Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoisen kanssa yritin imettää kun olin töissä, mutta neiti olisi halunnut tissiä öisinkin. Itse alkoi lopulta olemaan niin väsynyt, että oli pakko lopettaa jotta jaksoi töissä ja kotona.. Tokan imetyksen lopetin kuukausi ennen töihin paluuta ja koin sen paljon helpommaksi. Siksi siis sama linja jatkuu :-)

Joo, saapa nähdä miten itsellä käy :) Onneks en pahemmin itse herää, vaikka yöllä puolihorteessa imetänkin. Ellei sitten oo muutenkin itkuyö. Toivottavasti jaksaisi ja jos ei, niin sitten pitää lopettaa ;( Parempi pirteä äiti kuin väsynyt imetys :)

En oo laskenu imetyskertoja ja meillä tuntuu että jokainen pöivä on erilainen ja eri aikatauluilla. Vaikka joskus tulis monen tunnin väli imetykseen, ei se tunnu tekevän mitään maidon määrälle. Eli en ressaisi turhaan, treenaat ja vaikka ennen ja jälkeen imetät. Ei meilläkään olla tissillä kuin pari minuuttia ja ehtii siinä ajassa hotkia reippaasti.

Onko tässä lähempänä 9 kk joku tiheän imun kausi taas, kun tuntuu et muutamana vuorokautena on koko ajan oltu tissillä?

En oo kuullu että enää tässä vaiheessa olis imukausia, mutta voin olla väärässäkin. Hampaiden tulo vois olla yks syy.

Onko muilla tullut takaisin etova olo imettäessä.
Musta tuntuu, että on semmosta vähän ollut nyt muutaman päivän. Vai johtuukohan vaan vähäisestä juomisesta ja janoisesta pojasta? Kun alkoi menkatkin, niin mietin, et onko jotain hormonimuutoksia meneillään imetyksenkin kanssa.

Meillä on tyttö roikkunut pari päivää tissillä kun tekee hampaita ja on flunssainen. Hoksannut myös tissiin puremisen vitsikkyyden :D Imetyssessiot on nykyään aika jänniä ku saa pelätä, et millon se taas nappaa kiinni ku piraija >.<

Etovaa oloa ei oo ollut, mutta ekat menkat tuli vähän aikaa sitten ja muuten oli kyllä karsea olo niiden aikana! :O Että varmasti tuo hormoniheittely saa kropan taas reagoimaan herkemmin.

Täällä myös neiti viihtynyt tissillä normaalia useammin, kun on nuha.

Ei mulla ole ollut etovaa oloa ja menkat ei ole vielä alkaneet.

Pöh, mulla alkoi menkat jo kun tyttö oli vajaa 4kk:meh: Sinällään mua ei vaivaa menkat muuten, kuin ketutus että joutuu sidettä vaihtaa..en oo koskaan kärsiny mistään menkkaoireista paitsi pakollisesta vuodosta:yuck:

Meilläkin näin sairastelujen aikana viihdytään tissillä tiheämmin. Ei ole etovaa oloa imettäessä ja menkat ei oo vielä alkanu.. aiemmin ovatkin alkaneet vasta kuukauden päästä imetyksen loputtua, joten jospa nytkin menis samoin.
Täälläkin on keksitty, että äitiä voi kiusata pikkunaskaleilla. Pari kertaa on tarrannu kunnolla kiinni..

Meillä tissin pureskelu on hieman vähentynyt. Oon ollut tosi kiitollinen että hampaita on vaan alhaalla kaks kappaletta. Sitten saattaiskin lähteä palaa ihan pois jos niitä olis ylhäällä ja alhaalla.

Kuukautiset mulla alko joku 3-4 kk synnytyksestä. Nyt edelliset oli vasta semmoset normaalit et oli kipuilua yms oiretta. En toki ole niitä kaivannut, ihmetellyt vaan kun ei ole kuin vuoto. Ja onhan kuukupista täällä ennenkin puhuttu mutta oikeesti, sen hankkiminen on ollut epäilemättä mun elämän parhaita päätöksiä. Kun sen sai kaivaa taas käyttöön vuoden tauon jälkeen niin rakastuin siihen taas uudestaan :)

Meillä tytöllä alkoi tänään kans vuotaa taas nenä. Johan tässä olikin pari viikkoa väliä ed kertaan. Itsehän oon nyt viikonpäivät sairastanut tätä toista kierrosta :( sitkeetä sorttia

Meillä ei ole vielä keksinyt tissin pureskelua. No ei ole vieläkään yhtään hammasta tullut. Tuntuu että on tuloillaan, mutta ei tule kuitenkaan. No ehtiihän nuo tulemaan.

Meilläkin poika puree tissiä silloin, kun hampaita tulee. Kesällä tuli kaksi alas ja silloin oli kova pureminen, ekan ylähampaan kanssa ei oikeastaan mutta nyt kun taas puhkesi ylös yksi, niin johan purraan...

Mulla välillä etovaa oloa kun imetän..Purraan tissillä aina sillon kun ei oo niin kauhee nälkä tai ollaan lopettelemassa. Kyllä se aina kirpasee!;) 8 hammasta jo pojulla suussa:)

Tosi nopeita on tankkaukset päivällä. Onneks yöllä malttaa syödä enemmän, eikä sillon purekaan.

Taas mä oon täällä kyselemässä. Mutta kun tuo 10kk rajapyykki on jo ovella ja maitotuotteita voi alkaa tarjoamaan pikkuhiljaa. Niin mites imetyksen kanssa? Voinko vähentää imetystä 2-3x päivässä, koska lapsi saa kalsiumia sitten jo ruoasta? Pelkään että joudun lopettamaan imetyksen aiemmin mitä ajattelin jos joudun lonkkaleikkaukseen.

Ja voiko antaa pikkuhiljaa kaikkia perusmaitotuotteita vai onko jotain tiettyä millä kandee aloittaa? Täällä eteläisessä Euroopassa lapset vetää tässä iässä jo croissantteja suklaalla, suklaakeksi-puuroja yms. Mä oon se tiukkis joka ei anna lapsen syödä leipomossa tarjottua croissanttia:rolleyes:

Hapanmaitovalmisteet ensin ja vasta 1 vee normimaitoa. Ja se kalsiumhan ei ole ainut miksi imetetään/annetaan korviketta, vaan kaikki vitamiinit yms. mitä siinä on. Vuoden ikään asti jompi kumpi pitäisi olla pääjuoma, näin neuvolassa meitä ainakin opastettiin.

Imetyskertojen määrästä en tiiä, mietin asiaa itsekin ja tutkailen imetyksen tuki ry:n sivuilta kunhan jaksan...

Etova olo muuten varmaan liittyi hormonitoiminnan muutoksiin eli käynnistyneisiin kuukautisiin.

Lueskelin imetyksen tuen sivuja ja siellä oli, että 6-12kk äm tuo vielä yli 50% päivän energiasta who:n suositusten mukaan ja sen jälkeenkin vielä 1/3 (unohdin jo miten kauan). Eli rauhassa saa vielä imettää, eikä tarvi liikaa ressata, jos joku päivä ei mene kiinteitä yhtä paljon kuin toisena :)

Kommenteissa joku mainitsi et 10kk ikäisellä pari-kolme imetyskertaa jo riittäisi. En löytänyt nopealla selailulla tukiäitien virallisempaa tietoa tähän asiaan. Aika vähältä vaikuttaa, meillä jo öisin tulee enemmän (toiv ei pian enää, kun olis tarkoitus vähän unikoulua yrittää).

Mä päätin varmuudeksi ottaa korvikkeen imetyksen rinnalle juomaksi. Kun tyttö ei juuri ikinä pyydä rintaa ja ite unohdan päivän tohinoissa imettää riittävän usein. Ei oo enää sitä maitopakotusta joka muistuttais imetyksestä :)

Ikuinenunelma hyvä, että otit korvikkeen käyttöön jos tuntuu siltä, ettei välttämättä muuten mene tarpeeksi maitoa :)
Meijän neiti ei kyllä vieläkään unohda tissiä. Se on lempiherkkua, kun maitoa saa imuttaa. Kiinteitä syö yhä melko vähän, mutta neuvolassa sanoivat ettei tarvi huolestua, kun kasvaa hyvin :)

Takaisin