Imetys

Imetyksestä, ekan syntyessä oletin automaattisesti, että se maito tulee kö saa sen vauvan siihen rinnalle. 4 vuorokautta olin laitoksella ja maito ei vaan noussut, kai se mielipahakin teki siinä vaiheessa osansa. Viimeisenä päivänä pyydettiin jäämään vielä yöksi, mutta olin siinä vaiheessa niin täynnä sitä laitosta ja paskaa oloa imetyksen vaikeudesta, että lähdin kotiin. Kotimatkalla maito nousinkin yllättäin ja mulla oli puseron alla 5 kg melonit. Kauhia tunne, sitte oli sen otteen kanssa harjottelua ja koitimpa saaha sen rintakuminkin nännille, mutta oli niin isot tissit että itkuhan siitä tuli kun ei saanut vauvalle kunnolla annettua. Miullakin tuli sitä maitoa loppuraskaudessa rinnoista, mutta loppu kuin seinään synnytyksessä.

Nyt kun tiedän millaista oli ekalla kerralla, koitan olla kärsivällisempi ja toivoa vain parasta imetykseen, vauvalle ja itselle.
 
Mullakaan ei maito noussut esikon kanssa kuin vasta viidentenä päivänä. Silloinkin siis millejä. Pää ei kestänyt miehestä erossa olemista niissä hormonihuuruissa, joten lähdin kotiin, vaikka houkuttelivat jäämään vielä yhdeksi yöksi. Kaks viikkoa meni korvikkeen kanssa pelatessa (ja poika ei siis juonut pullosta kunnolla, piti antaa ruiskulla kun en osannut hörppyyttää). En luottanut kykyyni imettää ja stressasin niin eihän se maito noussut. Kun olin minäkin kuvitellut kaikesta hankkimastani tiedosta huolimatta, että MINÄHÄN imetän ja onnistun siinä heti, en ymmärtänyt, että todellisuus ei ole niin helppoa, että tissi vaan suuhun.

Pitää luottaa itseensä ja kehoonsa, mutta ei kannata olla liian itsevarma.

Huh, näitä kun muistelee niin tajuaa miten rankkaa se alku oli... :shy: kaiken vaivan arvoista, mutta sairaan rankkaa.
 
Kannattaa syöttää yksi rinta tyhjäksi mielummin. Tai niin oon ainakin itte aina kolmen kanssa tehnyt. Sillee on maitoa noussu aina tarpeeksi ja maito riittänny niin kauan kun oon itte jaksannu jatkaa rintaruokintaa.

Maidontuotannon kannalta on tosi tärkeetä syödä, juoda ja levätä riittävästi ja säännöllisesti. Mulla meinas kerran maidontuotanto ruveta ehtymään kun emännöin liikaa yövierata. Kunnon päikkäreillä ja sapuskalla ongelma onneks sit poistui...
 
Ei kannata. On aika kalliit ja niitä välttis tarvi ollenkaan, aina parempi jos pärjää ilman. :) synnärillä näkee sit onko tarvetta.
 
Okei :) kui semmosista pienistä kumipalasistakin saadaan hintaa revittyä :D
 
Timantti mulle on tehty muutava vuosi sitten kohotus ja laitettu implantit. Leikkaus tehtiin niin että imetys SAATTAA onnistua ja nyt näyttäis siltä että ei oo mennyt rikki mitään kriittistä :) ei sitä sillon ajatellu mitään muuta kun sitä että sai ne tissit johonki kuntoon,lääkärikin siis kysy multa että montako lasta oon imettänyt ja oli vähän hölmistynyt kun sanoin etten yhtään..
 
Meillä sanottiin kans perhevalmennuksissa, ettei kannata hankkia rintakumeja valmiiksi, tayssista sellaisen saa aluksi käyttöön, jos tarttee. Joka tapauksessa rintakumia tarttee vaan siinä alussa, jos silloinkaan :)
 
Crysade, okei. Kiva juttu ettei jäänyt mitään haittoja. Ootkin muuten tainnu joskus mainita tuosta operaatiosta :)
 
Meille taidettiin valmennuksessa sanoa noista nännikumeista, että loppujen lopuksi harvalla on sellaiset nännit, että niitä tarvii. :)
 
Mulla oli noi kumit käytössä esikon aikaan sillon kun hän imi toisen nännin siihen kuntoon että kipu oli ilman kumia aivan helvetillinen. Onneksi siitä oli apu siihen kipuun ja nänni sai parantua rauhassa. Mut tosiaan ostin ne vasta sillon ku ajattelin että pitäsköhän kokeilla.
 
Juu, ne auttaa myös jos nänni menee liian kipeäksi. Tai jos vauva ei osaa ottaa kunnon otetta aluksi, vaikka rinta oliskin hyvän muotoinen.

Meilläkin esikoisen kanssa reilu viikko pulattiin kumin kanssa. Pojan oli hankala tarttua rintaan kiinni (mulla on tämmöset ketunnenät, että ei ollut kyllä tississä vika :laughing002) .Jälkeen päin tajusin syyn: kireä ylähuulijänne, jota kukaan ei huomannut ja josta en itsekään tiennyt tuolloin mitään. Ei siis tahtonut saada suuta tarpeeksi auki vissiin. No joka imetyksellä kokeilin aluksi ilman kumia, nappashan se vauveli vihdoin kiinni, kun sitkeästi yritti ja houkutteli. :)
 
Meillähän meni ekat 3vko hyvin mut sit mun nänni halkesi sivusta puoleen nänniin asti niin se aiheutti sitä kipua ja kumi piti sitä nänniä kasassa ja näin pystyin siitä tissistä imettämään.
Pari viikkoa siitä kun se halkesi niin siihen rintaan tuliki se kauhia paiseellinen bakteeri tulehdus.
Onneksi nyt ei enää tietookaan halkeemista tai muista ja ajoin tuosta kauhu kokemuksesta huolimatta imettää näitä vauvoja. :) Hyvät naurut enää nykyään saa siitä vesimelonin kokosesta rynttäästä joka kyllä keräsi kaikilta huomion. :D
 
Uij jui kuulostaa äärrettömän kivuliaalle. Mutta niin se aika näköjään kuultaa muistot :)
Mä ostin ennakkoon rintakumit, koska mulla on pienet nännit lähinnä, kun on kylmä. MUTTA enhän mä niitä tarvinnut. Niin ne vaa vauvat imas mulle uudet nännit, joka imukerralla :). Eli komppaan enimistöä----- ei kandee hankkia!
 
Haha, se on muuten huvittavaa millaisiksi nännit tulee imettämisen myötä. Täysin tunnottomat ja törröllään. Joskus näytin kaverille saunassa, kun kysyi, että miltä ne tuntuu kun on imettänyt, niin nappasin nänneistäni kiinni, venytin ja pyörittelin kierteelle. Eikä tuntunu missään. :grin Kaverilta meinas toki tippua silmät päästä. :laughing021
 
Mä komppaan myös, ei kannata hommata kumeja etukäteen. Myös tyksistä sai sellaisen kokeiluun kun alkuun imuotteen löytäminen oli hankalaa. Lopulta tuntui että kumin asetteleminen oli hermoja raastavampaa kuin tissin asettelu vauvan suuhun...
 
Itteeni jännittää et kuinka mun oma maito riittää kun vauva joutuu ainakin muutamaks päivää lastenosastolle kun syntyy. Esikoisesta ne anto jo aika isoja määriä pullosta osastolla. Sit kun päästiin kotiin niin ei mun maidolla pelkästään pärjätty. Tietty sillonkin kävin omien voimien mukaan imettämässä osastolla.
 
Jos vain maito nousee reippaasti niin pumppailet minkä jaksat. Eiks ne voi viedä vauvalle sun äidinmaitoa? :) ja vaikka ei veis niin mitä enemmän maitoa tulee rinnasta ulos sitä enemmän sitä tulee myös tulevina päivinä. :) paljon tsemppiä tulevaan!! Toivottavasti imetys onnistuu kuten tahdot! :)
 
Täällä ei oo kyllä vielä tullut tisseistä mitään! Ei ne kyllä ole vielä yhtään kasvaneetkaan.. Toivottavasti sitä lähtee sitten aikanaan nousemaan!
 
Takaisin
Top