Imetys

Mulla ainakin silloin alussa maitoa tuli niin hyvin että pakkanen oli kovassa käytössä! :) Mä käytin myös paljon maidonkerääjiä (toisessa tississä silloin kun imettää toisesta) niin sinne melkein yhdellä syöttökerralla valui seuraavan yhden ruokailun maidot! Mulla kyllä maidon tulo loppui jo parin kk jälkeen, että hiukka eri määriä juo isompi vauveli sitten tietysti...

Ja silloin kun mun äiti sai meidät (isoveikan kaa 2,5v ikäeroo) niin se palas aika pian töihin ja isä jäi meidän kanssa kotiin, mutta äiti imetti kuitenkin tosi pitkään. Aina päiväks riitti tuttipulloon ihan pelkät äidinmaidot ja kotona ollessaan tietysti imetti.
 
Imettäminen oli alussa melko haastavaa, kun tuntui, ettei muuta ehdi tehdäkään. Moni kaveri tässä vaiheessa luovuttanut eli epäusko vallannut mielen. Ois hyvä, jos ohjausta ja neuvoa olisi saatavilla. Netistä löytyy kyllä aika hyvin tietoa imetysasioissakin (Imetyksen tuki ry). Meillä sairaalassa opastettiin ensisynnyttäjiä ihan kivasti ja onneksi itsellä oli kaveri, jolla samanikäinen vauva (ja lapsia pari kipaletta entuudestaan), joka tiesi neuvoa ja sanoa ilman, että osasi kysyä (esim. vauvan "maidon lisäyspäivistä", jolloin tuntui, ettei mikään riitä ja just siinä alussa, ku oli epävarma, pitäskö varulta kuitenki antaa lisämaitoa vaiko ei). Yritin erästä kaveria myös neuvoa, kun hänellä oli ongelmia onnistumisen kanssa. Hänelle aihe oli kuitenkin erittäin arka, stressasi ja koki, että oli kaikki jo yrittänyt. Niinpä lopetin neuvomisen samantien, sillä en missään nimessä halunnut, että kokee syyllistämistä. Kannustin sitten pulloruokintaan ja tuin siinä. Kyllä ne vauvat vastikkeellakin pärjäävät! Monet äidit, joilla imetys ei syystä tai toisesta onnistu, syyllistävät jo valtavasti itseään ja aivan turhaan, joten eivät todellakaan kaipaa muilta enää sitä.
 
Meillä likkaa imetettiin 7kk muistaakseni. Sitten se vain jäi, kun olin miehen kanssa pikalomalla Virossa ja likka pari päivää ilman tissiä. Sen jälkeen ei maistunut. Pullo oli kyllä sairaalasta asti rinnan lisänä juurkin siksi, että ei ole pakko olla läsnä 24/7. Se on todella raastavaa äidille, jos ei voi ollenkaan liueta paikalta. Itse valmennan ja reenejä on ollut ihan koko ajan sen muutaman kerran viikossa. Pari tuntia on monesti pienelle liian pitkä aika olla ilman ruokaa, niin nopsaa siinä oppi nälkäänsä muutakin huolimaan :)

Seuraavan imetyksestä en ota mitään ressiä. Maitoa riitti viimeksi pakkaseen asti niin, että välillä joutui heittämään poiskin kun oli niin paljon. Onhan se miehelle helppoa kun voi ottaa minigrip pussin pakkasesta ja valita laittaako 100ml vai 150ml muksun pulloon. Me ainakin merkattiin aina päivä kun olin pumpattu ja määrä.

Mutta voin sanoa, että ihan yhtä hyvin meillä kelpasi likalle korvikekin alusta asti. Reissuissa se oli todella helppo vaihtoehto jos ei viitsinyt tissiä lätkäistä tiskiin ihan joku paikassa.

Tämäkin varmaan sellainen aihe, että jos ottaa kovasti ressiä niin kroppa menee ihan sekaisin ja voi olla että koko maitoa ei tule. Ainakin itse olen ystäviltä kuullut moista. Minulla nousi maito vasta muutama päivä synnytyksen jälkeen, siinä määrin siis että se olisi tytölle riittänyt.
 
Mulla kesti kans sen muutaman päivän, ennen ku nousi maito. Imetin 7 kk ja tyttö lopetti itsestään. Ei siitä tosiaan kannata stressiä ottaa, mutta jos haluaa imettää niin työtä se saattaa joillakin vaatia. Nykyisin myös annetaan aika helposti periksi. Kaikki eivät edes (oikeasti) halua imettää ja sepä onkin jokaisen oma asia ja sitä päätöstä tulee kunnioittaa. Jotkut taas haluavat ja yrittävät kaikkensa, mutta imetys ei siitä huolimattakaan onnistu.

Minä olisin halunnut antaa välillä pullosta (omaa maitoa pakkasesta tai korviketta), mutta ei huolinut pulloa lukuisista yrityksistä huolimatta, ei edes nälissään äidin poissaollessa, vaan jouduin tulemaan sitten kotiin. Maitoa kyllä tulikin sen verran, että ois ollu pakko pumpata kesken menojen, joten ei kiitos pidempiä imetystaukoja. Vasta 5 kk iässä nokkamukista sitten joi (kuten aiemmin mainitsin...oli se huippu NUKin pehmeänokkainen, mutta samaan syssyyn meni muutkin nokkamukit). Olihan sitä siis vauvassa kiinni sen ekan puolivuotta, mutta mitä sitten. Nopeasti se aika menee ja sen jälkeen kyllä ehtii mennä. Ja kylläpä se 3 kk:n jälkeen alkoi syönti- ja unirytmikin jo selkiytyä, joten ehti hyvin piipahtaa itsekseen jossain. Meillä neitokainen oli myös hyvin vaativa tapaus eli maitoa piti saada heti, hyvä kun ehti tissiä esille kaivaa, kun huusi jo raivoissaan pää punaisena. Kiihtyvyys nollasta sataan Olen myös unikeko, joten kiittelin, että imetys onnistuu. Ei tarvinnut lähteä öisin maitoa lämmittelemään. Saa nähdä, miten nyt onnistuu. Mulle se imetys oli kivuliasta. Vuorovaikutus syntyi kyllä aivan muuten. Siitä huolimatta haluaisin imettää myös toista ainakin sen reilu puoli vuotta, sen verran paljon hyviä puolia siinä oli. :)
 
Mä imetin esikkoa 9 kk ja nautin siitä tosi paljon. Mulla nousi maito heti, eikä poika saanut sairaalassa muuta ku tissiä. Pumppailin pakastimeen ja sitä iskä sit anto jos mä raaskin jossain käydä muutamaa tuntii kauemman. Kun poitsu oli 6 kk, rentouduin ja alettiin alkaa korviketta jos olin poissa, pumpattavaks maitoo ei enää sit riittäny. Imetysaika oli alkuun tosi sitovaa, mutta en mä kyllä alkuun olis raaskinutkaan olla kauaa erossa pojasta. Toivon et kakkosen kanssa sujuu yhtä hienosti.
 
En minäkään ois raskinu alussa olla pitkiä aikoja pois, joten mulle sopi, että olin niin kiinni. Vauva-aika on niin lyhyt kuiteski, että meen sen mielellään lapsen ehdoilla. Vaikka en nauttinut imetyksestä, oli hellyyttävää seurata vauvaa imemässä niin hyvällä ruokahalulla. Mulla sitä maidonnousua varmaan hidasti sektio.
 
Mä imetin molempia likkoja vuoden verran ja vierrotin sit ite. Kakkostylleröä täysimetin oikeestaa 6kk. Kyl tytsy maisteli lusikallisia soseitaki, mut se imetys oli vaan niin helppo ruokinta tapa. Esikko alotti 4kk iässä soseruokailut. Pullosta tytöt joi mun poissaolles ja maistu sekä korvike että mun pumppaama.

Tulokasta toivon voivani imettää kuten tyttöjä. Vuoden ikäsenä saa sit suoraan siirtyä tavan maitoon :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Imettäminen oli minulle jostain syystä erittäin tärkeää. Kipua minulla oli noin 4 kk kunnes itse keksin kysyä lääkäriltä voisko minulla olla hiivasienitulehdus. Sain siihen lääkesalva joka tehosi muutamassa päivässä ja sen jälkeen imetys meni tosi hyvin!

Ajattelin tandemimettää kun esikoiseni vielä haluaisi maitoa silloin tällöin. Olen imettänyt aamuin ja illoin jo monta kuukautta, kaksi kertaa päivässä meni ihan hyvin. Mutta nt-ultrassa saimme tietää että odotan kaksosia ja koska olen ollut NIIN väsynyt ja hb-arvonikin oli 10 pistettä huonompi kuin silloin kuin aloin esikoista odottaa niin päädyin siihen tulokseen että lopetan esikoisen imettämisen... No, menihän se helposti kun ei vain muistuta häntä siitä. Jos hän pyytää niin saa imeä, mutta toisesta rinnasta ei enää tule ollenkaan maitoa joten tylsäähän se on hänelle.

En tiedä miten haluan imettää kaksosia... Jos meille olisi tulossa yksi niin haluaisin tietysti täysimettää niin kuin viimeksi, mutta nyt voi kyllä olla että annamme vaikka pullosta joka toinen kerta. Saas nähdä!
 
Takaisin
Top