Itsellä vauvakuume, puolisoni ei halua lasta.

Catarina

Vasta-alkaja
Moikka!
Kyselisin, onko täällä ketään kohtalotovereita.
Olen 30- vuotias nainen, ja olemme menneet mieheni kanssa naimisiin viime kesänä, mieheni on 34v.
Tavatessamme ja suhteen edetessä olimme molemmat sitä mieltä, että emme halua hankkia lapsia tulevaisuudessa.
Nyt kuitenkin myös omaksi (tai etenkin omaksi) suureksi yllätykseksi ilmeisesti ns biologinen kello ja vakiintunut elämäntilanne on saanut minulle aikaiseksi vauvakuumeen, joka ajoittain on hallinnassa ja ajoittain todella raastava. Mieheni on aivan järkyttynyt tästä. Hän ei halua edelleenkään lasta ja on sitä mieltä, että jos kerran tavatessamme olemme sopineet ettei lasta haluta, niin mieltään ei voi muuttaa. Ymmärrän, että hän on yllättynyt ja varmaan kauhuissaan/peloissaan tästä muuttuneesta tilanteesta, mutta silti hänen reaktionsa oli yllättävän jyrkkä ja mustavalkoinen, olin jo ehtinyt toivoa,että hän olisi hieman pehmennyt ja lämmennyt ajatukselle vuosien saatossa. Nyt tilanne on tietenkin tulenarka. Aiheesta ei voi puhua, ja itseäni raastaa vauvakuume ja ahdistus siitä, etten ehkä milloinkaan saa omaa vauvaa, etenkään kun kohdallani raskaaksi tuleminen ei ole muutenkaan aivan yksinkertaista. Omat ajatukseni pyörivät vaan vauvassa ja tottakai vielä neljä ystävistäni on raskaana, pelkään että katkeroidun kun mietin sitä, etten ehkä itse milloinkaan saa vauvaa.
Ajoittain itsekin kyseenalaistan vauvakuumeeni, koska tämä tosiaan tuli itsellenikin yllätyksenä, ja ajoittain mietin että näinkö minusta olisikaan siihen.
Kenelläkään samanmoisia elämäntilanteita?

Minulla hieman vastaava tilanne. Olen ollut parisuhteessa neljä vuotta ja alkuaikoina mieheni halusi lapsia, minä en. Minulle tuli kuitenkin vauvakuume ja iloissani siitä kerroin miehelleni. Hän ei kuitenkaan haluakaan lapsia enää, tai ei halua niitä kanssani! Ei suostu edes keskustelemaan asiasta. Olen edelleen lähes shokissa tilanteessa, sillä luulin tekeväni mieheni onnelliseksi päätöksellani.

En tiedä mitä tehdä, etenkin kun minulla on ikää jo 38 vuotta, joten en oikein voi vain jäädä odottelemaan "miten asia etenee vuosien mittaan".

Aika kinkkinen tilanne Catarina... Itse en voi lukea itseäni kohtalotoveriksesi, mutta asia alkoi muakin kiinnostaa muuten vaan.

Oletko keskustellut miehen kanssa syistä, miksi hän on omia lapsia vastaan? Kerro miehellesi, että sun mieli on muuttunut, etkä ole sitä kiusallasi tehny. Et voi muuttuneille tunteillesi yhtään mitään. Kerro kaikista hyvistä puolista, mitä lapsi voisi mielestäsi tuoda elämäänne!

Tuollainen asia voi jäädä painamaan mieltä loppuiäksi, jos asia vain unohdetaan. Sitten kun on jo liian myöhäistä lasta yrittää, kaduttaa, että niin suuri asia jäi kokematta. Jospa teille löytyisi jokin kompromissi? Jos saisit miestä rohkaistua sen verran, että yksi kullanmuru olisi ok, ehkä mies lämpenisi joskus ajatukselle, että hänelle suotaisi yksi pikkusisarus...

Älä anna hänelle periksi, mutta älä painosta! Anna hiukan aikaa sulatella asiaa. Jos miehesi todella rakastaa sua, uskon kyllä, että ennen pitkään lämpiää ajatukselle -edes sinun takiasi.

Takaisin