Imetyshelvetti- osin jo historiaa

helvetti kuvaa tätä rumbaa mun mielestä aika hyvin [:@]

Mulla siis takana kaksi parin kuukauden osittaista imetystä (imetin mitä pystyin ja sitten loput korviketta) ja nyt tää viimeisin täysimetyksellä. Hermostutan tässä nyt varmaankin jonkun, ja saan vihat niskaani, mutta sanonpa mielipiteeni. Jos jotain oon kavereiteni ja omista imetyskokemuksista oppinut, niin sen, että mikäli heti sairaalassa joudutaan turvautumaan lähes koko ajan tuttipulloon/rintakumiin, imetys tulee olemaan ihan helvettiä (siis mikäli välttämättä haluaa jossain vaiheessa imettää ihan pelkällä rinnalla). Tuttipullosta tulee sen verran enemmän, ja helpommin tavaraa, että jo sen takia lapsi oppii hylkimään rintaa. Toinen on rintakumit, joiden mukana muksu oppii ns. väärän tekniikan rinnan imemiseen. Rintaanhan tarvitaan siis erilainen imutekniikka kuin tuttipulloon/rintakumiin.

Mun mielestä tässä mennään siis sairaalassa alunalkaen perse edellä puuhun, kun noita molempia lähetään tarjoamaan ehkä vähän liiankin helposti. Näin mulle on monet kätilöt suoraan sanoneetkin, kun olen tätä kysellyt. Matalat rinnan päät voi tarvittaessa nostaa esiin maidonkerääjillä, ja tuon lisämaidon antaminen olis luultavasti paras tehdä hörpyttämällä, jolloin tuo tutin imeminen jää kokonaan pois. Ja jos ja kun ne rinnanpäät tulee aluks kipeeks, niin paras apu siihen on tuo jo mainittu Lansinoh & rintapumppu.

Sanon vielä, että mulle on ihan sama, miten se lapsi ruokitaan, rintamaidolla vai korvikkeella. Ihan yhtä terveitä lapsia niillä kummallakin saa aikaseksi. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka hyvä äiti kukin on.
 
OYS:ssa eivät tuota hörpyyttämistä suosittele, koska silloin maito voi mennä "väärään kurkkuun" ja tuloksena huonolla tuurilla lapselle keuhkokuume..

Meillä piti sairaalassa turvautua lisämaitoon ja lopulta rintakumiin, koska muksu ei osannut ottaa välillä kunnon otetta ja tahtoi nukahtaa liian pian rinnalle (herättelyistä huolimatta) jolloin oli huoli että verensokerit laskee kun ravintoa ei saa tarpeeksi. Nyt kotona ollessani olen antanut korviketta ja omaa maitoa pulloista, joissa on erilainen tutti mutta sekä imettänyt ilman ja kumin kanssa. Tavoitteena kyllä on että muksu pärjäisi pelkällä rintamaidolla, mutta viikko sitte synnyttäneenä pidän tärkeämpänä että muksu saa ruokaa ja kasvaa.

Eiköhän sairaalassa ole tarkoitus opettaa keinoja, miten erillätavoilla saadaan muksu syömään. Mielestäni on tärkeintähän on että äiti saa onnistumisen kokemuksia oman lapsen ruokkimisesta, koska siitähän pitää huolehtia kotonakin ja varsinkin pienen vastasyntyneen kohdalla vielä enemmän. Synnytyksen jälkeen on muutenkin on tunteet pinnassa ja sitten vielä lisäksi siihen huoli, ettei saa ruokittua muksua tarpeeksi kun ei suostu rintaa imemään. Heti on "huono äiti"-olo ja sitten pitäisi kotona pärjätä..
 
Mun onnistumisen kokemukset lytättiin kyllä samantien siellä ensimmäisessä painokontrollissa! Siitä annan kyllä palautetta varsinkin kun luki Tirrin kokemuksia kun alku oli samanlainen kuin mulla. Ehkä minäkin olisin onnistunut jos suhtautuminen olisi ollut neuvolassa toisenlainen.

Seurauksena tuosta mennään nyt sitten pelkällä korvikkeella
 
Joo, mä luulen kans että sairaalasyöttämisellä on jotain yhteyttä siihen, mitä se imetys tulee olemaan kotona. Meillä vauva oli viimesen vuorokauden valohoidos ni syöttivät tuttipullosta ainakin sen kolmen tunnin välein ja kielsivät multa imetyksen. Kotona imemisestä ei sit tullu oikeen mitään, vasenta rintaa vauva on hyljeksiny aina.  
 
Meidän poika taas oppi oikean imuotteen vasta syötyään reilun viikon rintakumien kanssa! Sairaalassa poika sai paljasta rintaa ja pullosta lisämaidon kun oli niin uninen eikä kans millään herännyt/pysynyt hereillä! Kotona rinnan imemisestä paljaaltaan ei tullut mitään kun maito nousi ja rinnat oli turpeet ja lisäksi rinnanpäät matalat. Kun maidontuotanto tasottui ja rinnanpäät nousi, oon totutellut hiljalleen sekä poikaa että omia rintoja tuohon "luomuruokintaan". Oikea rinta kestää jo hyvin ihan vaan rasvauksen turvin, ja nyt vasenkin tulee hyvää vauhtia perässä [:)] ja maitoa tuntuu pojalle kovasti riittävän kun nyt alkanut pulautella pieniä määriä melkein joka syötön jälkeen [:D] Iltaisin ennen nukkumaan menoa vain annan pullosta lisämaidot kun poika on rinnalla olon jälkeen vielä selvästi nälkäinen! 
 
Tuo tuttipullojen ja rintakumien "haitallisuus" on varmasti täysin riippuvainen siitä, osaako lapsi imeä vai ei. Meidän mukula kestäisi varmaan seinässä kiinni tuolla imulla ja olisi kestänyt jo alusta asti, joten sillä ei ole hittoakaan väliä, mistä astiasta hän ruokansa saa. [:D]

Tuo imun aloittaminen vaan käy niin kipeää, että yök. Minulla kun on tuo toinen rinnanpää aika matala. Mutta sillä maidonkerääjällä minä sitä olen ylös nostanut. Ja aina ennen ometyksen aloittamista puristelen sen esiin. Kyllä se siitä, mutta saisi helpottaa jo enemmänkin!
 
Mullapas vähän päinvastaista asiaa - maitoa ei tuu tarpeeksi lapselle ja sain nyt nostatuslääkkeet. Kirjottelin asiasta lisää ihan omaan aiheeseensa tonne kesäkuisten puolelle.
Tosiaan tyttö ollu nyt reilu 2 viikkoa sairaalassa toipumassa leikkauksesta, ja minä alotin pumppailun sairaalassa ja hyvinhän se lähti käyntiin. Mutta se tahti mikä niillä oli nostaa sitä maidon määrää siellä! En pysynyt mukana eikä mua kukaan neuvonut asian suhteen. Enkä tajunnu keltää kysyäkkää miten mun ite pitäis alkaa pumppailee, että pysyisin tahdissa kun en tajunnu että sitä määrää nostetaan 15ml päivässä joka päivä. Nyt tytön tarve ois siis n. 100ml syötöllä ja mun tisseistä ei irtoo kun 50ml.
Ei se hirveetä oo jos syöttää loput tarpeesta tuttelia, mutta nyt huoli on noissa lääkkeissä. Onko kellään Primperanin käytöstä kokemuksia? Hassua, että sellasta määrätään kun haittavaikutuksiin luetaan toi maidon lisääntyminen ja sitten ohjeissa on että ei imettämistä! No ekan tabun otin äsken ja syön niitä varmaan huomisen ja oon sitten imettämättä tyttöö sairaalassa käydessäni. Tuntuu vaan niin oudolta yhdistämiseltä - pahoinvointilääke jonka haittavaikutuksena tuo maidonnousu ja jos imetät, älä käytä. Ja tätä määrätään mulle! [8|]
 
Maitoa tuntuu tulevan ja kolmena edellisenä päivänä ei juuri muuta ole tehtykään kuin syötelty. Lähes koko ajan, aamusta iltaan. Alkaa vähän tuntua rankalta [8|] Mutta hyvä tietty että maitoa riittää tytsylle. Mietin vaan, että onko tässä nyt kyseessä joku tiheän imun kausi vai mikä? Kun tuntuu ett välillä vaan lähinnä lutkuttaa 5-10min ja pullauttaa tissin pihalle. Sitten pulauttelee sylissä pariin otteeseen ja sitten taas vartin päästä jotakuinkin samat otteet. Välillä syö sitten 20-30min ja silti about vartin päästä uudelleen  
 
Moi, huutelen taas vieraisiin pöytiin!

Miiuhoo, kuulostaa tosiaan tiheän imun kaudelta (growth spurt) tuo kuvailemasi. Eka kausi tulee, kun vauva on n. 2-3 viikon ikäinen.

Älkääkä liikaa säikähtäkö rintaraivareita, ne kuuluvat asiaan! Itse olin varma, että rintaraivarit merkitsevät imetyksen loppua, mutta sinniteltiin niiden läpi, ja näin se lapsonen elää täällä vieläkin täysimetyksellä, ja ikää on kohta jo 6 kk!

Jos imetys kuitenkin tuntuu ihan helvetiltä, niin ette ole yhtään sen huonompia äitejä, jos tuntuu, että korvikkeella sujuu paremmin!

Niin tai näin, kauheasti tsemppiä teille kaikille! Nauttikaa pikkuisista vauvoistanne!
 
miiuhoo, mulle neuvolan tädit sano, että vauvalla on kolme tiheämmän imun kautta: n. 2,4 ja 6 viikon ikäisenä. Yksilölliset erot tietysti otettava huomioon. Meillä on meneillään myöskin, toinen imukausi. Tuntuu tosiaan rankalle, koko ajan tissiä pitää saada, ja kuitenkaan ei sit syö ku hetken vaan ja kohta taas uudestaan.

Itsellä siis rintakumit käytössä, välillä tissitellään ilman kumia, jotta tyttö osaa molemmat tekniikat. Jännä että välillä nännit on koholla että niistä saa hyvän otteen, mut useimmiten on niin matalalla, ettei otetta saa sit minkäänlaista.. hienosti tyttö tosin syö niin kumin kans ku ilmanki [:)] Jospa joku päivä pääsis noista lärpäkkeistä kokonaan eroon, mut vaikkei päästäiskään, ei koe olevani mitenkään huonompi ku muut imettäjät. Minkäs ihminen sille voi, jos nännit on mitä on [:-]

Sairaalassa tosiaan aika herkkään tyrkyttäävät apuvälineitä, mut mun mielestä jos näyttää siltä, että imettäminen ei ilman rintakumia onnistu, niin se on oiva apuväline. Meinaan parempi imettää kumin kans, ku jättää sit imettämättä..

Mua ei sairaalassa neuvottu imetyshommia juuri lainkaan. Sillonku tyttö synty, niin opiskelija neuvoi ensi-imetyksen. Ja sit myöhemmin myöskin opiskelija vaan totesi, että hieno ote on tytöllä. Mut muuten ei neuvottu millään tavalla: ei eri asentoja, ei imetystyynyä (en edelleenkään tiijä miten sen kans imetetään), ei kerrassaan yhtään mitään. Yks yökkö tosin oli ihana, kun toi mulle voidetta nänneihin, oli ihan ruvella.. toki tunnustan että itsessäni se vika, kun en neuvoa pyydä..mut pitäs ammattilaisten älytä, että kaikki ei ihan noin vaan tuntemattomilta tule apuja pyytämään, kateellisena vaan kuuntelin vierestä, ku kätilöt neuvo huonetoveria ihan kädestä pitäen [8|] paska maku jäi siinä mielessä suuhun.
 
RiinuLiinu kauanko teillä sitten eka imutuskausi kesti? Tänään vissiin näyttäisi (koputellaan puuta...) siltä, että pikkuisen enempi nukutaan jo päivällä eli ei ihan koko aikaa tarttis olla imemässä. Juu, peukut pystyssä että mä en nyt onnistu manaamaan sitä tällä viestillä [:D][8|]

Minä olen kanssa rintakumia ahkerasti käyttänyt. Joka päivä olen yleensä kerran pari imettänyt ilmankin ja samalla lailla se menee, riehutaan ennen kuin maltetaan alkaa imemään ihan yhtälailla kummallakin tavalla [>:] Mutta nyt kun on tiheesti imeskelty, en ole viitsinyt ilman alkaa imetellä koska on muutenkin nännit kovilla. Kunhan tämä vissiin siis helpottaa kohta niin täytyy sitten koettaa ilman koska nyt on muuten nännit alkaneet olla ihan hyvässä kunnossa. Hiukan arat mutta pahin on takana [:)]
 
Meillä oli kovasti kanssa alkuun ongelmia ton imettämisen kanssa kun Inka ei millään meinannut saada kunnon otetta ja turvauduin sitten rintakumiin jo sairaalassa ja neuvolasta suosittelivat myös. Tosin neuvolasta sanottiin että viimeistään kuukauden iässä pitäis jo syödä ilman kumia..En kylläkään sitä neuvoa kuunnellut koska halusin kuitenkin imettää!
Ja joka kerta neuvolan täti kysy että joko oon hävittänyt rintakumit ja valitti kun en ollut :( Aina tuli paha mieli kun valitti samasta asiasta. Mun mielestä kuitenkin tärkeintä on se että lapsi kasvaa!!

Mutta nyt viime viikolla kun meidän neidille tuli kaamee räkätauti (mikä ei vieläkään oo täysin helpottanut) niin rintakumi ei enää kelvannutkaan ja sitten meillä oli kaamee huuto täällä muutamaan kertaan kun nälkä olis ollut mutta aina pulautti kumin pois suusta. Siinä sitten kerran päätin et kokeilen taas vaihteeks ilman vaikka ei se ollut vielä kertaakaan onnistunut..Siinähän sitten ihmettelin kun neiti alko hirveellä innolla syömään eikä ollutkaan mitään ongelmaa saada kiinni :D ja sen jälkeen ei oo kertaakaan kumia käytetty..
Että ei se rintakumi aina sitä imuotetta ainakaan pilaa vaikka siitä on mua peloteltukin!
 
Meillä on tiheet imut ollut kanssa eilen ja tänään - tsiisus sentään!! [:D] Tänäänkin iltaviiden ja yhdeksän välillä syötin pojan varmaankin 8-9 kertaa! Ja just samalla tavalla syö kun teillä miiuhoo - 5-10 min max, rauhoittuu vartiksi ja sit alkaa taas hirvee huuto! Pari kertaa annoin pullostakin lisäksi mutta ekalla kerralla taisi pulauttaa ihan kaiken pihalle, nyt tokalla kerralla vikan syötön jälkeen pysyi kaikki sisällä ja nukahti omaan sänkyyn [:)] Saas nähdä mitä tulee kun maitoa tulee vielä enemmän, nytkin jo suihkuun mennessä valuu tissit vaan maitoa pitkin mun vatsaa [:D]
 
Meil on myös menossa tiheämmän imun kausi.
Jo muutamia päiviä kestänyt.
Öisin heräillään noin kahden tunnin välein... Mut mä jaksan sen kyllä.
Muutenkin päivisin ollaan jo tosi pitkään hereillä...
 
Tirri Vähänkö olen kateellinen! Meillä on yksi ainoa yö mennyt yhdellä syötöllä, muuten kaksi tai kolme. Viime yönä vähän reilun tunnin välein syötiin osa yöstä jotenka nyt on vähän väsynyt. 
 
miiuhoo, meillä se eka kausi kesti nelisen päivää, onneks ei sen pidempään [:)] on se vaan
aika raskasta koko ajan syöttää, vaikkei uskois..
 
Juu osaan kyllä kuulkaa arvostaa tätä harvinaista herkkua!! Parina yönä poika on herännyt viideltä huutamaan nälkäänsä, mutta on sit jatkanut vaan uniaan [:D] ja tätä on nyt neljän viikon aikana tapahtunut tosiaan vain muutaman kerran [:)] Mutta päiväunet meiltä on nyt hukassa [&o] se yhdistettynä tiheän imun kauteen on väsyttänyt mut nyt parin päivän aikana aikalailla. Samaan syssyyn tuntuu vielä iskeneen sellainen hellyydenkaipuu että oksat pois!! Rauhottuu vaan syliin mutta heti kun laskee pois niin hirveet raivarit! Nytkin istuu tässä rintarepussa oikein tyytyväisenä tutti suussa, mutta kohta haluaa kyllä varmaan taas ruokaa vaikka just söi ½ tuntia sitten!!
 
Tyhmä kysymys, mutta miten maidonkerääjällä saa nostettua rinnanpäät esiin?
 
Takaisin
Top