Imetys

Meillä oli esikoisen kanssa vähän sama kuin sulla jaica! Maito vaan yksinkertaisesti lakkasi tulemasta kun likka oli 3kk :sorry: Mun äidillä oli tehnyt aikanaan samoin.. Sitten alkokin se hirveä syyttäminen neuvolasta että oon huono äiti kun en imetä. Kaikki keinot kyllä kokeiltiin mutta kun maitoa ei enää tullut niin minkäs teit. Korvikkeilla mentiin siitä eteenpäin ja 5kk alettiin maistella enemmän kiinteitä ruokia jonka jälkeen yötkin rauhottui meillä. Tyttö siis heräsi ensimmäisen 4-6kk ajan 10-15 kertaa yössä ja voin sanoa että mamma oli aika väsynyt :sour:

Papusen kanssa ajattelin mennä sillä asenteella että maitoa tulee sen ajan mitä tulee ja sen ajan sitten imetän. Korviketta sitten jos maidon tulo loppuu. Myöskään en aio pelkäksi tissiksi jäädä vaan välillä tarvii sen hetken omaa rauhaa jollon sitten pumppaan valmiiksi että isi ja isosisko pääsee syöttään vauvaa :wink

Pirteä ja reipas tyttö esikoisesta on kasvanut ja saanut neuvolassa kehuja vaikka onkin "korvikelapsi" joten en ota hirmusta stressiä (tällä kertaa) imetyksestä :dummy1:
 
Meillä sai ainakin rintakumin suoraan synnäriltä käyttöön, ko näitti että oli tarvetta.
Ja muistakaa mammat et synnärillä ollaan ja opettellaan.
Tutustutaan pieneen, sen hoitamiseen, imettämiseen ja kotiudutaan kun kaikki on varmasti valmiina. :)
 
Mä oon alkanut yllättäen herumaan hyvin pumpulle, joka on ollut kätevää kun tyttö on välillä ollut tuon hampaan takia huono syömään. Ennätykseni on ollut 5min ja 220ml. Onneksi tyyppi ei ole vielä keksinyt upottaa pikku talttaansa nänniini:nailbiting:
 
Mä saan tossa ajassa ainoastaan käsin ja max 40ml. Tääkin vaan oikeasta. Vasen on lopettanut toimintansa :D

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Mulla taas vasenti tissi on ollut todellinen tehotapaus ja oikee vähän laiska. Toisaalt taidan vauvan kanssa suosia tota vasempaa. Onneksi ei ole aiheutunut tästä ongelmia :)
 
Mä pumppasin eilen pitkästä aikaa, kun kävin naprapaatilla ja vauva jäi isänsä kanssa. Ensin tuli 15 minuutissa juuri ja juuri 40 ml, mutta sitten alkoi herua ja tuli minuutissa 100 ml.

Vauvalla taitaa nyt olla jokin tiheän imun kausi. Eilen oli rinnalla 1-2 tunnin välein ja yölläkin 2 tunnin välein. Ja illalla Sipilän puheen aikana otti kunnon tankkauksen; söi tosi aktiivisesti 20 minuuttia, molemmat rinnat, mikä on varmaan meillä ennätys. Luulin, että nyt nukkuu sitten kauan, mutta 2 1/2 tuntia myöhemmin oli taas nälkä.
 
Oon joskus johonkin ketjuun valitellu, kuinka paljon meillä on ollut imetysongelmia. Aiemmin pumppasin paljonkin, nykyään en jaksa... Jos poitsu ei suostu syömään rinnasta kauaa, saa sitten korviketta. Hän nimittäin välillä tekee niin, että nälkäisenä vaatii pullon, josta maito tulee helpolla. Tissi kelpaa sitten lohdukkeeksi tai maiskutteluun tuttina :D
 
Meidän alkutaival oli niin hankala, että imetys jäi kokonaan :sad001 harmittaa välillä vieläkin.. vauvan paino ei noussut alussa ollenkaan, vietettiin silloin yö lastenosastollakin ja tarkkailtiin tilannetta. Lisämaitoahan siinä tarvittiin ja lopulta jätkä veti tissillä sellasia raivareita, että siihen loppui se. Aikani pumppasin vielä maitoa, mutta suoraan sanottuna en enää jaksanut sitä ja siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Nyt on sit painoa tullut, neuvolan käyrien mukaan jo liikaakin :wink Toisinaan niin kaipaan niitä imetyshetkiä.. mut toisinaan oon ihan tyytyväinen ettei vauva oo niin kiinni minussa kokoajan :)
 
Niin... Kyllä imetyksessä parhaimmillaan on sellainen maaginen yhteys äidin ja lapsen välillä. Meillä tuohon on päästy vain silloin tällöin. Useammin on menny hermot vauvalla ja välillä minullakin. Mutta ne hetket kun poika syö rauhassa ilman kiukuttelua ja pyörimistä on kyllä ihania! Hellyttävintä on välillä, kun vauva pitää pienen tauon, hymyilee mulle silmät loistaen ja jatkaa taas :Heartred
Sitten tosiaan olisi sekin vaihtoehto, että vauva ei oppisi/sille ei opetettaisi pullosta syöntiä. Silloin sitä todella on kiinni vauvassa, ihan kirjaimellisesti ja ehkä potuttaa koko imettäminen. Itse päätin heti alussa, että poika totutetaan heti kotona myös pulloon, ettei tule tuollaista ongelmaa. Tavallaan voin syyttää itseäni meidän ongelmista, mutta oon kuitenkin iloinen, että saan imettää, mutta Se ei ole vauvan ainut keino saada maitoa.

Lapsi ei vuoden päästä enää muista, kuinka "minun äiti ei pitänyt minua rinnalla". Lapselle voi osoittaa monilla, monilla muilla tavoin rakkautta läpi koko elämän. Halailu, sylittely, silittäminen ja pusuttelu päivittäin korvaa moninkertaisena sen, kun "joutuikin" syöttämään vauvaa pullosta. Ei äidinrakkaus ole kiinni imettämisestä!
 
Imetys ei ole mitenkään naisen tai äitiyden mitta! Jokaisen tulisi imettää niin kauan kuin näkee hyväksi. Jos on ongelmia, joihin haluaisi muutakin apua kuin usein aika osaamatonta neuvolan opastusta, kannattaa kääntyä Imetystuki ry:n puoleen. He osaavat auttaa imetyksen ongelmakohdissa :)

Minulla on aikomus imettää niin pitkään kuin lapsi haluaa rintaa. Vuoden ikä ei ole minulle mikään vieroitusikä vaan pyrin sinne WHO:n suosittelemaan 2v. ikään. Mahdollisesti sitäkin pidempään. Jos tulee seuraava lapsi ennen kuin tämä on valmis lopettamaan, niin imetän sitten kumpaakin :cat:
 
Hellyttävintä on välillä, kun vauva pitää pienen tauon, hymyilee mulle silmät loistaen ja jatkaa taas :Heartred

Tuo on NIIN ihanan käsittämättömän suloista! Meillä kans tyttö etenkin kun makuullaan imetän, irrottaa välillä rinnasta, nostaa päätä ja mieletön hymy kasvoilla tsiigaa äitiä, oih :Heartred. Ja sit taas imetään :)
 
Nostelen vanhaa keskustelua aiheesta.
Mitä muille imettäjille kuuluu? Onko imetys tai sen määrä muuttunut matkan varrella?

Meillä mennään noin 4-6krt vrk. Aamuyöstä 1 syöttö. Nykyään ehkä enemmän lähesyyttä hakee, kuin varsinaisesti syömällä syö. Kipeänä hieman tiheämmin. Ajattelin päivä kerrallaan mennä, mutta tuleva syksy jo mietiyttää, miten tilanne suttaantuu kun pitää töihin palata :confused:
 
Olisin halunnut imettää vuoden ikään asti, mutta poika teki 8kk iässä totaalisen kieltäytymisen rinnalle eikä sen jälkeen ole enää suostunut rinnalle vaikka mitä yritettiin. o_O eli meillä ei ole kolmeen kuukauteen enää imetetty.
 
Mä imetän vielä. Tyttö vähän reilu 11kk. En usko että imettämiselle tulee vielä loppua lähi kuukausina. Nyt ollaan menty niin että tyttö saa tissiä kun haluaa. 1dl menee korviketta päivässä. Meilläkin tyttö paljon vaan huvikseen mussuttaa. Nukutus tapahtuu tissillä, ellei olla autolla tai rattailla liikenteessä. Me ollaan oltu molemmat terveitä. Yks räkätauti oli joskus monta kuukautta sitten.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Meillä kans tissi-iita. Tissiä saa varmaan 8 kertaa vielä. Yöllä kerran tai kaks paitsi kun refluksi pahana, silloin tissi lohduttaa. Tää ei ikinä oppinu tutille. Illalla nukahtaa maitohörpylle, päivälläkin toisinaan.
 
Imetän ja aijon jatkaa niin kauan kuin meistä molemmisra hyvältä tuntuu. En laske kertoja, mutta se vaihtelee noin 5-miljoona kertaa/24h. Kipeenä enemmän (hampaat) ja reippaana&iloisena päivänä vähemmän. Imetä myös öisin noin 1-5 kertaa normaalisti. Pari imettämätöntä yötä on tullut ja sitten näitä, että heräillään joka välissä. Yleensä syö tissiä ja nukahtaa heti syötyään (minä nukahdan jo ennen sitä). Syömiset on harventuneet ja niistä on tullut usein semmoinen jumppatuokio :p Nyt on joku semmoinen tissi kausi eli tissien pitää olla koko ajan esillä ja hän tykkää naukkailla muutaman minuutin välein pari imasua :rolleyes: Vähän olen alkanut äititahdistaa eli en tarjoa ja saatan harhauttaa tekemään muuta kun pyyntö tulee. :) Lopetus ei ole mielessä, mutta pieni ja hellä vähennys joo. Jos sitä alkaisi kiertokin jossain välissä :wink
 
Täällä oli parin päivän tiheän imun kausi, siis todella tiheää imua oli. Välillä tuntui, että olin saanut taas vastasyntyneen vauvan, kun tissiä piti saada parikin kertaa tunnissa. imetykset olivat sellaista, että välillä poika kääntyi pois ja välillä taas tisseihin päin, ei osannut oikein päättää menisikö touhuamaan vai ottaisiko maitoa. Nyt on vähän rauhoittunut tilanne, mutta aika tiheää on kyllä edelleen.
 
Meilläkin imetys jatkuu 'normaalina'. Päivisin syö n 4 kertaa ja yöllä 2-4. Toivoisin tuon yösyönnin jäävän pois, jos poika sen myötä alkas nukkumaanki pitempiä pätkiä.. 8kk neuvolassa sanottiin et ei tarvis enää yöllä syödä, totesin vaan että tiedän mutta nyt on jo syöntikerrat vähentyny puoleen niin hiljaa hyvä tulee :)
 
Meillä on nyt yöimetykset jääneet aikalailla pois. Aluksi siirsin ensimmäistä syöttöä, joka muuttui siihen, että söi vain aamuyöllä ja sillä mentiin noin 3kk. Nyt sitten reilu viikko sitten koitin, josko mentäis tutin avulla aamuun saakka, niin näköjään kävi aika kivuttomasti. Neuvolassa juttelin imetyksestä ja oli samaa mieltä, että fiiliksen mukaan kuullostellen, miten sitten jatkossa edetään. Nyt tosiaan satunnaisesti sillon tällön haluaa tissille päivisin, mutta pärjää kyllä näköjään ilmankin jos on jotain muuta tekemistä tai pelkästään isänsä seurassa. Viime viikolla sattui historiallinen tilanne lapsen suhteen, kun jäin pidemmäksi aikaa vessaan iltapesulle. Tullessani sieltä pois, ihmettelin missä tyttö on. Isänsä oli laittanut tämän nukkumaan, kun oli niin väsynyt. Siis ilman tissiä meni ja nukahti. Olin hieman ällikällä lyöty :wideyed:
 
Takaisin
Top