Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muilla ollut vastaavaa, että lapsi vain alkaa hylkiä toista rintaa? Tuntuu, ettei se taida sieltä saada yhtä hyvin maitoa kuin toisesta, joten syö siitä vain silloin tällöin. Alan pikkuhiljaa huolestua...

Joo meillä alusta asti on ollut niin että vasen on ollu suositumpi. Suurimmalla osalla vauvoista on suosikkitissi johon vaikuttaa moni asia mm se et maitoa ei jostain syystä heru yhtä nopeasti, mutta myös asento vaikuttaa, ite ainakin on luontevampaa imettää vasemmalla puolella ja vauvakin siitä tykkää enemmän.

Joo, mä kanssa neuvola-aikaa varatessa tuosta kysyin, niin oli sitä mieltä, ettei tarvii mitenkään huolestua. Usein vauvoille kuulemma tulee joku vaihe, ettei toinen tissi meinaa kelvata tai just, että toinen vaan on lemppari. Nauratti, kun ohjeisti, ettei silti saa lopettaa siitä tissistä syöttämistä vaan siksi, ettei lapsi sitä tissiä niin helposti huoli. Mä olin paremminkin miettinyt tarvisko siitä tissistä yrittää syöttää useammin. Kai se pitää tyhmältä kuulostavatkin neuvot antaa, kun kaikilla ei välttämättä maalaisjärki sano, ettei hylkiötissin kanssa kannata luovuttaa.

Hei tuli mieleen että onko täällä semmosia jotka ei oo halunnu imettää? Siis että alusta asti miettiny ettei vaa halua imettää vaikkei mitäää ongelmia oo ollu.

Montako kertaa vuorokaudessa imetätte vielä? Mä oon miettiny et miten "alas" voi imetyskerrat tiputtaa. Meillä on vuorokaudessa n.4-6x maitotankkaus. Öisin edelleen 1-2x imetän.

Imetän sen pakollisen vuoden ajan ja sit lopetan. Yritän tässä hahmottaa et miten alan vähentää imetyskertoja, että joulukuussa olis vaan esim iltamaito...

IkuinenUnelma mä imetän ehkä 7-10 kertaa vuorokaudessa. Ja neidin tahdilla mennään. Vielä tissi on ykkönen ja kiinteät tulee kakkosena perässä. Meillä ei ole kiirettä lopettaa imetystä.
Jostain muistaisin kuulleeni, että 3-4 kunnon imetyskerralla lapsi saisi tarvittavan määrän maitoa. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

6 kk -neuvolassa sanottiin et min. 5 kertaa pitää imettää. Jotain maitoo lapsi tarvii sinne vuoden ikään, et jos ei tohon yllä niin sit korviketta. En nyt viimeksi kysynyt et paljonko toi voi laskea ja miten nopeasti sitä vuoden ikää lähestyttäessä. Ehkä paras mennä sen 5 krt sinne asti ja vähentää sitten :) Tai siis niin aattelin itse tehdä :) Tai en mä vielä tiedä milloin lopetan, vielä tämä on niin kivaa ja helpottaa elämää :)

Meillä kanssa syödään tissiä joka aterialla. Noin viidesti päivällä ja 1-3 kertaa yöllä. Tissi ennen kiinteitä ja silti kiinteitä menee tosi paljon. En osaa sanoa, miten maitomääriä kannattaisi lähteä laskemaan, mulla ei kanssa mitään kiirettä vielä.

Mä imetän kun muistan nykyään. Meinaa unohtua kun ei oo rinnoissa enää sellasta maitopaineen tuntua. Ja ei tuo tyttö edes aina huoli kuin pari min maitoa ja sit ojentelee jo itteään, että tahtoo lattialle leikkimään.
Täytynee pyrkiä tuohon väh5xvrk...

Meillä on selkeästi tytön mieleen enemmän kiinteät kuin maito. Ja tykkää helteillä litkiä vettä nokkamukista. Kaikki ruoka uppoaa ja melkein mitä karkeampaa sen innokkaammin maiskuttelee ja järsii hampailla ja ikenillä :D

Ikuinenunelma, kun imettää, niin vettä ei tarvitsisi edes juuri antaa - edes helteillä. Maito muuntuu vauvan tarpeen mukaan :) Vesi vie äkkiä tilaa maidolta. Maito on kuitenkin tärkeää kasvulle, siinä kaikkea monipuolisesti. Neuvolan täti nyt painotti, että joko omaa tai korviketta pitää antaa sinne vuoteen riittävästi.

Meillä on pakko antaa vettä, koska lämpötila on koko ajan lähes +30c. Ja ruoan kanssa olen opettanu juomaan vettä. En voi tissiä tyrkätä ruokapöydässä eteen, et otas hörppy väliin :grin Mä aattelin että ekat 6kk on tärkeintä imettää paljon. Moni kavereista on imettäny vaan 2xpvässä 8kuukauden ikäistä. Siitä ehkä tätä aloin miettimään....

Kai mulle on tullu joku ahdistus tota imettämistä kohtaan. Johtuu varmaan että se rajoittaa niin paljon, täytyy kytätä harrastuksissa kelloa että millon pitäs mennä imettää kotiin. Maitoa en saa enää pumpattua juurikaan vaikka aluks tuli suihkuamalla pulloon. Nyt vaan täytyy ottaa itseä niskasta ja tsempata viel nää vikat kuukaudet. En millään jaksa alkaa korvikkeilla läträä, kun täältä ei löydy kun jauheita.

Mä taas oon ymmärtänyt, että täysimetyksen aikana ei tarvitse antaa vettä, mutta jo kiinteitä saavan on hyvä saada myös vettä. Meillä kanssa harjoiteltu veden juomista nokkamukista ruoan yhteydessä.

Joo, meillä kans ruuan jälkeen huuhdotaan suu vedellä ja harjoitellaan. Vesi on ihan herkkua.

Ikuinen unelma, stressi ja kello pois ja imetät silloin kun aikatauluihin sopii :) Sulla ilm mahdollisuus paljonkin olla omissa harrastuksissa? Oon ehkä lievästi kade :) Siitä että pääset ja etenkin siitä, että saat aikaiseksi :D

Aika helposti tulee neljä-viis kertaa täyteen kun alkaa miettii : heti aamulla ku herää, aamupalaa ennen/jälkeen (meillä aamulla tuntuu maistuvan), päivällä pari kertaa jossain sopivassa kohtaa kun poika haluaa tai ruuan yhteydessä, illalla ennen nukkumaan menoa ja yöllä kerran-pari.

Tuli muuten mieleen, että jos laittaa lapsen hoitoon siinä about vuoden ikäisenä, niin kannattaa jatkaa imetystä, niin vähentää sairastumisriskiä, kun lapsi saa vasta-aineita. Usein kun imetyksen loppuminenkin asettuu monesti samoille kohdille, kun ei tule mieleen tuo aspekti. Oon aatellu, et sitten kun meen töihin, niin ainakin aamulla, kotiin tullessa ja illalla (ja toiv ei yöllä :) ) jatkaisin imetystä vielä niin kauan ku se tuntuu luontevalta.

Mä olen tosiaan sinne töihin palaamassa ja toivon että imetys edelleen jatkuisi siitä huolimatta. Nyt on niin ihanaa ja tyydyttävää imettää kun se sujuu, mihinkään ei satu. Tuntuu että voisin jatkaa ikuisesti :) tällä hetkellä meillä syödään tissiä min 7 kertaa pv. Töissä ollessa se olis aamulla kerran, illalla 2-3 kertaa mitä ehtis. Toivottavasti riittää.

Nuppu uskon että imetys onnistuu vaikka töihin menisikin. Mulla on muutamia kavereita, jotka menneet töihin lapsen ollessa 9-12kk. Ja he ovat onnistuneet hyvin imettämään silti :)

Tytsy78, mulla vie aikaa noi eläimet ja pääsen hyvin treenaa yksin(joka päivä jotain 15min-4h väliltä). Mutta saan tytön otettua mukaan jos tarvii. Mies on huomannut miten paljon paremmin jaksan kotona kun saan omaa aikaa :) Tyttö on niin innoissaan hevosista että haluaa olla koko ajan niiden lähellä. Harmitus tulee jos ei nää kunnolla mitä äiti tekee hepan kanssa. Mä luulen että joutuu ens vuonna jo lähtee ponikaupoille...

Meillä syödään tissiä tiheään, en ees pysy laskuissa mukana.. pikkumies ei vielä kiinteitä huoli isoja määriä (30-80ml x4), niin on sitten tissillä usein.
Minä lopettelen imetyksen joulukuussa ennen töihin paluuta. Mulla on 3vuorotyö niin imetyksen jatkaminen ei onnistu..

Äityli, miksi kolmivuorotyö olisi este? Ei se niin kellonpäälle ja tissit ja lapsi tottuu varmaan. Toki, jos itsestä tuntuu siltä, että helpompi lopettaa :)

Takaisin