Influenssarokote

En todennäköisesti ota. En oo koskaan ottanu, oon perusterve ja sairastelen harvoin mitään lyhyttä kausiflunssaa pahempaa, enkä koe tarpeelliseksi. Jos joku alkais mua siihen taivuttelemaan, saattaisin suostuakin, mutta ainakaan nyt ei tunnu mitenkään pakolliselta. Tänä syksynä ei ole ollut edes sitä kausiflunssaa, koputan puuta, liekö raskaudesta johtuen tai mistä lie.. :)

Perjantaina menossa rokotettavaksi. Ei miellytä ajatus rajusta taudista nyt raskaana kun ei nenäsuihkettakaan saa käyttää. Ja etenkin syynä se että influenssassa kuitenkin lapsellekin riskinsä joita en halua ottaa.

En aio ottaa, en ole ikinä ottanutkaan. En koe tarpeelliseksi. Ei ole rokotetta vastaan mitään ja minut saisi varmaan helposti puhuttua ympäri, mutta perusterveenä ja vähän sairastelevana en aio ottaa.

En ole ottanut enkä varmasti ikinä ota. Olen kaikkia ylimääräisiä rokotuksia vastaan. Perusterve ihminen olen ja sairastan ehkä kerran vuodessa.

Otin nyt kun lueskelin aiheesta ja neuvolassakin pelottelivat kuinka kamala se tauti voi varsinkin raskaana olla, ja vastustuskykykin on normia alempi eli riski sairastua on suurempi, näin väittävät. Vähän olin epävarma mut päädyin kuitenkin ottamaan. Väittävät että on turvallisempaa ottaa kuin olla ottamatta.... Tiedä häntä sitten... Muuten en ole ottanut ja hyvin on mennyt....

Mäkään en ole koskaan aiemmin ottanut, mutta nyt otin raskauden takia. Sairastin influenssan alkuvuodesta, enkä haluaisi sitä raskaana sairastaa. Töidenkin puolesta rokotteen sain, siellä sen otinkin. :)

En ole aiemmin ottanut ja aina ollut hieman varovainen noiden suhteen mutta nyt halusin vauvan takia ottaa. Neuvolan lääkäri kovasti suositteli ottavan.

Otan, mutta en itseni takia (perusterve ja huono sairastumaan) vaan nimenomaan tuon uuden tulokkaan. Rokotus loppuvaiheessa kun suojaa pientäkin.

Noniin nyt YLEN 1. Kanavalta alkoi kiinnostava dokumentti rokotuksista! En tosin tiedä käsitelläänkö influenssarokotteita...

Luin samalla tenttiin kun katsoin.. Mutta tosi asiallisesti perehdyttiin esim eri yksittäistapauksiin. Mm rokotuksen jälkeen sairastunut, rokottamattomana kuollut jne. Molemmilta kannoilta. Rokotusten historiaa ja mitä vaikeuksia ja haittoja ollut aikanaan esim poliorokotteessa. Mulle jäi mieleen että tuhkarokko esim on niin tartuttava että rokotuskattavuuden oltava 95% jotta epidemiat vältetään. Näytettiin pientä vauvaa jolla hinkuyskä :/ ei ollu ehditty rokottaa vielä :( Yhdessä perheessä tyttö kuollut pneumokokkiin kun sitä ei siihen aikaan rokotettu heillä päin. Yksi poika sai rokotuksen jälkeen kuumeen joka laukaisi piilevän geenivirheen joka aiheutti epileptisiä kohtauksia ja pahan kehityshäiriön. Sitä ne lääkärit ja vanhemmat puhuivat että mikä vaan kuume ois voinu laukaista kys.geenin, ettei ollu. Mutta nyt häntä ei voitu rokottaa enää jottei sais lisää kohtauksia... Mutta toivoivat että muiden rokotukset suojais häntäkin koska esim tuhkarokon kuume vois hänet tappaa myös... Että ristiriitaista heille. Influenssasta tai narkolepsiasta ei mun mielestä puhuttu.

täällä kans miettinyt otanko rokotuksen. Kaikki perinteiset olen ottanut, mutta en näitä kausiflunssien rokotuksia koskaan ennen. Ilmeisesti puoleen kuuhun mennessä olisi hyvä tulla rokotetuksi, kun siitä alkaa varsinainen flunssakausi neuvolan tädin mukaan. Todennäköisesti sen otan, kun tuntunut tarttuvan niin helposti pöpöt syksyn aikana vaikka muuten olen sairastellut tosi harvoin.

Mulla kävi nyt sitten niin että alun vastustuksestani huolimatta otin viime neuvolassa rokotteen. Perusterveenä ja harvoin sairastavana tuntui jokseenkin turhalta, mutta ehkä olin helposti taivuteltavissa ja mieskin oli sitä mieltä että miksei sitä nyt voisi ottaa, niin taivuin ja otin. Mieskin meinasi ottaa kun terkka asiaa ehdotti, mutta lähes pyörtyi sinne piikin eteen kun inhoaa niitä.. Sanoin sitten ettei oo mikään pakko ottaa ja luopui ajatuksesta.. :D Olin kyllä jo otettu pelkästä aikomuksesta!!

Takaisin