Imetys

Shenni

Jostain jotain jo tietävä
Miten teillä on aiempin lapsien kanssa sujunut imetys? Aiotteko imettää uutta tulokasta?

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla oli imetys vähän hankalaa, jouduin pelaamaan rintakumien kanssa koska on niin erikoisen malliset nännit. Maitoa tuli kyllä enemmän kun hyvin, ja suunnittelin luovuttamistakin. Kunnes meidän perhettä kohtas sellaset vastoinkäymiset (tytön ollessa 3vk ja kesti nelisen viikkoa tämä ahdinko) että maidontulo alkoi hiipua todennäköisesti sen seurauksena, ja loppui kokonaan tytön ollessa parikuinen.

Koska pulloruokinta oli alusta asti toinen ruokkimistyyli (pumppasin jääkaapit ja pakkaset täyteen), ja koska se imettäminen tuntui aika-ajoin niin kovin hankalalta, en oikeestaan järkyttyny hirveesti vaikka se loppuikin niin pian. Olisin toki halunnut kauemmin imettää, mutta tuskin olisin kovin montaa kuukautta jaksanu muutenkaan. Yösyötöt oli kyllä helppoja kun ei tarvinnu nousta lämmittämään pulloa.

Tämän uuden kohdalla otetaan uusi yritys. En ota paineita, en sitten yhtään! Imetän niin kauan kun se tuntuu musta mukavalta.
 
Mulla onnistu esikoisen imetys vaam viikon :/ Sai järjettömiä rintaraivareita luultiin että on nälkänen eikä saa tissistä mitää niin annettiin sit korviketta.. sen jälkee niit rintaraivareita vasta tulikin.. ja 1kk iässä selvis että tytöllä on maitoallergia :/ Toivottavasti nyt onnistus paremmin! Ainakin oon valmistautunu :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä imetys sujui rintaraivareista ja takasinvirtauksesta huolimatta suht hyvin. Tyttö itse lakkasi imemästä puoli vuotisena kun hampaita tuli, ei enää tissi kelvannut ollenkaan...jatkettiin siitä hetki pulolla ja sitten jo nokkamukiin..tätäkin aioin imettää jos vain mahdollista ♥

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Mä imetän esikoista edelleen, esikko siis kohta 9 kk vanha. Imetys lähti sujumaan heti hienosti, korviketta poika sai ensimmäisen kerran reilu 6 kk ikäisenä ja saa sitä nykyään harvakseltaan, jos en ole paikalla. Pumppasin ja sai rintamaitoa pullosta, jos mun piti päästä jonnekin. :) Itse olen kokenut imetyksen helpoksi, vaikkakin tietysti sitoo etenkin alkuaikoina paljon. Haikea olo, kun alkaa esikon imetys lähestyä loppua, mun pitäs reilun viikon päästä aloittaa kesätyöt ja poika on isän kanssa kotona. Ehdottomasti aion imettää kakkostakin ja toivon että se sujuu yhtä hyvin. :)
 
Imetin, kunnes neiti n. 7 kk iässä päätti itse lopettaa. Suoraan siirryttiinkin sitten kokonaan nokkamukiin tai eka siihen NUKin FirstChoice -harjoittelupulloon, joka oli muuten ensimmäinen "pullo", josta maito (korvike tai oma) kelpas ylipäänsä ja vasta n. 5 kk iässä. Toisissamme oltiin vahvasti kiinni, vaikka kyllähän sitä pulloa yritettiin moneen otteeseen tuloksetta (huusi täyttä kurkkua tunnin toistakin, kunnes tulin paikalle). Aion imettää, jos vaan mahdollista, vaikka se ei mulle oo koskaan mitään juhlaa ollutkaan eli ilmeisesti vaan niin arat nännit, että sai olla koko ajan Lansinohia ja rintakumeja käyttämässä (eikä niistäkään oikeastaan apua), mutta sinnitellään...
 
Täysimetin 3kk ja 2kk riideltiin tissin ja heiluttiin pullojen kanssa. Sairastuin rota virukseen ja olin petikunnossa monta päivää ja maidontuotanto tippui. Tartuin pulloon, jonka jälkeen tissi ei kelvannut enää entiseen malliin. En ota stressiä, mutta toivon että tulokasta saisin imettää mahdollisimman pitkään. Imettäminen teki alussa tosi kipeätä ja hammas huulessä imetin. Yösyöntejä imetys kuitenkin helpottaa, mutta eihän se aina täyttä juhlaa olekkaan niinkuin DT sanoi. Meillä suvussa on lapsia imetetty aina hirmu pitkään (2-4v) ja tuohan se tietynlaista painetta ja opittua asiaa sieltäpäin. Vaikkei imettämisen lopetus ollutkaan minun haluistani kiinni sain kyllä syyttävän katseen ja kasan kysymyksiä.
 
Mulla tuli maitoa kyllä paljon, joskus tuntu, että sitä tuli jopa liikaa. Alussa imettäminen oli aika kivuliasta, kun maitoa oli niin paljon ja vauvan imeminen sattui. Tällä kertaa aion muistaa rasvailla ahkerasti jo etukäteen, ettei iho olis niin kuiva. Sitten kun alun jälkeen pääsin vauhtiin imettämisen kanssa ni se sujui tosi hyvin ja imetin aika pitkään. Meillä esikoinen ei juonu pullosta ollenkaan ja se siirty sitten mukeihin suoraan. Toivon kyllä, että imettäminen onnistuisi yhtä hyvin tälläkin kertaa.
 
Olen kuullut myös, että kun froteepyyhkeellä hieroo tissejä ennen laskettua aikaa (noin kuukauden ajan) aina suihkun jälkeen nännit 'kovettuisivat' ja helpottaisivat tulevaa imetystä. Itse en tätä ensimmäisen kohalla toteuttanut. Mutta nyt aion yrittää :)
 
Toi imetyksen lopettamisesta ym asioista syyllistäminen on sellanen asia joka saa mut näkemään punaista! Aivan yhtä hyvin ne vauvat kasvaa korvikkeellakin..

Mulle oli kova paikka alkaa 4 kk iässä antaa kiinteitä, kun vauva ei kasvanut enää tarpeeksi pelkällä tissimaidolla. Olisin niin kovasti halunnut täysimettää 6 kk. No, otinpa sitten järjen käteen ja mietin miten hienoa on, että ylipäänsä pystyy imettämään. Mut kyl se arka asia on, tossa ku viel tuli miehen veljenvaimo jotain lässyttämään, et ei hän ymmärrä miks se oli mulle niin vaikeeta. Mutta kun hän ei missään vaiheessa imettänyt sen takia, kun meni omat menot edelle (esim. pääsi mökille viikonlopuks kavereiden kanssa ryyppäämään).
 
Pitääkin iem kokeilla tota froteepyyhekikkaa, jospa se helpottais sitä alkua.
 
Mulla onneksi nännit ilmeisesti niin kovaa tekoa ettei kipua niissä juuri ollut. Maitoa tuli kyllä välillä niin että tyttö suuttui. Välillä taas, varsinkin iltaisin jouduin antamaan lisämaitoa kun ei yötä vasten rinnat riittäneet... siitä sitten tyttö hampaiden tulon aikaan päätti että pullo on parempi ja huuta naama punaisena kun tarjosin rintaa edes häneen päin. Mullekin oli tosi kova paikka imetyksen lopettaminen. Sanoin neuvolassakin että ahdistaa kun joutu lopettaa imettämisen, kun se oli oma pieni yhteinen hetki tytön kanssa ♥ toki sitten huomasin myöhemmin että niitä hetkiä tuli imetyksen lopettamisesta huolimatta ihan samalla tavalla :) mutta se on kyllä jännä miten arka paikka se voi olla!

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Esikko jäi alhaisen syntymäpainon takia kasvamaan sairaalaan ensimmäiseksi kuukaudeksi, ja itse kotiuduin viikon jälkeen. Vaikka pumppasin kotona ja imetin sairaalassa, niin maidon tulo hiipui niin ettei se riittänyt kasvavalle pojalleni. Luovutin hyvin pian pojan kotiuduttua, koska aloin aina itkemään pettymyksestä kun poika jäi nälkäiseksi imetyksen jälkeen ja joka kerta täytyi antaa korviketta lisäksi. Lähipiiri kannusti minua kyllä jatkamaan imetystä, sanoivat että kyllä sitä maitoa vielä alkaa tulemaan lisää nyt kun poika on kotona ja täysimetän, mutta siinä mielentilassa koin parhaaksi jatkaa pelkällä korvikkeella jotta poika sai kerralla vatsansa täyteen ilman mielipahaa. Olin silloin vasta 19v ja kovin epävarma omista valmiuksistani äidiksi, joten oli todella kova paikka luovuttaa. Tunsin syyllisyyttä eikä auttanut yhtään että ympäristö tuntui tuomitsevan päätökseni, mutta onneksi oma äitini ja lähimmät ystäväni ymmärsivät ja lohduttivat sanomalla etten ole huono äiti jos en imetä, pojastani kasvaa varmasti hieno mies eikä siihen vaikuta imetys.

Asia on silti jäänyt harmittamaan, ja tällä toisella kerralla haluan onnistua paremmin. Minulla on 10 vuoden verran enemmän itseluottamusta enkä ole enää äitiyden suhteen epävarma. Kaiken ei tarvitse onnistua heti alkuunsa, kunhan ei luovuta :) Toivon vain todella, että tällä kerralla kaikki sujuisi hienosti loppuun asti, ja syntyisi normaalipainoinen terve lapsi, jonka kanssa pääsisi kotiin yhdessä :Heartred
 
Tänään oli ensimmäinen kerta, kun poika ei suostunut syömään tissiä. Sai sitten iltamaidon pullosta, kevyen 200 ml satsin. Tämä hormonihirviöhän sai siitä kauhean itkukohtauksen, on se niin haikeaa, vaikka tarkoitus olis muutenkin siirtyä pulloruokintaan, kun aloitan kesätyöt. :'(
 
Miuk mä niin tiedän tuon tunteen ♡ kyllä se siitä, niitä samanlaisia yhteisiä hetkiä tulee silti paljon :) mutta haikeata se on, niin minäkin itkin vaikken raskaana ollutkaan! :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Kiitoa tsemppauksesta MarinaMelina! :) Nyt kun asioita ajattelee järjellä, niin huomattavasti kivempihan se on pojan kannalta, että hän sai itse tehdä valinnan eikä lähdetä väkisin vieroittamaan. Aamu- tai iltatissiä on ajatuksena vielä tarjota, JOS kelpaa ja maito riittää.

Ja nyt mä taputan itseäni olalle ja onnittelen 9 kk onnistuneesta imetyksestä. Ja olen iloinen, kun pian saa alkaa pukeutua ilman, että pitää miettiä missä vaatteissa pystyy imettämään ja saa käyttää kunnon rintsikoita. Noin, hormonihirviö on taas hyväntuulinen. :wink
 
Aion imettää uutta tulokastakin ja toivon, että se onnistuu. Itse koen imettämisen ainakin öisin niin helpoksi, kun voi vaan iskeä tissin suuhun eikä tarvi lähtee hortoilemaan maidon lämmitykseen. Olen imettänyt kaikkia aikaisempia lapsia (1. ja 3. 7kk, 2. 5kk ja 4. 13kk). Joka kerta on tissit olleet alussa aivan järjettömän kipeet ja oon hammasta purren vaan jatkanut imetystä. Taidan iem, kokeilla tuota froteepyyhekikkaa. Toivottavasti muistuu vuoden lopulla mieleen.
 
Ensimmäistä (silloin 14 v. sitten) imetin vain vajaan kaksi kuukautta. Maitoa ei tullut tarpeeksi pienelle herralle ja lopetin imetyksen. Toivottavasti tälle uudelle tulokkaalle riittäisi maitoa pidemmäksi aikaa. :)
 
Meillä loppui tänään esikon imetys, reilun 9 kk iässä. Yritin tarjota aamutissiä, niin jätkä vaan tuijotti tissiä epäluuloisena, nauroi ja ryömi pois.
 
Haluaisin imettää, mutta käytännön syistä varmaan voin vaan ekat pari kuukautta. Luultavasti nimittäin mies jää kotiin hoitaan vauvaa hyvin pian ja minä palaan vielä pariks kuukaudeks töihi ennen kesää.. Saa nähä miten toi onnistuu! Ootteko kuinka jaksaneet etukäteen pumppailla ja varastoida maitoa tällaisia järjestelyjä varten, että olette itse poissa ja mies hoitaa ruokkimisen?
 
Takaisin
Top