Iskias?

Voisikohan minullakin olla tämä vaiva? Nyt minulla on menossa viikot 10+2. Vasemmalla puolella siis tuntuu jossain tuolla pakaran seuduilla etenkin kumartaessa kipua. Suurin kipu, jomottova/säteilevä sellainen, on kuitenkin vasemman polven yläpuolella ja istuminen on polven takia ihan tuskaa. Myös kumartuessa ottaa tuonne polveen. Mutta siis selässä itsessään ei ole minkäänlaisia tuntemuksia, ainoastaan vasemmassa jalassa ja siinäkin suurin kipu polven yläpuolella.
Tiistai-iltana alkoi ihan tyhjästä ja eilen kävin lääkärissä joka vain totesi, että lihakset olisi kireitä ja määräsi Voltarenia sekä Panadolia. Nukkuessa ei onneksi vaivaa yhtään, paras asento on vaakataso tai puoli-istuva asento jos saan jalan sellaiseen asentoon, ettei siihen jomota.
Töissä on paljon kumartelua ja istumistakin, joten työpäivät ovat olleet tuskaisia. Ensi viikolla olisi kouluviikko ja pitäisi istua 8h/päivä, enkä ollenkaan usko että viikonlopun aikana tulisi joku sellainen muutos, että ensi viikko ei tuntuisi missään.

Eli lyhyesti: polven yläpuolelta kipu tuntuu säteilevän ylöspäin reiteen ja lonkasta alaspäin reiteen. Istuminen ja kumartuminen ei sovellu yhtään, mutta nukkuminen onnistuu, makuuasento on hyvä eikä liikkuminen tunnu pahalta. Voltaren ei ole auttanu, Panadolia en ole vielä koittanut, mutta ihan kohta on mentävä purkille. Mitä ihmettä tekisin?
 
Neida kuulostaa kyllä aivan iskias kivuilta. Suosittelen vaan syömään panadolia, jos kivut on pahat.
Istumista pitäisi välttää, mutta jos joudut istumaan pitkiä aikoja niin ristiselkää pitää tukea ja muutenkin istua ryhdikkäästi.
Kumartelua ja painavien tavaroiden nostelua kannattaisi välttää.
Tuollaisia ohjeita sain eilen lääkäriltäni sekä reseptin panacodiin sitä sitten voin ottaa jos panadol ei enää auta. Yhden panacodin olen jo ottanut, että saan nukutuksi. Ja on aivan ihanaa kun ei ole kipuja.
Hieman tosin mietityttää tuo panacodien popsiminen kun niissä kuitenkin on kodeiinia.
 
Kiitos Nannai vastauksestasi. En tiedä oliko tuo minun vaiva lopulta iskias vai mikä, mutta jos oli niin se loppui onneksi.
Kirjoitin tuon viestini lauantaina 28.9. ja jo seuraavana päivänä oli hieman parempi, särkyä ei ollut heti aamusta alkaen vaan vasta puolilta päivin alkoi tuntua. Puntaroin siinä sitten maanantaita, että miten mahtaa käydä kun täytyy lähteä istumaan 8 tunniksi. Olin levittänyt polveeni jo muutaman päivän ajan aamuisin Voltarenia ja iltaisin kaksiteholinimenttiä.
Maanantai tuli eikä aamusta särkenyt jalkaa. Kauhulla odotin puolta päivää, että alkaako se taas silloin. Mutta ei alkanut. Vasta iltapäivällä alkoi vähän tuntua särkyä, mutta se ei ollut kyllä yhtään mitään verrattuna aiempiin päiviin. Muinakaan päivinä särkyä ei enää ollut, ei edes iltapäivisin.
Loppujen lopuksi olin syönyt vain yhden Panadolin lauantaina, en tiedä auttoiko se, vaiko se että venyttelin jalkaa ja levittelin niitä voiteita. Mutta pääsin siitä vaivasta eroon ja todella toivon, ettei se tule takaisin. Ja ettei kukaan muukaan joutuisi moisesta kärsimään.
 
Takaisin
Top