Imetys

Apua! Miten rinnat saa tyhjemmiksi? Tänään nousi maito ja tissit räjähtää. Ei vauva saa niin paljon syötyä että ne tyhjenis. Ja imettäminenkin sattuu ihan julmetusti kun vauva imee niin lujaa. Lisäksi hormonit pukkaa päälle ja tekee vain mieli parkua. Voiko nuo oikeasti räjähtää jos niitä ei saa tyhjemmiksi :confused:

Apua! Miten rinnat saa tyhjemmiksi? Tänään nousi maito ja tissit räjähtää. Ei vauva saa niin paljon syötyä että ne tyhjenis. Ja imettäminenkin sattuu ihan julmetusti kun vauva imee niin lujaa. Lisäksi hormonit pukkaa päälle ja tekee vain mieli parkua. Voiko nuo oikeasti räjähtää jos niitä ei saa tyhjemmiksi :confused:
Koita lämpimässä suihkussa lypsää vähän tyhjemmäksi? En kyllä tiedä miten lypsetään mutta tuskin se kovin paljoa lehmän lypsystä voi erota... Oon täällä käynyt lukemassa laskettuaika toukokuussa 2016 vauvan ruokinta ketjua ja siellä on ollut ihan fiksun kuuloisia ohjeita. Ja imetyksen tuki ry neuvoo hyvin :)

Lämpimässä suihkussa hieroo rintaa sellaisilla vedoilla reunoilta nänniä kohti. Ja jos on kovempia kohtia niin niitä painelee enemmän. Silleen peukalolla ihoa pitkin. Tuo ainakin auttoi minulla esikoisen kanssa, kun maito nousi. Ja pientä voimaa kannattaa käyttää.

Rintakumi on kyllä suuri pelastus! Vauva syntyi siis toissapäivänä ja nyt viime yön imi lähes koko ajan ja huonolla otteella, aamulla oli nännit niin kipeinä et meinas epätoivo iskeä. Oon yrittänyt saada imuotetta paremmaksi mut se on hankalaa ku on jo valmiiksi tosi kipeät nännit. Tänään sain opastusta imetysasentoihin ja rintakumin ja melkeen itkin helpotuksesta :D Nyt vähän aikaa imetän tuon kumin kans ja sit kun kipu hellittää niin voi tuota imuotetta kattoa paremmin

Meidän imetys on lähtenyt takkuillen mutta kuitenkin pikkuhiljaa käyntiin. Pienten syntymäpainojen (2130g&2520g) vuoksi lisämaidot jouduttiin ottamaan kovalla kädellä heti salissa käyttöön ja vauvojen uneliaisuudesta johtuen olen joutunut käynnistelemään maidontuotantoa lähinnä pumppaamalla tiheästi. Nyt isompi vauvoista jaksaa jo silloin tällöin imeä, eikä ihan jokaisella syötöllä tarvitse lisämaitoa ja pienemmälle saan antaa välillä omaa, kun kertamäärät pumpulle alkavat olla jotain 50 ml ja koko ajan kasvamaan päin. Jospa se tästä, tavoitteena edes osittaisimetys :).

Yxvaan: Todella kunnioitettavaa että jaksat panostaa imetyksen ja oman maidon tuloon pienten kaksosten kanssa! Tsemppiä!

Mä en saanut rintakumilla imetettyä, ilmeisesti väärän kokonen se rintakumi kun ei asetu kohdilleen. Ilmeisesti niitä on eri kokoja?

Mutta sain yllättävän avun lämpimästä kauratyynystä, aina ennen imetystä laitan tohon rinnalle hetkeks jotta rinta alkaa herumaan enimmät maidot pois. Näin vauva saa paremman otteen rinnasta kun ei ole niin piukeena ja imeminen ei satu läheskään niin paljon kun aiemmin :)

Mä huomasin esikoisen kanssa myös sen, et rinnat herkisty aika helposti kylmälle... Jos yöllä oli makuuhuoneessa vähänkään viileempää olin nukahtanu ilman, että rinnan päällä on mitään, oli aamulla kipeitä pakkautumia rinnassa :/ Välttämättä näin kesäkeleillä ei tuu asiaa ajatelleeks, mut rintoja kannattaa silti suojata voimakkaalta viimalta ja kylmältä!

Mulla loppui imetyskivut vajaa viikko sitten ja sen jälkeen imetys on ollut ihanaa, vaikka poika viihtyy tissillä toisinaan sen melkein tunnin tai enemmänkin putkeen. Mulla kipu johtui huonoista imetysasennoista ja rikkoutuneista nänneistä. Päätin sitten viime ke, että imetän vain sängyssä kyljeltään kunnes tissien haavat parantunut (ainoa asento missä sain vauvan oikein tissille). Meni pari päivää ja kipu lieveni ja lopulta loppui. Nyt ollaan pari kertaa uskallettu sohvalle taas takanoja-asentoon. Oon tosi tyytyväinen, se kipu oli ihan kamalaa.

Mulla nouskin yllättäen maito jo toisena päivänä! Esikoisesta nousi viidentenä. Nännikivut on kyl taas ihan järjettömät ja rinnanpäihin sattuu ihan kaikki kosketus. Toivottavasti kivut ei sentään kestä yhtä kauaa, kuin esikoisesta (1,5kk). Vähän kuitenki helpottaa tieto siitä, että kivut jossain vaiheessa helpottaa.

Ai kauhee jos kestäis 1,5kk imetyskipu :banghead:
Täällä toisena päivänä imetys sujuu ilman suurempia kipuja ja sit taas voikin seuraava päivä olla yhtä tuskaa. En ymmärrä miten välillä voi olla niin sairaan kipeetä ja toisessa hetkessä ei :eek:

Täällä kans imetys tekee kipeetä mut on muutoin lähtenyt hyvin sujumaan. Loistavasti saa apua asentojen kanssa ja neuvoja muutenkin.

Mulla nouskin yllättäen maito jo toisena päivänä! Esikoisesta nousi viidentenä. Nännikivut on kyl taas ihan järjettömät ja rinnanpäihin sattuu ihan kaikki kosketus. Toivottavasti kivut ei sentään kestä yhtä kauaa, kuin esikoisesta (1,5kk). Vähän kuitenki helpottaa tieto siitä, että kivut jossain vaiheessa helpottaa.

RvD: mulla kans nousi maito tän tokan kohdalla jo toisena päivänä, ja kuten sinulla esikoisen aikana vasta viidentenä päivänä. Tänään ollut eka suht kivuton imetyspäivä, eli mulla kivut kesti viikon nyt. Ekasta en muista kauanko imetys sattui...

Esikoinen oli kyllä aika erilainen syöpöttelijä, kuin tää uusi tulokas. Esikoinen tykkäs roikkua rinnassa kiinni tuntikausia ja aina ku koitti nykästä hänet irti, niin hän havahtu taas imemään. Hän ei siis osannu oikeastaan nukkua, jollei tissi ollu suussa. Senkään puolesta rinnat ei saanu oikeestaan ollenkaan levätä ja rinnanpäät oli välillä ihan rikkikin. Uusi tulokas taas syö maksimissaan 20 min, jonka jälkeen hän yleensä irrottaa ite otteen. Elättelen siis toivoa siitä, et imetyskivutkin helpottais nopeammin, kun rinnatkaan ei oo nyt aivan jatkuvalla käytöllä.

Mullakin imetyskivut pännii. Hämärä muistikuva, että tätä kärvisteltiin ekan kanssa myös. Olen vielä sairaalassa niin ehkä tuo oman stressinsä. Huomenna toivottavasti päästään kotiin niin on rento oma ympäristö.
Sen muistan ekan kanssa, että kaali(!) auttoi tosi hyvin. Siis kaupasta keräkaali ja sitten revitään kaalin lehtiä nännien viilennykseksi rintisikoihin. Pesi lanoliinin 6-0

Muokattu viimeksi:
Täällä imetys lähtenyt takkuillen käyntiin.. Poika huomenna 3vk. Alkuun sairaalassa imetys sujui hyvin kunnes kävi ilmi että verensokerit on liian alhaalla. Lisämaitoa sai pullosta ja muutamassa päivässä sokerit tasaantui onneksi. Kotiin kun päästiin niin imetys hankaloitui, vauva ei vaan meinannut huolia tissiä, huitoi ja heilui vaan menemään. Paino alkoi laskea ja sitä seurattiin neuvolassa joka toinen päivä. Aloitin lisämaitojen antamisen ja imetyskin alkoi sujua, poika oli ilmeisesti aina vaan jo niin nälkäinen ettei malttanut imeä. Nyt syöminen sujuu ja paino on nousussa, imetän noin tunnin ja sen jälkeen annan korviketta pullosta. Viime päivinä vauva on ollut taas levottomampi, kesken imemisen itkee ja sitten jatkaa taas. Vääntää ja kääntää kun pitäisi imeä. Muualla ei oikein viihtyisi kuin rinnalla ja sylissä. Toivossa eletään että pian saisi jätettyä korvikkeet pois ja aloittaa täysimetyksen ja että oleminen muutenkin tasaantuisi :sorry:

Täällä imetys sujuu ihan hyvin, vauva tuntuu imevän ja ilmoittelee kyllä nälästään...Onko muilla vaan samaa että vauva on jatkuvasti tissillä? Välillä menee vartti ja taas haluaa syödä. Sit välillä on kyl tunnin parin taukoja, päivällä välillä pidempiäkin. Ja vaihtelee ihan päivittäin tuo rytmi. Vauva nyt siis 10vrk vanha. Mietin vaan että onko hyvä niin useasti syödä kun sit näyttää et on mahavaivoja ja ei röyhtäise vaikka yrittäis röyhtäyttää.

Täällä sama juttu, välillä on rinnalla todella tiheästi ja tuntuu siltä, että mahasta nipistää. Ja oon kans miettinyt, että pahentaako jatkuva syöminen mahakipua!?
Meillä vauva muutenjin viihtyis vaan sylissä..
Vauva nyt 3vkoa.

Täällä kans vaihtelee syömisen kestot päivittäin niin kuin nukkumisenkin. Välillä nukkuu öisin hyvin jo herää n kolmen tunnin välein ja välillä taas on tissillä tunnin välein. Kakkaa on joka vaipassa, onko muilla näin?vauva nyt 5 päivää vanha.

Takaisin