Isyyden tunnustaminen ja huoltajuudesta sopiminen

Eli täytyy toivoa, et päästään neuvolassa käymään vielä ennen syntymää tammikuussa. Muuten menee varmaan taas sossun kautta, niinku ennenkin.
 
Kysäsin muuten viime viikon tiistaina neuvolassa tästä isyyden tunnustamisesta neuvolassa ja valitettavasti se ei ole meille mahdollista. Tunnustaminen pitää laittaa liikkeelle noin rv 30 aikaan eli me ollaan liian pitkällä tähän hommaan ja lastenvalvoja vierailu siis tiedossa.

Ilmeisesti prosessi menisi karkeasti kuvattuna niin, että pitäisi itse tulostaa verkosta paperit ja täyttää ne (eivät ymmärtääkseni vielä ole edes verkossa löydettävissä). Viedä neuvolaan, josta ne lähetetään 30 päiväks seisomaan lastenvalvojalle (isällä sen aikaa kiistämisoikeus) ja sitte homma on vasta taputeltu. Kestää siis mahdollisesti pidempään, kuin että hoitaisi asian lastenvalvojalla livenä. Ekat jotka tuota pääsevät testaamaan ovat he raskaana olevat perheet, joilla on vuodenvaihteessa alle 30 vk menossa.
 
Kiitos infosta Bumble! Onpa tylsää että tuo meneekin noin, vaikka sitä on mainostettu niin kauhean helppona ratkaisuna.
 
Hmm.. Se 30 päivää alkaa vasta lapsen syntymästä käsittääkseni. Eikä minulle ainakaan sanottu mitään mihin mennessä homma pitäisi hoitaa.. Täytyypä tutkia.
 
Kyllä on neuvoloilla ja kunnilla opeteltavaa, että menee lakipykälien mukaan eikä muotoseikkoihin kaadu. Neuvolassa asiaa kysyessäni oli aika pihalla vielä. Kyllä kai se jossain vaiheessa lähtee rullaamaan sujuvasti:confused:
 
Kysyin tästä asiasta itsekin viime neuvolakäynnillä ja ainakin meillä luvattiin isyyden tunnustus ottaa vastaan seuraavalla neuvolakäynnillä, jolloin viikkoja 37+0, mikäli vain THL on ehtinyt toimittaa lomakkeet neuvolaan.
 
Ja siis pakkohan tämän on onnistua neuvoloilta jos kerta lakiin muutos tulee voimaan ensi vuonna (eli ihan just). Eihän muutkaan lakimuutokset tule voimaan vasta "kun kaikki pikkuyksiköt saavat asiaa eteenpäin", se ei takaisi kaikille yhtäläistä kohtelua (mikä on taas toisia lakeja vastaan). Kyllä oletan, että se on neuvolan päänsärky opetella uutta käytäntöä.
 
Mä kysyin asiasta tänään neuvolassa. Terkka sanoi, etteivät ole edes saaneet vielä niitä kaavakkeita mitä tarvitaan ja muutenkin homma on kuulemma tosi vaiheessa, vaikka tietysti vuoden alussa pitäisi olla kaikki valmiina. Sanoikin suoraan, että luultavasti me joilla la on lähellä, joudutaan menemään vanhan systeemin mukaan. Mutta totesi myös, että jos ensi viikon neuvolakäynti vielä toteutuu (eli ei olla vielä synnyttämässä) niin voidaan katsoa, onnistuuko isyysasian hoitaminen siinä samalla. Noihin käynteihin pitää kuitenkin varata tavallista enemmän aikaa, koska terkan pitää selittää kaikki mitä lain mukaan pitää siinä tilanteessa selittää ennen kuin laitetaan nimiä paperiin. Ainakaan mun terkka ei vaikuttanut olevan kovin innoissaan tästä muutoksesta :D
 
Joo, eivät varmaan olekaan innoissaan. Se tosin ei ole asiakkaiden keksintö tai velvollisuus tai päänsärky.
 
Taitaa liitotki alkaa vielä taistelemaan, koska terkoilla ei oo koulutuksia tohon asiaan ja pitäisi käydä lisäkoulutusta ja saada lisäpalkkaa jne.
 
Meidän terkka sanoi, että THL:n on tarkoitus postittaa lomakkeet neuvoloihin 4.1., joten isyyden tunnustamisen pitäisi olla mahdollista neuvolassa heti alkuvuodesta, kun uusi isyyslaki astuu voimaan.
 
No voihan kökkö, mulla neuvola 5.1. joten tuskin ehtii siihen. Ja voihan toki olla että vauvakin on siihen mennessä jo maailmassa.
 
Pitääkö neuvolaan infota etukäteen, jos haluaa tunnustaa isyyden neuvolakäynnin aikana? Olin kyllä kuullut tästä lakimuutoksesta aiemminkin, mutta unohtanut koko asian ja siksi ei tullut pari päivää sitten neuvolassa puheeksi. Seuraava neuvolakäynti vasta 14.1. (la 28.1.) ja olisi huippua, jos sen saisi samalla hoidettua!

Toki jos vaaditaan se 30rv kun pitää laittaa prosessi vireille niin sittenhän ollaan jokatapauksessa auttamattoman myöhässä.
 
Vuanne, Kannattaa varmaan soitella neuvolaan ja esittää tuo toivomus. Heidän pitäisi siis ennen varsinaista tunnustamista antaa materiaalia luettavaksi jne eli voivat sit vaikka postittaa tai jotain ja tosiaan mielellään varmaan varaavat pidemmän ajankin tuota varten. Mulla on itsellä maanantaina neuvola ja meinaan silloin kysyä tuosta asiasta. Meillä tuo isyyden tunnustaminen synnytyksen jälkeen on nyt nimittäin vielä hieman haastavampaa kun ollaan tosiaan muuttamassa naapurikuntaan vauvan synnyttyä ja isyydentunnustus syntymän jälkeen tulee toki tehdä sen kunnan lastenvalvojalla missä on kirjoilla. Me kun vaan ei tiedetä missä vaiheessa muutto todella toteutuu eli kirjojen siirtäminenkin tehdään varmaan vasta muuttohetkellä. Sama ongelma toki koskee vauvan neuvolakäyntejä kun eivät voi uuteen neuvolaan ottaa asiakkaaksi ennen kuin maistraatin tiedoissa näkyy, että olemme tehneet virallisen muuttoilmoituksen.. Olisi siis vaan niiiin paljon helpompaa kun voisi tunnustaa isyyden jo ennen syntymää niin sitten ei tarvitsisi säätää kuin vauvan neuvolakäyntien kanssa.
 
Vuanne, soita neuvolaan asiasta etukäteen. Meillä ainakin varattiin pidempi neuvola-aika ensi kerralle isyyden tunnustamisen vuoksi.
 
Kysyttiin tästä viimeks neuvolassa ja terkka oli heti, et meette vanhan käytännön mukaan. Eivät oo tuolla ilmeisesti vielä perehtyneet asiaan eikä taida kiinnostusta tuohon olla. Harmi, oltas haluttu hoitaa toi jo pois, mut ei sit.
 
Mustalammas, meillä sama juttu. En muistanutkaan tänne kommentoida miten kävi, mutta vanhalla kaavalla joudutaan siis meneen. Harmi, olisi ollut niin kätevää! Ja harmi kun käytännöt ei ole vielä ehtinyt vakiintua, muutos on taidettu vaan toteuttaa ilman selkeää ohjeistusta (tai sellainen vaikutelma mulle jäi). Mutta oltiin miehen kaa molemmat samaa mieltä että ei ruveta vänkäämään asiasta, tällä mennään.
 
Meillä myös joudutaan vanhalla kaavalla menemään....
 
Meille kanssa sanottiin neuvolassa, että se uuden mallinen prosessi pitää käynnistää jo ennen rv 30 joten me ei nyt siihen ehditty. Eli vanhalla kaavalla mennään mekin. Mua vähän jännittää, että toivottavasti se tunnustaminen onnistuu alle 2kk syntymästä, sillä vauvalle olisi tarkoitus antaa isän sukunimi ja sitä ei voi tehdä jos toi tunnustaminen ei oo kunnossa.
 
Takaisin
Top