Influenssarokotus

Finally2018

Vasta-alkaja
Heippa kaikille,

Mitä mieltä täällä ollaan influenssarokotteesta? Onko teidän neuvoloissa suositeltu sitä? Itse pähkäilen asian kanssa, enkä osaa tehdä päätöstä! Vaikeaa..
 
Meillä neuvola suositteli ja sanoi, että myös THL suosittelee. En eka aionnut ottaa, mutta otinkin sitten. Myös muu perhe saa ilmaiset rokotteet. Jälkitaudit voi kuulemma olla vaarallisia vastasyntyneelle. Kun äiti ottaa rokotteen, niin vauvakin saa ilmeisesti suojan.
 
Mä olen aina vastustanut tuota rokotetta kun sillä on ollut niin huono maine. Ollaan nyt kuitenkin koko perhe ottamassa tuo ens viikolla, vauvan takia kun syntyy pahimpaan epidemia aikaan.. Itse olen nyt muutenkin tullut todella helposti kipeäksi, viimeisin flunssa kesti reilut 3 viikkoa
 
Mä otin rokotteen, kun mielelläni haluaisin välttyä influenssalta. Ja antaahan se vauvallekin suojaa.
 
10 vuotta sitten kerran influenssan sairastaneena, olen ehdottomasti joka talvi sen jälkeen rokotteen ottanut. Tosi hurja tauti:dead:Miehen kanssa käydään joka talvi ulkomailla, joten ollaan "pelätty" että matka menis influenssan takia sivu suun, joten siitäkin syystä rokote aina otettu. Täällä ainakin neuvola suosittelee ehdottomasti ja äitini on lääkäri ja hänkin aina rokotteen kehottaa hakemaan:thumrightMutta ymmärrän kyllä että tämä aihe porukan jakaa kahteen leiriin.. Nyt vaan vielä kun meidän kaikkien vauvat syntyy pahimpaan sairastumisaikaan..
 
Aina kun oon ottanut rokotteen olen sen talven koko ajan kipeä. Ja kun en ole ottanut niin oon vähän sairaana. Joten tässä tätä pähkäilen. Esikon otos aikana otin possupiikin ja kummatkin hirveen kipeitä oltiin. Toka aikaan en ottanut ja vähiten on ollu kipiä . Että en tiedä.
 
Ite miettiny kans et otanko. Tällä hetkellä kanta että en ota. Mies ilmoitti että ei ota eikä hänen tyttö. Ite oon ottanu aikoinaan sikapiikin ja sen jälkeen sairastanut kerran vuodessa flunssan. Ennen sitä piikkiä olin hyvin vähän kipeänä.
 
Pakko kysyä että ne jotka on sairastanut influenssan aiemmin ja ei ole ottanut rokotteita siltikään, niin onko ollut kertaakaan uudestaan influenssaa? Tai ainakaan niin pahana kuin ekalla kerralla?

Itse sairastin sikaflunssan sillooooon.. 7-8(?)vuotta sitten ja vaikka mm töissä ollut paikoissa jossa muilla ollut paljonkin influenssaa niin en ole toistamiseen sairastanut. Tai ainakaan ei ole oireillut normaalia flunssaa enempää.
Itse olen sillä kannalla että annan kehon kehittää itse puolustustaan sitä mukaa kun tauditkin kehittyvät, kun ei ole kerta uudestaan iskenyt.
Koen tollasten rokotteiden olevan vain ensiapua joka ei kuitenkaan pidemmän päälle kannata...

anteeksi kärkäs mielipiteeni, toiv kukaan ei tästä itseensä ota :)

Olen myös paljon kuullut rokotteen ottaneilta juurikin tuosta että sitten on koko talvi mennyt sairaana... tiedä sitten mikä tilanne olisi ollut ilman rokotetta..
 
Sepä se että kun elimistö itse tekee ne vastustuskyvyt. Tiedän monta jotka ottavat rokotteen ja silti sairastaa, väittäävät että lievempänä. Mutta kun se rokote on vain yhtä versiota vastaan ei kaikkia influenssa pöpöjä
 
Itse sikaflunssan sairasteena ajattelen, että itse pärjäisin influenssan kanssa, mutta nyt kun on vauva kyydissä, niin toki haluaisin ajatella nimenomaan vauvan parasta. Itse pelkään eniten ehkä sitä, että rokotteen ottaminen aiheuttaisi vauvalle jotain negatiivista. Mutta mitä nyt olen aiheesta lukenut, niin tuo rokote on kai tutkittu ja turvallinen, eikä sitä tarvitsisi pelätä. Mutta niin kai sanottiin sikainfluenssarokotteestakin. :wink Olisi niin ihana luottaa THL:n suosituksiin, mutta niiden vuosien takaisten tapahtumien jälkeen luotto on vähän koetuksella.
Jos siis tietäisin, että rokote on ainoastaan hyväksi itselle ja vauvalle, niin ehdottomasti ottaisin. Ja taidan kyllä siltikin kallistua rokotteen ottamisen kannalle.
 
Mie oon joka raskaudessa ottanut. Ja oon muutamana muunakin vuonna ottanut, koska kuulun riskiryhmään. Vuoden vaihteessa sairastin influenssan rokotteesta huolimatta. Ja se oli kyllä ihan kauhea tauti. Onneksi meillä ei sairastunut kukaan muu siihen. Mutta meinaan kyllä ottaa sen rokotteen ihan jo vauvankin takia jos sillä on pienikin mahfollisuus välttää se.
 
En ole ikinä sairastanut influenssaa, mutta olen vierestä seurannut kun sairaalassa töissä olevat sisko ja äiti sairastaa sitä rokotetta muidenkin edestä. Ei kiitos. Mies ei rokotetta halua, enkä itsekään ole ajatellut rokotetta ottaa.
 
En oo koskaan ennen ottanut rokotetta, esikoinen syntyi elokuussa niin silloin en kokenut tarpeelliseksi, nyt aion ottaa. Itse sairastin sikainfluenssan aikoinaan, muuten en yleensa saa influenssia, mutta nyt haluan toki suojella vauvaa parhaani mukaan.
 
Miä mietin nyt tuota kun moni sanoo ottavansa rokotuksen vauvan suojan vuoksi? Miä kun oon ajatellut että jos äidillä on hyvä puolustus niin esim imetyksen kautta se vauvakin saa sitä suojaa? Ja tietty kohdussa vielä ollessa jaetaan sama verenkiertokin.
 
Kerran influenssan sairastanut, 2010 ja kyllä oon sen jälkeen rokotukaen ottanut aina. Kannattaa muistaa, että flunssa/nuhakuume ja influenssa on kaksi hyvin eri asiaa. Influenssa on se, joka kaataa perusterveen ihmisen kuukaudeksi tiedottomaan tilaan sängynpohjalle (ja voi jopa viedä hengen). Tietysti ääritapaus, mutta kerran sen kokeneena kärsin mielummin koko talven kestävää räkäilyä, kuin otan pienintäkään riskiä uudesta influenssasta. Varsinkaan nyt, kun on vastuussa toisesta ihmisestä.
 
Otin ensimmäisen kerran influenssarokotteen ja osallistuin sen tiimoilta rokotetutkimukseen. Jo pelkästään se, että synnytys tapahtuu pahimpaan epidemia aikaan, sai itseni vakuuttuneeksi siitä, että kyllä se kannattaa. Lisäksi tulevat isovanhemmat ovat riskiryhmää ja heidän kanssa tullaan olemaan varmasti enemmän tekemisissä kun lapsi on syntynyt. Tietääkseni en koskaan ole influenssaa sairastanut, perus rajumpi flunssa ollut pahin työterveyslääkärin diagnoosi..
 
Mä olen ottanut influenssarokotteen. Juuri riskiryhmillehän sitä suositellaan.
Ja kuten Kohta3 kirjoittaa, flunssa ja influenssa ovat eri asioita. Influenssarokote ei suojaa tavalliselta flunssalta, eikä se 100% suojaa influenssaakaan vastaan.
Kannattaa käydä lukemassa THL:n sivulta mikäli aihetta pohtii :)
 
Ei tietenkään 100% suojaa kun se itse rokotehan sisältää sen viruksen. Eli periaatteessa se tartutetaan pienissämäärin sen rokotteen kautta. Oon kuullu et joillain on tullu tosi kovat oireet rokotteesta, toisilla taas ei mitään... o_O
 
Mä otin itselleni ekaa kertaa nyt. Myös mies rokotettiin ja 2v esikko sai rokotteen nenäsumutteena :) ei tullut mitään oireita kenellekään.
 
Eilen kävin ottamassa rokotteen, vaikka muulloin en oo ottanut.. tai viime raskaudes taisi olla sikaflunssarokotukset silloin 2010. Luulen että kuitenkin hyöty suurempi kuin haitta.
 
Takaisin
Top