Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Help! Mulla on ihan kauhea himo kahviin... Voisin juoda sitä saavillisen päivässä! Ohjeenahan on maks kaksi kuppia päivässä, mutta mitä pahaa kofeiinilla saa aikaan? Kuinka tarkkaan te kyttäätte kahvinjuontianne? Mietin, että pitäisikö etsiä joku kofeiiniton jauhe, niin voisi juoda paremmalla omalla tunnolla... Äitiäni moinen nauratti, kun hänen aikanaan neuvottiin juomaan oikein paljon kahvia, kun se nostatti maitoa ;) Mulla siis kahvissa tärkeintä maku ja kahvihetken tuoma nautinto, ei niinkään se kofeiini. Siinä mielessä joku kofeiiniton vois olla jees, jos ei sitten maku merkittävästi muutu...

Air4m, huomaatko lapsessa eroa, kun juot kahvia vs. et juo? Itse en juo ollenkaan, mutta mun ystävä sanoi, että hänen pojalla kädet vispaa kuin helikopterilla, jos äiti juo kahvia!

On nämä omien syömisten miettimiset muutenkin hankalia: mulla puski flunssan ittelle. Finrexin aiheutti vihreetä kakkaa ja Mynthonit ilmavaivoja!

Itse en huomaa mikä syömiseni vaikuttaa lapseen miten, koen etten aiheuta kovin vahinkoa parilla kahvikupposella jotka taas piristävät mamman aamuja ja iltapäiviä huomattavasti! En yötä vasten tosin joisi enää.

Air mulla sama juttu, että voisin juoda saavillisen kahvia päivässä, mutta 2-3 kuppii juon. Kofeiinitonta voisi kokeilla, mutta ei ole tullut vielä hankittua.

Vaikea sanoa, kun en ole ollut niin pitkää aikaa kahvia juomatta, että voisin sanoa... Kofeiini kun varastoituu kai aika pitkäksi aikaa vauvan elimistöön :( Tällaiset löysin:

Vau.fi:
Siinä missä aikuisen elimistö puolittaa kofeiinin viidessä tunnissa, menee vauvalla samaan toimenpiteeseen neljä päivää. Näin ollen pienetkin määrät kofeiinia voivat kerääntyä isommiksi annoksiksi vauvan elimistöön.

Ja sitten jonkun keskustelupalstan kommenttia:
Generally speaking, caffeine will peak in your milk about an hour after ingestion. Its half life (the time it takes for one half of it to completely leave your milk) varies from 80 hours in a newborn to about 2 1/2 hours in a six month old. It takes four or five half-lives for a drug to be completely eliminated, so caffeine stays in the baby's system for quite a long time. As with all drugs, newborns and preemies take longer to eliminate caffeine from their body than older babies because their digestive systems are less mature.

The good news is that although caffeine gets into your milk quickly and takes a long time to excrete, it rarely causes problems for breastfed babies. Most studies have found the levels in newborns to be very small, and often undetectable. Each cup of coffee contains about 100-150 mg of caffeine. The amount of caffeine in five cups of coffee per day (less than 750 ml) has not been shown to cause problems for most mothers and babies. Mothers who consume 8 or 9 cups a day, or more than 750 ml have sometimes noticed that their babies are fussy and don't sleep well. If you think your baby is sensitive to caffeine, try cutting down over the course of a week by substituting caffeine free beverages for what you usually drink.

Tuo meidän poika on kyllä melko rauhallinen ja nukkuukin mielestäni aika hyvin. Ilmaa kovasti pöristelee. Siksipä olen miettinytkin, että jos olisi viikon verran ilman kahvia ja katsoisi, muuttuuko tilanne johonkin. Ja jos se kofeiiniton kahvi maistuu hyvältä, eikä oo sikakallista, niin voin oikein hyvin juoda sitä! En mäkään haluaisi sitä kofeiinia vaan nimenomaan sen kahvin. Onko jollain jotain kokemusta kofeiinittomista kahveista?

Jotenkin vaan niin naurettavaa, että alkoholia saa juoda ja heti imettää, no problem, mutta kahvi on sitten ihan kamala hirviö :confused:

Samaa mieltä Air4M!! Hullulta tuntuu että alkoa voi ns nauttia, mutta kahvissa tiukat rajoitteeet :D Ittellä ei mitään alkoa tee mieli, mutta kahvi maistuis. Nytte yrittäny pysyä kahdessa kupissa per päivä. Meijän pojalla paljon ilmavaivoja, johon ei disflatylit, ei relat, ite tehty vauvahieronta tms oikeen tyo helpotusta :/ Eli luultavasti jokin miun nauttima ruoka tai muu sitä ilmaa kehittää.. Onko kahvissa se kofeiini mikä niitä vatsaongelmia aiheuttaa vai jokin muukin?

En tiedä, missään lukemassani nettiartikkeleissa ei puhuta varsinaisesti ilmavaivoista (ellei niiden mielestä ilmavaivat ole sitten nimeltään koliikki), mutta jossain oppaassa jonka sain oli siitä maininta. Tuossa vau:nkin artikkelissa vaan pistää silmään sana jos ja saattaa: "Vauvan ensimmäisinä viikkoina pienetkin rintamaitoon ajautuneet kofeiinimäärät saattavat häiritä vauvaa." ja " Lawrence suositteleekin jättämään kahvin kokonaan pois, jos vauvalle ilmenee levottomuuteen tai koliikkiin viittaavia oireita."

Eipä kai sitä sitten tiedä kuinka todella rauhallinen ja koko yön nukkuva tapaus tuosta vauvasta tulisi, jos jättäisi kahvin. Nytkin kuitenkin vetelee hirsiä yöllä klo 21-9 parilla syötöllä ja päivisin 3-4h päikkäreitä, joten en valita.

Kofeiinista: itselle se aiheuttaa niin epämukavat oireet, etten pysty edes tölkillistä cokista juomaan, jos olen vähänkään väsynyt. Hyvin levänneenä saatan pystyä juomaan sen tölkillisen.
Mulla on äiti juonut ihan normaalisti kahvia imetyksen aikana, enkä ole oletettavasti siihen millään lailla oireillut silloin. Toisaalta, eipä sitä silloin varmaan edes ajateltu.
Omien oireiden perusteella nauttisin mahd. vähän kofeiinia, mutta jos lapsi ei oireile millään tavalla, niin ei kai "normaalin" rajoissa kahvista haittaa ole.

Olipa sekava teksti, mutta nyt oon liian väsynyt, jotta saisin siitä selkeämmän.. :D

Kahvista (3kuppia/pv) ei poika reagoi, mutta suklaasta kylläkin :( ilmavaivat lisii huomattavasti. Mikähän siinäki.. On ainakin maailman paras syy olla syöpöttelemättä fazeria..

Meillä ei poika reagoi kahviin. :) Onneksi, koska koko raskausajan olin närästyksen takia juomatta kahvia, niin ai että on maistunut nyt hyvältä! Juon yleensä aamuisin/aamupäivisin kupin tai kaksi :)

Mulla menee kanssa muumimukeja 1-2 aamulla ja iltapäivällä. Joskus kolmekin....... Enemmän siis kuin suositus olisi.

Eiks finrexinissä oo aspiriinia tai jotain muuta sellasta ei-parasetamolia tai ei-Buranaa. Saako sitä imetyksen kanssa ottaa edes? Muististani siis mietin.

Mä mielestäni luin Finrexin-paketista, että ei kielletty käyttöä imetyksen aikana, mutta ihan satavarmaksi en lupaa.
Meillä vaikutti Finrexin pojalla vatsaan, tuli vihertävää kakkaa.

En oo pitkään aikaan tänne kirjotellu, vaikka forumia seurailenkin;) Jos imetyksestä tulee haavoja tai muita nirhaumia ja kaalinlehdet ja rasvat ei auta, niin suosittelen lämpimästi nursicare-suojia. Olin tosi skeptinen aluks, mutta hyvin parantu pahempikin haavauma nännistä. Nyt on taas kivempi imettää, kun molemmat tissit pelittää!:)

Mitenkäs muilla on alkanut imetys sujumaan? Tai onko loppunut aiemmin kuin toivoit?

Mä oon nyt viime päivinä ollu onnellinen siitä, kuinka helppoa imetys nyt on. Satunnaisia rintaraivareita lukuunottamatta ei tällä hetkellä mitään ongelmia Ihanan helppoa ruokkia lapsi! Ja oon jopa alkanut tykätä imettämisestä, alkuun se oli välttämätön ei-niin-mukava juttu.

Ainut kurja on ollut yörytmin muutos 3kk-rokotusten jälkeen: yön eka pätkä oli 5-6 h, nyt viikon verran ollut 3-4 h. Onhan sekin hyvä, mutta mieluusti palaisin noihin pidempiin uniin.

Meillä kans rokotusten jälkeen yöunet meni katkonaisiksi. Ennen meni yö yhdellä syötöllä ja nyt herätään 2-3h välein. Tää äiti on sekasin ku seinäkello jos joutuu 2h unien jälkeen nousemaan, kestää hetki tajuta missäkukamitähäh :)
Meillä imetys sujunut alusta asti ongelmitta. Tyttö osaa tehokkaan imun, mun rinnat kestää loistavasti ja tyttö ei roiku tissillä. Syö ja sit irrottaa otteen, katsoo silmiin: äiti, mä oon jo valmis <3

Takaisin