Imetys

6 kk tietämillä on tiheän imun kausi. Meillä alkoi 5,5 kk iässä, voiskos Jonssonilla olla samaa? Tässä kohtaa en lähtisi miettimään kiinteitä ratkaisuksi, koska eivät ne välttämättä helpota. Joskus jopa pahentevat. Joillain taas tuovat uneen syvyyttä kun menee isompia määriä.

Täällä imetetään vielä. Tällä viikolla aloitin soseiden maistattamisen, ensi viikon ma tyttö on 6 kk.
 
Tuo on herännyt 3kk iästä asti pääsääntöisesti tunnin välein. En vielä tiedä onko sattumaa ja onko tää taas sellainen parin päivän parempi kausi, mutta nyt viimeiset nelisen yötä on päästy taas siihen kahteen tuntiin. Tiedä sitten liittyykö noihin kiinteisiin.

Aloitin tosiaan tarjoamalla sormiruokaa, mutta mun sisäinen väsynyt ja hysteerinen äiti ei kestänyt katsoa sitä kakomista. :sad001

Nyt mennään sellaisella hienon ja karkean soseen, ja sormiruokailtavien sekoituksella. Hienot soseet on ainoat, mitkä menee jo alas, muita lähinnä kokeillaan.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
^Rankkaa on. Vie ihan uskomattoman paljon voimia sulta.
 
Jonsson....meillä just sama. 3kk iästä herännyt 1h-3h välein ja yleensä 1h. Toisaalta hyvä ku poika nukkuu vieressä niin ei tarvitte nousta joka väli ja pystyy jatkamaan nukkumista syötön aikanakin... Kaveri laitto muksun omaan huoneeseen, ku sille neuvottiin niin...ettei haistaisi äidin tai maidon hajua. Nooooh niille kävi sitte niin et ekat 4 yöt meniki paremmin...sitte rupes herämään 20 kertaaki yössä. Sille täyty mennä laittamaan joskus vain tutti suuhun ja joskus syöttää. Et nin.... En oo itte uskaltanu koittaa poikaa omaan sänkyyn.... jos ei tyyli muutukaan niin sitte kuolisin väsyyn.
 
Me laitettiin tyttö omaan sänkyyn jo muutaman päivän jälkeen, kun en vaan pysty nukkumaan kun se on vieressä. Jos en pääse kääntymään tasaisin väliajoin, niin en nuku ollenkaan. Lisäksi pelkään että pieni tukehtuu ja siinä tulee aivan liian kuuma.
Meillä on siis pinnasänky siinä sängyn vieressä mun puolella, nousen vaan ylös, otan tytön ja istun sängyn laidalla syöttämässä.

Monesti aamuisin olen kuudelta ottanut sen nukkumaan minun ja miehen väliin, mutta äskettäin lopetin kun tyttö ei enää nukkunut rauhassa keskellä, vaan hiipi kylkeen kiinni ja multa jäi unet sen takia tosi lyhyiksi.

Sinällään kiva, ei tarvitse murehtia sitä muutosta, ja luulen että se omaan huoneeseen vieminen onnistuu sitten joskus ehkä vähän helpommin. :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on nukuttu nyt kolmisen kuukautta omassa huoneessa ja hyvin toimii. Aamuisin saatan ottaa pojan vielä viereen nukkumaan hetkeksi. Yösyötöistä kun pääsisi vielä eroon, niitä on 1-2 yössä.
 
Mitäs sitten kun lapsen hampaat hankaa nänniä ja ne alkaa tuntumaan neulatyynyiltä? Tuntuu että imetys on yhtä kivun aiheuttajaa toisen perään.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Taidan jokatapauksessa kohta kuolla ylikierroksiin. Nyt yöt valvottu, koska poika ruvennu pitämään tissiä tuttina, enkä suostu siihen virkaan. Herää 10-15min välein et hei ote lipes ja hamuaa tissiä. Tylysti oon lykänny tuttia vaan suuhun, toisen vastusteluista huolimatta. Suuttuu kun ei saa tissiä. Nyt meillä ei nuku kukaan. En kuitenkaan saa nukuttua päivällä, kun käyn kieroksilla. Koitan nyt saada pojan tyytymään tuttiin...mutta hankalasksi tekee se, että annan sen kuitenkin 3 kertaa syödä. Se varmaan hämää sitä melkoisesti, ku joskus saa ja joskus ei. Mutta en yö syöttöä vielä kyllä välttämättä lopettaisi.
 
Meillä on kokeiltu unikoulua nyt kolme yötä ja mielestäni on toiminut. En siis syötä enää yöllä. Kannattaa tutustua unikouluun jos kokee että öisin ei saa nukuttua.
 
Mä oon ajatellu et lopetan imetyksen sitte ku hampaita tulee...ei onneksi ole vielä. Poika puree ja repii nänniä ikenillä jo nyt niin hanakasti välillä että sattuu sattuu. Oon ärähtäny tai parkaassu muutamat kerrat niin et poju on säikähtänyt...toivonu toki et siitä säikähdyksestä ois apua...turhaan. Mutta minkäs teet ku yhtäkkiä sattuu ihan pirusti, että ääni pääsee.
 
Mutta jos on unikoulua niin voiko silloon enää yö syöttää? Alustavasti oon tuumannu että 8kk kun on tullu täyteen niin sitte aloittaasin unikoulun omaan sänkyyn... Nyt ensi saada poju harvantamaan syömistä ja tottumaan pelkkään tuttiin muulle ajalle...ehkä sitte 2kk päästä viimestään malttais lopettaa kokonaan yö syötötki, ku on se sitte jo niin iso poika.
 
Ajatuksena unikoulussa on rauhoittaa lapsi hänen herättyään muuten kuin syöttämällä ja lopullisena tavoitteena on saada lapsi nukkumaan heräämättä. Joskushan yösyöminen voi olla pelkkä opittu tapa, eihän aikuisetkaan herää yöllä syömään.
 
Mä ajattelen, että ei haittaa jos menee pari kuukautta vielä yösyödessä. Ei se meidän kohdalla voi heti loppuakaan kun täysimetin sen 6 kk. Yösyötöstä mäkään en karsis, ku se on sitä tukevampaa maitoa. Oishan se aika ihanaa nukkua yönsä läpi, mutta vielä mennään näin.
 
En minäkään koe yösyöttämistä ylivoimaiseksi. Sitten ku alkaa 1v synttärit lähestyä niin vois olla kiva et vähentyy :) toki ymmärrän et on raskasta herätä 1h välein (jos ehtii edes nukahtaa välissä) ja haluais nukkua enemmän. Kyllä jo kaks kertaa yössä herätessä voi alkaa väsyttää niin mitäs sitte 5 kertaa tai enemmän.

Onko kellään muuten tietoa saako rintalihaksia hierottaa imetyksen aikana. Ihan jumissa ja tekis mieli saada vähän rennommaksi..mutta irtooko kuona-aineita tms..?

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Mun ystävä opiskelee hierojaksi ja on kuulemma yrittänyt kysyä kouluttajiltaan mutta ei ole kuulemma vastausta saanut :eek: eli ei nekään kaikki välttis tiedä :) aattelin et jos jollakin ois vahingossa vaikka kokemusta asiasta/kysynyt omalta hierojaltaan. Pitänee kysästä veljen tyttökaverin siskolta joka on hieroja. :D

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä meinasin kanssa sanoa, että ehkä hieroja itse osais sanoa parhaiten. Mä ajattelisin, että varovasti mikä jottei. Mut parhaillaan tuntuis aika pahalta jos joku hierois rintalihaksia.
 
Mä luulen et vois tissit täyttyä aika vauhdilla, kun selkä-niska-hartiahierontakin sai aikaan pikku tulvan :D eikä ollu poju mukana että ois voinu syöttää heti. Kerkes kivasti pakkautua ennen ku pääs tyhjentään..

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi ieh. Poika ei kerkee keskittyä tissillä syömiseen päivisin ja ei lypsettykää maito laske... Juonu niin vähä et pissaakaa ei tullu paljoakaa... ja oli niin kitkerää ku tuli niin vähä. Nyt ostin sitte tuttelia ja se kelpaa päivällä paremmin,mutta kylmänä. Lämminmaito ei kelvannu. En kyllä malttaasi antaa tuttelia, ku en haluaasi et maito loppuu tissiistä, mutta ku ei juo niin ei juo. Tai juoo hän...yöllä kokoajan tissillä. Et ei tuo rintamaito varmaan lopu,mutta kohta pitääs oikeesti yrittää lopettaa tuo yö syöttö.Jos yritän vähentää tissin antoa yöllä, tuloo öistä vaan kamalampia, mitä ne jo oli.... Ja koska nukkuu vieres, on sen säännöstely jotenki hankalaa...tai on vaan niin helppo lykätä se tissi suuhun. Koska ei jaksa tapella 15min välein, että tutti tutti tutti.... Ja ku pitääs ja pitääs sinne omaan sänkyyn opettaa...mutta ei kertakaikkiaan jaksa, ei jaksa..... Pelkään et ne yöt jatkuu samallaisina ja sitte ne ois ihan kamalia. Viime yönäki heränny tissi vikinään 100 kertaa... joskus aamulla 6-8 oon nukkunu, koska en tiedä miehen herätyskellosta enkä töihin lähdöstä mitää. Mutta muuten oon kyllä kelloa kattellu x monta.
 
Ehtiihän hän sitten joskus nukkumaan omassa sängyssä, en pitäis sitä puolta vuotta rajana vaan jokainen omaan tahtiinsa :) Mutta kuulostaa rankalta, että on kaikki yöt tissillä. Meillä sama juttu, että yöllä on vaan hurjan helppo lykätä se tissi suuhun. Nyt oon koittanut saada hänet pinnasänkyyn ekan unipätkän ennen syöttöä ja se on toiminut suht hyvin.
 
Takaisin
Top