Iskias?

corolla

Näppärä viestien naputtelija
Kellään todettu raskaudenaikaista iskiasta?
Kohtu painaa iskiashermoon? Kipu säteilee
toiseen jalkaan?
 
Tää on muuten ihan helvetin hieno tapa
nauttia raskaudesta. Järki meinaa lähtee,
kun särkee niin paljo. Istuun pysty juuri
ollenkaan. Mietin tässä, että riittäisköhän
tää yks raskaus mulle. Aluks meinasin, että
mukuloita sais tulla kaks tai kolme, mutta näillä
kipukertoimilla... Jaa-a saa nähä.
 
Heips,
 
Mulla neljäs raskaus ja ekan kerran iskiashermoja koiteltiin kolmannen raskauden puolivälistä alkaen. Mullakin säteili kipu vasempaan koipeen.  Välillä ei meinannut millään kunnon asentoa löytyä ja todellakin toivon, että sama ei nyt toistu.  Kolmannesta raskaudesta on seitsemisen vuotta aikaa ja lonkat olivat kipeinä vielä kolme vuotta lapsen syntymän jälkeen pidemmän lenkin tehtyäni. Onneksi sekin on taaksejäänyttä elämää.
 
Kyllä se iskias helpottaa, kun muksu syntyy!
 
Heips!

Minulla meni ekan raskauden puolivälissä niin pahaksi iskiaskipu, että jouduin käyttämään keppejä jonkin aikaa apuna. Esim. sängystä ylös en päässyt ilman tukea. Repi niiiin kauheasti selästä jalkaan. Ja välillä petti kokonaan jalka alta. Kun astui, niin ei jalka kantanutkaan, vaan petti. Onneksi ei mitään pahempaa sattunut, eikä vaiva kestänyt loppuun asti. Toinen raskaus menikin sitten ilman suurempia vaivoja. :)
 
täällä kans issiaskipua, ihan kamalaa sellaista ja niin sietämätöntä! panadol ei auta vaikka grammasta ovat määränneet, mutta kun ei niin ei. heti kun jotain nostaa niin tietää et muutaman minuutin päästä saa kinkkasta.

jalat lähtee alta minullakin, jos käyn töissä muutamankin tunnin ja valitettavasti joudun joka ikinen päivä jotain isompia juttuja nostelemaan niin illalla ei sohvalta pääse ylös muuten kuin konttaamalla jonkun pöydän tms ääreen ja tukea vasten ylös. keppejä oon minäki harkinnut mutta en vielä saanu aikaseksi hakea niitä. TÄÄ ON AIVAN KAUHEAA!! ONNELLISIA OLKOON NE JOTKA SAAVAT NAUTTIA RASKAUDESTA ILMAN ISSIAS KIPUA!

ensin mulla säteili vaan vasempaan jalkaan mutta nyt myös oikeaan.. kumarassa ei voi olla ollenkaan. lääkärissä ja fysioterapeutilla ovat sanoneet että hermo on niin pahasti purisuksissa. ja sehän on selvä että ei tämä ainakaan helpotu raskauden mennessä pidemmälle.. saas nähä joutuuko tuota vuodelepoon loppuraskaudesta. [&o]
 
Täällä kärsitään myös samasta vaivasta, kävely, nukkuminen tosi tuskallista, istuminen pienissä erissä onnistuu jotenkuten. Sairauslomalla olen  vielä ens viikon, sitten pitäis jotenkin saada itsensä siihen kuntoon, että pystyn olemaan akuuttiosastolla töissä maaliskuun loppuun... vähän kyllä jännitää kuinka mahtaa käydä! Lääkäri käski vaan lepäillä ja syödä panadolia, joka on kuin leipää... mulla selkä reistaillut koko iän ja panacod-sirdalud-cocktail on tullut tutuksi...
 
Heips! Ensimmäisestä lapsesta miltein konttasin viimeiset kolme kuukautta. Toisesta hommasin tukivyön jo alkumetreillä, tuo tukivyö helpottaa jonkin verran, kun ns. nostaa vauvaa ylöspäin, niin ei paina sinne hermoon kovasti. Tukee muutenkin massua ja selkää. Suosittelen!
 
Mulla alkoi jo iskias kivut jo niinkin aikaisin kun 5 viikolla. Selällään varsinkin kun makasi niin ei päässyt kunnolla ylös.. eli kierimallä mentiin :) En tiedä onko nyt niin naurun asia, mutta naurattavalta tuntui asia kun se on niin etten loppuraskaudesta tule pääsemään sängystä ylös. Olen varma siitä. Välillä oireet helpotti ( 18-23) mutta nyt on ullut takaisin. Kävelen todellakin seiniä pitkin tukea tarvitsee ottaa vähän väliä. Äitini oli 6 kk käytännössä vuodelevossa, josta puolet sairaalassa kun minua ja veljeäni odotti. Vähän pelottaa jos sitä joutuukin hospitaaliin 6/ 7 kuulla.[:(]

Olo on helpompi jos istuu tuolilla selkä suorassa. Selällään makaamista tulee ehdottomasti välttää. En ole lääkkeitä ikinä syönyt, enkä kyllä syö nykään. Se on vaan pistävä kipu jonkin aikaa ja sitten mennee ohi ja tulee takaisin. On kuulemma tosi yleistä.

Nyt on kyllä enemmän nivuskivut alkanut haitata kävelemistä todenteolla, mutta eipä tähänkään taida olla mitään konstia "parantua"

Kolmas juttu minulla ainankin on käsien puutuminen. Käytännössä minulla ei ole ollut tuntoa sormissa kahteen kuukauteen. Se ei sinänsä haitattaa, on vaan epämukava olo, mutta siihenkin tottuu [:)][;)]

Mutta voimia kaikille ja yritetäänhän silti jotenkin nauttia raskaudesta [:)]
 
Kun tuli tää ketju aloitettua, niin ajattelin päivittää tilannettani eli
tuolloin syyskuussa kun tänne kirjottelin, niin jouduin olemaan
pari viikkoa saikulla iskiaksen takia. Kipu hieman lieveni, joten pystyin
palaamaan töihin. Jokunen viikko tästä vielä eteenpäin niin kivut hävis.
Itse ainakin oletin mukulan vaihtaneen asentoa mulle edullisemmaksi.
Nyt loppusuora häämöttää ja reilu kolmisen viikkoa laskettuun, eikä
iskiassäryt ole vaivannu.
 
Joten älkää suinkaan heittäkö kirvestä kaivoon kanssasisaret, jos
esim. raskauden puolvälissä tulee näitä vaivoja. Voi hyvinkin olla
että kivut helpottaa pikemmin kuin luulittekaan...
 
Täällä kanssa alko särky, menee hermo. Ei voi oikein mitään tehdä vaikka intoa olis kovasti...

Hirvittää että jos oikein äityy (etenkin kun on nää pirun pakkaset..) ni miten pystyn olemaan koulussa ja töissä, saikku ei oikein tuu kyseeseen kun olis näyttötyön teko päällä ja jokainen tunti on ratkaseva. Argh, no nappia naamaan ja toivotaan parasta.
 
Mulla alkoi iskias kipuileen vkolla 12, viikon saikkuilin sen takia ja napsin grammasta panadolia. ei hyötyä. Nyt menossa vko 16 ja välillä parempia hetkiä, välillä huonompia. jos istuu hetken, niin ei meinaa päästä käveleen enään sen jälkeen kun sattuu. Mielenkiintoiset 25 vkoa vielä edessä [8|]
 
Täällä ollaan kans iskiaskivuissaan niin, että välillä meinaa itku päästä..[&:]
Kipuilut alko n. 16 viikon paikkeilla ja sen vuoksi sain töistä saikkuakin, enkä kyllä oo sen jälkeen työkykyinen ollukaan. Vuoden vaihteessa lopetin työt,kun muutettiin paikkakuntaa, enkä oo sen jälkeen töitä hakenutkaan, kun ei siitä mitään tulis. Olin lähihoitajana vuodeosastolla, niin ei oikeen ollu hyväksi ne nostelut ja kumartelut ja mietin jo jotain kevyempää työtä, mut aika turhaa hommaa kun ei kotonakaan pysty juuri mitään tekee, ku alkaa heti kamalat säryt.

Tässä ollaan nyt raskauden loppuvaiheessa, että 7 viikkoo ois vielä laskettuun aikaan ja kivut senku on pahentunu tässä raskauden edetessä. Panadol auttaa sen verran, että saa yöllä nukuttua.

Tässä nyt odotellaan, että vauva syntyis pian, että pääsis näistä kivuista. Tää ei todellakaan oo enää kivaa.[&o]
Onneksi ollaan loppusuoralla ja ehkä tämä kaikki kipu unohtuu, kun saa rakkaan oman vauvansa syliin.. uskon, että tämä on kaiken kivun arvoista siinä vaiheessa.[:)]
 
Kirjoitanpa tännekin kun joku ystävällinen sielu toisessa ketjussa minulle valaisi tätä asiaa. Eli kivut ei välttämättä ole iskiasta, eivät ainakaan minulla olleet. Lainaan tähän suoraan niin lienee selvintä:

"Takalantion kipu johtuu lantiorenkaan liitosten - erityisesti risti-suoliluunivelien - muutoksista ja on syynä vähintään kolmasosaan raskaudenaikaisista selkäkivuista (Hainline 1994, Sturesson ym. 1997). Se on tyypillisesti raskaudenaikainen vaiva, jota esiintyy harvoin muulloin. Kipu häviää synnytyksen jälkeen yleensä muutamassa viikossa, suurimmalla osalla viimeistään kuuden kuukauden kuluessa. Takalantion kipu paikantuu alemmaksi kuin alaselän kipu, ristiluun ja pakaroiden alueelle toiselle tai molemmille puolille, ja säteilee usein reisiin muttei polvia alemmaksi. Hyvin usein sitä pidetään silti iskiaskipuna. Kivun voimakkuus vaihtelee paljon. Pahimmillaan kipu saattaa vaatia useiden päivien vuodelepoa. Kymmenellä prosentilla esiintyy kipua myös häpyliitoksen kohdalla."

Itselläni kipu oli juuri alaselän alapuolelta pakaraan ja toiseen reiteen. Ei säteillyt enää sääreen, ja siitäpä päättelin ettei ole minulla iskiasta.

Löytyi Duodecimlehti.fi sivuilta.
 
Vkolla 19+ alkoi uudestaan kivut, tällä kertaa paljon pahempana. Öisinkään ei saanut nukuttua kun jalkaa särki. Nyt saikkuillut 2.5vkoa ja helpottaa taas toistaiseksi. saa nähdä, mitä tapahtuu kun huomenna pitäisi palata taas töihin [&:]
 
Minulla ei ole kohtu painanut, mutta minulla tulehtui iskias todella pahasti alkuraskaudessa ja oli melko tuskaa liikkua ja olla ihan vain paikoillaankin. Ja hienointa oli kun lääkärissä kävin ja hän tämän totesi ja sanoi että se nyt vaan on kivun kanssa oltava kun et saa tulehduskipulääkkeitä syödä. Panadolia otat 3 g päivässä 1 g kerrallaa niin kyllä se pikku hiljaa.. Ei ollut kivaa ei. [:@]
 
miulla kivut alkaneet pahentua  tässä raskaudessa jo rv.sta 12 eteenpäin. väliin kipu niin kova että pakko vain hieroa kankun yläosaa aina kun seisaalteen. Vatsa kovettuu kipujen ajaksi "supistuskipuja" ja vauva ilmeisesti myllää, sillä liikkeitäkin olen saanut nyt kiinni. Jalka tuntuu menevän pahimmoilleen rasitettaessa alta, ja vaikea keskittyä mihinkään muuhun kuin kipuun. Miten olette lievittäneet kipua kotikonstein? Muistan että tukivyö on hyvä apu päivisin ja yöllä nukkuminen kyljellään, tyyny polvien välissä. Mitään fysiojumppaliikkeitä mistä helpotusta? osaisiko joku sanoa voinko mennä fysioon ja saada lämpöhoitoa hermoon, onko apua ja turvallista. help! särkylääkkeitä en napsi se on aivan turhaa kun on kyseessä hermokipu.
 
Musta tuntuu että perus venyttely ja jooga (äitiys- tai hatha), joka edistää muutenkin liikkuvuutta ja rentouttaa lihaksia, auttaa jonkun verran myös tähän. Tosin ei mitenkään 100%. Tuo selkäasento on tosiaan paha, siitä ei meinaa päästä pois! Pitääpä siis välttää.
 
Nostellaas tätä ketjua vähän. Eli vinkkejä kaivataan iskias-, tai iskiastyyppisiin kipuihin.
Itse kärsin samasta ekassa raskaudessa ja nyt alkoi jo alkumetreillä, rv5 jo vaivasi. Selällään ei voi millään kovalla maata tai juilasee tonne pakaran yläosaan ihan helkutisti ylös yrittäessä ja ylös ei suinkaan aina edes pääse. Noh, tämähän on itse säädeltävissä eli empä muutaman kerran jälkeen enää erehtynyt jumittamaan itseäni selälleen.
Esim saunaan oli ikävä jäädä jumiin, kun huomasin ettei lauteelta enää ylös pääsekkään :wink
Mutta nyt rv10 lopussa tää kipu alkoi myös toisessa pakarassa ja ei tarvi ees selällään maata. Molempia pakaroita jomottelee vaikka paikallaan olisi. Vihloo ja juilii liikkeessä ja välillä pettää aina jalka alta kovan kivun pyyhkästessä samalla ylitte. Ihan älytöntä olla näin raihnainen jo alkumetreillä ja jatko kyllä pelottaa.
Hyviä vinkkejä, jumppaliikkeitä tms kaivattaisiin siis :)
 
Itsellänikin vaivaa tuo iskias, vaivannut jo ennen raskautta. Minullakin raskaus vasta alussa 7+4 mutta kivut on taas pahentuneet. Mulle parasta lääkettä on lepo ja muutaman kerran päivässä myös makaan lattialla selälläni ja nostan jalat sohvalle 90 asteen kulmaan, siinä pötköttelen 10-15 kerrallaan. Ja toinen hyvä juttu on kävely. Jos en muutamaan päivään pääse kunnon kävelylenkillä huomaan sen kyllä selässäni.
 
Mulla vasemman jalan takareidestä etureiteen ja siitä polveen säteilevä kipu, ja jalan puutuminen todettiin fysioterapeutilla lonkkaluun päässä olevan limapussin tulehdukseksi, joka ärsytti myös pakaralihasta. Nyt on toinen viikko kinesioteipattuna menossa, ja kivut on minimaaliset, ihan satunnaiset. Kylmähoito ja venytykset tuli kotiohjeiksi, ja taas pystyn kävelemään. Selässä ei missään vaiheessa oo ollut kipua, vaan tossa jalassa, ja tosiaan välillä puutui ihan varpaita myöten.
 
Mulla oli iskiasoireita heti alkuraskaudesta lähtien. Toinen pakara oli kipeä ja jumissa yli 6kk. En saanut sitä venyttelemällä tai millään muullakaan konstilla auki. Kävin jäsenkorjaajalla heti kun tajusin, että vaiva ei mene ohi. Siitä ilmeisesti jotain hyötyä on ollut, koska nyt loppuraskaudessa olen pärjännyt hyvin. Akupunktiossakin kävin, mutta hoito ei ollut kovin miellyttävä, kun en voinut paikoillaan maata pitkään. Siitä ei ollut tällä kertaa sanottavaa hyötyä. Myöhemmin tuttavahieroja sai hierottua pakaran auki, mikä helpotti oloa paljon. Otin heti alkuraskaudessa asiaksi hoitaa iskiasongelmaa, ja hierojalla tulikin käytyä säännöllisesti. En halunnut joutua tukalaan tilanteeseen raskausaikana, koska oli välilevyn pullistuma usea vuosi sitten, ja se oli todella kipeä ja pitkäkestoinen vaiva. Suosittelen jäsenkorjaajalla käyntiä selkävaivaisille.
 
Takaisin
Top