Fanaatikkojen höpöttelyistä ei kannata välittää. Eroa ihmeessä sellaisista ryhmistä, jotka ahdistaa!!
Kerkiät liittyä niihin vauvan synnyttyäkin, jos koet tarpeelliseksi :)
Syyllistäminen ei pitkälle kanna.
Itse olisin ensisynnyttäjänä aikanaan toivonut nimenomaan kannustusta ja perustietoa. Mä olin oikeasti luullut, että vauva käy synnyttyään tissille ja sitten sitä imetetään :)
Kukaan ei kertonut, että kaikki vauvat eivät halua imeä, tai että voi mennä monta kuukautta, ennen kuin imetyksen oppii, ja että nämä kuukaudet voi olla todella pitkiä ja kivuliaita, ja sekin on normaalia. Tai miten tärkeitä on syöttöpunnitukset tai että pumppaaminen ei kerro saako vauva maitoa tarpeeksi vai ei.
Olisin toivonut jonkun viereen sanomaan, että: "Älä luovuta vielä!!"
Syyllistämisen sijaan.
Joka synnärillä pitäisi olla imetystukihenkilö, joka tukee ja rohkaisee ja opettaa äitejä!! Ja jos äiti haluaa imettää, häntä ei pitäisi päästää kotiin 2 pvää synnytyksestä, koska monella ei maito ole edes vielä noussut tuolloin. On todennäköisempää että imetys epäonnistuu, jos se ei ole valvotusti lähtenyt hyvin käyntiin ja todettu että vauva saa tarpeeksi maitoa. Kotona kun ei monikaan tiedä tuleeko tissistä tarpeeksi vauvalle maitoa ja antaa varmuuden vuoksi lisäksi korviketta. Tämä on monesti imetyksen turmio.
Ja tottahan niin monet asiat vaikuttaa. Mutta tiedonpuute on nykypäivänäkin ehkä suurin ongelma. Niin äitien, kätilöiden kuin terveydenhoitajienkin keskuudessa.
Mutta kaikenlaisista ryhmistä löytyy aina näitä syyllistäjiä ja paasaajia. Sitäpaitsi helppohan sellaisen on syyllistää, jolla ei ole ongelmia matkassa ollut, oli asia mikä tahansa.