Imetys

Kiitos Pioni! Mä heti kokeilen tota tissi tyhjäksi tekniikkaa kun meillä on nimenomaan tuo suihkuongelma. Ja sen myötä ilma/pukluongelma. Ja mä oon huomannut saman tuon röyhtäisytarpeen kanssa, selkä karrelle ja tissistä irti.. Nyt vauva on jo oppinut paremmin röyhimäänkin. Ei tule aina mutta useimmiten ja nimenomaan syötön välissä!

Mä en ole myöskään pumpannut sen takia ettei maidontulo lisäänny entisestään. Vauvalla on sit niitä luonnollisia "tankkauspäiviä" kun maitomäärää nostetaan! Tarvittaessa korviketta on kaapissa mut ei ole kertaakaan tarvittu!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Joo mäkin oon nyt viimein todennu et ei mulla kai sentäs maito lopu kesken, lieneekö pullontarve ihan tottumisesta kiinni. Aamuimetykset sujuu ja pikkumies saa paljon maitoa mut se on kans alkanu puklaamaan siitä ison osan. Koitetaan josko sais ruokittua hitaammin...
Meidän poika ainakin tuntuu olevan ahne aina, vaikka syötöstä ei paljon olis aikaa eli ei auttane ruokkia kaiken aikaa ja pyytämättäkin. Mä alan päästä jo hiukan yli siitä et pullo ois huono juttu koska toi syö _oikeesti_ aika paljon! Imetän molemmista tisseistä 1-2 kertaa ja päälle menee helposti 100ml pullosta vielä. Kunhan saan imetettyä ylipäänsä niin siihen lienee syytä olla tyytyväinen.

Täälläkin yksi suihkutissi! Ja nyt itselläkin tuntuu että homma enemmän hanskassa kuin edellisellä kerralla. Itsekin siinä vaiheessa kun maito nousi rytinällä imetin ihan 2-3 kertaa yhdestä tissistä kunnes vaihdoin. Jouduin tosin suurimman pinkeyden pumppaamaan tissistä ennen vaihtoa aina.
Nyt maidon tulo on tosin aika vakiintunut ja rinnat ei ole niin täynnä. Mut edelleen myös imettelen selällään ja puoli-istuvassa asennossa koska maito tulee liukkaasti ja tyttö ei ehdi mukaan.
Kamala kun tuntuu että omat rinnat yrittää "hukuttaa" vauvan maidolla :o
Homma ainakin siis vielä suht kontrollissa. Ja se vielä että pyrin välttämään liikaa imettämistä ja pidän sitä 2h taukoa jos vain suinkin vauva antaa ja tuttiakin ollaan näissä välien venyttämisessä käytetty, koska imettäessä haukkoo aina ilmaa masuun ja kun väliä on sen ainakin 2h niin masu ehtii rauhoittua ja ilma liikkua.

Mut näin meillä :)

Ja kyllähän imettäminen ei aina ole se "helpoin" tapa ruokkia vauva. Varsinkin kun näitä ongelmia löytyy niin suihkutisseistä maidon niukkuuteen tai vääriin imuotteisiin saakka. Mutta yleensä alku hankalaa. Kun vaiva kasvaa, imettäminenkin helpottuu :)

Voi apua, ehdin jo päästä kohtuu hyvään rytmiin tuon imetyksen kanssa, mutta nyt yhtäkkiä on taas nännit aivan tajuttoman kipeät! Toisesta taitaa tulla vähän vertakin, kun yöllä pieneltä valui suupielestä vaaleanpunaista maitoa. :(

Lisäksi nämä tuntuu tosi kipeiltä ihan kokonaisuudessaan, älähdän joka pienestäkin kosketuksesta. Ei ne ihan hirvittävän kovat ole, voiko ne silti vain olla niin täynnä? Tosi turvoksissa ne on kyllä.

En viitsisi pumpatakaan, kun tuntuu että nyt sitä jo tulee niin reilusti että neiti meinaa tukehtua syödessä.

Ei tosiaan tunnu olevan helppo tapa ruokkia lapsi. :D

Mulla on kauhee stressi tosta imetyksestä nyt. Perjantain neuvolakäynnillä selvis, että tytön paino oli viikossa noussu vaan 60g kun nousun pitäis olla 100-150g. Tämä yhdistettynä siihen, että tyttö viihtyy tissillä tuntitolkulla ja silti kitisee nälkäänsä antaa viitteitä siitä ettei multa tuu tarpeeksi maitoa. Nyt on sitten annettu pari kertaa päivässä myös korviketta.

Ahdistaa ihan hirveesti ku ei tiedä kuinka paljon sitä omaa maitoa tulee ja pelottaa että pari viikkoa kun menee eteenpäin se loppuu kokonaan. Oon yrittäny netistä ettii vinkkejä maidontuotannon lisäämiseen ja tänää kävin hakee imetysteetä ja ykkösoluttu kun kuulemma mallas lisäis herumista.

Sitte en oikein tiedä että kannattaako pumpata maitoa siinä toivossa että maidon määrä kasvais. Kun tuntuu että sitten sitä maitoa ei riitä vauvalle jos on pumpannu tissit tyhjiksi. Eilenkin pumppasin kahteen otteeseen melkein tunnin kerrallaan ja ekalla pumppauksella sain 50ml ja tokalla 40ml. Aika surkeelta toi vaikuttaa vaikka ilmeisesti vauva saa imettyä enemmän kun mitä pumpulla irtoaa

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Ensimmäinen julki-imetys takana! Puistossa, huivin suojassa. Taisi tytärtäkin jännittää, kun ei malttanut olla tissillä kuin alle 10 minuuttia. Onnistunut piknik muutenkin, iltapäivän pidempi unijakso osui juuri kohdilleen.

Sarava: jotkuthan ei saa pumpulla irti mitään, mutta vauva saa silti tarpeeksi maitoa.
Älä ota liikaa stressiä imetyksestä. Kyllä se vauva kasvaa sillä äidinmaidonkorvikkeellakin. Imetät sen mitä pystyt ja lisäks sit korviketta. Minusta tärkeää on se, että vauva saa edes vähän sitä äidinmaitoa ja samalla läheisyyttä. Voihan se olla, että maidontuotanto ei vaan ole vielä täysin päässyt vauhtiin.

Joo pitäis vaan yrittää olla stressaamatta ja imettää vaan. Mulla kuitenkin sairaalasta lähtiessä maitoa oli alkanu nousee hyvin ja ekan pari päivää kotona oli tissit tosi turvoksissa ja pinkeenä. Ekassa neuvolassa oli parissä päivässä noussu paino yli 100g ja selkeästi maito riitti ja tyttö oli tyytyväinen pelkällä imetyksellä.

Nyt tyttö on 2 viikkoa vanha ja maidon tulo tuntuu tyssänneen täysin. Rinnat tuntuu pinkeältä aamuisin, mutta loppu päivän ei mitään vastaavaa tunnetta vaikka olis pidempi tauko imetysten välillä. Mulla ei muutenkaan tisseistä valu maitoa käytännössä ollenkaan. Etukäteen hankitut liivinsuojatkin jääny tarpeettomiksi.

Pitää vaan toivoa että maidontuotanto lähtis vielä käyntiin ja sais ees pari kuukautta imetettyä.

Mullakin samaa ongelmaa :sad001
Ensin piti laittaa tyttö osittain pulloruokinnalle verensokereiden takia, olivat matalalla kun ei vaan maito riittäny. Sitten kun tyttö pääs pullon makuun, ei meinannu enää tissi kelvata- siitä seurasi se, että mulla oli nänssit aivan vertavuotavat kun tyttö vaan lussutti miten sattuu. Sitten alko vissiin maito nousta, mutta en pystyny imettää tai ees lypsää kun meinas itku ja veret päästä joka kerta kun edes joku hipaisi nänniä.
Noh, lopputulos on se, että tyttö saa pääasiassa korviketta. Nännit alkaa olee parantuneet. Mie pumppailen välillä maitoa ja välillä imetän siinä toivossa että sitä maitoa vielä rupeis tulemaan. Ja tuleehan sitä ainakin jonkun verran.
Mutta ei mulla ole enää ollu sitä tunnetta että tissit ois esim. täynnä. Kyllä ne alkaa maitoa valumaan välillä.

Oon kyllä ollu liian laiska imetyksen ja pumppailun suhteen, on niin helppo antaa tytölle pullo suuhun. Tuntuu että tää arjen pyöritys yksin vie niin paljon aikaa, ei ehdi eikä jaksa olla huvituttina.

Imetän siis nyt sen minkä pystyn, jos tyttö sattuu huolimaan rintaa. Jos on hyvin nälkäinen niin eihän se edes kelpaa... Mulle on kuitenkin tärkeetä että ollaan edes välillä niinkin lähekkäin :Heartpink

On kyllä vaikee löytää aikaa pumppamiselle kun se on niin hidasta ja sitte välissä joutuu steriloimaan osat ja sitte vielä imettääkin vähän väliä. Mulla mies onneksi auttaa sen mitä pystyy.

Ja nyt kun on lueskellu netistä jos jonkinmoisia vinkkejä ja ohjeita niin menee vaan pää entistä enemmän pyörälle. Yhessä paikassa sanotaan yhtä ha toisessa ihan päinvastaista samasta asiasta. Esimerkiksi neuvolassa sanottiin, että lisämaito tulisi antaa imetyksen lopuksi ja sitten taas imetystuen sivuilla oli artikkeli osittainimetyksestä ja siinä suositeltiin, että lisämaito annettaisiin ennen imetystä jotta vauva yhdistäisi kylläisyyden tunteen nännistä imemiseen. Ollaan nyt annettu lisämaito ennen imetystä, mutta aika ymmällään tässä on kaikkien ristiriitaisten ohjeiden kanssa

Miekii olen yleensä antanu ensin pullosta ja sitten vasta tissille, koska jos tyttö on hyvin nälkänen, niin se menee vaan itkuks ja huudoks, ja se ei oo enää kummastakaan kivaa...
Mutta toisaalta taas, kyllä tyttö välillä oli ensin tissilläkin ja se kelpas, kun vaan olin ite päättäny että minähän imetän, sinä syöt nytten sitä mitä tarjotaan :grin Ei oo heleppoo.

Ei mullakaan enää rinnat ole pinkeät eikä täyden tuntuiset vaan maidon määrä on vakiintunut. Tyttö ainakin näyttää saavansa tarpeeksi kun tissit syötyään nukkuu tyytyväisenä. Ei se siis sano että maitoa ei tule tarpeeksi vaikka rinnat olisikin löllöt :D
Ja tosiaan ei siitä kannata stressata vaikka ainahan se on helppo sanoa, tärkeintä nyt kuitenkin on että lapsi saa syödäkseen, oli se sitten pullosta tai tissistä tai molemmista

Mulla ei kummatkaan syöneet tuttia!
Tää vauva on myös niin rauhallinen, ettei edes tarvisi.
Esikoisen kanssa välillä toivoin että oisin pakottanut tutille, mutten nimenomaan halunnut toista pakottaa tuttiin.
Hyvin pärjätty ilmankin :)

On tää imetys juu vaikeaa. Aluksi kuvittelin, että maito nousee sairaalassaoloaikana, jota ei mun kohdalla tapahtunutkaan. Maito nousikin vasta kuudentena päivänä synnytyksestä ja piti kotiutua lisämaidolla. Minä, joka ajattelin, että korviketta ei valmiiksi osteta, jouduin laittaa miehen korvikeostoksille. Parin viikon kohdalla maitoa riitti jo hyvin ja laskettiin lisämaidot pois kun nyt tiedän, että maitoa tulee. Iltaraivareiden aikaan helpommalla pääsisi, jos antaisin pullosta kun ei tissiä huoli, mutta mä haluan mennä luomusti omilla. Tuttia vauva ei huolinut kun ollaan pari kertaa koitettu.

Mut asioilla on puolensa ja jokainen varmaan joutuu taistelemaan ohjeiden viidakossa ja jos ei niiden, niin mielipiteiden.

Sarava: maidonnousua edistää esim. ihokontaktissa oleminen, sitä mulle vinkattiin ja lämpimät suihkut ja tiheä imetys. Ja pumppaus myöskin, mut hitto se teki kipeetä..

Tietääks joku muuten sen tiedon paikkansapitävyydestä et yöimetys ja perhepeti edistäis jotenki imetysasiaa ja maidon riittävyyttä...?
Mä en juurikaan imetä öisin, illalla ja aamulla kylläkin (senkin edestä..). Ja vauva nukkuu omassa sängyssään ihan tyytyväisenä.

Mä menin kusemaan omaan nilkkaani tässä imetyksessä. Sairaalassa ollessa pärjättiin pelkällä tissillä, kotiutumis päivänä olin ihan hermona uudesta tilanteesta ja kun vauva huusi ekaa kertaa tissillä, pelästyin, ja kuvittelin että maitoa ei tule ja äkkiä korviketta peliin.

Seuraavana päivänä hankittiin pumppu maidon tuloa edistämään, ja ekalla kerralla sainkin pumpattua 50ml yhteensä. Eli maitoa siis tuli. Tässä vaiheessa otettiin siis pullo käyttöön, josta seurasi se että vauvan vatsaan meni ilmaa. Aventin pullot eivät siitä syystä meille sovi lainkaan. Mamin anti-colic pullo todettu hyväksi. Vatsanpuruista johtuvaa itkua päätimme hiljentää tutilla, VIRHE! Nyt on alun täydellinen imuote vituillaan ja muoto imemisen jälkeen täälläkin esiin tullut huulipunapuikko.

Nännit ovat ruvilla ja pitää jopa imetykseen välissä irrottaa vauvan suu nännistä kun tekee niin kipeää. Onkohan toivo kokonaan menetetty vai voiko oikean otteen vielä saada takaisin? Tuttia emme enää tarjoa. Ainakaan ennen kuin tilanne täysin hallinnassa.

Sarra, ainakin itse olen siinä uskossa että nimenomaan yöimetys alussa on tärkeää maidontulon kannalta, mutta korjatkoon viisaammat jos olen väärässä :) Meillä syödään yöllä 1-3 krt ihan miten vauva tissiä vaatii

Kyllä mullakin on mielikuva et yöimetys just tukee maidon tuloa :) ja sanoisin et kyllä voi taas päästä takas hyvään imuotteeseen, mut vaatii paljon kärsivällisyyttä äidiltä (ja vauvaltakin).

Mulla on lähipiirissä imetystukiohjaaja ja yöimetyksessä mun muistaakseni erittyy enempi hyvää takamaitoa ja läheisyys on ihan pop. Lälly: uskoisin, että imuotteen löytää takaisin. Kantsisko koittaa rintakumia väliin ja sitten kun ei oo enää ihan huulipuikko, niin pois. Mulla on kans nyt enempi huulipuikkonännit, mut uskon et se johtuu siitäkin kun tä vauva imee ihan tosi tiukalla otteella. imetys.fi sivuilla on hyvää tietoa imetyksestä

Takaisin