Imetysdieett

MaMaMehiläinen

Sukkela juttelija
Marraskuunmammat 2014
Tästä aiheesta on varmaan ollut juttua muissakin ketjuissa mutta ajattelin aloittaa ihan uuden keskustelun aiheesta. Meidän neidillä on ollut 3vko iästä lähtien masuvaivoja ja nukkuminen on tosi katkonaista. Välillä neiti on myös hyvin itkuinen. Lähes kaikkea on jo kokeiltu, mutta nyt sain ystävältäni vinkin kokeilla imetysdieettiä. Hän oli joutunut olemaan maito-muna-vehnä dieetillä ja lapsosesta oli tullut kuin enkeli (masuvaivat siis poistuivat).

Siispä aloitin tämän eilen ja olen sen kaksi viikkoa. Sitten ainakin näkee onko vaikutusta. Mutta eihän tämä helppoa ole, joten jos on muita kanssasisaria niin ajattelin että tässä ketjussa voisi jakaa aiheesta kokemuksia ja ruokavinkkejä. Mitä syötte päivittäin ja mitkä ruoka-aineet olette kokeneet hyviksi. Esim. Alpro soya tuotteet ei oo ollenkaan mun mieleen. Tällä hetkellä mennään pitkälti kaurapuuro, salaatti, liha ja kasvikset linjalla...
 
Minulla on ruokavaliona maidoton ja gluteeniton, kananmunista en ole huomannut että aiheuttaisivat väänteitä. Viikon kuluttua aloittamisesta huomasi ihan selkeän muutoksen, yöt nukutaan pelkillä syötöillä eikä vatsanväänteet pääsääntöisesti aiheuta itkua ainakaan öisin, lähinnä enää ennen kakkaamista. Lisäksi käytössä on Disflatyl annostuksella 12 tippaa kolme kertaa vuorokaudessa.

Gluteeniton kauraleipä on ihan must, itse ainakin olen niin tottunut syömään leipää etenkin aamu- ja iltapalalla, että tuo oli löytö :). Leivän päällä menee "sininen" Keiju, taitaa olla ainoa maidoton levite, ja vaihtelevasti leikkeleitä ja kasviksia. Tykästyin myös Alpron "jogurtteihin", mutta ne ei olleet sun juttu kuten mainitsit.. Muuten syödään salaatteja, wokkeja, keittoja ja mielikuvitusta käyttäen myös "perusruokia", esimerkiksi makaronilaatikko onnistuu ihan hyvin gluteenittomista makaroneista ja lihaliemestä. Kiva ketju tämä, jos vaikka itsekin saisi uusia vinkkejä mitä "saa" syödä, meillä kun ainakin huomaa heti yöunissa, jos äiti hairahtuu dieetin ulkopuolelle :wink.
 
Jos gluteenittomuuteen tarvitsette vinkkejä niin täältä löytyy, 12vuotta keliaakikkona eletty... Imetysdietille en onneksi ole joutunut. Vehnää karttavat huomatkaa ainakin, että gluteenittomissakin tuotteissa voi olla vehnätärkkelystä.
 
Jonsku toi olikin hvä vinkki, enpä oo tullu ajatelleeks. Ja Yxvaan toi sininen Keiju menee myös hankintalistalle!! Mä oon nyt ostanu kaurapuuron päälle niitä Bonne premium hedelmäsoseita. Ihania!! Ja boil-in-bag riisipussit on tässä arjen kiireen keskellä tosi kätsiä!!
 
Itsekin olin maidottomalla poitsun vatsavaivojen vuoksi. Tykästyin eniten itsetehtyyn mysliin jota söin mehukeiton kanssa.mehukeittoja on nykyään tosi paljon hyviä!
 
Miten mie en oo tajunnu tuota itsetehtyä mysliä?! Oon tehny sitä joskus ennen raskauttakin ja Se oli ihanaa. Nyt se ei oo tullu mieleen vaikka just kattelin noita meijän myslipaketteja ja päivittelin kun niissä kaikissa oli vehnää... Kiitos vinkistä!!
 
No hyvä :) jos sulla on hyviä reseptejä mysleille niin saa jakaa :) itse sekoitin kaura ja spelttihiutaleet itsetehtyyn omenasoseeseen ja öljyyn +kanelia ja suolaa. Ne uuniin kunnes rapeita. Vikaksi puoleksi tunniksi lisäksi sekaan siemen/pähkinäsekoitusta. Jäähtymisen jälkeen vielä kuivattuja hedelmiä ja kookosta ja hyvää on! Nammmm... Täytyypä tehdä taas satsi kun purkki huutaa tyhjyyttään! :)
 
Kaurapohjaiset "maitotuotteet" on musta parempia kuin soijaperäiset. Esim Yosa kauravälipala (jugurttihyllyssä) oatly kaurakerma ruokiin, ja yllättäen rainbow kauramaitojuoma on paras/täyteläisin, alpron kauramaito menee myös. Perhelreipureilla on tosi hyvä 100% kauraleipä, ja vaasan leipomolla kans. Siinä tais olla ihannimeksi ruisjauhoa, mutta se oli ainesosaluettelossa suolan jälkeen, eli sitä on vähemmän kuin suolaa. Nää leivät löytyy tavallisesta leipähyllystä ja ovat halvempia kuin puhtaasti täysin gluteenittomat tuotteet, ja toimivat mulla. Mulla siis tämä ruokavalio ollut käytössä vuosia!
 
No johan nyt ongalman lykkäsi meille!! Olen tämän viikkoa siis ollut munaton-maidoton-vehnätön dieetillä, koska vauvalla oli lieviä allergiaoireita kuten masuväänteet, kukkuisuus ja nukkumisen rauhattomuus. Mutta nyt kun olen aloittanut tämän dieetin on oireen pahentuneet ihan sikana!! Vihreetä, limasta, haisevaa kakkaa ja näppyjä iholla sekä masu kipeä!! Mitä mä nyt teen? Palaanko vanhaan, jossa oireet tähän verrattuna mitättömiä??
 
Oletko varma MaMa ettei johdu rota-rokotteesta ? Meillä reilu viikon oli samoja oireita (paitsi näppylät) rokotteen jälkeen.
 
No tää on sellaista myrkynvihreetä, tosi pahanhajuista, melkein ripulikakkaa. Ja ei oo ollu tässä välissä. Rota saatiin viikko sitten ja vaan 2pvä oireili. Sitten oli ihan kunnossa. Tää alkoi nyt eilen tämä vauhe ja vaikuttaa tosi rajulle. Oon syöny maitotuotteiden tilalla Alpro soya tuotteita ja mietin, että voisko soija aiheuttaa. Sitten normi leivän tilalla oon syöny itsetehtyjä gluteenittomaan jauhoseokseen ja ruisjauhoon leivottuja sämpylöitä. Ne voi kans aiheuttaa tän... Palaan ainakin noiden osalta takas normaaliin ja maitotuotteita taidan hetken vältellä kokonaan. Tosi paha mieli tuli nyt kyllä tästä kokeilusta!! Oireet oli ennen tätä imetysdieettiä kuutenkin niin lieviä, että niiden kanssa ois hyvin pärjätty...
 
Mä googlettelin tuota rotarokotetta, kun pohdin uskalletaanko tälle herkkämahaiselle sitä ottaa, ja ihan yleinen mielipide oli, että oireet on pahimmillaan yleensä VIIKKO rokotuksen jälkeen (itkuisuutta, kipukohtauksia, ilmavaivoja ja pahanhajuista (ripuli)kakkaa), jolloin myös viruksen määrä vauvan kakassa on korkeimmillaan. Eli ei kannata syyttää ainakaan itseään MaMa! :)
 
Ruis on ilmeisesti tosi paha joillain. Itse jätin mahavaivojen vuoksi pois ruis, ohra ja vehnän. Ja soijahan on toisilla tosi allergisoivaa!
 
En oo joutunut onneksi dieteille imetyksen takia, mutta neiti on sitä mieltä että äidin syöminen on ihan turhaa ja haluaa aina syliin kun mun pitäisi syödä aamupalaa tai lounasta. Yleensä istun leikkimaton tai koliikkikeinun vieressä lattialla ja pikaisesti heitän kahvit ja jogurtit naamariin samalla kun viihdytän neitiä. Ilman viihdytystä lelut ja keinut jaksaa kiinnostaa 5-10 min ja siinä ajassa ei ehdi saamaan kuin kahvin keitettyä saati sitten ruuan valmistettua ja syötyä.
Vasta illalla kun mies tulee töistä kotiin saatan saada syötyä kunnon aterian mutta monesti senkin kylmänä kun neiti yleensä herää juuri sillä sekunnilla kun mä saan ruuan nenäni eteen, ja vaatii maitoa sillä samalla sekunnilla.
 
Vihreä limainen kakka on muuttunu myrkynvihreeks ripuliksi... Alan epäillä että syynä vois sit kumminkin olla se viikko sitten saatu rota , niinku täälläkin jo ehdoteltiin. Näpyt poskilta taas toistaiseksi hävinneet ja masuvaivatkin taas vähän helpottaneet...
 
Myös toi äkillinen ruokavalion muuttuminen voi aiheuttaa noita vauvan mahaoireita. Ite olin kans tuolla samalla maidoton-g.ton-munaton-dieetillä, ja siltä reissulta jäi se, etten oo syöny suklaata 3kk. En tiä oliko siinä se valtava sokerin määrä vai kaakao joka aiheutti oireita, mutta yhden palan kokeilulla sain koko illan itkut.

Tuosta ruokailusta sen verran, et ite tykkäsin kans kaurakermasta. Jos liharajotteita ei oo, nii korvaa vaan sen normaalin ruokakerman tuolla. Sosekeitotkin saa sillä hyvän makuseks. Pataruuat on hyviä. Gratiinit onnistuu ilman juustoa toki. Älä käytä rahoja juustonkorvikkeisiin, niistä tuli vaan paha mieli. Herkkujälkkäriä oli liottaa kookosmaidossa chia-siemeniä ja sit ananaspaloja ja vähän sitä mehua, nam!
 
Takaisin
Top