IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Aspiriini ainakin vaikuttaa veren hyytymiseen eli sitä voidaan kai suositella jos hyytymistekijöissä jotain häikkää (tämä siis vain oma käsitykseni asiasta). Minulle on määrätty seuraavaan mahdolliseen raskauteen ASA 100mg raskausviikoille 12-35, sillä tässä edellisessä vauva oli pienikokoinen ja yhdestä napasuonesta löytyi synnytyksen jälkeen jonkinlainen tukos. Tukostaipumusta minulla ei kuitenkaan tutkimusten mukaan ole eli tämä tuli vähän puskista.

Pahoittelut muuten kemiallisesta. Minulla sikäli samankaltainen tilanne oli, että nuorehkosta iästä huolimatta matala AMH, ja ensimmäisestä IVF:stä tuli vain juuri tuollainen haamujen haamu yhtenä aamuna. Toinen hoito oli sitten onnekas, siinä vaihtui Gonal Menopuriin, josta käsittääkseni on jonkinlaista näyttöä, että toimisi paremmin vähämunaisilla/huonon lääkevasteen tapauksissa. Toivotaan, että sinullakin tärppää seuraavalla kerralla!
Oliko sinulla mikä annos gonalia? Minulla 200iu, meinaavat gonalilla jatkaa edelleen, 300iu. Syksylle seuraava hoito tulossa.. Pitäisikö kysyä minunkin tuota menopuria. Paljonko sait muniksia ekassa, entä toisessa?
 
Toivottavasti sait kipuihin avun! Muistan tämän tuskan omasta tuoresiirrostani, kun testipäivä oli perjantai ja tiputtelu alkoi Terolutien läpi maanantaina. Seuraavana päivänä alkoi kivut ja keskiviikkona kunnon vuoto eikä muuta voinut tehdä, kuin ottaa Panadolia. Itselläni on endometrioosi ja kivut sen mukaiset, joten soitin polille voinko ottaa Panacodia ennen testipäivää ja sieltä vain käskettiin jatkamaan Panadolilla testipäivään saakka, kun joskus alkuraskauden vuoto voi kuulemma olla runsastakin. Perjantain negatestin jälkeen aloitin Panacodit ja tulehduskipulääkkeen, mutta niistä ei ollut siinä vaiheessa enää apua, kun kipu oli jatkunut monta päivää.

Seuraavaan siirtoon vaihdettiin Terolut Cyclogestiin, jotta vuoto pysyisi poissa tukilääkityksen ajan.
Erikoista, jos sanovat että cyclogest pitää vuodon poissa. Itselläni tuoresiirrossa oli cyclot käytössä ja kävi samoin kuin sulle. Menkat alkoi jo runsaasti alkuviikosta ja viikonloppuna oli vasta testipäivä. Nyt maanantaina edessä ensimmäinen PAS.
 
Erikoista, jos sanovat että cyclogest pitää vuodon poissa. Itselläni tuoresiirrossa oli cyclot käytössä ja kävi samoin kuin sulle. Menkat alkoi jo runsaasti alkuviikosta ja viikonloppuna oli vasta testipäivä. Nyt maanantaina edessä ensimmäinen PAS.
En osaa sanoa, olisiko Cyclogest tosiaan pitänyt vuodon poissa, koska plussasin tuoresiirron jälkeisestä PAS:ista. Sitä kuitenkin ehdotettiin ratkaisuksi, joten ehkä vuoto on harvinaisempaa paikallisvalmisteilla kuin suun kautta otettavalla keltarauhastuella?
 
Plaah, väliultrassa käyty ja aikas laiha tulos. 4 järkevän kokoista follia ja 4 pientä, joihin ei varmaan luoteta. Punktio aikaistui alkuviikkoon. Kysyin, et mikä mun iällä (kohta 38) ja endolla on odote, niin kuulemma realistinen on 1 munasolu. Omat odotukset onnistumisesta ovat nyt alhaiset ja tekis vaan mieli karata kohti auringonlaskua.
 
Eivät sitten mitään lääkityksiä kesän ajaksi antaneet (letroja, terolutteja). Onneksi on vielä 2kk satsi letroja jäljellä ja terojakin 2kk ajaksi. Pyysin siis uusimaan reseptejä mutta ilman lääkityksiä kesän ajan yritettävä..
 
Muokattu viimeksi:
Plaah, väliultrassa käyty ja aikas laiha tulos. 4 järkevän kokoista follia ja 4 pientä, joihin ei varmaan luoteta. Punktio aikaistui alkuviikkoon. Kysyin, et mikä mun iällä (kohta 38) ja endolla on odote, niin kuulemma realistinen on 1 munasolu. Omat odotukset onnistumisesta ovat nyt alhaiset ja tekis vaan mieli karata kohti auringonlaskua.
Oon tosi pahoillani :Broken Heart: Mutta heti tokana sanon, että älä vielä lannistu! Tunne toki kaikki ne tunteet mitä pettymysten kanssa tulee! Mutta sitten uuteen yritykseen! Toivon ettei tämä tunnu toksiselta positiivisuudelta, sitä se ei ole. Osalla matka on vaan hieman pidempi, ja onnistuminen voi tulla myöhemmin. Osa ei onnistu kaikesta huolimatta, mutta mun mielestä kannattaa vielä koittaa. Toivotaan että teidän saaliista tulee siirrettävää! :red-heart:

Kysyisin että suositeltiinko sulle IVF:ään mukaan muita seikkoja, jotka vois parantaa munasolusaalista tai niiden laatua?
Mä aloitin mun IVF hoidot kun olin 41. Mulla ei ollut munasarja endoa, vaan sitä on kohdun takana ja suolistossa ainakin.
Monen eka IVF on vähän niinkuin harjottelua: katsotaan miten kroppa tiettyihin lääkkeisiin. Mä aloitin ekan huonomman IVF:n jälkeen kuurin Ubiqinonia: parantaa munasolujen laatua ja meillä ainakin alkioista tuli blastoja mitä aiemmin ei tullut. Tätä olisi hyvä syödä 3kk ennen seuraavaa punktiota.
Sitten kun tulee siirto, niin ehdottomasti letrozol siihen alkuun (auttaa teistelemaan endon haittavaikutuksia aromataasiestäjänä).
Ja sitten se tärkein auttaja mistä täälläkin monet on joutuneet taistelemaan: Progesteron tuki alkumatkalle! Endo aiheuttaa progesteron resistenttiyttä eli me tarvitsemme paljon enemmän progesteron tukea, mitä normaalit ihmiset tarvitsevat. Mulla oli 400mg x 2 lugesteronia sekä aamuin illoin prolutex piikit (vähennettiin yhteen jossain vaiheessa) ja näillä pysyi progesteron taso tasaisena. Heti kun koitettiin lopettaa ennen rv15, niin taso laski. Kävin tasaisesti verikokeissa. Lopulta tuki lopetettiin rv17 eikä se enää laskenut, kun istukka oli tarpeeksi iso tuottaakseen tarvittavan progesteronin.
Luin sun esittelyn ja kiitos mukanaelämisestä IVF ja endomatkassa. :smiling-eyes::folded:

ON: Meillä alkoi alkuvuodesta viimeisen pakastepalleron siirto. Tänään oli hyvännäköinen pallura munasarjassa ja otin Ovitrellen. Ensi pe on sitten siirto. Raskaustestin voin tehdä äitienpäivänä. Jännittää!
 
Muokattu viimeksi:
Oon tosi pahoillani :Broken Heart: Mutta heti tokana sanon, että älä vielä lannistu! Tunne toki kaikki ne tunteet mitä pettymysten kanssa tulee! Mutta sitten uuteen yritykseen! Toivon ettei tämä tunnu toksiselta positiivisuudelta, sitä se ei ole. Osalla matka on vaan hieman pidempi, ja onnistuminen voi tulla myöhemmin. Osa ei onnistu kaikesta huolimatta, mutta mun mielestä kannattaa vielä koittaa. Toivotaan että teidän saaliista tulee siirrettävää! :red-heart:

Kysyisin että suositeltiinko sulle IVF:ään mukaan muita seikkoja, jotka vois parantaa munasolusaalista tai niiden laatua?
Mä aloitin mun IVF hoidot kun olin 41. Mulla ei ollut munasarja endoa, vaan sitä on kohdun takana ja suolistossa ainakin.
Monen eka IVF on vähän niinkuin harjottelua: katsotaan miten kroppa tiettyihin lääkkeisiin. Mä aloitin ekan huonomman IVF:n jälkeen kuurin Ubiqinonia: parantaa munasolujen laatua ja meillä ainakin alkioista tuli blastoja mitä aiemmin ei tullut. Tätä olisi hyvä syödä 3kk ennen seuraavaa punktiota.
Sitten kun tulee siirto, niin ehdottomasti letrozol siihen alkuun (auttaa teistelemaan endon haittavaikutuksia aromataasiestäjänä).
Ja sitten se tärkein auttaja mistä täälläkin monet on joutuneet taistelemaan: Progesteron tuki alkumatkalle! Endo aiheuttaa progesteron resistenttiyttä eli me tarvitsemme paljon enemmän progesteron tukea, mitä normaalit ihmiset tarvitsevat. Mulla oli 400mg x 2 lugesteronia sekä aamuin illoin prolutex piikit (vähennettiin yhteen jossain vaiheessa) ja näillä pysyi progesteron taso tasaisena. Heti kun koitettiin lopettaa ennen rv15, niin taso laski. Kävin tasaisesti verikokeissa. Lopulta tuki lopetettiin rv17 eikä se enää laskenut, kun istukka oli tarpeeksi iso tuottaakseen tarvittavan progesteronin.
Luin sun esittelyn ja kiitos mukanaelämisestä IVF ja endomatkassa. :smiling-eyes::folded:

ON: Meillä alkoi alkuvuodesta viimeisen pakastepalleron siirto. Tänään oli hyvännäköinen pallura munasarjassa ja otin Ovitrellen. Ensi pe on sitten siirto. Raskaustestin voin tehdä äitienpäivänä. Jännittää!
Onpa jotenkin kiva, että säkin taas kirjoittelet täällä! Toivottavasti äitienpäivänä tulee täydellinen lahja. ❤️

Ja kiitos paljon tsempeistä. 💖 Lääkäri ei oo koskaan puhunut kuin D, foolihappo ja rauta. Teiltä ja Tiktokista oppineena oon kuitenkin jo vetänyt varmaan puol vuotta Ubikinonia (tajusin liian myöhään et näitä on kaks erilaista ja annos ollut maltillinen...), Omega3 (nyt lopetettu ennen toimenpidettä), NAC, magnesium, sinkki ja varmaan jotain muutakin. Täytyy nyt toivoa, et nää ois ees jotenkin buustannut laatua.

Täytyypä ottaa tuo letro puheeksi lääkärin kanssa, jos päästään siirtoon asti. Kiitos vinkistä! Cyclogest mulla näyttäis olevan resepteissä.

Me ollaan myös julkiselle ivf-jonossa, joten jos en järkyty toimenpiteestä syvästi (oon siis aika toimenpide- ja kipupelkoinen), niin sinne sit seuraavaksi. Mut nyt yritän toivoa, että saatais ees yksi munasolu ja että se saatais myös siirrettyä. ✨
 
Mietin tuota kortisonia, määräisivätköhän julkisella.. perheessä on psoria ja reumaa. Minulla myös erilaisia nivelkipuja.. Auttaisiko, ettei elimistö hylkisi alkiota..
Mulle lääkäri sanoi, että kortisonista ei ole haittaakaan siirrolle (vaikkei sitä ns. tarvitsisi). Eli jos kestän kortisonin sivuoireet niin kokeillaan tottakai.

Ootko kuullut NACista? Käytin sitä itse ennen 2. ivf, tuntui että vaikutti terveyteen positiivisesti.
 
Eivät sitten mitään lääkityksiä kesän ajaksi antaneet (letroja, terolutteja). Onneksi on vielä 2kk satsi letroja jäljellä ja terojakin 2kk ajaksi. Pyysin siis uusimaan reseptejä mutta ilman lääkityksiä kesän ajan yritettävä..
Perustelivatko jotenkin, miksi pitää olla kesä ilman lääkkeitä? Itsekin mietin, että jos tämän kierron PAS ei tuota tulosta (tai ei vaikka päästäkään siirtoon jos osuisi viikonlopulle) niin pyytäisin kesäksi Terolutit tms., koska mulla on lyhyt luteaalivaihe.
 
Mulla oli hirvee himo ottaa letroja ennen siirtoa mutta sanoivat että ei saisi ennen hoitoja 🤔 mutta mulla oli siis pakastealkionsiirtoonkin tulossa letrot joten en tiedä vaikuttaisko se ennen ivf. Mulla on muuten ylimääräisiä letroja...
 
Täällä ilmoittautuu nolostunut idiootti!
Klinikka soitti minulle eilen ja sanoi että mene äkkiä verikokeisiin että saadaan hcg avot ennen kun mennään kiinni. Kävin kahdeltatoista ja odotettiin stressaantuneina tuloksia ja soittoa klinikalta. Varttia yli neljä maisaan tuli tulokset, hcg 4,1 eli negatiivinen. Nyt ne varmaan klinikalla luulee mua harhaluuloiseksi huomionhakuiseksi idiootiksi. Kaiken stressin jälkeen nousi lievä kuume 37,3. Tänään raskaustestissä enää tosi hailakka viiva ja kuukautiskivut voimistuvat, kunpa alkais jo niin päästäisiin unohtamaan koko tämä homma ja suunnata huomio kohti kesäkuun PASia.
 
Perustelivatko jotenkin, miksi pitää olla kesä ilman lääkkeitä? Itsekin mietin, että jos tämän kierron PAS ei tuota tulosta (tai ei vaikka päästäkään siirtoon jos osuisi viikonlopulle) niin pyytäisin kesäksi Terolutit tms., koska mulla on lyhyt luteaalivaihe.
Eivät perustelleet mitenkään, kysyin siis viestillä, laittoivat että kesän voi yrittää luonnollisesti. Ihankun nyt luonnollisesti onnistuisi. Minulla myös lyhyt tuo loppukierto, stressaa ja ahdistaa jos ei mitään apuja saa lääkkeellisesti. Pitää maanantaina soittaa uudelleen.
 
Mulla oli hirvee himo ottaa letroja ennen siirtoa mutta sanoivat että ei saisi ennen hoitoja 🤔 mutta mulla oli siis pakastealkionsiirtoonkin tulossa letrot joten en tiedä vaikuttaisko se ennen ivf. Mulla on muuten ylimääräisiä letroja...
Siis ennen ivf hoitoako ennen sanoivat ettei saisi ottaa? Minulla tulossa pitkä tauko. Nyt alkoivat kuukautiset ja suunniteltu punktio vasta lokakuussa. Jos sinulla on ylimääräisiä niin olisin kiinnostunut mikäli eivät uusi reseptiä....
 
Oliko sinulla mikä annos gonalia? Minulla 200iu, meinaavat gonalilla jatkaa edelleen, 300iu. Syksylle seuraava hoito tulossa.. Pitäisikö kysyä minunkin tuota menopuria. Paljonko sait muniksia ekassa, entä toisessa?
Minulla taisi olla joku maksimiannos gonalia (jotain 300iu hujakoilla siis), menopuria määrättiin myös maksimit (375iu). Ekassa hoidossa tuli gonalilla 8 follia, joista vain kolmessa munasolu, kaikki hedelmöittyi, saaliiksi tuli 2 laadukasta blastoa. Molemmat hoidot oli lyhyellä kaavalla.

Toisessa tehtiin ICSI vähäisempien siittiöiden takia. Saatiin saman verran munasoluja, mutta yhtään tyhjää follia ei ollut. Olin aika pettynyt väliultrassa ja kysyin jopa kannattaako punktioon mennä tuhlaamaan yksi hoitokerta, mutta kun oli jo maksimiannos käytössä, niin ei ollut kuulemma mitään tehtävissä. Ennen hoitojen aloitusta ultrissa näkynyt kuitenkin parhaimmillaan 12 follia. No onneksi mentiin punktioon. Kolmepäiväisestä alkoi raskaus ja yksi laadukas blasto jäi pakkaseen. Menopurilla tietääkseni saa määrän sijaan ennemmin laatua.
 
Mulle lääkäri sanoi, että kortisonista ei ole haittaakaan siirrolle (vaikkei sitä ns. tarvitsisi). Eli jos kestän kortisonin sivuoireet niin kokeillaan tottakai.

Ootko kuullut NACista? Käytin sitä itse ennen 2. ivf, tuntui että vaikutti terveyteen positiivisesti.

Oliko yksityinen vai julkinen lääkäri?
Miten NAC auttaisi? Saako sitä apteekista?

Minä luulen, että minulla on Endo, miten teillä on todettu ENDOMETRIOOSI? Minulla aivan järkyttävät kuukautiskivut, kestävät nykyään n.2-3 päivää, että joutuu ottamaan maksimi annokset buranaa ja panadolia. Usein olen joutunut lähtemään kesken päivän pois töistä, kun tulee niin huono olo, hyväkun olen kotiin päässyt, tuskanhiki, pyörrytys. Ulostaessa ja virtsatessa nyt ollut kipuja. Viime yönä pistävää terävää kipua. Runsas vuoto. Ihmetyttää kun eivät ottaudu asiaan. Vaikuttaisiko endo miten ivf hoitoon ja siirron onnistumiseen? Mitä huomioitavaa teillä kellä tämä on? Jos on lievä, aiheuttaisiko toimenpiteitä?
 
Minulla taisi olla joku maksimiannos gonalia (jotain 300iu hujakoilla siis), menopuria määrättiin myös maksimit (375iu). Ekassa hoidossa tuli gonalilla 8 follia, joista vain kolmessa munasolu, kaikki hedelmöittyi, saaliiksi tuli 2 laadukasta blastoa. Molemmat hoidot oli lyhyellä kaavalla.

Toisessa tehtiin ICSI vähäisempien siittiöiden takia. Saatiin saman verran munasoluja, mutta yhtään tyhjää follia ei ollut. Olin aika pettynyt väliultrassa ja kysyin jopa kannattaako punktioon mennä tuhlaamaan yksi hoitokerta, mutta kun oli jo maksimiannos käytössä, niin ei ollut kuulemma mitään tehtävissä. Ennen hoitojen aloitusta ultrissa näkynyt kuitenkin parhaimmillaan 12 follia. No onneksi mentiin punktioon. Kolmepäiväisestä alkoi raskaus ja yksi laadukas blasto jäi pakkaseen. Menopurilla tietääkseni saa määrän sijaan ennemmin laatua.
Voi vitsi, täytyy kysyä tuosta menopurista! Kiitos viesteistäsi ❤️ Laitan itselleni vihkoon vinkit ylös 🙂 Paljonko sinulla oli amh? Ja minkä ikäinen olit kun mitattiin? Eli gonalissa minullakin nyt ensi ivf maksimi annos käytössä ilmeisesti... Minulla afc 0 ultrassa viime hoidossa oli 11.
 
Siis ennen ivf hoitoako ennen sanoivat ettei saisi ottaa? Minulla tulossa pitkä tauko. Nyt alkoivat kuukautiset ja suunniteltu punktio vasta lokakuussa. Jos sinulla on ylimääräisiä niin olisin kiinnostunut mikäli eivät uusi reseptiä....

Yllättävän pitkä tauko edessä. Onko siellä suunnilla kovin pitkä kesäsulku, joka vaikuttaa tuohon? Itsellä oli siis taukoa kierrosten välillä vain 2 kuukautta.
 
Yllättävän pitkä tauko edessä. Onko siellä suunnilla kovin pitkä kesäsulku, joka vaikuttaa tuohon? Itsellä oli siis taukoa kierrosten välillä vain 2 kuukautta.
Ennen kesäsulkua ei kerkeä tekemään, on ihan täynnä. 14.6-11.8 on kiinni. Aikaisintaan kerkeäisi tehdä punktion viikolla 36, eli 2.9 alkavalla viikolla, mutta ajattelin, kun olisi itselle parempi, niin lokakuussa että olisi punktio. Kun tuskin, vaikka vko 36 olisi punktio niin kerkeäisi enää viimeistä hoitoa tekemään tänä vuonna.
 
Siis ennen ivf hoitoako ennen sanoivat ettei saisi ottaa? Minulla tulossa pitkä tauko. Nyt alkoivat kuukautiset ja suunniteltu punktio vasta lokakuussa. Jos sinulla on ylimääräisiä niin olisin kiinnostunut mikäli eivät uusi reseptiä....

Ei kun ennen pakastealkionsiirtoa.
 
Oliko yksityinen vai julkinen lääkäri?
Miten NAC auttaisi? Saako sitä apteekista?

Minä luulen, että minulla on Endo, miten teillä on todettu ENDOMETRIOOSI? Minulla aivan järkyttävät kuukautiskivut, kestävät nykyään n.2-3 päivää, että joutuu ottamaan maksimi annokset buranaa ja panadolia. Usein olen joutunut lähtemään kesken päivän pois töistä, kun tulee niin huono olo, hyväkun olen kotiin päässyt, tuskanhiki, pyörrytys. Ulostaessa ja virtsatessa nyt ollut kipuja. Viime yönä pistävää terävää kipua. Runsas vuoto. Ihmetyttää kun eivät ottaudu asiaan. Vaikuttaisiko endo miten ivf hoitoon ja siirron onnistumiseen? Mitä huomioitavaa teillä kellä tämä on? Jos on lievä, aiheuttaisiko toimenpiteit

Oliko yksityinen vai julkinen lääkäri?
Miten NAC auttaisi? Saako sitä apteekista?

Minä luulen, että minulla on Endo, miten teillä on todettu ENDOMETRIOOSI? Minulla aivan järkyttävät kuukautiskivut, kestävät nykyään n.2-3 päivää, että joutuu ottamaan maksimi annokset buranaa ja panadolia. Usein olen joutunut lähtemään kesken päivän pois töistä, kun tulee niin huono olo, hyväkun olen kotiin päässyt, tuskanhiki, pyörrytys. Ulostaessa ja virtsatessa nyt ollut kipuja. Viime yönä pistävää terävää kipua. Runsas vuoto. Ihmetyttää kun eivät ottaudu asiaan. Vaikuttaisiko endo miten ivf hoitoon ja siirron onnistumiseen? Mitä huomioitavaa teillä kellä tämä on? Jos on lievä, aiheuttaisiko toimenpiteitä?
Mulla löytyi munasarjaendo lapsettomuustutkimuksissa ultrassa, mut endoa ei välttämättä näe ultrassa tai magneetissa, kun sitä on olemassa eri tyyppistä. Mulle diagnoosi tuli aika puskista, koska ei oo ollut kivuliaat tai erityisen runsaat menkat, eikä ees epäilty tutkimusten alussa. Mun muita erittäin todennäköisiä endo-oireita on ollut herkästi turpoava vatsa, ulostamiskipu ja endon aktivoiduttua verinen uloste. Mulla se tosiaan aktivoitui hiljalleen kun 15 vuoden jälkeen lopetin e-pillerit, jotka ovat siis ”hoitaneet” mun endoa kaikki nämä vuodet.

Kannattaa varmasti puhua sua hoitavalle lääkärille tai mennä ihan endoon erikoistuneelle gynelle.

Endo ei aiheuta kaikille lapsettomuutta. Niille joille aiheuttaa, niin niillekin eri tavoin. Voi myös vaikeuttaa kiinnittymistä. Tän ryhmän endottarista moni on kuitenkin onnistunut. ❤️

NACia saa apteekista tai esim. Ruohonjuuresta. Se saattaa esim. parantaa munien laatua.
 
Takaisin
Top