto siitä, kun estrogeenin syöminen on alkanut?

Muokattu viimeksi:
@LunarShade ja Ritukookoo paljon tsemppiä huomiseen punktioon molemmille! 🌈🌈 Follikkelimäärät kuulostaa optimaalisilta, eikös munasarjastimulaatiossa yleensä noin 10 munasolua tavoitella? Toiveikkaana hyvän saaliin suhteen ja kuten aiemminkin puhuttu, laatu korvaa määrän joten täällä sormet ristissä kummankin puolesta🤞🏼🤞🏼

Koin perjantaina niin kauhean pudotuksen.. tosiaan sitä edeltävässä ultrassa lääkäri ei ollut sanonut tarkkaa follien lukumäärää, luetellut vain lukuja (kenties arpoi mitatessa parin eri lukeman välillä per follikkeli joten luulin tietty että luetteli mitta per follikkeli eli kuvittelin ilmeisesti niitä olevan noin tuplamäärä todellisuuteen verrattuna)?!? Folleja oli siis perjantaina todellisuussa molemmin puolin yhdet n. 15 mm ja sitten toisella puolella ehkä 1-2 pienempää follikkelia... 😭

Nyt jo vieriteltiin palloa jatkoista minulle, haluanko noin vähäisellä määrällä mennä edes punktioon koska se tietenkin syö yhden kokonaisen ivf-kierroksen vaivaisesta kolmesta, joita julkisella tehdään.. mutta entä jos yksikään noista ei edes sisällä munasolua/ei hedelmöity tms eli ihan turha kierros.. miten voin tällaista päätöstä edes itse tehdä?

Menen huomenna vielä ultraan tarkistamaan tilanteen, ja jos näyttää siltä että nuo pienemmät ei ole kasvaneet eli ts. käytännössä on vain kaksi johtofollikkelia niin silloin olisi mahdollisuus muuttaa IVF hoito inseminaatioon tämän kierron osalta..

Masentavaa..

Voi ei, olen todella pahoillani! 😔💔 Raskas päätös edessä sinulla...

Osasivatko he sanoa, että mistä voisi johtua? Olisiko lääkitystä ruuvaamalla seuraavilla kerroilla mahdollista saada isompi saalis. Tämä ensimmäinen kerta tuntuu olevan muutenkin tällaista kokeilua... Kovasti tsemppiä❤️

Olivat olettaneet luomukiertojen aikaisten ultrausten perusteella että hyperin riski on yms, niin mentiin turhan pienellä lääkemäärällä 🫠 Tänään tilanne oli se että molemmin puolin oli yhdet isot follikkelit, joista toiselta puolelta oli jo mahdollisesti ehtinyt karkaamaan. Eli keskiviikkona inseminaatioon tie vie ja alkuvuodesta sitten uudella annostuksella eka oikea IVF.

Lunarshade ja muut keillä on jännät paikat, miten meni punktio?

Olivat olettaneet luomukiertojen aikaisten ultrausten perusteella että hyperin riski on yms, niin mentiin turhan pienellä lääkemäärällä 🫠 Tänään tilanne oli se että molemmin puolin oli yhdet isot follikkelit, joista toiselta puolelta oli jo mahdollisesti ehtinyt karkaamaan. Eli keskiviikkona inseminaatioon tie vie ja alkuvuodesta sitten uudella annostuksella eka oikea IVF.

Voi ei 😟 ikävä kuulla, on tämä kyllä kärsivällisyyttä koettelevaa. Pidetään sormet ristissä että keskiviikkona inseminaatio menee hyvin!! 🙏🩷

Tänään oli punktio ja sieltä löytyikin onnekkaasti 11 munasolua. Huomenna kuuluu tulokset moniko hedelmöittyi ja torstaina pitäisi olla alkionsiirto. Jännitystä jännityksen perään. Meidän lapsettomuusasiat juontavat juurensa jo noin 6 vuoden päähän, joten tuntuu uskomattomalta että olemme nyt näin pitkällä ja tämä oikeasti voisi onnistua.

Äh🙄 laiha lohtu tässä vaiheessa, mutta hyvä, ettei tämä kierros vähentänyt hoitokertoja. Nyt lääke osataan toivottavasti heti sorvata kohdilleen seuraavalla kerralla :/ ja onhan sitä aina mahdollisuus inssissäkin, onnea matkaan keskiviikkona! 🌈❤️

Punktio meni ihan hyvin, kiitos! Jännitin hirveästi, mutta kuten on monta kertaa sanottukin täällä, ei ollut kivulias ja heti kun teki kipeää, lääkettä sai lisää :) nyt kyllä juilii alavatsaa reippaammin, mutta särkylääkkeellä pysyy kivut kurissa. 10 munasolua saatiin saaliiksi, huomenna sitten tietoa kypsistä ja hedelmöittyneistä. Jos hyvin käy, torstaina tuoresiirto. Elikkäs @ritukookoo kanssa päästään samoihin aikoihin jännittämään🤞🙏 meillä menetelmänä ICSI vasta-aineiden vuoksi.

Takaisin