Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa pitkästä aikaa täältäkin! :) Olen linjoilla teitä seuraillut aina kun ehtinyt mutta kommentoiminen on jäänyt. Nyt on pakko osallistua tähän imetys keskusteluun, kun on itsellänikin monta asiaa ollut mielenpäällä. Eli meillä siis tyttö (6,5kk) oli täysimetyksellä sinne 5,5 kk asti. Hyvin kasvanut.Tarkoitus oli aluksi täysimetellä sinne 6kk asti mutta tyttö alkoi osoittaa mielenkiintoa muuhun ruokaan ja johan sitä lähellä oltiin sitä 6kuukautta joten maistelut hiljakseen aloitimme. Äitillä oli pientä kriiseilyä kun pikkuinen maisteli muutakin kun tissua ;) Isi miehelle tämä on loistava juttu, kun pääsee osallistumaan tytön syöttämiseen. Tytölle on alkanut kiinteät maistumaan oikeen hyvin. En oikein ole saanut neuvolasta yksiselitteistä vastausta, kuinka paljon kiinteitä tulisi mennä. Terkka sanoi, että antaa niin paljon kun maistuu mutta kun kyseenalaistin ja kysyin, että eikö maidon pitäisi olla vielä pääroolissa yksi vuotiaaksi asti, niin totesi vaan että niin joo? Ollaan siis menty mututuntumalla.Tyttö syö n. puoli pilttipurkillista itse tehtyä tai kaupan sosetta. Tyttö syö aamupuuron hedelmäsoseella ja lounas kasvissose ja päivällinen lihasose. Lounaalla ja/tai päivällisellä olen myös antanut hedelmäsosetta hieman jälkkäriksi. Luumua ja päärynää eniten, niin masu on pysynyt toimivana. Pienet vesihörpyt nokkamukista oon antanut ja tyttö tykkää siitä kovasti! Ootteko jo istuuttaneet syöttötuolissa? Olen muuten huomannut saman, että tyttö on alkanut yöllä syömään tissua enemmän kiinteiden aloituksen jälkeen. Olen järkeillyt asian niin, että kun kiinteät täyttää masua päivisin sen verran, että maitoa ei ihan tunnu menevän saman verran kun ennen ( vaikka imetän ennen ateriaa) niin hän ottaa tarvitsemansa maidon sitten yöllä. Meille neuvolassa myös sanottiin, ettei 6kk isompi välttämättä tarvitse enää yöimetyksiä mutta mun tuntuma on, että kyllä tytöllä nälkä on kun yöllä herää joten imetän kyllä enkä siitä paineita aio ottaa vielä toistaiseksi. Itse jaksan hyvin yöimetykset ja töihinkin palailen vasta kun tyttö on n. 1,5 vuotias. Siihen mennessä pitää olla yöimetykset loppu, koska olen yötöissä. Tsemppiä kaikille kanssaimettäjille! Iso työ ollaan tehty ja saadaan olla ylpeitä! Meillä ei ainakaan tämä imetystaival ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista mutta olen tyytyväinen että sitkeästi purin hammasta ja eteenpäin vaan! :)
Meillä arki ruuan suhteen vaikuttaa hyvin samanlaiselta, ehkä hieman suurempia kerta annoksia . Tai näin arvioisin. Olen ymmärtänyt että maito on pääasiallinen ravinto lapsella juurikin ravintosisällöllisesti. Eli isokaan määrä kiinteitä ei välttämättä korvaa maidosta saatavia ravinteita. Olisikohan energiatiheys oikea sana tähän?

Syöttötuolissa ollaan istutettu ja sormiruokaillaan päivittäin . Myös nokkamukista harjoitellaan veden juomista, vaikka vähän leikin puolelle helposti meneekin :) viikon päästä tulee 7kk täyteen.

Yösyöttöjä on ollut jo pitkään kolme. En tiedä onko oikeasti nälkä, mutta rauhoittuu nopeiten tissillä, joten tarjoan sitä. Pääsee itsekkin takaisin nukkumaan mahdollisimman pian .

Joo, mä luulen kanssa että ei kovin tarvitse stressailla noita kiinteiden määriä, kun imettää kuitenkin ja toisaalta vauvantahtisesti mennessä itse luulisin, ettei paljon voi mennä vikaan. Kiva nähdä sitten 8kk lääkärineuvolassa, paljon on paino noussut. Meillä ei tyttö vielä kunnolla istu, joten ei olla istutettu syöttötuolissa. Tosin sitä ei ole vielä kasattukkaan. Sitterissä on imeskellyt maissinaksua ja se tuntunut olevan nannaa. Onko teillä muilla paljon rintahulinointia? Meillä tyttö ei aina malta rauhoittua päivisin tissulle kun kaikkea muuta pitää katsella :) Päiväunille mennessä kyllä unisena tankataan.

AryA meillä ei ole usein rintahulinoita. Tissi on ihan ykkönen vielä, joten suht hyvin malttaa syödä. Joskus käy niin, että pitää mennä omaan rauhaan syömään, että malttaa, mutta usein voin imettää missä vaan, niin ei neitiä haittaa.
Yöllä meillä syödään myös 2-3 tunnin välein, mutta mua se ei ole haitannut, kun jatketaan vaan heti unia. Aina ei kyllä ole varmaankaan nälkä, mutta helpolla pääsee kun tisu suuhun ja unille taas.

Meillä nukuttiin siis jo monena yönä vaan yhdellä syötöllä, sitä ennen vielä pidempään kahdella syötöllä. Ja nyt yhtäkkiä kolme syöttöä. Ruokaa vetää noin pilttipurkillisen verran, mutta useimmiten suu aukeaisi vielä, kun ruoka loppuu. Joskus vetää noin puoli pilttipurkillista, mutta usein söisi kaksikin purkillista (kun ruokaa riittää). Puuroa keitetään puolen desin mitalla ja siihen hedelmäsosetta joukkoon ja se menee useimmiten melkein kaikki (aamulla ja illalla). Neljällä aterialla siis syödään kiinteitä.

Alkoiko teillä Air4M lisääntyneet yösyömiset samaan aikaan kiinteiden aloituksen kanssa? Meillä nimittäin juuri sama, ennen söi vain kerran ennen aamua, nyt yleensä sen kolme kertaa.

Hyvä Äityli x 4 että teillä maltetaan tissulla syödä hyvin. Meillä ei esim. ravintolassa tissuttelusta tule yhtään mitään, vaikka yritän pöllöniskalle harsoa laittaa eteen ja muita virityksia. Lopputulema on se, että tyttö venkoaa joka suuntaan ja äitee yrittää rintaa vähän peitellä, ettei ole ihan kaikki näkösällä :D

Voi kökkö. Olin kirjoittanut kamalan pitkän romaanin ja se katosi :(

Lyhyesti siis, soseet maistuu mutta tissi myös. Ikää 7 kk.

Öisinkin söisi jos antaisi. Unikouluiltu 2-3 vk, seurauksena syö ekan kerran vasta 5 aikaan mutta saattaa huutaa 1-2 h putkeen jossain välissä.

Unikoulu alettiin koska vauva heräili 1-2 h välein ja olin lopussa. Lopputulemana olen nyt vielä pahemmin lopussa ja öistä huutokonserttia kuunnellessa päässä risteilee kaikkea muuta kuin mukavia ajatuksia.

Taidan alkaa taas antaa maitoa öisin, sillä ainakin saa lapsen nopeasti hiljaiseksi.

Harmi Nuppu, että teillä mennyt unikoulun kanssa noin. Itse olen pohtinut, että kun vauvat ovat yksilöitä niin toiselle toimii ja toiselle ei. Varmasti kun äiti on aivan loppu niin kaikki mikä toimii, on sallittua. Miten olisi Nuppu jos jätette unikoulun vähäksi aikaa ja yritätte uudestaan jonkin ajan kuluttua, kun ootte taas levänneitä?

Vaikka toki raskasta, jos vauva siitä huolimatta herää 1-2 tunnin välein vaikka maitoa saisi :(

Joo, arvelin kyllä jo etukäteen että ei toimi meillä, mut toiveikkaana ajateltiin kokeilla kun ei muutakaan keksitty. Jospa tämä tästä joskus rauhoittuisi.

Hassua (tyhmää) että en osannut yhtään ajatella että itselle tulisi huonouninen vauva. Jos johonkin en osannut valmistautua niin jostain syystä tähän o_O

Alkoiko teillä Air4M lisääntyneet yösyömiset samaan aikaan kiinteiden aloituksen kanssa? Meillä nimittäin juuri sama, ennen söi vain kerran ennen aamua, nyt yleensä sen kolme kertaa.
Ei, kun kiinteitä on syöty nyt jo pitkän aikaa ja suht nopeasti annettiin aika reilustikin, kun niin neuvolassa ohjeistivat. Ja nyt siis viikon verran heräillyt enemmän. Unet muutenkin hankaloituneet, täytyykin siitä laittaa yleiselle puolelle kyssäriä...

Muistelen lukeneeni, et 6kk tienoilla olis kans joku tiheän imun kausi, että siksikin voi asua tissillä ja syödä yöllä useammin. Mä kans yöllä laiska rauhoitteleen muuten, helpompi nopea imetys ja takas nukkuun. Vauvan tahdilla omiin aikatauluihin sovittaen aattelin mennä sinne 1v asti about, niin ei tarvi liikaa miettiä :)

Täällä ihan samaa ku Airamilla, yhtäkkiä syö yölläkin useasti (tai siis ainakin herää) ja kiinteitä menee yhtäkkiä hirveesti, muutaman päivän tauon jälkeen (hammas tuli). Mietin just tänään, että ehkä syynä sekin, että päivällä on tuota pöllöniskaisuutta täälläkin :) Eli ei malta syödä maitoa riittävästi päivällä? Pitäis varmaan rauhoitella syöttämistilanteita enemmän, niin saisi tuhdimpaakin takamaitoa enemmän.

Joo, olen Tytsy samaa myös lukenut, että tiheää imuttelua voi vauvalla olla puolenvuoden tietämillä. Meillä myös muut rytmit menneet aivan härän pyllyä. Tyttö ei nukkunut kuin 10min päikkärit, vaikka yritin nukutella. Tänään nukahti 18.30 jo ja heräsi kerran syömään 19.30. Edellisenäkin iltana nukahti päikkäreistä huolimatta jo klo 19.00. Tää tyttö kun on yleensä mennyt yöunille siinä 21.00. Kaitpa tää voi olla rytmin hakua muutenkin kun vaan syömisen osalta..

Oletteko yhdistäneet hyvin syönnin ilmojen mukaan? Jos on hitoksen kuuma ni ei oikeen uppoo ja nyt ku ei oo niin kuuma niin ruokaa menee hyvin ja paljon, vaikkakin siis korvikkeella. Mut oletan että olis kuitenkin aikalailla sama...
Myös ikä on sellanen että unet häiriintyy kun kaikki päivän koetut asiat tulee uniin...

Täällä sama homma, että ei malta syödä tissiä, jos hälinää ympärillä..Soseita menee vain vähän ja joskus ei ollenkaan. Tissi on siis,lemppari varsinkin illalla ja yöllä. Sillon ei kelpaa mikään muu, kun äiti ja tissi. Muuten tulee huutoa.. :D

Miten siis tekisitte, jos teillä olisi meno juhliin jossa saattaisi mennä myöhempään ja voisi vasta aamulla imettää. Jätättekö juhlat väliin vai kokeilisitteko mitä tapahtuu, kun äiti ei ole paikalla. Se on testattu kerran, ettämiten tyttö nukahtaa ilman äitiä ja tissiä: itkee tunnin ja nukahtaa, mutta nukkui 4h!! yleensä vain 2h putkeen. Sitä ei sit tiedä mitä sanois yöllä kun ei pääse tissille. Hoitajana on ollu tytön mummi, jota näkee joka päivä ja mummi hoitaisi tytön kotona tätä.

Muoks* kasvaa siis hyvin vaikka onkin melkeen täysimetyksellä. Illalla malttaa tankata sit kunnolla ja joskus syö pitkään yöllä.

Ja vielä tuosta asiasta,jos tyttö ois yön mummun hoidossa , niin varmaankin vauva pärjäisi ilman tissiä, mutta itsestä tuntuu pahalla,.jos lapsi itkee,tai,tietää sen itkevän ilman yösyöttöä. En.toeisan tiedä mitä tekisin, kun olisi jo mukava lähtä käymään ulkona, mutta hankalaahan se on, kun tyttö ei pulloa huoli eikä edes nokkamukia tiukanpaikan tullen. Jaksaahan sitä kyllä odottakin vielä puoli vuotta, kun aika menee niin nopeeta ja hetken nämä pikkuiset on pieniä <3 Onko muilla samanlaisia tilanteita ja kuinka ne on hoidettu?

Terveisin huonoäiti fiilis, kun tämmösiä murehtii :( pääasia,että huolii tissin ja imetys sujuu.! Mutta silti..

Muokattu viimeksi:
Mä oon miettinyt samaa, kun tekisi mieli antaa lapsi edes yhdeksi yöksi hoitoon ja olla ihan vaan kaksin miehen kanssa ilman juhliakin. Mä antaisin, mies ei halua itkevää vauvaa hoitajan kiusaksi. Voiskohan pullosyöttöä koittaa yöllä ennakoiden niin, että vauva on vielä unessa samalla kun antaa maitoa. Jos ei vaikka huomaisi edes, että väärä lähde? Oon siis itse miettinyt, ei mitään kokemusta :)

Anyway, mä varmaan menisin juhliin. Ei se vauva yhdestä yöstä traumoja saa, sinä itse varmaan pahemman ;)

syökö kiinteitä kuitenkin, vaikka olis iso nälkä? Jos tekis löysää puuroa maitoon? Tai hedelmäsmoothieta yölläkin? Meillä vaan ei oikein jaksa keskittyä kiinteisiin, jos on iso nälkä. Tissiä vaan silloin saatava ja äkkiä :)

Mä oon ollu paristi ulkona, mutta ajoittanut menoni niin, että lähden vasta pojan nukahdettua klo 19-20 ja yritän palailla syötön aikaan noin klo 2. Toki meillä ei ole paniikkia, kun poika on kyllä pullostakin maitoa huolinut ja syö jo kaikkea muutakin. Viimeksi kyllä palasin jo aiemmin klo 23 jälkeen, kun ei ollut pulloa mukana. Mutta tähän saakka siis juhlittu niin, ettei poika ole tiennyt siitä mitään. En tiedä miten nukahtaisi, jos ei tosiaan olisi tissit ja vanhemmat yöllä paikalla...

Jep sama.homma. Nälkäisenä ja yöllä ei kelpaa kun tissi :) ja,meijän neiti rupee nukkuu yleensä vasta 23:30. Ja nukkuu noin 2h. Sit jos ei tissi mee heti suuhun ni parkasee. Lopettaa kyllä itkun, kun herää kunnolla mut sit,kestää aikansa nukahtaa uudelleen. Sitä ei oo tosiaan testattu kuin nukahtaa ilman tissiä yöllä. Itelle helpompi yöllä vaa laittaa tissi suuhun ni sillee unet jatkuu heti uudestaa. Ja nukkuu melkeen aina meidän vieressä, mutta joskus myös omassa pinniksessä.

Nii ja se on testattu et tää tyttö huomaa kyllä, jos yrittää laittaa tuttipulloo suuhun tissin sijaan vaikka ois vähä uninenkin. Ja erilaisia pulloja ja syöttäjiä kokeiltu. Ja sitä et sotkee maidon soseen sekaan. Ja et kantaa ja tarjoo pulloo ja eri huoneita yms. Ei kelpaa niei millään :grin:grin:shifty: eli kai me sit ootetaan vaa se puoli vuotta ainaski vielä enneku mami lähtee kahta tuntia pidemmäksi aikaa minnekkää uniaikana :wink

Niiin ja tänään on tyttö malttanu syödä päivälläkin kunnolla rintaa sekä päälle vielä riisimaissipuuroo luumusoseen kanssa! :) Sit päivällä kelpas pitkästä aikaa omatekonen bataattiporkkanaparsakaali sose. Just ku kerkesin sanoo ettei kiinteet oikeen uppoo ja rupes jo 22:30 nukkuu eikö oo ainakaa vielä heränny. Alkaiskohan tästä uusi aikakausi meidän perheessä heheh .. :D huomenna 6kk neuvolaan!

Takaisin