Imetys

Vastaan itse tähän alle niin en ainakaan unohda. Eli siis, toivon että imetys käynnistyy luontevasti vauvan kanssa, haluaisin imettää pitkään. Aiemmat imetystaipaleet ovat kestäneet 10kk ja 14kk. Kummallakin kerralla imetys on sujunut hyvin, vaikka haasteitakin on ollut. Niistä on kuitenkin selvitty :)

Pienenä vinkkinä vielä, että Myyrmäessä Vantaalla on huomenna 9:30-11 imetystukiryhmän tapaaminen, jossa on tietoa odottajille.
 
Esikoista täysimetin 6kk ja kiinteän ruoan ohella jatkoin siihen saakka että hän täytti 9kk, tuolloin lapsi itse päätti lopettaa. Yli vuoden ikäiseksi en olisi halunnutkaan imettää, joten meillä imetys meni siis paremmin kuin hyvin, kun ei tarvinnut vieroittaa. Toivottavasti maidotuotanto käynnistyy tämänkin kohdalla hyvin:) En kyllä selviäis siitä pullorumbasta hengissä, jos imetys ei sujuisikaan:arghh:
 
Esikkoa imetin vuoden ja sit vierotin töiden vuoksi. Toka päätti noin 7kk iässä että tissit ei kelpaa enää. Esikon aikana luovutin maitoa. Tokan aikaan en jaksanut sitä. Nyt meinasin luovuttaa.
 
Aion imettää jos on mahdollista. En kuitenkaan ota paineita asiasta jos ei onnistukkaan syystä tai toisesta. Tärkeintä on kuitenkin että pieni saa ravintoa ja saa sitä tarpeeksi :)
 
Alussa olin varma etten tulisi imettämään, ajatus imetyksestä tuntui niin oudolta, mutta nyt raskauden edetessä mieli on muuttunut täysin (: toivon kovasti että imetys alkaisi onnistua kun pieni syntyy! Sitä en tiedä että kauanko imettäisin mutta ainakin toivon että sujuisi edes hetken! Esikoista odotan.
 
Mun aikaisemmat imetykset ovat kestäneet 3kk ja 2v 6kk. Kummankaan kanssa en ole päässyt täysimetykselle. Toivon, että tämän uuden vauvan kanssa täysimetys onnistuisi, ja olen sen eteen tälläkin kertaa valmis tekemään töitä. Olen toisen lapsen jälkeen "kouluttautunut" imetystukiäidiksi ja jonkin verran teenkin vapaaehtoistyötä ITUssa. Sitä kautta olen saanut hurjasti tietoa ja toivon, että osaan käyttää sitä tietoa myös omassa elämässäni hyödyksi!
 
Mun aikaisemmat imetykset ovat kestäneet 3kk ja 2v 6kk. Kummankaan kanssa en ole päässyt täysimetykselle. Toivon, että tämän uuden vauvan kanssa täysimetys onnistuisi, ja olen sen eteen tälläkin kertaa valmis tekemään töitä. Olen toisen lapsen jälkeen "kouluttautunut" imetystukiäidiksi ja jonkin verran teenkin vapaaehtoistyötä ITUssa. Sitä kautta olen saanut hurjasti tietoa ja toivon, että osaan käyttää sitä tietoa myös omassa elämässäni hyödyksi!

samoissa piireissä minäkin.
 
Taysimetin esikoista 6kk ja kokonaan lopetin imetyksen 21 kk kohdalla, kun tissit tuli tasta raskaudesta niin kipeiksi. Toivon etta imetys onnistuu hyvin tallakin kertaa.
 
Imetin edellisiä 4,5 kk ja 5 kk. Toivon saman suuntaista nyt. En halua imettää yli puolta vuotta.
 
Toivon että täysimetyksellä mentäis 6kk ja siitä ehkä vuosi vielä osittain. Eniten jännittää miten maito nousee rintoihin.. aiemmin oon joutunut sen takia jäämään osastolle ettei maito ollut vielä noussut. Samoin rintatulehdusta pelkään kun viimeeksi oli semmonen..
 
Toivottavasti pystyy imettämään ja toivotaan, että täysimetyksellä pötkittäisiin mahdollisimman pitkälle. Esikoista odotan, joten sormet ristissä imetyksen puolesta, mutta kunhan juniori tulee ruokittua niin mamma on tyytyväinen. :rolleyes:
 
Ei oo mun juttu. Pulloruokinta tuntuu paljon miellyttävämmältä ja mun ja vauvan suhdetta edistää varmasti paremmin, kuin imetys, joka olisi itselle kovin epämieluista. Olen sitä mieltä, että kukin valitsee itselleen parhaan tavan, oli se sitten mikä tahansa :)
 
Mä olin aivan varma että imetys ei tuu onnistumaan herkkien nännien takia ja olin varma että on tosi epämiellyttävää touhua. Aina jotenkii ällöttäny kaikenlainen nännien näprääminenkin.

Jännästi se kuitenkaan ei pitänytkään paikkansa :) en koskis pulloon ollenkaan jos vaan maitoa tulis tarpeeks, enemmän ahistaa just pumpun ja pullojen jatkuva peseminen. Esim yöllä 3aikaan kun ensin on käynyt tekemässä korvikkeen pulloon ja siinä sitten syöty tissit ja pullo tyhjäks niin sit puolunessa vielä pesemään pullo valmiiks seuraavaa ruokailua varten. Pääsis niiiiin paljon helpommalla pelkällä tissillä...

Toivon todella että alkais pian tulemaan kunnolla maitoa että vois sen lisämaidon jättää pois.. pumppaaminenkin alkaa tökkimään (pumppaan aktivoidakseni maidon tuotantoa) kun alkaa kädet olemaan tuosta käsipumpusta niin kipeenä että kohta varmaan joku niveltulehdus iskee! :confused::eek:
 
Tsemppia Sirpaleina, suosittelen sahkopumpun hankkimista, ma en ikina edes saanut kasipumpulla kunnolla maitoa tulemaan, sahkopumpulla sai paljon paremmin!
 
Minä imetän koska se on helpoin tapa kun rinnasta maito valmiina tulee ainoa harmistus on todellakin kun edellisen lapsen kohta kolme. joulukuussa vain kuukauden pidettyä ilman rintaa ja pikkuiselle tuli viikon kuume ja sekä flunssa.
Oli jatkuvasti lähellä kun nukutin ja jatkuvasti sylissä, niin vanha tapaan se alkoi rinnalle se oli yhtä itkua jos en antanut.

Minusta parhain lopetus aika on 2v imetykselle.
Ainoo haastavin osuus on ihmetyksen alku ja sitkeys mutta hyvin kun lähteen jatkuvasti rinnalla olemisella on palkintonsa.
Imetys ote on tärkeä muuten rinnanpäät menee rikki.
Itse käytin sairaalan pumppua niinä aikoina kun lapsi ei syönyt että rinnan maito kasvaa tarpeen mukaan.

3 lapsesta olen äidinmaitoa luovuttanut ja parhaimmillaan 77l joten saimme ostettua käytetyn auton.

Yhden lapsen imetys on loppunut 7kk koska odotin jo seuraavaa ja pelkäsin raskauden kesken menevän joten tiedän pulloruokinnan tunteen.

Aijon siis jatkossakin imettää.
Sisarellani ei onnistunut ensimmäisestä lapsesta imetys mutta vasta nyt toisesta onnistunut.
3kk iässä lapselle tulee sellainen jatkuva kausi rinnalla olo joten suosin pumppua lisänä jos tuntuu ettei maitoa tule.


Halusin jakaa nämä tietoni että onnistuttu jotka haluavat yrittää.
Kun on keltasuutta vähäsenkin vauvalla,ei oikeasti jaksa syödä rintaa ja siitä ei pidä itseä syyttää,kyllä ihmetykseni lähti hyvin kun syötin rintaa ja annoin myös hänelle pumpattuja maitoani kun keltasuus lähti imetys normalisoitu.
Kerkesin itseäni syyttää mutta kun ymmärsin sen keltasuuden jatkoin innokkaasti imetystä kun uskoin.7kk ikään täysimetyksellä ja sitten aloin lisänä soseita kuin kuuluikin. Sairaalassa eivät uskoneet että maitoa riitti oikein punnitsivat kun lapsi oli kovasti kipeä ja saanut hänelle alkulusikoita menevään ja oli vielä kauralle allerginen.

Eli kokemuksen äänenä minä aloitan silti imetyksen ja toivon onnistuvani
 
En ole ehtiny imettää vielä kun 4 päivä, mutta tunnen siltikin pelkoa jo ennen kun aloitan imettämään. ensinnäkin kun maito ei oo välillä riittänyt niin ollaan jouduttu antaman lisäksi maidonkorviketta ja pikkuinen tottuu hetii tuttiin ongelma on se. Sitten kun seuraavan kerran kun aloittaa imetyksen se ei haluakkaan rinta vaan odottaa sitä pulloa ja huuta niin paljon että itselläkin menee ihan motivaatio. Samalla stressaa kun miehelläni on seuraavana päivänä töitä ja 3v tyttäreni herää keskellä yötä eikä saa välttämättä enään untaa :sad010
 
Kaks viikkoa ja mä turhaudun jo nyt tähän imetys rumbaan. :arghh:
Maitoa tulee kyllä, liikaakin kun liivinsuojuksia kuluu monet päivässä, joten imetys vaatii et vuoraan rinnan alusen rätillä ja sit vauva syliin ja asennetaan rintakumi ja sit herra viel päättää riehua niin et kumit ja maidot roiskuu jokapaikkaan. Kaikki vaatteet molemmilla maidossa ja mä kun en kestä sitä hajua niin saan pyykätä vaatteita nyrkkipyykillä koska mulla on kolme paitaa joita käytän kun on napitettavia niin saa sopivasti auki. Voi mörkö
Meistä ainakaan tuu mitään julkisesti imettäviä kun on kyl koko tissi paljaana sen toppaamisen ja vuoraamisen ajan :wacky:
Koitan olla positiivinen et ainakaan pojalla ei oo ruuasta pula. Ja koitan tsempata et 6kk menee äkkiä ja aletaan syödä kiinteetä niin imetyksen tarve vähenee.
 
Kohtahan sen neponen pitäis sen maidon tulon tasaantuakkin tarvetta vastaavaksi :) eikös se jonku ~6viikon tietämillä pitäs tasottu..? Jos en ihan väärin muista :)
 
Takaisin
Top