Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei kanssa mikään tissiä voita. Yleensä makuulla tissitellään, mutta välillä myös istuen :) ja täysimetyksellä mennään vielä.

Imetän useimmiten makuultaan mutta kyllä poika syö vielä ihan perus "vauva-asennossa" sylissä. Alkaa tosiaan olla vähän haasteellista kun on 7kg nyt ja pää pyörii välillä kuin väkkärä. Yritän imettää aina mahdollisimman rauhallisessa paikassa ja välillä annan katsella sitä mikä kiinnostaa ja sitten taas jatketaan.

Mä syötän vielä miten vaan: sylissä, kainalon ali tai makuultaan. Joskus poika vähän kiukuttelee, mutta kun löydetään hyvä asento, niin jo toimii. Meilläkin täysimetys, joskin ollaan perunaa ja porkkanaa maisteltu. Porkkana olikin melkoista herkkua. Nyt on poju ollut flunssassa ja syömisen kanssa on ollut aika haastavaa... Vaikkei nenä varsinaisesti ole kauhea tukossa, niin silti hirveä raivoaminen tissillä :( Tänään on silti ollut parempi päivä kuin eilen. On jopa nukkunut jonkunmoisia päikkäreitä, eilen ei meinannut onnistua nekään.

Huomenna lähdetään ensimmäisen kerran käymään ulkona ystävien kanssa ja mummo tulee meille yöksi. Lähdetään kun laitetaan lapset nukkumaan joten mummo tekee yösyötöt ja aamusyötöt. Mietin missä vaiheessa uskaltaa baari-illan jälkeen imettää että osaisin laskea paljonko maitoa tarvitaan että tarvitseeko pumpata lisää? Ja sitä mietin myös että kuinkahan paljon pullosta kerralla menee tai kannattaa kerralla antaa että ei vauva totu ns. helppoon maitoon kun kumminkin useampi syöttö tulee pullosta.

Ei ainakaan juomisen takia tarvii imetystä pelätä. Alkoholimäärät maidossa niin järjettömän pienet, ettei sillä ole vaikutusta. Enemmän vauva saa alkoholia d-vitamiinitipoista. Tarkistin asian vielä jälkitarkastuksessa ja lääkäri sanoi, ettei tarvitse varoa. Ainoastaan pitää varoa vauvan käsittelyä eli kovassa tuiskeessa sen voi hoitaa joku muu, tuo vaan sulle rinnalle, jos on nälkäinen.

Joo ei tosiaan tarvi odotella imettämisen kanssa, kunhan joku muu käsittelee vauvaa. Imetyksellä olevan vauvan laskennallinen maitomäärä puolivuotiaaksi asti on n. 30ml/h, eli hyvä kerta annos on n. 3h määrä 90ml. Itse jos olen pullosta antanut niin sen 90ml ja tahdistanut niin että pidän taukoa kallistamalla pulloa välillä vaakatasoon niin että maitoa ei ole kumiosassa. Vauvalla on kuitenkin pullon nokka huulilla. Sitten taas pikku tauon jälkeen kallistan pullon uudestaan niin että vauva saa taas maitoa. Jos menee otsa ryppyyn tai tulee muita stressimerkkejä (sormet harottaa, silmät suuret, kädet heiluu kovasti) niin pidän taukoa kun maitoa saattaa silloin mennä liikaa ja vauva joutuu vaan nieleksimään sitä väkisin. Kannattaa tosiaan koittaa ennen menoja että vauva syö pullosta, meillä poika ei meinannut ensin kelpuuttaa ollenkaan. Ja koitin vielä pakastetulla maidolla missä maku oli muuttunut eikä poika tykännyt yhtään. Jääkaapissa ollut oma maito sitten kelpasi. :) Ja jos ei pullosta maistu niin esim tuttipullon korkista tai snapsilasista hörpyttämällä voi mennä kuitenkin.

Neuvolassa käyty: "upeasti kasvaa täysimetyksellä" :) Vahvisti päätöstä odotella maisteluannosten kanssa sinne lähelle 6kk :) Imetys helpottuu koko ajan muutenkin. Aika usein syö, mutta toisaalta jaksaa tarvittaessa useita tunteja ilmankin ja pääsee itsekin välillä käymään yksin jossain.

Olittekos te aatellu jatkaa imetystä pitkään vai siirtyä korvikkeeseen kiinteiden myötä? Itse haluaisin imettää ainakin sen vuoden.

Tytsy mä kans haluun imettää, kun meillä on annettu huonon kasvun takia 2x päivässä 80ml korviketta niin ennemminkin niin päin että kun kiinteet tulee kuvioihin niin korvike jää pois kokonaan.

Tytsy mä jatkan imetystä 1-1,5-vuotiaaksi, jos se sujuu hyvin ja neidille tissi kelpaa. Vielä ainakin tissi on parasta maailmassa, mutta täysimetyksellä mennään vielä.

Ei sen pitäisi olla ongelma, ikuinenunelma. Maidontuotanto ei niin vaan lakkaa. Mulla kanssa toiveena jatkaa niin kauan kuin itsestä ja pojasta siltä tuntuu. Suositushan who:n mukaan olis 2-vuotiaaksi. Katotaan, jatketaanko sinne saakka.

Sama juttu täällä, että haluan jatkaa siihen6-12kk tienoille. Tuntuu niin hullunkuriselta imettää sitä isompaa vaikka terveellistä onkin.

Mäkin luulin ennen että tuntuis hullunkuriselle imettää yli 1-vuotiasta. Mut nyt kun näkee kavereita, jotka niin tekee, ei se tunnu enää ollenkaan oudolta. On nuo niin pieniä vielä silloinkin :) Saa nähdä miten itselle käy sit kun kuitenkin haluaa takas töihin suht pian.

Mielelläni imettäisin ainakin vuoden, puolentoista ikään mutta työt kutsuu syyskuussa joten taitaapa se maidontuotanto sitten lopahtaa siihen :(

Nuppu, mun jenkkikaveri joutu sikäläisittäin meneen töihin kun baby oli 3 kk, mutta onnistuu imetyksessä silti. Eli toivoa on :)

Miten teitä jotka vielä pääasiassa täysimetätte on opastettu veden antmisessa vauvoille? Nyt siis kuumalla, niin onko ok antaa maidon lisäksi?

Toinen kyssäri, kun ei poika tietenkään vielä istu ja kilot alkaa tulla sitterissä vastaan, niin missä syötätte sen aikaa ennen kun oppii istumaan syöttötuolissa?

Jos imettää ei ole tarvetta antaa vettä lisäksi.

Sylissä syöttäisin sitten jos ei tuettunakaan istu syöttötuolissa.

Joo,mietin just vaan miten sotkusta puuhaa tuosta sylissä syöttämisestä tulee jos kovin jo kädet ja jlat heiluu joka suuntaan. :)

En ole antanut vettä paitsi nyt kun lähdettiin reissuun ja ei välttämättä lle välitöntä imetysmahdollisuutta. Pakkasin siis tuttipulloon vettä matkaan että sitä pystyy tilkan antamaan jos ihan jano vaan on.

Mä olen kokenut sylissä syöttämisen vähemmän sotkuiseksi kuin sitterissä. Lapsi vasemman reiden päälle istumaan, vauvan oikea käsi mun kainaloon pois tieltä sotkemasta. Vasenta kättä voi pitää vähän kiinni omalla vasurilla jos kovin heiluu. Sitten vaan ääntä kohti.

Onko sittereissä kilorajat? Eipä oo tullu mieleen. Aattelin syöttää sitterissä niin kauan kun siihen vaan mahtuu, jos ei opi istumaan ennen. Eipä meillä ole kyllä syöttötuoliakaan vielä hankittuna..

Takaisin