Isyysvapaan ajankohta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Haidina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Haidina

Jostain jotain jo tietävä
Huhtimammat 2018
Hei!

Me odotetaan nyt esikoista ja yritetään pohtia milloin isän olisi hyvä pitää isyysvapaata? Sen 1-18 arkipäivää, jonka voi pitää yhdessä äidin kanssa. Pahoittelen, jos tästä on jo keskusteltu jossakin, en ole kaikkia ketjuja lukenut.

Alunperin ajattelimme, että isä jää heti meidän kotiuduttua laitokselta isyysvapaalle ja pitää sen 18 päivää. Näin hän pääsee heti mukaan ja yhteistä arkea päästään harjoittelemaan sitten koko porukalla. Synnytyksen (tai sektion) jälkeen itsekin voin olla aika poikki, joten toisen läsnäolo helpottaisi kummasti.

Toisaalta aloin miettimään, että millaista se vastasyntyneen hoito silloin on? Varmasti se aika on yhtä arvokasta kuin muulloinkin, mutta eikös pienen lapsen elämä koostu nukkumisesta, syömisestä ja vaipan vaihdosta? Toki myös seurustelusta ja läheisyydestä. Mietin kuitenkin, että saisiko siistä isyysvapaasta "enemmän" irti sitten, kun lapsi on esimerkiksi muutaman kuukauden ikäinen ja on enemmän kontaktissa? Toki isä voi tehdä kaikkea mitä äitikin ja vaikka syöttää pullosta.

Yksi vaihtoehto on tietysti jakaa lomia osiin, eli pitää esimerkiksi viikko meidän kotiutuessa ja loput sitten kuukauden parin päästä, sittenhän tulee jo kesälomatkin.

Olisi kiva kuulla kokemuksia! Ei tässä mitään oikeaa vastausta ole ja lapsen kanssa vietetty aika on aina arvokasta, toivottavasti osasin nyt ilmaista tämän kysymykseni oikein. Olen onnellinen, että isä haluaa osallistua lapsen hoitoon mahdollisimman paljon. Olisipa tuo äidin kanssa yhtäaikaa pidettävä isyysvapaa pidempi ;)

Meillä kans sama tilanne miehen kanssa että esikkoa odotetaan ja ollaa mietitty millo hyvä ajankohta pitää tuo issyysvappaa. Päädyttiin siihen että kuitenkin aluks kaikki on nii jännää ja uutta ku pääsee laitokselta kottii nii isän hyvä olla mukana alusta lähtien. Mies ilmoitti työnantajalleen vaan lasketun ajan ja seuraavaks riittää vaa puhelinsoitto samalle tyypille vaikka syntyiskin laskettua enne tai jälkeen mutta voi samantien jäädä meidän kanssa kotiin. Meiä mielestä tää oli fiksuin päätös meidän omaa tilanteeseen ku ukko tekee yli 12tunnin työpäiviä sekä aamua että yötä :)

Huutelen tuolta ketjun ulkopuolelta, meillä juuri vauvavuosi meillä päättyi. Totta, että aluksi vauva on mahdollisesti koko ajan rinnalla ja tiiviissä symbioosissa äidin kanssa. Miehen rooli on ruokahuoltajan hommaa enemmänkin, plus koirien lenkitykset yms. ekalla viikolla ei ehkä itse tee mieli tai sattuu kipeää kävellä. Mieheni piti kaksi viikkoa vauvan synnyttyä ja sitten 6+1 viikkoa tuohon äidin pienen hoitovapaan jatkoksi. Vuoden ikäisen lapsen kanssa on jo eri touhuta ja mennä ja syventää suhdetta. Tällä viikolla tyttö meni päiväkotiin. Itkuisten öiden hoitamiseksi mies itse halusi nukkua tyttö kainalossa, en usko että ilman pitempää isyysvapaata olisi tarjoutunut auliisti apuun.
Tsemppiä ketjuun ja ihanaa loppuodotusta!

Oletetaan, että puolisolla on vain isyysvapaa mahdollisuus, käytännössä se kolme viikkoa.
Mä pitäisin ainakin kaksi viikkoa isyysvapaata, koska alussa aika menee niin hiton nopeasti.

Esimerkki tapauksessa homma on sujunut kuin rasvattu. Ei monen päivän käynnistelyjä tai lapsen eritystarkkailua lastenosastolla. Ne luulavasti venyttää prosessia entisestään.

Päivä 1)
Ajatellaan, että vauva syntyy ma-ti yöllä. Isä on valvonut koko yön, joten tuskin tiistaina jaksaa lähteä töihin. Siinä meni yksi päivä levätessä ja ihmetellessä.

Päivät 2 & 3)
Isä ei välttämättä malta keskiviikkona ja torstaina mennä töihin, koska haluaa olla äidin ja vauvan luona. Sairaalassa opetetaan vauvan hoitoa, jota isänkin on hyvä oppia tai sektio tapauksessa isällä on suuri vastuu hoidossa.

Päivä 4)
Eka päivä vauvan kanssa kotona menee ihmetellessä, polla kaikesta sekaisin.

Päivät 5, 6 & 7)
Sit alkaa viikonloppu, jolloin on ehkä eka hetki aikaa hengähtää ja yrittää sisäistää muutosta ja kaikkea tapahtunutta. Muutama päivä tällaista rauhallisempaa menoa ja sitten isä meneekin töihin, jos on viikon vapaalla.

Alussa ensimmäiset viikot vauva nukkuu tosi paljon. Silloin pystyy tosi hyvin lepäämään, jos vain kykenee rauhoittumaan eikä käy ylikierroksilla.

Mä käyn itse tosi kierroksilla heti synnytyksen jälkeen, jaksan tehdä vaikka mitä eikä väsytä. Vasta kahden-kolmen kuukauden kohdalla alkaa mahdollinen väsymys painaa. Siihen saumaan säästäisin kolmesta isyysvapaaviikosta yhden.

Valinnassa ajattelisin ennemmin itseäni, omaa jaksamista kuin sitä, että missä vaiheessa isä saa lapsen hoidosta eniten irti. Alussa on tosi kiva, että joku toinen hoitaa mahdolliset eläinten hoidot, ruuanlaitot, auttaa siivouksessa, on tukena mieltä askarruttavien asioiden puimisessa, lähtee mukaan vauvan ensimmäiseen neuvolaan mikäli terkkari ei tule kotiin jne.

Se huolen määrä, joka harteille painautuu siinä hetkessä kun vauva syntyy, on ihan uskomaton. Esikoisen kohdalla se oli itselleni henkisesti hyvin kuormittava juttu ja omalla tavallaan se myös vei todella paljon voimka. En haluaisi kokea sitä tunnetta yksin kotona vaan käydä läpi puolison kanssa.

Kuten sanoit niin jokaisella on oma mielipide asioista ja jokainen kokee asiat eri tavalla ja tekee eri tavalla.
Tärkeintä olisi, että ei kannata kiirehtiä hulluna suorittamaan uutta elämänvaihetta, olla sissinä, miettiä liikaa mikä miehelle olisi kivointa.

Meidän esikoinen syntyi ”sopivasti” kesällä, joten mies piti 1vko isyysvapaata alkuun ja sitten kesälomansa päälle. Saatiin rauhassa totutella uuteen elämään :)
Loput piti muistaakseni kevättalvella kun vauva oli vähän isompi eikä enää niin kiinni äidissä.

Nyt tästä pikkukakkosesta pitää varmaan 2vko heti syntymän jälkeen, saadaan taas tutustua rauhassa uuteen ihmiseen (ja ettei jää kotityöt ihan retuperälle lol). :grin

Meillä pitää isä sen koko kolme viikkoa kun vauva syntyy. Kesällä on kuitenkin kesäloma ja vanhempainvapaan jälkeen minä menen töihin ja isä jää isyyslomalle ja hoitovapaalle.

Edelweissin tekstiin on pakko kommentoida ettei meille kukaan esikoisen synnyttyä kyllä kättärillä mitään vauvan hoitoa opetettu. Osasto oli aivan täynnä ja hoitajia näkyi silloin kun itse raahusti heidän kopilleen särkylääkettä pyytämään.

Meillä myös pidetty se kolme viikkoa suoraan kun vauva syntynyt niin saadaan ihmetellä yhdessä. Tai esikoinen oli kaksi viikkoa sairaalassa ja sillon tehtiin niin että mies piti erityishoitovapaan ja kun poika pääsi kotiin niin sitten se kolme viikkoa. Nyt kun tulee kaksi niin ollaan niin onnekkaita kun mies voi olla melkein 3kk kotona.
Sitten kun minä olen siirtymässä hoitovapaalle niin mies on pitänyt isäkuukauden ja minä vuosiloman, joka tulee aina mukavasti täyteen äitiyslomalla :)
(Olen siis putkeen ollut lapsien kanssa kotona)
Musta ainakin tuntuu että näin ollaan saatu olla aika kivasti koko perheenä myös yhdessä, kun vielä ottaa huomioon kesä- ja talvilomat :happy:

Meillä pitää isä sen koko kolme viikkoa kun vauva syntyy. Kesällä on kuitenkin kesäloma ja vanhempainvapaan jälkeen minä menen töihin ja isä jää isyyslomalle ja hoitovapaalle.

Edelweissin tekstiin on pakko kommentoida ettei meille kukaan esikoisen synnyttyä kyllä kättärillä mitään vauvan hoitoa opetettu. Osasto oli aivan täynnä ja hoitajia näkyi silloin kun itse raahusti heidän kopilleen särkylääkettä pyytämään.

Eehehehe :hilarious:
Esikoinen on myös syntynyt kättärillä, muut phks. Tokan vauvan kohdalla opetettiin kädestä pitäen kaikki, vaikka vauvan hoito oli jo tuttua. Kättärillä oli osastolla niiiiiiiiiin yksin, kamala kokemus verrattuna myöhempiin kokemuksiin.

Kannattaa huomioida myös parin ekan viikon aikana kenties vahvanakin riehuva baby blues, joka voi saada äidin tuntemaan olonsa melkoisen epätoivoiseksi vaikka kaikki olisikin hyvin. Silloin on enemmän kuin hyvä jos kotona on toinenkin! Mun mielestä se ainakin pari viikkoa kannattaa alkuun pitää, niin on kaksi käsiparia ja vaikka sitten se äidin pään silittelijä jos vauva onkin kiinni tississä koko ajan.

Meillä mies ei pystynyt erinäisistä syistä pitämään isyyslomaa ollenkaan aikasemmin. Nyt aikoo pitää viikon tai pari kun lapsi syntyy. Jatkoja mietitään myöhemmin

Meillä mieheni pitää isyyslomaa vauvan synnyttyä sen kolme viikkoa ja siihen lisäksi viikon talviloman. Loput isyyslomasta hän pitää sitten kun minä menen takaisin töihin eli todennäköisesti vanhempainvapaan ja kertyneiden vuosilomien jälkeen. Mieheni ottaa silloin vetovastuun lapsen hoidosta jääden isyysloman jälkeen hoitovapaalle.

Minusta on tärkeää, että molemmat saavat rauhassa tutustua vauvaan heti alusta lähtien. Ei isän rooli ole mikään äidin apulainen tai pelkkä leikittäjä, vaan yhtälailla isä hoitaa vauvaa siinä missä äitikin.

Meillä mies piti esikoisen aikaan 2vkoa isyyslomaa vauvan synnyttyä, mutta oltiin vauvan kanssa viikko osastolla... Kolmannen viikon piti kesäloman jatkona, kun vauva oli 6kk.

Nyt tod.näk. sama taktiikka tämän tokan kanssa ihan jo senkin takia, että isän oltava esikoisen kanssa kotona, kun me ollaan vauvan kanssa osastolla ja jos vaikka tällä kertaa ei ihan viikkoa menis osastolla! :rolleyes:

Meillä puoliso pitää 4 viikkoa isyysvapaata, palkallinen kun on. Ja suunniteltu niin että jää sitten heti synnäriltä, on sitten hyvä aika tutustua uuteen pienokaiseen ja osallistua hoitoon. ;)

Takaisin