Itse tehdyt soseet

meilläkin on ollu kakka pehmeämpää viime aikoina. en nyt mitenkään erikoista ole edes syöttänyt.
 
Me ollaan syöty luumua aamupuuron seassa jo pitkän aikaa ja silti joutuu punnertamalla punnertamaan.
Säälittää jo kun aina on aamupuuro saman makuista.
Jos sillä tuoreella luumulla olis sama vaikutus, niin sais vaihdettua edes siihen.
 
ei me olla edes luumua syöty. hmm mutta tosin mä oon vetäny enemmän maitoa [8|]
 
Tuosta avokadosta kaipailisin makuyhdistelmävinkkejä! Eilen testattiin banaanin ja maidon, tänään mangon ja maidon kanssa. Ostin sellasen paketin missä on 2kpl ja aika pieniä nii annoin ihan melkein puolet siitä avokadosta. Syöny sitte ite lopun säilykeananaksen ja raejuuston kanssa. Tossapa yks vinkki ken pohtii mitä tarjota ananaksen kanssa vauvalle [;)] Mulla ei tuoretta ananasta oo nyt...
Ja tossa myös oli just parasta kun se banaani ja mango oli otettu pakastimesta ja kun oli sulaa, oli myös kylmää niin [8D][8D]
..Enkä kyl varmaa kehtaa enää kolmatta päivää sitä syöttää, mutta jatkoo ajatellen!
 
Mä tein tänään possua valmiiksi pakkaseen.
Kokeiltiin ekaa kertaa kaupan lihasosetta (possua ja kasviksia) ja hyi että miltä se näytti ja haisi!
Tyttö kyllä söi, mutta puistatteli ja yökkäili, vaikka laitoin omia soseita kans joukkoon.
Joten jää meillä edelleen kaupan soseet hätävaraksi reissuun.

Possuun lisäsin jo vähän mausteita.
Laitoin 2 pientä porkkanaa, pikku palan purjoa, puolikkaan pienen omenan ja persiljaa pikkuisen ja kaikki porisemaan kattilaan.
Possua oli n. 250g.
Eli muilla aineksilla oli tarkoitus vaan maustaa, tosin soseutin kaikki sinne mukaan kun ei niitä paljon ollut.
Ainakin näyttää ja tuoksuu tosi hyvältä, vielä en itse maistellut ja tyttö saa maistaa huomenna [:)]
 
Juho söi tänään ensimmäistä kertaa tomaattipohjaista jauhelihasoosia ja perunaa. Voi mitkä puistatukset [:D]. Joka kerta kun laittoi lusikallisen suuhun, poika puistatteli, mut aukas kuitenkin aina suun uudelle lusikaliselle [:)]. Tais olla äkkiseltään ätmäkkää, kun tähän asti on maisteltu vaan mietoja makuja...
 
 
Minäkin tein nyt Babaytoyn innoittamana lihakeittoa meille ihan yhteiseksi ruuaksi tytön kanssa [:)]

Laitoin naudanpaistipaloja, vähän tomaattipyreetä, 2 sipulia, porkkanaa, perunaa, kuivattua persiljaa ja tuoretta korianteria, muutamia kokonaisia mustapippureitakin heitin joukkoon. Itselle sitten lisäsin suolaa omaan annokseen. Tytöllekin maistui oikein hienosti, ei hirvittänyt yhtään [:)]

Yhden jutun olis vaan voinut huomioida, nimittäin olis voinut ennen soseutusta ottaa vaikka erikseen ne lihapalaset ja soseuttaa ensin keskenään. Nyt tuli nimittäin aika liisteriä, kun piti aika hyvin soseuttaa koko soosi noiden lihojen takia...

Teitkö muuten, Kismet sitä ananasta? Minkä kanssa sekoitit? Tein nimittäin itsekin tuossa yhtenä päivänä tuoreesta ananaksesta sosetta, mutta enhän minä tyhmänä hoksannut että ananasmehuksihan se menee kun soseuttaa [:D] Nyt mullon pakasteessa ananasmehu-jääpalakuutioita ja pilttipurkkeja ananasmehua.... Enkä oikein tiedä miten niitä tytölle tarjois. Any ideas? Kun meidän tytöllä pitää vielä kaikki soseet olla tosi tököttiä, ettei pulauttele niin kovin syömisen jälkeen. Kiisseliä ajattelin, mutta sitä kai ei oikein voi pakastaa, vai voiko?
 
Mä sekoitin sitä ananasta ihan vähän muistaakseni päärynän ja mangon kanssa, mutta jätin sen sitten vähäksi aikaa pois repertuaarista kun näytti siltä että olis kirvellyt suuta.
Pitäiskin taas kokeilla.
Musta tuntuu että kaikki hedelmät menee ihan vedeksi kun soseuttaa.
Viimeksi tein päärynän ilman höyryttämistä ja vettä tuli.
Ei siitä syötäväksi ole, korkeintaan puuron pohjana voi käyttää.
Eli taidanpa edelleen jatkaa höyryttämistä, niin jää edes jotain suutuntumaa.
Tai sitten täytyy sekoittaa noita omia kaupan soseisiin.

Nyt tulee taas kakka juttuja, mutta... [:D]
Mä annoin sillon muutama päivä sitten sitä teollista possu-kasvis sosetta ja en tiedä johtuiko siitä, mutta seuraavana päivänä tytöllä oli ihan pehmeää kakkaa ja sai kunnolla tehtyä, kun yleensä on ihan kovaa papanaa.
En tiedä johtuiko siitä soseesta mutta en kyllä keksi mistä muustakaan.
Mietin jo että täytyykö mun oikeasti alkaa niitä antamaan että vatsa toimii...
Mikähän niissä vois olla? Laitankohan mä öljyä liian vähän omiin soseisiin?
Taidan tänään taas kokeilla tuleeko sama vaikutus, sen jälkeen ollaan palattu normaaliin.
En todellakaan haluais alkaa teollisia syöttämään, mua itseäni yököttää se hajukin, mutta jos vatsa niillä toimii niin pakko kai se on [8|]
 
Mä kysyin neuvolassa viimeks tosta rasva jutusta, että pitääkö oma tekemiin sitten lisäillä jotain rasvoja niin se sano että EI, koska korvikkeessa on rasvaa [8|] Se oli kyllä sijainen ja tänään ollaan menossa neuvolaan niin kysyn tän kyllä uudestaan, koska miks noissa teollisissa sit on joka purkissa? No katotaan mitä meiän oma hoitaja sanoo.
Ananaksen sekottaisin edelleen avokadon joukkoon.

KisMet voi noita löysimpiä tehdä kiisselipohjaan. Perunajauhoja ja maissitärkkelystä on Pilteissä ja Muksuissakin.
 
Minä höyrytin myös sen ananaksen, mutta mehuksi meni silti. Samoin on käynyt päärynälle, siinä mun mielestä rakenne on pysynyt hieman parempana kun oon vaan raastanut tuoreeltaan. Mutta kyllä siihenkin pitää aina jotain muuta laittaa joukkoon, banaania tai puurohiutaleita oon yleisimmin laittanut. Ootko Mohomaha pakastanut kiisseleitä? Kun minä en millään jaksaisi joka kerta tehdä kiisseliä erikseen, pitäis sitten tehdä niin pieniä määriäkin...

Hmm... Minäkään en oo kyl lisäillyt mitään rasvoja noihin soseisiin, meidän tyttö on rintamaidolla. En oo edes ajatellut että pitäisi lisätä jotain. Voisko olla, Kismet, että nuo kaupan soseet on sen verran laihempia että pitävät vatsan löysemmällä? En oo niin tarkkaan niitä tutkinut noiden liha- yms. ruokasoseiden osalta, mut ainakin noissa hedelmäsoseissahan on yleensä suunnilleen 40-60% sitä itse hedelmää. Eli aika paljon vettä. Ei oo siis läheskään niin tuhtia tavaraa kun nämä itse tehdyt...
 
En mäkään oo mitään rasvoja tai öljyjä lisäilly, ja rintamaidolla mennään.. [&:] En ees oo ajatellu, että pitäs lisätä.. hui. Kerrothan mohomaha mitä neukkutätinne on mieltä rasvojen lisäämisestä, niin saan mielenrauhan [:D]??

Nii mullekki tuli mieleen sama mitä Yumna sano, et kaupan soseissa on aika paljo sitä nestettä, ja nestehän edesauttaa vatsan toimintaa. Tai siis vesi ainakin. Entäs jos kokeilisit saada enemmän vettä uppoamaan? Olisko siitä apua vatsaongelmaan?
 
Riinu Sekin sanoi, ettei tarvii lisäillä ellei paino olis jotenkin tosi tosi pahasti jäljessä! Korvikkeesta löytyy kyllä tarvittava määrä. Nesteiden määrä näin pienellä ois oltava 6dl/pvä.
Yumna en oo pakastanu kiisseliä, mutta kokeile tai googleta. Jos se sinusta on ihan syötävää, nii mikset vois sitä lapselleski tarjoo [:D] En oo kun kerran tehny kiisseliä Nealle, ja se söi sitä 3 päivää (=3purkkia) 2dl vettä 1rkl perunajauhoja ohjeella. Voihan sitä syödä itekki ja laittaa omaan annokseen vaikka sokeria tai syödä jäätelön kanssa tai jotain. Mun mielestä kiisseli on niin helppo ja nopee tehdä, että en näe ongelmaa siinä suhteessa. Sekottaa kunhan pulpahtaa ja tavarat joukkoo nii se on siinä.
 
Jossain ruokaohjeessakin mun mielestä oli että kasvis soseisiin kannattaa lorauttaa sekaan vähän ruokaöljyä, vitamiinit säilyy paremmin.
Ennen pakastamista siis.
Ja ilmeisesti auttaa myös vatsan toimintaan.

Vettä ei mene, kun ei pulloa huoli.
Omiin soseisiin oon kyllä lisännyt vettä ihan sen takia että saa sitä edes vähän.
Ja meillä neuvolassa oltiin sitä mieltä ettei tässä iässä tarvitse vettä antaa kun saa tarvitsemansa nesteen rintamaidosta.
Ihan tarkoituksella kysyin just tuon kiinteän kakan takia viimeksi.
Kuulema voi antaa ruoan jälkeen jos haluaa huuhtoa suun mutta ei ole mitenkään pakollista.
Huonoja neuvoja mä olen toisaalta meidän omalta terkkarilta saanut ennenkin...
 
KisMet, eikö tyttö huoli nokkamukia/nokkaosaa pulloon?
Musta tuntuu jotenki hassulle, jos en antais yhtään vettä ruokailun yhteydessä. Jos aattelen,
niin en itsekään juomatta oo koko ruokailuni ajan. Mut tosiaan ei se lapsi varmaan tarvitse vettä.
 
Ei huoli ei...

Miehen äiti sanoi tuossa jokin aika sitten, että vettä ei saisi aikuinenkaan juoda kesken ruokailun.
Kuulema ruoansulatus alkaa toimia jo suussa, ja vesi katkaisee sen eli pitäis juoda vasta ruokailun jälkeen.
En tiedä onko totta tai vanhentunutta tietoa [:D]

Mutta ei tosiaan paljon meillä auta kun ei sitä vettä ota niin ei ota.
Siksi mä kysyin neuvolassa että alanko lusikalla lappaa sitä alas [:D]
 
Joo oon mäkin kuullu, ettei sais juoda kesken ruokailun. Mut ite en siihen henkilökohtaisesti pysty [:D]
 
Just mietin tänään, kun mulle on sanottu pienenä että juoda saa vasta ruokailun jälkeen (tosin muistan syyksi sanotun, että syljen eritys häiriintyy jos suuta kostuttaa koko ajan, mutta taitaa oikeastaan olla vähän niinkuin sama asia kuin tuo ruoansulatusjuttu) en sitten Luukaksellekaan tarjoa vettä vasta kun ruoan jälkeen! Jotenkin tää on yksi niitä selkäytimeen iskostuineita asioita [:D]
 
Just tuohon syljen eritykseen se liittyi, että se alkaa sulattaa ruokaa jo suussa.
Mä en muista kuulleeni sitä koskaan aikaisemmin, mutta mäkään en oikeastaan koskaan itse juo kesken ruokailun vaan vasta jälkeen.
Eli kun juo ruoan jälkeen, se ruoansulatus siirtyy suusta eteenpäin niinkun ruokakin [:D]
 
Takaisin
Top