Imetys

Mä herätän vauvan myös öisin syömään. Vauva antais nukkua 8h putkeen mut samallahan sen syötön hoitaa ku ite hiippailee vessaan ja napsimaan särkylääkkeitä. Rintakumi toi pelastuksen huonoon imuotteeseen ja tänään tuli ennätys tissillä oloon. Yhteensä puol tuntia! Tähän asti ollu maximissaan viis minuuttia. Mut kai sitä viihtyykin paremmin ku tavaraa tulee :)

Läheisyys ja se ihokontakti lisää maidontuloa! Ja se vauvan sylki/kielellä nännin lipominen/ leikkiminen jotenkin stimuloi maidontuloa myös. Eli yöllä vauva vaan viereen ja antaa sen lipsuttaa siinä ja ite voi torkkua samalla... Tuon takamaito jutun olen kans kuullut!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mietin muuten sitä et voiko kovin täydet rinnat nostaa lämpöä vai onko kyse sitten rintatulehduksesta? Mulla siis normaalisti 35,6 ruumiinlämpö ja jo 37 asteen lämpö saa olon kuumeiseksi. Lääkkeillä ei lähtenyt laskuun, mutta heti kun vauva imi ekaa kertaa tänään tissit kunnolla ni alko lämpö laskemaan ja olo koheni hetkessä.

Joo maidonnousu voi nostaa kuumeen tai sit jos liika pian alat rehkiä synnytyksen jälkeen jotain, niin ne yhdistettynä nosti ainakin mulle kuumeen.

mulla nosti kans maidonnousu kuumeen 37.6
sitten alko se turvotus, joka helpottu kaalinlehdillä...

Mun pitäisi oppia olemaan stressaamatta imetyksestä. Kun vauva nukkuu kaksi tuntia putkeen, mun tekee mieli herättää se syömään ettei kuolisi nälkään. Yölläkin herään paljon useammin kuin vauva.

Mitään syytä tähän ylihuolehtimiseen ei ole – kyllä se aina viimeistään kolmen tunnin unien jälkeen herää tissille, syö sen tyhjäksi ja nukahtaa taas. Mies ei yhtään helpota asiaa vaan stressaa vielä pahemmin. Ollaan varmaan tosi tyypilliset esikoisen vanhemmat.

Mietin muuten sitä et voiko kovin täydet rinnat nostaa lämpöä vai onko kyse sitten rintatulehduksesta? Mulla siis normaalisti 35,6 ruumiinlämpö ja jo 37 asteen lämpö saa olon kuumeiseksi. Lääkkeillä ei lähtenyt laskuun, mutta heti kun vauva imi ekaa kertaa tänään tissit kunnolla ni alko lämpö laskemaan ja olo koheni hetkessä.

Mulla tuli 38,4 C kuume pakkautuneista rinnoista. Eli voi nostaa. Hoito-ohjeina oli Panadol, tiheä imetys, pumppaus imetyksen jälkeen, lämmin suihku ja seuraavana aamuna olin kuumeton eikä tarvinnut mennä imetyspoliklinikalle eikä kehkeytynyt rintatulehdusta.

Mua vähän ressaa tää imetys. Päivisin tuntuu ettei maitoa oikein tuu. Tissit on tyhjän tuntuiset ja ipana roikkuisi niissä koko ajan. Imeksii kuitenkin vähän laiskan oloisesti, mutta tiuhaan. Öisin maitoa nousee paremmin, ainakin vähän pidemmän unipätkän päälle tissit on pinkeät. Ja viime yönä maitoa tuli toiselta puolen niin että tyttö alkoi kakomaan.
Eilen piti antaa pari kertaa korviketta kun tyttö näytti jo ihan uupuneelta imeskelyyn. Pumpulla oon koittanu tiristellä välillä viimeisiä pisaroita ulos, josko se lisäisi tuotantoa mut eipä pumppuunkaan tuu kuin pari tippaa.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Mua ahdistaa edelleen ajatus koko imettämisestä... Jotenki ahdistus on pahentunu nyt raskauden lopussa ja kun oon lukenut joidenkin teidän juttuja siitä kuinka ei muuta ehdikään kun imettämään, apua.
Tissitakiainen, suihkutissit, 24/7 tissittely, ei, ei kuulosta yhtään houkuttelevalta :sad001
Oon varmaan paha ihminen kun aattelen jo etukäteen että olisi ahdistavaa olla koko ajan imettämässä vauvaa.

Toisaalta stressaa myös se jos maitoa ei tule ollenkaan. Ja jos siitä syyllistetään.

Mimii, älä ihan kokonaan lannistu tän ketjun perusteella! Tällainen keskustelu on tosi hyödyllistä vertaistukea ja neuvojen kyselyä varten, mutta harvemmin kukaan tulee tänne kuittaamaan että kaikki menee hyvin. Voi siis tulla vähän vääristynyt kuva imetyksestä, jos luet liikaa tätä... Mulla on ainakin alkanut imetys varsin hyvin, mutta eipä siitä tule kirjoitettua tänne, vaan marisen silloin kun marisuttaa.

Mä muuten suosittelen kovasti imetyssovellusta, johon kirjaa imetysajat ja kumpaa tissiä on käyttänyt. Latasin sellaisen puhelimeen ekana kotipäivänä kun halusin muistaa kummasta tissistä oon imettänyt. Siitä on yllättävän paljon hyötyä päivärytmin hahmottamisessa. Visualisoinneista näkyy selvästi, miten rytmi on viime päivinä alkanut loksahtaa kohdalleen, ja huomaa myös jos toista tissiä tulee käytettyä selvästi enemmän. Mulla on Androidin Feed Baby, mutta samanlaisia ilmaisia on varmaan paljon muitakin.

Eiks evoluutio ois voinut järjestää sillein et imetys sujuis niinku automaattisesti kaikilta?
Nimimerkillä vihaan mun vasenta tissiä, miks se imuote ei vaan löydy?! (ja nyt oikeenkin tissin kanssa alkanut olee vähän ongelmia, perkele!)

Mun vasen nänni menee huulipunanmuotoiseksi, ja joskus vauva selvästi vähän turhautuu ja etsii parempaa otetta. Se nänni on alunperinkin ollut vähän kummallisen muotoinen, ylhäältä korkeampi kuin alhaalta. Toisaalta sieltä tulee maitoa, ei ole erityisen kipeä, vauvan imuhankaluudet ovat hetkittäisiä.

Saanko mä vaan todeta, että tärkeintä on että tissi toimii, ja lakata huolehtimasta? Vai tuleeko muotopuolesta nännistä lapselle joku lähtemätön vamma tai trauma? En halua mennä mihinkään imetysfoorumeille enää etsimään tietoa tästä, ne on täynnä hulluja.

Voithan sä HKI kysyy ens kerralla neuvolasta, et haittaako jos ei ongelmii ole?
Maitoa mullakin tulee kyllä selvästi ihan tarpeeksi mutta vasen nänni alkaa olee niin kipeä et kohta pitää soitella neuvolaan lisäapua. Mä en kyl ymmärrä ku imetysasento ja ote on mun mielestä ihan hyviä, mutmut....

Rikkinäiset nännit, ahkera imijä tissillä... mut maitoa ei riitä koko vuorokauden tarpeeseen :/ pikkunen siis 25vrk ikäinen-hirveet ruokahalut nii lisämaitoo pitää antaa ettei jää nälkää itkemään ku on imeny tissit tyhjiks-yleensä illalla lisämaitoa tarttee ku on päivän ollu kiinni tississä eikä maidon tuotanto kai pysy perässä

Mulla tuli 38,4 C kuume pakkautuneista rinnoista. Eli voi nostaa. Hoito-ohjeina oli Panadol, tiheä imetys, pumppaus imetyksen jälkeen, lämmin suihku ja seuraavana aamuna olin kuumeton eikä tarvinnut mennä imetyspoliklinikalle eikä kehkeytynyt rintatulehdusta.

Mä oon tehny kaikki noi hoito-ohjeet mut nyt on lämpöä jo melkein 38. Eilen laski kuume mut nyt ei mitään vaikutusta. Sit mun rintakehä on ihan tulipunainen ja imetyksen jälkeen leviää yläselkään ja käsivarsiin. Tänään on kuitenkin syöty vähintään kolmen tunnin välein ja noin puolen tunnin sessioita ovat olleet. Äsken vielä pumppailin ku tää kuumotus on ihan järkyttävää. Pitäis varmaan soittaa tohon imetystuki palveluun, jos tää vaan pahenee päivä päivältä.

Meillä paras asento missä vauva alkaa välittömästä sen suurempaa venkoilua syömään on se, että mä istun nojatuolissa. No tästä saan sit aivan jäätävät niska-hartia seudun kivut ja sen seurauksensa kesto päänsärky. Sairaalassa imetin vaan makuultaan, kun ei sektiohaavalta muuhun kyennyt, mut siinä menee kaks tuntia et saa nännin ees suuhun ku toinen nyrkkeilee minkä kerkiää. Onkos siis kellään vinkata hyvää imetystyynyä? Vois olla ratkaisu tähän ongelmaan.

Pakko muuten kanssa suositella feedbaby appia! Kiitos cedjulle, joka muistaakseni siitä silloin ekaksi mainitsi :) Pysyy vähän kartalla millon, kauan ja kummasta on viimeks syöty.

Mä en ainakaan stressaa enää imetyksestä minuuttiakaan. Poju ottaa niin hyvin painoa että saa nukkua vaikka 7h mun puolesta (i wish!!). Ja nää pulautukset saa luvan tulla, yritän röyhytellä ja jos ei tule niin sit luultavasti puklaa mut sille ei sit voi mitään. Se tekee vaan pyykkiä! Ja tissiä tarjoon nyt pääasiassa 2 kertaa samaa peräjälkeen ja sitten vaihdan niin ei olis niin kovaa suihkuefektiä. Tosin huomaan et kesken imetyksenkin tulee ns.toinen suihkuaminen joten suihkuaa ne joka tapauksessa. Kaipa tämä jäbä joskus oppii röyhimään paremmin...

Mulle ei sairaalassa tai neuvolassa tai missään ole selitetty huonoista imuotteista sun muista. Ihan oon netin varassa tässä asiassa ollu. Tää huulipuna-asia oli mulle ihan uutta ja toinen nänni tosiaan sellaseks meneekin vauvan imiessä mutta kipu on vähentyny huomattavasti ja makuultaan se imuote on kai parempi kun ei satu sitäkään vähää.
Mä oon ajatellu niin et jos se imetys sujuu eikä ite tartte järsiä peitonkulmia niin kaipa se imuote sit on ihan kohtalainen. Meidänkin vauvalla on aikamoista haastetta kun mulla on kaks täysin toisistaan poikkeavaa rintaa; toisessa ihan sisäänkääntyny nänni minkä toki saa sieltä ulos mutta sittenkin se on kooltaan kolmasosa toisesta. Toinen taas on iso ja ihan erimuotoinen joten sinänsä ihme et ton saa edes syömään niistä vuorotellen.

Ei kai sitä kenenkään tarvitsekaan olla mikään imetyksen profeetta joka onnistuu kaikessa moitteettomasti ja elämä on yhtä unelmaa :D Tärkeintähän on edelleen että lapsi saa syödäkseen eikä äidin tarvitse purra sitä peiton kulmaa imettäessä tai potea huonoa omaatuntoa siitä että antaa pullosta. En usko että meilläkään siinä vaiheessa kun alkaa se maidon vuolas heruminen niin että imuote olis nii oppikirjasta kun lapsi itse ottaa siinä vaiheessa enemmänkin vain nännistä kiinni, pyrkien käsittääkseni kontrolloimaan suihkuamista.
Nänneihin ei kuitenkaan satu, joten en ressaa :)

Lälly: soita synnytysosastolle (3 kk lapsivuodeaikaa, ovat velvollisia vastaamaan sun kysymyksiin, ainakin meillä päin) tai imetystukeen ja kysy neuvoa. Punoitus on jo oire kyllä rintatulehduksesta ja vaatii arvion tarvitseeko antibioottikuurin vai ei, siitäkin on paria lajia ohjeistusta. Mä kehottaisin kyl nappaamaan kuumetta alentavaa reippaasti ja saamaan maitoa pois rinnoista.

Voi ku vaan pääsis tosta kivusta eroon, niin voisin kans ottaa imetyksen rennosti! Lapsi saa ihan varmasti riittävästi maitoa, mut tsemppaan vielä tota imuotetta, että kipu helpottaisi. Välillä on jo ok, mut kun lapsi ei ole kunnolla hereillä aloittaessaan, ei avaa kunnolla suutaan. Ehkä se huulipuna-imetyskin teillä (en nyt muista kenellä) menee ohi, kun vauvat ja pikku suut kasvaa :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin