Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen oli eka päivä kun imettäminen ei sattunut enää yhtään. :hello2 Eihän siinä mennyt kuin n. 1,5 viikkoa että parantui. :thumleft

Meillä tyttö saattaa purasta tosi kipeesti sillon kun sillä ei oikeesti oo nälkä, ja tissittely menee leikkimiseksi. Ja mä lopetankin tarjoilun aina siihen paikkaan. Luultavasti sen takia pureminen on (ainaki nyt toistaiseksi) loppunu ja viesti menny perille. Hampaita on siis kaks alaleuassa.

Lepäiltiin tuossa illasta tytön kanssa sohvalla, tyttö oli mahalteen mun mahan päällä ja otti välillä vähän huikkaa tissistä. Välillä lepuutti päätään tissin päällä. Ja välillä katsoi mua leveästi hymyillen.

Vaikka tyttö puree lähes päivittäin ja joskus haluaa nukkua puoli yötä tissi suussa, on se imetys vaan niin ihanaa ja kaiken sen arvoista.

Onkohan täällä joku tiheän imun kausi meneillään, kun pari päivää tytölle on maistunut tissi enemmän kuin normaalisti? Viime yönä nukkui melkein 12h, mutta silti hamuili tissiä varmaan kuudesti suuhunsa yön aikana - tai noin monesti mä ainakin heräsin siihen.

Ikää olis se 7,5kk:ta.

Voisko olla Ilyana hampaita tulossa? Meillä ainakii se aiheutti sen että vaati tiheemmin tissiä, ei kuitenkaa paljoa kerralla syöny. Nyt kun eka hammas on puhjennut niin ei syö niin usein yöllä.

Kysymykseni ei liity nyt juuri imetykseen vaan hampaisiin. Huomaan, että tyttö vie nyrkkiä ja peukkua suuhun pakonomaisesti ruokalusikallisen päälle. Kovin on levotonta meno, ja liikkumaan oppimista, mutta jotenkin tuntuu vähän tuskaiselta tuo olo välillä. Ja yllättävän tiheään on tissillä ja loukkaantuu, jos ei heti saa rintaa suuhun. Oliko teillä tämmöstä hampaiden tulon alla? Tytöllä ei siis vielä yhtään hammasta puhjennut esille.

No mää en huomannu kyl kauheesti levottomuutta likassa ennen alahampaiden (kaks tuli kerralla) tuloa mut jokainen omanlainen ja oon kyl kuullu et voi olla tosiki levoton ku hampaita tulossa. Nyt luulen et ylähampaat on tulossa kummakki täs jonku ajan sisällä ku kaikkee hankaa taas suuhun ja on vähä lyhytpinnaisempi (ellei sitte oo äidiltää periny piirrettä ilman et liittyis mitenkää hampaiden tuloon :hilarious:)

Meillä tuli kiukun kanssa eka hammas läpi nyt juhannuksena. Lähdettiin just ajelemaan mökille joten annettiin Panadolia matkaksi kun niin kovasti tuntui hampaan läpitulo kiusaavan. Poju nukkui pari tunnin matkan ja oli taas oma itsensä herättyään. Olo helpotti kun hammas tuli ikenestä läpi.

Meillä syödään soseita 4 kertaa päivässä. Lounaaksi liha-kasvista, välipalaksi hedelmäsosetta, päivälliseksi kasvista ja illalla puuroa hedelmäsoseella. Jokaisen ruokailun jälkeen hörppää vähän vettä. Imetyskertoja päivässä ehkä 5-6? Öisin syö jos syö, nukutaan kaikki niin sikeästi että tissittely tehdään silmät kiinni hamuten :D tyttö myös syö todella nopeasti, ei kauaa ole tissillä. Samaa olen miettinyt että saakohan tyttö tarpeeksi nesteitä, varsinkin kun nyt on niin lämpöisiä kelejä. Kakkavaippoja tulee n. 2-3 päivässä ja ovat kiinteitä klönttejä tai papanoita.

Minäkin imetän vielä öisin, ja aamusinkin roikutaan tisseillä parikin tuntia, ennen kuin herätään kunnolla ja noustaan ylös puurolle.
Päivisin imetän enää harvoin. Joskus lohdutukseksi, tai unitissiä päiväunille.
Ei oikein tunnu tulevan enää yhtään mitään. Hyörii, pyörii ja metuaa ja PUREE (sen yhdellä alanaskalillaan). Ja ihan hirvee meno päällä koko ajan ja kiinnostunut aivan kaikesta.
Myöskään pulloa, se ei suostu enää sylissä juomaan. Vain lattialla, sängyssä, vaunuissa...
En tiedä miksi?
Yrittää kai sanoa, että olen jo iso tyttö?
Mutta aamusin ja iltasin meillä tosiaan syödään puurot hedelmäsoseella/marjoilla ja lounas ja päivällinen reilu desin verran ruokaa ja n.desi jotain marja-/hedelmäjuttua jälkkäriksi. Toisten/3 päiväunien jälkeen joku rahkaherkku, sormiruokia tai smoothie yms vielä välipalaksi. Ja joka aterian päälle neiti juo vielä sen 60-90ml maitoa.
Ja joo, korviketta. Vähän laadukkaampaa jauhetta. Helppo kulettaa pienissä annosrasioissa aina mukanakin. En vaan jaksa enää lypsätä, kun en hitsiläinen kalliille sähköpumpulle sitten herunutkaan. Mutta ei voi mitään, ja näillä mennään meillä. Ja luulis kyllä saavan tarpeeksi kaikkea. Ja nii...ne maitohappodeetkin vielä aamusin.
Myös vesinokkis meillä on aina mukana.
Ja siitä hörpitään aina silloin tällöin.
Ja joskus kun on todella lämmin päivä, sekotan veden sekaan vähän hedelmäsosetta, kun pelkkä vesi ei oikein tunnu aina uppoavan niin hyvin.
Ja aika näyttää miten sitten tulevaisuudessa.
Että miten käy imettämisen ym...
Ja imetänkö sitten yhtä vai kahta samaan aikaan, vai mites??
Kunhan en kolmea!
Huij! :woot::joyful:
Mutta päivä kerrallaan... :happy:

Täällä jännitetään imetyksen jatkumisen kanssa. Mulla alkoi kuukautiset ja olin just vatsataudissa ja nyt tuntuu, ettei oikein heru. Osittaisimetyksellä ollaa oltu alusta asti ja olen supertyytyväinen, että päästiin 7kk asti ainakin. Haikealta tuntuu, jos tähän kaatuu. Miten muilla on kuukautisten alku vaikuttanut imetykseen? Tuleeko väliaikainen notkahdus, vai pysyvämpi?

Arabia mulla alkoi menkat parisen viikkoa sitten eikä vaikuttanut mitenkään imetykseen. Tosin kuukautisten aikaan toinen tissi oli aika kipeä pari päivää, mutta en tiedä oliko sattumaa vai mistä johtui.

Arabia, mulla on ainakin aina vaikuttanut kuukautiset imetykseen! Yleensä just ennen menkkoja heruu huonosti ja sitä tuskailen, kunnes tilanne palautuu vuodon alettua. Hienosti oot imettänyt tähän asti :) varmasti myös vatsatauti vaikuttaa, joten kannattaa kiinnittää huomio riittävään juomiseen.

Sitä toivoinkin, että olisi vain hetkellinen notkahdus. Vettä olen yrittänyt tankata. Täytyy toivoa, että vielä jatketaan imetyksen parissa :happy:

Miulla alkoi menkat melko pian synnytyksen jälkeen eikä ole vaikuttanut imetykseen.
Nyt joudun lopettelemaan imetystä, vaikka tekis mieli jatkaa vielä mutta minulla on tässä parin viikon päästä tulossa leikkaus (pelottaa vaikkei ole mikään "iso" leikkaus) ja joudun olemaan yön osastolla ja en saa leikkauksen jälkeen kantaa mitään painavia ja olen luultavasti aika kipeä niin pakosti vaikuttaa sit imetykseen :sad001 Eilen harjoiteltiin nokkamukilla maidon juomista (tähän mennessä hörppinyt vettä mukista), alku oli pelkkää leikkimistä kun puhalleltiin siihen nokkaan ja kurlattiin maidon kanssa silleen että maitoa oli pitkin naamaa ja rinnuksia. Ei ehkä ollut nälkä.. Toisella kerralla joi mukin tyhjäksi :)
On siinä myös isin opeteltava päivärytmi yms kun ei ole vielä pitkiä aikoja ollut neidin kanssa kahden. Ja tähän mennessä itse olen pitänyt huolta ruokailuajoista ym. Mies vaan kysyy "annetaanko lämmin ruoka vai välipala esim hedelmää"

Mun on mies on kyllä vielä ihan kuutamolla tuon lapsen rytmien suhteen. Syksyn mittaan pitää alkaa "kouluttaa", kun hän ottaa "vahtivuoron" marras-joulukuuksi. Ei tuu mitään, jos joudun töiden lisäksi ihan kaiken kotiinkin järjestämään valmiiksi ;) Imetystä pitäisi siis alkaa vähennellä syyskuussa jossain kohti, koska eipä taida pumppailusta tulla töissä mitään sitten lokakuun lopusta alkaen.

Täällä toistaiseksi onnistuu hyvin työn ja imetyksen yhdistäminen - enempi vaan kiinteitä päivisin, kun oon töissä ja tissipainotteisesti mennään iltaisin.

Pumppaan kotiin tullessa seuraavalle päivälle 125 ml, kun ei ole puhettakaan että töissä ehtisi mitään sellaista taukoa pitämään, että voisi käydä suorittamassa välityhjennyksen. Mies sit pakkasesta ottaa 60-120 ml lisää, riippuu vähän, miten tyttö on suostunut syömään päivän aikana.

Kyllä meinasin kuitenkin syksyllä vielä ihan normaalisti imettää, katsotaan sit talvella vähennelläänkö vaiko ei..

Muokattu viimeksi:
Imetysasiaa: yösyötön lopetuksesta mielellään kuulisin kokemuksia ja onnistumistarinoita. Meillä alkoi maitoitku jo 01:30, ja tätä yritettiin kaikin keinoin rauhoitella minun ja mieheni toimesta. Yhtenäistä huutoa jatkui siihen asti, etten enää jaksanut: 03:15 annoin periksi. Tuntuu kidutukselta tuntikausia huudattaa, kun selvästi ei muu auta, kuin maito. Olen töihin palaamassa parin kuukauden kuluttua, ja mielellään opeteltais yhtenäisempiin öihin. Juuri nyt tuntuu absurdilta, että "tuntui ikuisuudelta se 10 min" unikouluvanhempien suusta. Luulen, tuo olisi vielä tunnin huutanut leikiten, sittenhän olis voinutkin jo aamuun herätä.
Tyttö 8,5 kk.

Me pidettiin unikoulu just tuossa iässä neuvolan perheohjaajan neuvojen mukaisestk. Samalla lopetin yöimetykset. Ekana yönä itkeskeli 40min ja nukahti. Muutaman kerran heräs yöllä, mutta siihen riitti nostaminen syliin ja laskeminen takas sänkyyn kuten ohje meni. Seuraavana yönä ei enää itkenyt ja nukahto 20min hyörimisen jälkeen.
Nykyään (ikää 9.5kk) nukkuu omassa sängyssä yöt noin 19.30-05.00. Aamulla otan ekana sit syliin ja menen antamaan maidon olkkarissa. Saattaa siinä sylissä vielä nukkua 1-2h.

Imetysasiaa: yösyötön lopetuksesta mielellään kuulisin kokemuksia ja onnistumistarinoita. Meillä alkoi maitoitku jo 01:30, ja tätä yritettiin kaikin keinoin rauhoitella minun ja mieheni toimesta. Yhtenäistä huutoa jatkui siihen asti, etten enää jaksanut: 03:15 annoin periksi. Tuntuu kidutukselta tuntikausia huudattaa, kun selvästi ei muu auta, kuin maito. Olen töihin palaamassa parin kuukauden kuluttua, ja mielellään opeteltais yhtenäisempiin öihin. Juuri nyt tuntuu absurdilta, että "tuntui ikuisuudelta se 10 min" unikouluvanhempien suusta. Luulen, tuo olisi vielä tunnin huutanut leikiten, sittenhän olis voinutkin jo aamuun herätä.
Tyttö 8,5 kk.

Mehän ei edes imetetty mutta kerron kuinka meillä lopetettiin yösyötöt.

Vauva oli noin puolen vuoden hujakoilla kun aloitettiin 'unikoulu'. Meni siis varmaan viikon verran jollei päällekkin tuota huutamista. Saattoi olla sen pari tuntia mitä jaksoin kuunnella ja sen jälkeen annoin tuskastuttuani sen maidon, kun pullosta annoin ni näin määrän ja vähensin sitä sitten joka yö noin 10ml. Ja monena yönä tämä huuto tuli kahteen otteeseen.. sitten se vaan pikkuhiljaa väheni ja sai hyssyteltyä muutoin hiljaiseksi. Meillä nukutaan masullaan joten käsi selänpäällä taktiikkaa toteutettiin siihen saakka että on juuri nukahtamassa. Ja pienimpään kiukkuun ei mennä edes huoneeseen väh.10min kitinää ensin. Nyt sitten nukkuu 12-13h unia ja saattaa herätä mutta jatkaa yksin unia. Myös yksi hammas tuli ikenestä läpi tällä viikolla eikä vaikuttanut uniin. Tsemppiä!

Takaisin