Imetysajan ruokavalio!

NiBaBa

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Eli oletteko muuttaneet ruokavaliota johonkin suuntaan? Lisänneet rasvoja tms.

Onko vauva saanut oireita jostain raaka-aineesta?

Oletteko kokeilleet maidontuotantoa ylläpitäviä/lisääviä ruokia?
 
Meillä tomaattisose aiheutti poskien punotuksen ja todella vahvan pissan, pylly punotti aika inhottavasti. En siltikään ole lähtenyt karsimaan mitään ruokavaliostani.

Maidontuotantoa&maidon laatua olen koittanut parantaa mm. Kauralla (maito, hiutale, jogurtti), kookosöljyllä, vehnänoraalla, pellavalla ja tietty vedellä :) raakapuuroannoksen jäljiltä olen ollut huomaavinani maidon nousevan tosi hyvin, mutta en tiedä onko vain omaa kuvittelua :D
 
Mä olen alkanut syömään enemmän pähkinöitä :) korvannut niillä yötä makeanhimoa ja on onnistunut. Mä syön aikalailla kaikkea, nyt tällä viikolla huomattiin että ruisleipä aiheuttaa pojalle paukkuvaivaa. Eli sitä nyt hieman vähensin ja syön kauraleipää kun siitä ei oireilua ollut. Kahvikissa oon aina ollut, onneksi ei ole vaikuttanut poitsuun millään lailla :) muuten syön suht terveellisesti, puuroa menee aamuin/illoin :)
 
Minä syön tosi epäterveellisesti. Kahvia tulee myös juotua useammasti päivässä. Pitäis kiinnittää ruokavalioon enempi huomiota.
 
Mä syön kans mitä sattuu. Tuntuu, et päivästä ei selviä ilman karkkia, suklaata tai jotain leivonnaista. Muuten syön aika samalla tavalla, ku yleensä eli pizzasta salaattiin, riippuen päivästä. Sokerinhimo on hurja.
Vähän haaveissa, et pääsiäissullaiden jälkeen alkais vähä vähentää karkkeja...

Kahvi ja oikein tuore ruislimppu käy pojalla vatsaan, eli ilman niitä pärjäillään. Joskus tekee hirveesti miel kahvia, mut eipä sitä tullu joutua raskausaikanakaan....
 
Olen karsinut ruisleivät, maidon (siis ei kaikkia maitotuotteita vaan pelkän maidon, käytän kauramaitoa sen sijaan), sipulin ja valkosipulin kun kokkaamme kotona sekä kaikki "näkyvä" sokeri (karkit, suklaat, kakut jne) mikä on kyllä vaikein. Muutama viikko meni ihan hyvin ilman makeita, mutta silloin tällöin tulee aivan hurja makeanhimo. Joka kerta vaan kun olen syönyt jotain niin seuraavana päivänä molemmat tytsyt ovat huutaneet... Kahvia juon, olen sanonut että kahden koliikkivauvan äitinä en luovu kahvista ihan ensimmäisenä! Onneksi näyttää siltä että vauvat kestävät kahvin!

Minulla oli alkuvuodesta vaikeuksia maitomäärien kanssa tukoksien ja rintatulehduksen takia. Silloin pumppasin vielä kun imetys ei vielä toiminut. Silloin join Weledan imetysteetä, minusta toimi!
 
Mullakin on imetysteetä, mutta olen ollut vähän huono juomaan sitä :D vesi menee helposti kun saa hanasta ilman suurempia valmisteluja. Itsrllä kasvisruokavalio, joten olen ollut onnellinen, että poitsulle ei tule pavuista, sitrushedelmistä tai kaaleista vaivoja :D
 
Kivennäisvesi kävi pojan mahaan ja nyt on useamman päivän tullut ihan vihreää kakkaa. Luin jostain että mustikka voi värjätä kakan ja olenkin jättänyt kiisselin pois aamu puurosta. Ikävämpi vaihtoehto onkin sitten maitoallergia.:sad001
Miten nopeasti ruoka menee maitoon ja vastineeksi lakkaa vaikuttamasta? Pari päivää olen ollut ilman mustikkakiisseliä ja yön jäljiltä vaipassa ihan vihreä kakka. Poika on iloinen ja pirteä, eikä maha vaivoja ole juurikaan ollut, syö myös hyvällä ruokahalulla. Oireeleeko maitoallergia muuten kuin vain kakan värinä?

En käytä mitään imetystä edistävää, yritän vqin syödä monipuolisesti ja juoda paljon vettä. Raskaus ja imetysajan vitaaminia otan varmuudeksi koska olen vegetaristi.
 
Mä lopetin kahvin juonnin jo raskausaikana pahoinvoinnin vuoksi ja sit teen närästyksen vuoksi ja ilman niitä mennään. Oon välttänyt ruokia, joista saan itse turvotusta mm omena, kaali, pavut, herneet tuore ruisleipä ja hiilihapolliset juomat sekä ummetusta aiheuttavia ruokia mm mustikka ja banaani, kun neidillä todella hidas suoli. Muuten normaalia terveellistä perus kotiruokaa ja kyllä herkkuja menee jonkun verran myös. Weledan imetysteetä oon juonut , kun on hyvää ja vettä juon paljon.
 
Meillä oli ainakin rotarokotteen jäljiltä vihreää ryynimäistä kakkaa :D Tietysti omat syömiset vaikuttava pojan kakan väriin ja koostumukseen, luulisin että maitoallergiassa olisi vauvalla vatsanväänteitä.

Ainiin mulla myös käytössä raskaus&imetysajan vitamiinit! Ja maitohappobakteerit!
 
Kuulin eilen että avokado värjää äidinmaidon vihreäksi :D aiemmin en tiennyt, mutta ei vissiin maidon makuun vaikuta. Valkosipulin oon kyllä jättäny pois, kuulema pienikin määrä saa maidon maistumaan valkosipulilta ja aiheuttaa masupuruja vauvalle.
olin eilen imetystukiryhmässä tutustumassa, siellä imetystukiäidit kertoivat kaikenlaista ja tuli luettua artikkeli nimeltä vauvan kello. Oli mielenkiintoinen :)
 
Mä olen syönyt valkosipulia ja paljon!! Varsinkin nyt flunssa-& alkavana punkkikautena, kyllä pojalle on silti maito maittanut :) Sen pitäisi myös olla maidontuotantoa lisäävä ruoka!
 
Sumppi, ihan kuin minun suusta paitsi etten juo muutenkaan kahvia. Mustaa teetä menee kyllä!

Torakka, mun mielestä ainakin maitoallergia reaktiot näkyy tosi nopeesti, jopa saman päivän aikana. Oireena voi olla myös mm.vatsan väänteet, ummetus/ripuli ja sitä kautta itkuisuus. Ystävä kun söi vähänkään maitoa sisältävää ruokaa niin viimeistään 12h päästä vauva huusi taas kuin syötävä! Ja yhtä nopeasti vaikutuksen sai pois! Nyt lapsi on 1,5v eikä hänellä ole maitoallergiaa. Oli vain alle 1 vuotiaana!
 
Torakka, jos kakassa on vihreetä sellasta "rihmaa", ni maito mitä lapsi on juonu on ollu enimmäkseen laihempaa etumaitoa. Näin on mulle ainaki neuvolassa kerrottu.
 
Meil on aina välillä vihreetä kakkaa enkä oo huomannut mitään yhtä juttua omissa ruuissani ennen ko värjäytymistä. Neuvolassa sanoivat että on ihan normaalia, että jotkut ruuat vaikuttavat kakan väriin. Ei siis allergiaa eikä tarvii huolestua, jos ei haise pahalle ja vauva on hyvin voiva :)
 
Imetysteetä juon ja pajon tuoremehuja, marjamehuja ja vettä. Syön kyllä herkkuja mutta pääasiassa terveellistä perusruokaa ja aikausein pähkinöitä, siemeniä ja silloin tällöin kalaa (vaikka muuten oon lähinnä kasvisruualla) että maidon rasvat pysyis hyvänä :)
 
Meillä haisee kakka pahalta, mutta vauva hyvinvoiva, ei mahanpuruja. Oon syöny myös valkosipulia. Esikoiselle syötin alusta pitäen (jauhe) maustaessani ruokia, jotta tottuu siihen. Samoin muiden mausteiden kanssa. Varovasti aloitin ja tietysti vain suolattomia mausteita.
 
Samoin minä olen syönyt, isoja määriä valkosipulia ajoittain, eikä mun mielestä siihen reagoi, vaikka olisinkin imettänyt tavallista enemmän.
Päinvastoin yritän pitää mahdollisimman laajan ruokavalion, varsinkin kun nyt tuntuu että imetys vähenee.
 
Ei ole onneksi pahempia mahan väänteitä ollut, että eipä se kakka varmaan allergiasta kieli. En vain ole syönyt mitään erilaista kuin koko imetyksen aikana, niin ihmetyttää että mikä sai värin muuttumaan yllättäen.:confused013Etumaitoakaan ei hirveästi saa, kun on niin ahkerasti rinnalla. Ei varmaan tarvitse huolestua niin kauaa kun poika on pirteä, syö hyvin eikä tule vatsan väänteitä.
 
Takaisin
Top