Influenssarokote?

Viivi92

Päivystävä dosentti
Marrasäidit 2020
Heinäkuiset 2023
Kannattaako ottaa?

En nyt ole mitenkään erityisemmin huolissani koronasta, mutta ylipäänsä influenssat mietityttää. Mitä enemmän niistä lukee, sitä enemmän alkaa pelottamaan. Monessa paikassa kun lukee miten vakava influenssa on raskausaikana ja miten usein sen vuoksi joutuu sairaalahoitoon jne. Keuhkokuumeesta ja muista jälkitaudeista puhumattakaan. Ja kausi-influenssahan on todella ärhäkkä tarttumaan, niin mietin miten kukaan raskaanaoleva voi siltä välttyä? Ovatko kaikki henkitoreissaan sairaalassa? Taisin lukea thl sivuilta, että 40% raskaana olevista ottaa rokotteen.

itse en ole vielä ottanut rokotetta, mutta ehdottomasti olisin ottanut sen jo paljon aiemmin jos joku esim. neuvolasta olisi asiasta viitsinyt mainita. Kiitos tämän koronahässäkän sain rokotusajan 3 viikon päähän. Ja siitä jos vielä menee 2vk ennen kuin alkaa tehota niin....

jos joku tietää asiasta enemmän ja haluaa rauhoitella mua niin tulkaa kertomaan. Tämä nyt jotenkin tuntuu nyt ylitsepääsemättömän pelottavalta... 2vk sitten töissä riehui influenssa A ja yksikin joutui sairaalaan nimenomaan keuhkokuumeen vuoksi. Tuolloin en onneksi osannut pelätä influenssaa. Enkä sitä kyllä ainakaan silloin saanut.
 
Muokattu viimeksi:
Mä en oo ottanut kummankaan aiemman lapsen kanssa. Molempien kanssa alkuraskaus osui siihen aikaan, kun meillä töissä rokotuksia jaettiin (marraskuu) enkä sit halunnut ihan ekoilla viikoilla ottaa sitä. Nyt otin heti sillon marraskuussa. Niin ja influenssaa en oo ikinä sairastunut eli hyvää käsihygieniaa vaan tässäkin tapauksessa, niin hyvin voi siltäkin välttyä. :)
 
Minä otin syksyllä, kun raskaana olin, eli edelleen on voimassa. Tuskin nyt ottaisin enää itse.
 
Hmm miks et ottais enää uudelleen?:)

Sori, huonosti muotoilin :grin Siis varmaan ottaisin uudelleen, mutta en enää tähän aikaan keväästä. Varsinkin, kun terveyskeskuksissakin nyt jyllää pahemmatkin pöpöt :bag:
 
Itse otin rokotteen jo loppuvuodesta kun päätös yrityksestä oli jo tehty.

Olen käsittänyt että raskaana oleville suositellaan rokotetta, mutta itselle aikataulu on osunut niin, että ei ole raskaana ollessa tarvinnut enää miettiä... eli onko raskauden kestolla jotakin merkitystä, en tiedä. Mutta nuo perus-influenssarokotteet on melko hyvin testattuja, että sinänsä luulisi hoitohenkilöstön osaavan vastata, milloin se vielä kannattaa ottaa.
Tänä vuonna kai influenssa-aalto on myöhemmin kuin tavallisesti.
 
Sairastimme lapsen kanssa viime keväänä influenssan ja se oli ihan kamala tauti:dead: Koko perhe otimme nyt ennen joulua rokotteet.
 
En ota. En ole ikinä edes ottanut. Nyt tutkinut ja lukenut enempi koronan takia näitä juttuja ja oon pienessä päässäni saanut ajatuksen että nämä influenssat on varmasti lääkeyhtiöiden tekemiä viruksia.:grin Helppoa rahaa kun rokotetta siihen ostetaan, lääkefirmoille siis.

En kyllä ymmärrä miksi mies sanoo että mietin liikaa ja ihme asioita? :rolleyes::hilarious:
 
En ota. En ole ikinä edes ottanut. Nyt tutkinut ja lukenut enempi koronan takia näitä juttuja ja oon pienessä päässäni saanut ajatuksen että nämä influenssat on varmasti lääkeyhtiöiden tekemiä viruksia.:grin Helppoa rahaa kun rokotetta siihen ostetaan, lääkefirmoille siis.

En kyllä ymmärrä miksi mies sanoo että mietin liikaa ja ihme asioita? :rolleyes::hilarious:
Ovathan ne miljardiluokan bisnes vuosittain :woot:
 
Itse olen ottanut lapsille sekä itselleni kun ajankohta on ollut syksyllä/alkutalvesta. En tiedä annetaanko enää tähän aikaan rokotteita? Luulisi että kausi on ohi ja ensi syksyä odottaa uudet rokotteet. Ja en tiedä muistanko väärin mutta ihan kun olisin kuullut jostain että jossain kohtaa raskautta ei kannata rokotetta ottaa, alussa?
 
Työpaikka tarjoo meillä ne ja työterveyshoitaja tulee toimistolle pistämään ne, joten olen ottanut joka vuosi. Loppuvuodesta mulle siis laitettu.

Terkkari/lääkäri varmaan osaa neuvoa onko siitä enää hyötyä.. toki kaikki linjat niin täynnä, että voi olla hankalaa saada ketään kiinni.

Muistan, että hoitaja mainitsi sen olevan turvallinen missä vaiheessa tahansa, kun sanoin, etten tiedä olenko raskaana.
 
Itse olen ottanut lapsille sekä itselleni kun ajankohta on ollut syksyllä/alkutalvesta. En tiedä annetaanko enää tähän aikaan rokotteita? Luulisi että kausi on ohi ja ensi syksyä odottaa uudet rokotteet. Ja en tiedä muistanko väärin mutta ihan kun olisin kuullut jostain että jossain kohtaa raskautta ei kannata rokotetta ottaa, alussa?
Joskus aiemmin ei oo suositeltu otettavan alkuraskaudessa, mut nykyään suositellaan ottamaan aina raskaana. Mua jäi aiempien lasten kans toi aiempi suositus kaihertamaan ja siks en silloin ottanut, kun alkuraskaus osui talveen.

En oo ottanut ennen lapsia myöskään muuten, mut nyt lasten myötä on tullut otettua koko perheelle aina.
 
Luulis että kausi on jo pääosin ohi. En kyllä ollu ajatellu ottaa.. mutta katsotaan mitä neuvolassa sanotaan sitten kun sinne asti pääsee. Jos edelleen suosittelee niin kyllä sitten otan.
 
Otin marraskuussa töiden puolesta kun pakollinen (hoitotyö) eikä ole missään ollut, että tarvitsisi vielä uudelleen. Tehoaikahan noissa on toki se ~3kk joten itsellään vaikutus alkaa lakata :sorry:

Eikös raskaana oleville ihan suositeltaisi ottaa? Toki jännittää jos siinä joku vaikutus kehittyvälle sikiölle..

Mutta täällä suunnalla ei ole siitä nyt ollut puhetta ainakaan :think005
 
Työpaikka on tarjonnut sen useampana vuotena joten olen sen aina ottanut. :cat:
 
Itse olen niin järkyttävän allerginen lähes kaikille lääke- ja niiden apuaineille, että yhden lapsuuden influenssarokotuksen aiheuttaman viikon sairaalareissun jälkeen en ole ottanut :wacky:

Koitetaan kaikin muin keinoin pitää flunssat poissa.
 
Takaisin
Top