IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Kävin tänään kontrolliultrassa. Gonal-F aloitettu kp2 ja Fyremadel (jarru) aloitettu kp7, tänään kp8. Endometrioomat taas hieman isommat, vasemmalla puolella näyttää olevan 3 tai kolmiseinäinen endometriooma joka on yhteensä 7cm iso. Tämä lääkäri oli enemmän huolissaan hyperstimulaation riskistä ja puhui että ehkä antaisivat gonapeptylin irrotuspiikiksi Ovitrellen sijaan. Tällöin kuulemma ei tehdä tuoresiirtoja. Kysyin mitä eroja niissä sitten on mutta lääkäri sanoi vaan että Gonapeptylistä on pienempi hyperstimulaatioriski. Mutta jos ei tuoresiirtoja tehdä niin pitää jokin muukin ero olla.

Noh torstaina uusi ultra ja varmaan uusi lääkäri niin katsotaan sitten uudelleen. Punktio hyvin todennäköisesti ensi viikon alussa.

Onko kellään tietoa tai haluaisiko spekuloida mitä eroa on Gonapeptylissä ja Ovitrellessä ja miksi ei Gonapeptylin kanssa tehdä tuoresiirtoja?
 
Hmm outoa.

Minulla siis oli hyperin riski, mutta koska oli jo alkiodiagnostiikan takia tiedossa, ettei tuoresiirtoa tehdä, sain irrotuspiikiksi Ovitrellen. Lääkärin mukaan Ovitrelle valmistaa follikkelit ja munasolut paremmin ovulaatioon, mitä se sitten tarkoittaakin. Lääkärin mukaan Ovitrelle siis oli parempi munasolujen kannalta, mutta huonompi hyperin kannalta, mutta pieni hyperi ei kuulemma haittaa jos tuoresiirto ei ole kuvioissa. Jos minulle olisi tehty tuoresiirto, olisin saanut Gonapeptylin. Nimenomaan tästä meillä oli puhetta, koska lääkäri oli jo kirjoittanut Gonapeptylin luullessaan että tuoresiirto oli suunnitelmissa, ja vaihtoi sen Ovitrelleen kun muistutin alkiodiagnostiikasta.

Samoin pikaisella googlauksellakin löytyy TAYSin potilasohje, joka alkaa seuraavilla sanoilla:
"Olet saanut munasolujen kypsytyshoidon jälkeen runsaan vasteen vuoksi ns. irrotuspiikiksi lääkkeen nimeltään Gonapeptyl. Munasolujen keräyksen jälkeen on päädytty tuorealkion siirtoon."

Eli ei Gonapeptyl estä tuoresiirtoa. Olisiko mahdollista, että sinulla on sen verran iso hyperi riski, että tuoresiirto on peruttu sen vuoksi, ja samasta syystä myös Ovitrelle on irrotuspiikkinä korvattu Gonapeptylillä?
 
Muokattu viimeksi:
Hmmm.. hämmentävää! Tämä oli hyvää tietoa.

Ensimmäinen lääkäri sanoi että tuoresiirto ei ole poissuljettu. Tämä lääkäri taas sanoi että mielummin ehkä kirjoittaisi gonapeptylin mutta silloin ei voi tuoresiirtoa tehdä. Huomaa että lääkärit on hyvin eri mieltä.

Ensimmäisessä punktiossa oli 16 follia mutta saatiin vain 4 munasolua joten mikäli Ovitrelle valmistaa paremmin ovulaatioon niin se kuulostaisi paremmalta vaihtoehdolta. Tuoresiirto tehtiin jonka jälkeen sain todella vakavan hyperin (ei kuitenkaan raskautta). Hyperstimulaatiosta ei ollut mitään ennakkomerkkejä ja se tuli todella yllätyksenä kaikille.
 
Minkä niminen lääke on "alkioliima"? Ja kuinka helposti sen saa julkisella käyttöön?
 
Kävin tänään kontrolliultrassa. Gonal-F aloitettu kp2 ja Fyremadel (jarru) aloitettu kp7, tänään kp8. Endometrioomat taas hieman isommat, vasemmalla puolella näyttää olevan 3 tai kolmiseinäinen endometriooma joka on yhteensä 7cm iso. Tämä lääkäri oli enemmän huolissaan hyperstimulaation riskistä ja puhui että ehkä antaisivat gonapeptylin irrotuspiikiksi Ovitrellen sijaan. Tällöin kuulemma ei tehdä tuoresiirtoja. Kysyin mitä eroja niissä sitten on mutta lääkäri sanoi vaan että Gonapeptylistä on pienempi hyperstimulaatioriski. Mutta jos ei tuoresiirtoja tehdä niin pitää jokin muukin ero olla.

Noh torstaina uusi ultra ja varmaan uusi lääkäri niin katsotaan sitten uudelleen. Punktio hyvin todennäköisesti ensi viikon alussa.

Onko kellään tietoa tai haluaisiko spekuloida mitä eroa on Gonapeptylissä ja Ovitrellessä ja miksi ei Gonapeptylin kanssa tehdä tuoresiirtoja?

Mulle tehtiin tuoresiirto vaikka gonapeptyl laitettiin ja siihen päädyttiin just hyperriskin takia. Ei puhuttu kyllä mitään et ovitrelle ois gonapeptyliä parempi.
 
Gonapeptyl ei sisällä hcg:ta, joka pahentaa hyperin oireita. Jos irrotus tehdään gonapeptylillä mutta tehdään tuoresiirto, silloin siirron yhteydessä annetaan jotain hcg:tä sisältävää, esim ovitrelle tai pregnyl.
 
Kävin tänään kontrolliultrassa. Gonal-F aloitettu kp2 ja Fyremadel (jarru) aloitettu kp7, tänään kp8. Endometrioomat taas hieman isommat, vasemmalla puolella näyttää olevan 3 tai kolmiseinäinen endometriooma joka on yhteensä 7cm iso. Tämä lääkäri oli enemmän huolissaan hyperstimulaation riskistä ja puhui että ehkä antaisivat gonapeptylin irrotuspiikiksi Ovitrellen sijaan. Tällöin kuulemma ei tehdä tuoresiirtoja. Kysyin mitä eroja niissä sitten on mutta lääkäri sanoi vaan että Gonapeptylistä on pienempi hyperstimulaatioriski. Mutta jos ei tuoresiirtoja tehdä niin pitää jokin muukin ero olla.

Noh torstaina uusi ultra ja varmaan uusi lääkäri niin katsotaan sitten uudelleen. Punktio hyvin todennäköisesti ensi viikon alussa.

Onko kellään tietoa tai haluaisiko spekuloida mitä eroa on Gonapeptylissä ja Ovitrellessä ja miksi ei Gonapeptylin kanssa tehdä tuoresiirtoja?

Mulla oli ekassa hoidossa yhdistelmä: clomifen+menopur+fyremedel ja irrotuspiikkinä Gonapeptyl. Tällöin ei tehty siirtoa, mutta muistelen, että olisi johtunut clomifenistä eikä gonapeptylista. Tällöin myös sanottiin ettei anneta hcg piikkiä, koska ei tehdä tuotesiirtoa. @dimou varmaan oikeilla jäljillä

muoks. Itsellä ovitrellestä tuli hyperi, vaikka punkition jälkeen ei ennen tuotesiirtoa ollut mitään oireita kun taas gonalpetylista ei tullut hyperiä
 
Vähän on: raskaustesti näyttää vieläkin positiivista ja yritän luiskilla tutkia miten hcg kehittyy vai kehittyykö ollenkaan. Vieläkin hailakoita viivoja, jotka ei vahvistu, mutta viimeisen labran mukaan ollaan vielä viiterajoissa (vaikka nousu todella hidasta), joten kukaan lääkäri ei ole ottanut kantaa vielä. Kyllä yhtä tuskailua tämäkin ja hajottaa pään :banghead:. Yksityiselläkään eivät ottaneet kantaa onko kehitys poikkeavaa. Pitää vain odottaa 26.4 alkavalle viikolle, että voidaan tutkia ultrassa mikä tilanne (ellei sitten tapahdu jotain aikaisemmin). Viimeksi mentiin innoissaan varhaisultraan ja siellä kerrottiin, että on mennyt kesken.. en haluaisi kokea samaa uudelleen :sorry:
 
Aktiivisesti olen tätä keskustelua seurannut ja nyt uskaltaudun tänne itsekin kirjottelemaan kun vihdoin on saatu hoidot alkuun. Ensimmäistä lastamme yritetään.

Yritystä oli takana reilu vuosi ja helmikuussa käytiin yksityisellä ensikäynnillä. Tutkimuksissa todettiin että minulla toinen munatorvi täysin tukossa, toinen saatiin virtaamaan pumppaamalla, mutta ei sekään kunnolla toiminut.

Tähän kiertoon aloitettiin pikaisella aikataululla IVF hoidot, tämä siksi että ikää alkaa molemmilla olemaan. Nyt on muutama päivä piikitelty Bemfolaa, tänään ensimmäinen Fyremadel piikki ja huomenna ultra.

Kylläpä jännittää miten meidän käy. ☺️
 
Fliber: jospa kaikki olisi hyvin ja ultrassa sitten viimeistään varmistuisi hyvät uutiset :Heartred :angelic:

Tinkelbell: ei muuta kuin mukaan menoon :greet025 ja tsempit hoitoihin :thumleft


On: tänään O+ ja PAS aika varattu
ens viikon maanantaille! :happy: :angelic:

La alkaa tueksi terolut 10mg
Ei tätä meinaa oikein ymmärtää todeksi vielä että nyt se ois se PAS :nailbiting:
:love7
 
Aktiivisesti olen tätä keskustelua seurannut ja nyt uskaltaudun tänne itsekin kirjottelemaan kun vihdoin on saatu hoidot alkuun. Ensimmäistä lastamme yritetään.

Yritystä oli takana reilu vuosi ja helmikuussa käytiin yksityisellä ensikäynnillä. Tutkimuksissa todettiin että minulla toinen munatorvi täysin tukossa, toinen saatiin virtaamaan pumppaamalla, mutta ei sekään kunnolla toiminut.

Tähän kiertoon aloitettiin pikaisella aikataululla IVF hoidot, tämä siksi että ikää alkaa molemmilla olemaan. Nyt on muutama päivä piikitelty Bemfolaa, tänään ensimmäinen Fyremadel piikki ja huomenna ultra.

Kylläpä jännittää miten meidän käy. ☺️

Tervetuloa mukaan! :hello
Tule kertomaan miten meni ensimmäisessä ultrassa!

Tuosta alkioliimasta....kysyin siitä Mehiksellä kerran siirrossa ja minulle vastattiin että siirrot on aina sellaisessa nesteessä että toimisi liimana. Näin asian ymmärsin, mutta en tiedä tuleeko heillä automaattisesti vaiko oliko meillä erikoiskohtelu, kun ikää sen verran että kaikki keinot jo käytössä muutenkin. :confused005
 
Tervetuloa mukaan! :hello
Tule kertomaan miten meni ensimmäisessä ultrassa!

Tuosta alkioliimasta....kysyin siitä Mehiksellä kerran siirrossa ja minulle vastattiin että siirrot on aina sellaisessa nesteessä että toimisi liimana. Näin asian ymmärsin, mutta en tiedä tuleeko heillä automaattisesti vaiko oliko meillä erikoiskohtelu, kun ikää sen verran että kaikki keinot jo käytössä muutenkin. :confused005

Mä oon lukenut et jossain klinikalla on automaattisesti se viljelyneste/liima käytössä. En vaan muista mikä:grin
 
Tervetuloa Tinkelbell!

ON: Meidän saalis jäi pieneksi, vaikka alkutilanne oli hyvä. 16 kypsää munasolua, josta 7 hedelmöittynyttä ja vain kaksi blastoa. Olen lapsettomuushoitoasioissa vielä nuori (32), eikä lopputulos pitäisi tilastollisesti olla näin huono. Vaikka IVF-kierto ei voi mitenkään verrata normitilanteeseen, toivon silti että lapsettomuuden syy voisi olla että alle 15 % kypsistä munasoluista selvisivät edes blastovaiheeseen. Toivottavasti päästään toukokuun lopussa PASiin!
 
Tilkasta tänään kuultua: Alkioita säilytetään halutessa niin kauan kuin äiti on 45. Tämän jälkeen ne voidaan siirtää yksityiselle puolelle. Meillä 4 pakkastyyppiä eli eiköhän 10 vuotta riitä :) (Oli munasarjat sen näköiset viimeisimmän hoidon jälkeen, että niissä tuskin enää kasvatellaan enää muita kuin kystia)

Meidän pikkuinen on viikossa kasvanut yli sentin ja vastaa kooltaan päivää isompaa kuin mitä on viikot :grin Iloisin mielin siis eteenpäin.

Toivottavasti kaikkien muidenkin hoidot päättyvät näin hyvin, kyllä tämä palkitsee kaiken kurjuuden ❤
 
Tilkassa käyty suunnittelussa!
Huh ku jännitti. Enää ei jännitä, paitsi se, milloin mahtuu hoitoon :shifty: kaksi mahdollisuutta ennen kesäsulkua. Jos niistä ei mahdu niin menee syksylle hoito..:nailbiting::sorry:
Infektioverikokeet taas molemmille ja voimassa vain 3kk. Eli mennään heti kun tiedetään mahtuuko hoitoon. Koska jos nyt menis niin joutuisi uusiks käymään jos meniski syksylle hoito. Mulle lisäks pieni verenkuva ja veriryhmä, jee!

No mutta lyhyellä kaavalla siis mennään! Ja kerroin huoleni ohuesta limakalvosta, niin alustavasti suunnitteli PASiin letroja, mikäli sinne joskus mennään.
Nyt dpo6 limis oli painunut vähän kasaan ja oli vain 6mm.. Huikkasin lähtiessäni: Kuukautisia tai luomuihmettä odotellessa!

Ja jos sairastuu koronaan, oireiden loppumisesta on 7vkon karanteeni ennen kuin pääsee taas hoitoihin...
 
Takaisin
Top