Imetys

Millasia kokemuksia teil on pumpuista? Mulla oli viimeksi Ainun pumppu ja tykkäsin siitä kyllä. Mut kiinnostais noin muuten millasia muilla on ollu ja millasia kokemuksia?
 
Mulla on kaverin avent lainassa, jouduin kokoamaan sen ilman ohjeita vauvakutsuilla ja huh kun meinas mennä yli mun ymmärryksen :D Toivottavasti toimii hyvin, kaveri oli kait ainakin ollut tyytyväinen. Tosin mulla on hartaana toiveena, että maitoa riittäisi luovutettavaksi asti, ja silloinhan saa sellaisen lypsykoneen lainaan..
 
Ekan ja tokan kohdalla mulla oli ainun pumppu lainassa kaverilta. Sen minkä lypsin, lypsin käsin kun en tykännyt. Kolmannen kohdalla luovutin maitoa ja oli siis maitokeittiöltä kunnon sähköpumppu lainassa (aivan ihana :Heartred) ja luovutuksen loputtua ostin käytetyn aventin pumpun. Toi oli kyllä loistohankinta. Ja tulikin lypsettyä huomattavasti ahkerammin kuin aiempien kohdalla. Tosin sekin tietty vaikutti, että oli pakko, kun jäi pieneen lypsykierteeseen kuitenkin tuon luovutuksen jälkeen. Mutta kaikkiaan oli paljon mukavampi tuo avent käytössä. Onneksi en hankkiutunut siitä vielä eroon.
 
Ja ehdottomasti suosittelen luovutusta, jos vain siihen maito riittää. Se nimellinen korvaus, jonka siitä saa, on ihan yhtä tyhjän kanssa (jos joku hetkeäkään ajattelee siihen rahan takia lähteä, se ei missään nimessä kannata), mutta se hyvä mieli itselle...mieletöntä! Ja niinä päivinä, kun tuntui lypsämisen olevan hankalaa, ajatteli vain miten siitäkin pienestä määrästä saa pienen pienille keskosille 10 annosta. Mä luovutin vain 2kk (en halunnut miehen kesäloman aikaa olla naimisissa rintapumpun kanssa) ja olen siitä reilusta 20 litrasta ihan pirun ylpeä. Vaikka paljon enemmänkin olisi saanut tulemaan, tuntui tuo juuri sopivalta mun sen hetken tilanteeseen ilman, että perhe ja muu elämä kärsi. Käytännössä lypsin aamuisin luovutettavan maitomäärän ja lopun päivn sai "olla rauhassa". Nyt tuskin lähden uudelleen samaan, koska tuo kuopus aiheuttaisi melkoiset haasteet.
 
Mä olen tota luovuttamista miettinyt, mutta meiltä on tuonne synnytyssairaalaan aika pitkä matka (yli tunti) ja kuljetukset ja muut mietityttää. Mut jos nyt sais omaan tarpeeseen kerättyä edes hiukan :)
 
Meillä matkaa ei ollut kuin reilun puolen tunnin verran. Eka ajattelin kaupungissa asuville olevan niin helppoa, kun maidot haetaan kotoa. Täältä kuitenkin kulkivat kätsysti matkahuollon mukana. Riitti, että maidot vei matkahuoltoon klo 11:15 mennessä, niin ehtivät samana päivänä perille. :)
 
Päädyin nyt kaikkien katsomieni pumppujen jälkeen lansinoh pumppuun. Sain samasta paikasta ostettua muutakin tavaraa järkevään hintaan. Olisin ehkä halunnut aventin pumpun, mutta ei tullut sopivaa vastaan... (Mun tuurilla kirppikseltä löytyy semmonen kun seuraavan kerran meen). Samalla hankin villaiset tissilaput ja lansinoh tissirasvaa.
 
Tuli mieleeni, että onnistuisikohan villaisten tissilappujen teko itse... :grin Jos vaikka huovuttaisi sellaiset pylpyräiset. Villalankoja nimittäin löytyy kaapista ihan riittävästi. Niihinhän saisi tehtyä vaikka kuvioitakin esim. sydämet nännien kohdalle. :hilarious:
 
Mä uskon et onnistuu kyllä, kunhan on huopuvainen lanka :wink Ajattelinkin talvea ajatellen tehdä semmoiset, mut villisti veikkaan et on aika tuhdit kesään :D Mun kaikki huopuvat langat on ainakin ihan tolkuttoman paksuja..
 
mulla ei oo oikein kummankaan kaa maito riittäny, painon takia on pitäny antaa alusta asti lisämaitoo. pumppailulla oon saanu pidettyy yllä tuotantoo vähän enemmän, aventin pumppu käytössä ollu aina, ja hyvä on. vaik kyl se heruminen pumpulle vaatii ihme kikkailua ainaki mulla..

onhan se sellasta säätöö noiden pullojen ja imetyksen yhdistelmä, helpompi ois ku ois vaan toinen käytössä..esim. yöt rankkoja ku imetyksen jälkeen viä hakeen sitä pulloo ja lämmitykset..huooh.
 
Mulla muutenkin herui helpoiten imettäessä, niin aamuisin usein pumppasin toista rintaa samalla kuin imetin vauvaa toisesta.
 
ai niin ja kommentit imetyksen muista jutuista omasta kokemuksesta:

- imetystyyny ehdoton, kun paljon niska&hartiavaivoja. muut tyynyt lipsu pois helposti.

- vesilasi viereen aina ennen alotusta, se hormonijano on kauhee :D

- pumppu iso apu sekä jos maito ei riitä, että jos vauva ei halua syödä, tai rintatulehduksen tullessa, herumiseen pitää vaan panostaa esim. pumppaamalla vauva vieressä tai jos kädet riittää niin yhtäaikaa..rentoutuminen on kuitenkin tärkeintä siinä.

- bepanthen ja rintakumit oli isona apuna etenkin alussa kun nännit kovilla. pysty imettämään vaikka nännit oli verillä. bepanthenia ei muuten tartte pestä pois, tarkistettu on!

- maidonkerääjät oli tärkeitä kun maito muuten vähissä, kun jokainen tippa merkkaa..

- aventin pullot on hyviä, kun niistä saa myöhemmin eka pehmeet ja sit viä kovat nokkamukit, siis säästää kun kaikki samaa sarjaa alusta loppuun pumppua myöten ja kaikki käy yhteen :)
 
Se tissittelyn aiheuttama jano on kyl järketön :D Suosittelen todellakin vesipulloa/tuoppia jotain viereen aina kun tissittelee.

Mulla herui onneks hyvin myös pumpulle, olin siinä mielessä onnekas. Toivottavasti myös tällä kertaa. :)
 
Mäkin unohdin noihin muihin vastailla...eli eli

Rintakumeista en osaa sanoa, ei oo kokemusta. Mut bepanthenia aika ajoin kului, kun vauva lisäili maitomääriä ja nännit joutui suuremmalle koetukselle. Mut äkkiä ne karaistui taas :)

Imetystyynyn hankin tokan lapsen kohdalla ja käytin alle 10 kertaa. Mielummin käytin tavistyynyä, sohvatyynyä tai sit en mitään imettäessä. Imetystyyny nosti vauvaa liian ylös eikä ollut mukava asento sen kanssa (tämmönen isoilla riippuvilla tisseillä varustettu kun on) :sad001

Toi jo mainittu vesituoppi ihan must. Ja sillä juomisella (ja myös runsaalla syömisellä) on ihan tosi iso merkitys maidon määrän suhteen. En ennen tuota maidon luovuttamista ollut kunnolla sisäistänyt asiaa, mutta silloin huomas hyvin kyllä vaikutuksen.

Maidonkerääjä ollut täällä myös tarpeen. Lähinnä mulla ollut estämässä paidan kastuminen. Kuopuksen kohdalla kyllä tosiaan pumppasin aamuisin imetyksen yhteydessä, kun maitoa herui niin paljon, ettei maidonkerääjä yleensä riittänyt. Tulikin kevyesti pullollinen siinä sivussa pakastettavaksi. Muilla imetyskerroilla mentiin sit kerääjän kanssa. Joskus otin maidon talteen, joskus en.

Itse yhden rintatulehduksen kokeneena suosittelen opettelemaan käsin lypsämisen. Ainakin itse koin sen paljon miellyttävämmäksi ja hellemmäksi vaihtoehdoksi kipeän pakkautuneen rinnan tyhjentämisessä kuin pumpun (aluksi lypsin suurimman paineen pois ja sit syötin vauvan useamman kerran peräkkäin samasta rinnasta, että tuli kunnolla tyhjäksi. Vauva on paras tyhjentäjä). Ja ne kaalinlehdet toimii!
 
Ai niin se jano!! Se on jotain ihan tolkutonta :) varatkaa isoja laseja kotiin, tai jos teillä on ehtiväisiä taaperoita, niin sporttipullo tms joka ei ole koko aikaa nurin :wink Ite huomasin että jos maito meinaa joskus olla vähissä niin kotikaljaa kun juo niin johan on taas rinnat täynnä. Pitääkin ostaa käymispaketti taas kaappiin.
 
Minulla ei imetys ole oikein onnistunut kummallakaan kerralla, esikoista imetin alle viikon ja toista parisen kuukautta. Kummatkin saivat lisämaitoa pullosta ja päättivät että pullosta saa helpoiten. Sen verran vinkkaan että kannattaa hankkia isoja litteitä ja pehmoisia kestoliivinsuojuksia. Minusta tuntui viimeksi että nännit olivat ihan nöyhtässä kun käytin aluksi kertakäyttöisiä suojuksia.
 
Anime, ajaisikohan sima saman asian kuin kotikalja? :) Kohta olisi hyvä aika tehdä runsaat simavarastot imetystä ajatellen! Munkkeja vielä lisäksi suuret pinot, niin luulisi maidon tulevan hyvin (ja raskauskilojen säilyvän liiankin hyvin).
 
Takaisin
Top