Ison vauvan synnyttäminen

Mun kummatki lapset oli suht isoja. Esikoinen 3,9kg ja kuopus nyt 4,9kg

Esikoinen syntyi 40+1, kun taas tää toinen piti käynnistää ja syntyi 41+0.
Olihan tässä toisessa synnytyksessä kyllä eroa ensimmäiseen ja vaati kyllä hieman enemmän töitä, että kuopus syntyi, mutta 20min se vaan vei lopulta ☺️

Todella positiiviset kokemukset jäi kummastakin! ❤️
 
En ole alateitse synnyttänyt, mutta vauvat on molemmat olleet isoja. Esikoisen synnytystä alettiin käynnistään isokokoisuusepäilyn vuoksi rv 39+0 täysin epäkypsästä tilanteesta, jota jatkettiin aina rv 30+6 saakka (kyllä, luitte oikein,melkein kaks viikkoa..) pientä taukoa lukuunottamatta. Tuolloin päädyttiin mun totaalisen väsymisen, vauvan monotonisten sykkeiden ja synnytyksen edistymättömyyden vuoksi sektioon. Tyttö 4150g, 51cm syntyi, onneksi hyväkuntoisena.
Tästä kokemuksesta johtuen toinen synnytys pelotti ihan jäätävän paljon. Myös kuopus todettiin isokokoiseksi ja suunniteltiin käynnistystä, johon totesin, että en pysty siihen, koska edellinen oli niin kamalaa ja myös lääkäri pelkäsi hartiadystokiaa. Siispä päädyttiin suunniteltuun sektioon, joka tehtiin rv 40+3, tyttö 4295g ja 54cm syntyi hyvävointisena ja kokemus oli mahtava, eheyttävä.
Ekan kohdalla en osannut ensin pelätä, mutta kun jouduin käynnistykseen ja osastolle, eikä kukaan oikein kertonut mistään mitään, enkä kehannu kysellä, nii kyllä se melkein kaks viikkoa oli yhtä pelkoa ja itkua.
 
Mun vauva syntyi viikoilla 41+5, painoarvio oli paria päivää aikaisemmin 3800g ultrassa mutta hän olikin hieman isompi, miltei 4400g. Mielestäni synnytys meni hyvin, eikä ollut erityisen haastava. Ponnistusvaihe kesti muutamia minuutteja vaille tunnin ja lopuksi tehtiin pieni episiotomia vauhdittamaan vauvan ulospääsyä. Vauva sai 9/10 apgar-pisteitä ja oma vointi tuntui hyvältä heti synnytyksen jälkeen. Eli hyvin voi mennä isonkin muksun synnytys :) mun sisarukset ja minä olemme kaikki olleet yli nelikiloisia syntyessä, eikä äitillänikään ole ollut ongelmia synnytyksissä. Meillä hyvin samanlainen rakenne kehiossa.
 
Kun esikoinen oli 3,4kg
Ja tämä toinen 4,3kgo_O

Molemmat alateitse.
Ei tämä toinen loppujen lopuksi sen vaikeampi synnytys ollut vaikka olikin reilusti esikoista isompi.
Mitään koko arvioita ei tehty ja ajateltiin olevan esikoisen mitoissa. :)
Toki ei tämä nyt mikään mahdottoman iso vauva ollut :happy:
 
Takaisin
Top