Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kolibri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kun äidilläni loppui maidontulo pikkuveljeni kohdalla 4kk iässä, niin sanoi, että poitsu itki nälkää imetyksen jälkeen. Siitä siis tiesi, että maitoa ei tullut enää tarpeeksi. Hänelläkään ei Nunnuliina tullut veljeni kohdalla toisesta rinnasta ollenkaan maitoa.

Nunnuliina kuullostaa aivan samalta kun mun esikkolikka 5-6kk iässä, raivosi tissillä ja lopulta huuti jo kun edes näytin rintaa tai laitoin imetys asentoon. Surin ja itkin kun jouduttiin vähitellen siirtymään pulloon. Eniten harmitti kun en tiennyt miksi huuti sillai ja järjetöntä oli kun molemmat itki, tyttö ilmeisemmin ikeniään ja minä epäonnistumista..pullosta söi siis hyvällä halulla, liekö ikenet ei joutuneet niin koville siinä kun maitoa tuli helpommin. Nimittäin hampaathan sieltä puhkesi sitten hiukan myöhemmin. Aina siitä lähtien kun teki hampaita niin kiinteidenkin syöminen ja maidon juominen takkusi muutaman viikkoa ennen puhkeamista, tiesin aina että jaahas, kohta tulee uutta purukalustoa. Liekö teillä nyt samaa? Tsemppiä.

Kiitos. Juu, hampaita tekee varmuudella, jo 4kk neuvolassa näkyi yksi alahammas kuultavan läpi ja huomenna tulee siis 5kk. Uskon liittyvän siihen. Unisena ei "muista" riidellä tissille. Esim nyt aamuyöstä hain vaan viereen ja syöttö onnistui aivan ongelmitta. Vierestä heräsi tyytyväinen ja hymyilevä tyttö. Ei se auta, pulloa kai se on tarjottava jos tämä jatkuu. Lauantaina olen koulutuksessa ja tyttö äitini kanssa 9h. Sehän voipi olla, että tänä aikana kun ei rinnalle pääse, vaan syö pullosta, niin ei rinta sitten enää kelpaa... Saa nähdä!

Tietääkö kukaan miten tuonne lämpenevään ilmaan pitäs puketua, voiko sieltä enää rintatulehdusta saada ku ei oo nii kylmä? Mietin et tarviiks tissit vieläkii suojata ku ulkoilee 15 asteen lämmössä? Tänää liikuin ulkona sillee et oli vaa toppi ja ohut neule ku oli nii lämmin auringossa kävellä, ei oikee takkia enää kiinnostais pitää ku muuten on heti kuuma.

Meillä on syöminen harventunut ihan kamalasti. Päivällä syönti välit on helposti 3 tuntia kun aiemmin syöty 1.5h välein. Viime yö oli eka kerta kun syötiin vain kerran. Eikös tissillä olon pitäisi lisääntyä ennen kiinteiden alotusta vai riittääkö maito muka noin hyvin pitämään nälkää? o_O poika on kasvanut hyvin ja jos tarjoan tissiä tiuhemmin niin imaisee ehkö kerran ja naureskelee päälle. Välillä suuttuu kun ei ilmeisesti ole vielä nälkä. Poika on pirteä ja touhukas ja nukkuu hyvin. Eikai nyt nälkäinen vauva nuku montaa tuntia putkeen...?

Meilläki samat imetysvälit, mutta syö nopeammin mahansa täyteen. :) Meidän poitsu raivoaa myös välillä ja tiedän saavan maitoa liian vähän, mutta vaihdan tissiltä toiselle useampaan kertaan niin kohta irtoaakin takamaidot. Takamaidon vuoksi yritän aloittaa aina siitä rinnasta, jonka viimeiseksi syöttänyt, vaikka syökin siis jo molemmat rinnat.

Meillä välit myös pidentyneet,ja nukkuu myös pidempiä päikkäreitä!! Välillä saattaa herätä päikkäreiltä syömään ja jatkaa vaan unta syömisen jälkeen :)

Meillä taas syödään kokoajan. Tunti sitte sain pojan pois rinnalta, söi puoltoista tuntia, ja nyt kitisi taas syötävää. Sitä ennen oli kyl ehkä kolmisen tuntia taukoa, mut silti...
Kuinkahan nopeaa maidontulo alkaa vähentyä, jos ei syötä yöllä?

Varmaan tosi yksilöllisesti, mutta ystävä lopetti yösyötön ja kahden viikon päästä loppui maidon tulo.

:( voi ei. Poika on nyt nukkunu jonku aikaa yöt about kympistä viiteen, ni ei o tarvin yöllä ruokkii. Ei siinä muuten mitää, myt poika ei osaa juuaa pullosta. Ollaa treenattu melkee joka päivä... Mut ei. Ostin nokkamukinkin silikonitutilla, mut sitäkin pitää imee.

Toivottavasti sulla pysyy maidontulo yllä, kun päivällä syö tiheään tahtiin, niin voihan hyvinkin olla, että maitoa riittää ja poika taitaa itse pitää siitä huolen syömällä päivällä tiheämmin ja pitkään.

Veljen vaimolla maitoa tursusi yli tarpeen vaikka tyttö lopetti yösyönnin jo 2kk. Alkoi nukkua täysiä öitä ite, päivällä oli kuitenkin usein rinnalla. Kaippa se on yksilöllistä niin kuin pikku muru sano.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Stressaako muut ikinä maidon riittävyydestä? Yleenä oon pyrkinyt ajattelemaan, että maitoa riittää niin kauan kun riittää, mutta välillä tulee pelko, että entäs jos poitsu eii saakkaan tarpeeksi maitoa :/ Poistu on kuitenkin kasvanut tähän asti neuvoloiden välillä 900g-1100g väliltä joka kerta. Varmasti ilmaisisi kuitenkin jos jäisi ilman maitoa.

Maitoa kyllä suihkuaa poitsun suuhun, ja joka paikkaan jos päästääkin rinnasta irti yhtäkkiä. Mutta mulla ei ole pitkään aikaan ollut rinnat semmoiset pahkuraiset ja ns. täydet päivällä. Yöllä on.

NiBaBa, kyllä mä kans välillä stressaan maidon riittävyydestä ja tosiaan ei oo rinnat koko aikaa niin täydet kuin oli aiemmin, mutta neiti on tyytyväinen eikä itkuinen ja monesti rinnasta valuu vielä maitoa neidin lopetettua niin uskoisin maidon riittävän.

Minä lopetin esikoisen yöimetyksen kun hän oli 6kk, ja imetyksen kun hän oli 9kk. Yli kk senkin jälkeen tuli vielä maitoa kun tissistä puristi. eli tosi yksilöllistä!

Täällä on kans yks maidon riittävyydestä ressaaja... Tosin mulla ei oo koskaan suihkunnu mitenkään runsaasti sitä maitoo ja tytön ruokailukin kestää aina aika pitkään ja tyttö syö valveilla ollessaan kerran tunnissa. Kasvaa kuitenkin ja on ihan tyytyväinen ja energinen, joten kai saa tarpeeksi ruokaa :)

Se on ihan normaalia, että tissit ei enää tunnu sillain kovilta/täysiltä, koska maidontuotanto on tasaantunu vauvan tarpeisiin. Öisin tissit voi tulla pinkeemmiks kun imetysväli on sillon usein pidempi kun päivällä.

Mulla kans välillä epäilyttää et saako vauva tarpeeks maitoa kun välillä tissillä raivoaa ja on jotenkin niin hankalaa. Toisinaan vaihtelen tissiä syötöllä monta kertaa ja tyttö vaan kiemurtelee. Kasvukin oli vähän hidastunut viime neuvolakäynneillä. Meillä ei kuitenkaan syödä tunnin välein ja usein kieltäytyyki syömästä jos liian tiheeseen tuputan.

Tuntus että vauva söis tissiä tosi usein jos sillä nälkä olis eikä kieltäytyis. Jotenki on vaan ihan pihalla sen jutuista kun nykyään on kaikki niin vaikeeta taas. Vauvaa kiukuttaa vaipan vaihto, pukeminen, vaunuilu, autoilu, ja nukkumaan meno muun muassa.

Sit taas toisaalta kun on vähän jo maisteltu bataatti ja porkkanasoseita niin ne maistuu tosi hyvin. Tyttö tarttuu itse lusikkaan ja veivaa sitä suuta kohti. Minä kyllä haluaisin vielä imettää ja edetä rauhassa noiden soseiden kanssa mutta tyttö tuntuu olevan kyllä tosi kiinnostunut maisteleen oikeita ruokia.

Neuvolasta sanoi et jos vauva ei enää nuku oikein öisin vaan koko ajan heräilee tai on tissillä niin sit alkaa antaa lisää ruokaa. Mut meillä mennään vielä 10-12 tunnin unet 2-3 syötöllä. Ei ollut vielä huolestunut kasvun hidastumisesta sanoi et välillä käyrät notkahtaa ja välillä tulee pyrähdyksiä.

Esikoinen nukkui täysiä öitä alle puolivuotiaana. Ois riittäny maito vaikka kuinka pitkään, mutta hän ei sitten enää tissiä huolinut 8 kk jälkeen ja olin siitä hyvilläni, sit ku olin eka kuukauden imettäny aina lapsen nukkuessa,
Samoin kuopus herännyt yöllä vain kerran ja maito riittää.

Takaisin