Imetys

Neuvolantäti sano et vauva tosiaan imee erilailla kuin pumppu pumppaa. Ei siis hätää

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

Palaan keskusteluun vihreä kakka; mun kaveri meinas et se johtuu ilmasta vatsassa. Imetyskeskusteluun tän tungen koska mietin et johtuuko mun syömisistäni. Meillähän menee toki myös korviketta mutta on menny koko ajan. Ilmaakin vatsassa on kyl ollu jatkuvasti, kakka vihreetä viikonlopusta.
Ainoa mun ruokavaliossa, minkä voisin kuvitella olevan vauvalle harmiksi, on kokis. Voiskohan oireet johtua siitä? Tarttis vaan olla ilman nyt ja katsoa tekeekö se jotain.
Voihan se periaatteessa olla korvikekin mutta jotenkin itse epäilen ennemmin omaa tuotantoa.

Oon saanu pumpulla parhaimmillaan 60ml viidessä minuutissa, mutta kun mun asenne pumppua kohtaan on mikä on ni tuntuu et nykyään maitohanat sulkeutuu ku alan sitä veivaamaan. Annan vauvan hoitaa tyhjennyksen, katellaan tota pumppailua sit vähän myöhemmin. Pullosta oon antanu maidonkerääjästä haalimaani maitoa, sinne kun pursuaa vauvan syödessä hyvin tavaraa.

Mä pumppasin tänään aamulla viidessä minuutissa 130ml ja imetinkin vielä sen jälkeen. Ei multa tollasia määriä tosiaan tuu kun aamusin. Päivällä ehkä 40-60ml. Nyt varsinkin kun tyttö syö 22 aikaan, sit 6-7 aikaan ja sit vasta 11 jälkeen niin aamulla sitä maitoa on ihan liikaa. Mulla on toinen tissi siis yli 12 tuntia tauolla eli ei ihmekään että meinaa räjähtää.

Huoh, imetysmaratonit jatkuu ja pahenee vaan. Nyt tyttö syö ensin ehkä tunnin rauhassa, saattaa välillä jutella hetken, ehkä lyhyelti simahtaa ja sitten alkaa huuto johon auttaa vain tissi. Mutta sitten kun ote ekan kerran irtoaa alkaa sellainen ähinä ja riehuminen. Hamuaa rintaa mutta huitoo niin ettei se pysy suussa. Tätä riehumista saattaa kestää tunteja ennen kuin nukahtaa lopulta. Näitä riehumiskohtauksia tulee monta päivässä ja nyt iskenyt myös öisin ekan unipätkän jälkeen ja saattaa jatkua aamuun asti. Olenkin nukkunut ed. Yönä 5 h ja nyt 3 h enkä saanut edes päikkäreitä kun vauva nukkui pidemmät unet vasta alkuillasta.

Tytöllä on ollut vatsavaivaa ja paukuttelee kovasti eli se varmaan vaikuttaa. Mitään pitkiä itkukohtauksia ei onneksi ota vaan viihtyy hereillä viltin päällä leluja tiiraillen ja tissilläkin hiljenee vaikka muuten olisi rauhaton.

Mutta huolettaa pärjääkö tuo oikeadti noin vähillä unilla kun eilenkin taisi nukkua alle 10 h ja sen päälle lyhyitä simahduksia ja rinnalla nuokkumista. Ehkä niistä riittävåsti lepoa kertyy?

Sitä en oo vielä keksiny mistä ilmavaivat johtuu. Eilen ei saanut ollenkaan korviketta, mutta deetipat annoin. Viikoloppuna sai korviketta mut ei tippoja ja ilmaa oli silloinkin. Ehkä molemmat, tai sitten omat syömiset. Mitään kovin erikoista en ole syönyt ja omakin vatsa on abkuurin jäljestä normalisoitunut vihdoin. Terkka ehdotti maidon pois jättämistä kokeeksi mutta katsotaan noi vauvan suoraan saamat lisäaineet nyt ensin.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Musta tuntuu että piereskely on lisääntynyt meillä d-vitamiinin myötä selvästi. Ei ole mitään ihan hurjia vatsanväänteitä, mutta kyllä niitä pitää aina yösyöttöjen yhteydessä itkeä. Tuntuu kurjalta antaa lapselle tippoja, jos ne kerran haittaavat vatsan toimintaa.

Onks teillä HKI ne öljypohjaiset d-tipat käytössä?

Joo, Minisun D3. Se on kyllä kasviöljypohjainen, voi olla että joku muu sulaisi mahassa paremmin, vai miten nää meni?

Meillä ratiopharmin vastaava, jota oon antanu vasta paria tippaa per päivä. Aattelin laittaa miehen tuomaan jekovitia, sehän oli vesipohjainen mutta D2. Öljypohjainen relatippa ei aiheuta vaivoja (kai) niin ero on vissiin tuossa deevitaminin muodossa.

Meillä on kanssa päiviä, jolloin ei nukuta. En ole vielä niistä huolestunut, kun yleensä seuraavina päivinä jossain vaiheessa sitten nukutaan enemmän. Oma jaksaminen tietysti on heikompaa kun ei saa hetkenkään lepoa.

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Meillä on gefilustipat ja ihan hyvin tuntuvat sopivan. Ilmaa on kyllä, mut johtuu varmaan siitä ettei poika röyhtäse ollenkaan.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meillä gefilus+3D-tipat käytössä. Pidin paripäivää taukoa ja jonkin verran oli silti itkua koliikkiaikaan. Eilen annoin taas yhden tipan ja tyttö olikin illan aivan vaivaton ja nukati kymmenen jälkeen yöunille. En usko et meidän vaivat johtuu noista tipoista, mutta jatkan yhdellä tipalla/vrk ja lisään toisen tipan viikon päästä. Mä taidan edetä näiden tippojen ja sit kiinteiden kans hiljalleen yhtä pitkään kokeillen, kun esikoisella oli allergoita. On sit helpompi testata mikä tekee oireita. Esikoiselle lähdin maistatuttamaan turhan nopeasti eri makuja ja sit oli vaikea tietää mikä aiheutti allergiaa!

Meillä on kanssa päiviä, jolloin ei nukuta. En ole vielä niistä huolestunut, kun yleensä seuraavina päivinä jossain vaiheessa sitten nukutaan enemmän. Oma jaksaminen tietysti on heikompaa kun ei saa hetkenkään lepoa.

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Olit ihan oikeassa! Jo aamupäivällä tyttö simahti ja on vedelly taas tuttuun tapaan puolen tunnin-tunnin unosia ja huitomistakin ollut tosi vähän. Jaksanut kyllä myös olla jonkun aika hereillä iloisena. Kun osais vielä itse nukkua...

Tänään täällä kokoontuisi mll:n imetysryhmä. Mietin josko menisi kuuntelemaan vaikka vähän hirvittää. Joutuu tälle varmaan sinä aikana ruokaa antamaan ja hirvittää toteuttaa se arvioivien silmien eessä kun tuntuu että on niin opettelua vielä. Toki hyviä neuvoja sieltä varmaan saisi... jos vaan osaa ottaa niitä vastaan.

Rohkeesti vaan nipsumuki mukaan! Mä tahtoisin kans mennä kuuntelemaan vinkkejä imetykseen, kun meidän neuvolatäti toitottaa vaan hampurilais-otteesta, eikä osaa asiaan muuta sanoa saati opastaa ku eilen yritin pyytää vauvan syödessä apua. Seuras vaan etäältä.

Harrastaako kukaan muu maidon kuskaamista sairaalalle? Itsellä tulee maitoa niin reilusti, että lypsän sitä pakkaseen ja vien sairaalalla aina silloin tällöin. Siellä ne ovat siitä äidinmaidosta niin onnellisia, ja vauvatehon vauvoille se kuulemma on kultaakin kalliimpaa <3

Mun naapurista maitoauto, kuten itse tätä kutsun, hakee luovutettua maitoa. Ja itsekin luovuttaisin kun se on kerta noin helppoa, jos maito vaan tulisi niin reilusti.

Mä lopetin tänään nyt kahvin ja ruisleivän mun ruokavaliosta,kun kuulemma pahimmat aiheuttamaan vauvalle mahaoireita,ainakin tuo kahvi. Katotaan miten vaikuttaa. Hankala olla ilman noita,mutta mitä sitä ei lapsensa eteen tekisi :Heartpink

Mä oon uskotellut että jos kahvi ei itselle aiheuta vaivoja niin ei muksullekaan. Vaikkei se tietty sitä muuta että mitä siitä maitoon asti siirtyy. Pitäisköhän kokeilla jättää pois... hui.

Ja meil oli tänään ruokana mustaamakkaraa. Saas nähdä kuin paljon huomenna pöristään.

Takaisin