Imetys ja varhainen ihokontakti

Täällä rinnat vuotaa kun seula. On vuotanut jo kuukausia. Puristaessa saa usean tipan, saunan jälkeen tai lämpöisen suihkun jälkeen valuu yöpaidalle itsekseen läntit. Ollut kellertävää nestettä mutta esim eilen huomasin maidon väristä joukossa, semmosta kaksväristä mikstuuraa pukkaa.. :)

Mä reissaan hurjasti imetyksestä, viimeksi maitoa tuli reippaasti ja heti mutta 2kg vauva ja J kupin rinnat eivät sopineet kovin hyvin yhteen. + esikko sai pullosta sairaalassa 6päivää joten kotiin päästyämme vain harjoittelimme/tappelimme rinnalla, säädimme rintakumin kanssa, pumppasin juotavat pulloon ja loppusaldoksi jäi nännit jotka olivat mekaanisen pumppauksen jäljiltä täynnä rakkoja (n 7 per nänni) ja rintatulehduksia ja kipeitä tukoksia jne.
Kuukauden vai pari tota jaksoin,hyytyhän se maitokin kun imetys ei onnistunu.

Nyt murehdin samaa kohtaloa kun olen yksin vilkkaan taaperon kanssa , en yksinkertaisesti pysty lähteen tuohon kierteeseen että eka rinnalla, sitten syöttö pullosta, sitten pumppaus, tiskaus ja desinfiointi ja sama heti perään uudestaan kun vauva saattaa syödä alle 2h välein.

Sitten mennään kyllä vastikkeella ja pullolla mikä harmittaa kun maitoa kyllä tulisi. Tärkeintä olisi päästä pidemmille viikoille, saada isompi vauva että rahkeet ihmemiselle jätti rinnasta olisivat otollisemmat. Loppu kaatuu sitten omaan mahdottomuuteensa...

Muistan kiukutelleeni niiden järjettömien kipujen kanssa että synnyttäisin luomuna viidesti ennenkun imettäisin kerran noilla kivuilla!

Huh huh, saas nähdä miten kaikki tulee taas meneen...

Mullakin on takunnut imetys joka kerta. Esikoisen kanssa luovutin ja pumppasin maidon pulloon kolme kuukautta. Maitoa tuli, mutta vauva ei huolinut tissiä. Ei heti synnytyssalissa, eikä myöhemmin. Se pullojen kanssa pelaaminen ja dedunfiointi ja korvikeen lämmitysrumba ja yösyötöt pullojen kanssa ovat niiin raskaita, että päätin että seuraavilla kerroilla opetan vauvan syömään tissiä vaikka väkisin.
Kakkosen ja kolmosen kanssa sama juttu. Onnistuinkin muiden kanssa, koska päätin että synnäriltä enlähde kotiin, ennen kuin maito nousee, sitä tulee kunnolla ja imetys sujuu niin etten joka kerran tarvitse hälyyttää kätilöä apuun.
Ja niinpä se onnistuikin. Viikko synnärillä opettelua ja sitten vielä itkua ja imetystä kotona vajaa kuukausi, sitten sujui kun tanssi yli vuosikkaaksi. Pystyi imettämään missä vain, milloin vain :)
Kätevää. Ei pelaamista pullojen kanssa, ruoka aina mukana, eikä tarvitse alkaa soseiden kanssa sotkemaan puoleen vuoteen. Yöllä en enää edes herännyt kun vauva kävi tissiä luputtamaan. Ei tarvitse 10 kertaa yössä nousta lämmittämään maitoa. Meidän vauvat nimittäi ovat syöneet 3-10krt yössä vuoden ikäisiksi :/
Omalla kohdalla pienin ongelma on ollut maidon riittävyys tai nouseminen. Aina on noussut ja pumpulla on saanut maitomäärää nostettua vaikka kuinka (kun on vaan opetellut pumppaamisen jo synnärillä), vaan ongelma on ollut kivut, verta vuotavat haavaiset nännit, rintaraivarit ja vauvan haluttomuus ja heikot voimat imemiseen.
Maito nousee melkein kaikilla, mutte maidon tulo tyrehtyy myös nopesti, jos stimulaatiota ei tarpeeksi tule. Toiset vauvat imisivät ekan kuukauden jopa tunnin välein tai monta tuntia putkeen, jotta maito nousisi. Jos tähän alun imuhimoon tarjotaan tuttia tai pulloa, niin maitoa ei ala tulla tarpeeksi tai tuotanto tyrehtyy, ja näin ollen maito ei riitä.
Todellinen ongelma on jos vauva ei suostu imemään rintaa. Silloin tarvitaan ties mitä kommervenkkiä ja pitkää pinnaa :) mutta vauva taatusti oppii myös sen, jos vaan äiti jaksaa. Hyvin ymmärrettävää jos ei, koska tie voi olla hyvin kivinen ja vaatia kuukausien kovan työn.
Toisilla taas kaikki sujuu, kuin elokuvissa, mutta opettelua imetys kyllä kaikilta vaatii. Vuoden mittainen imetys on täynnä ties minkälaista vaihetta :/ ja neuvolasta ei juuri tukea saa, mutta onneksi nykyään on imetystukihenkilöitä melkein ympäri suomen ja imetystuki puhelin. Niiden nimeen mä vannon :)

Turhaan jätin käyttämättä noi maitolaiturit sun muut imetys tuki paikat ja puhelimet. En edes oikein ymmärrä miksen tollasella takkuamisella kaivanut lisää apua ja vaatinut synnärilläkin enemmän.. Noh, toivottavasti sitä on nyt viisaampi ja tämä onnistuisi. Tiedän että maitoa tulee ja nännitkin on ulkonevammat, nyt tarvitaan vain se pieni mini-imuri imemään.. :) yritän myös itse kaikkeni ja olla riittävän kärsivällinen.. Harmittaa ettei kaikkea tätä tajunnut ekalla kerralla kun olisi ollut aikaa ja mahdollisuus kun esikoinen kyseessä, sai antaa täyden huomion ja siltikin epäonnistu.. Rankkaa!

Se on rankkaa :( ja esikoisen kohdalla ei vaan kaikkea voi tietää jos ei saa ohjausta. Mulle ei itselle tullut mieleenkään, että imetys voi olla niin vaikeaa ja miten paljon olisi kannattanut aiheesta lukea etukäteen, kun synnärilläkään ei hoitsut todellakaan kaikki tiedä miten imetys OIKEASTI menee. Tai kuuluisi mennä. Toisen kohdalla luin niiiiin paljon kuin mahdollista ja kävin imetystukiryhmässä. Lahdessa kokoontuu sellainen kuukausittain ja imetystukihenkilö tulee kotikäynneille jos tarve vaatii :)

Hyvä kirjoitus Rosita. Tuo neuvolasta saatu tuki imetykseenon kyllä tosiaan olematonta! Ja osastoltakaan ei moni ehdi sitä opastusta saada ennen kotiutusta. Irvistellen minäkin imetin ensimmäiset viikot haavaisista rinnoista... En olisi uskonut, että vauvaa täytyy tosiaan imettää puoli tuntia kerrallaan puolen tunnin välein :0! Ensimmäiset viikot ja kuukaudet kannattaa kyllä varautua rauhoittamaan vauvan kanssa sylittelyyn ja imetyksen kanssa äheltämiseen. Kolmen tunnin välein vatsansa täyteen syöva vauvahan olisi aivan älyttömän helppo;D Saa nähdä millaonen tapaus tulee tästä seuraavasta.. meillä ei kelvanneet pullo eikä tutti, (joita kyllä kokeiltiin monella tyylillä!) joten luovuttaminen ei ollut vaihtoehto. Rintaraivareiden ja maidon riittävyyden epäilyjen kanssa täytyi vai selvitä. Hyvä näin. Ruoka oli tosiaan aina mukana ja imetys jatkui yli vuoden. Toisaalta mukana oli aina myöa vauva, eikä äidillä vauvavuoden aikana kovinkaan paljon kodin ulkopuolisia harrastuksia ilman vauvaa. 8-9kk kohdalla sain enemmän vapautta, kun vauva sai vatsansa täyteen muustakin kuin maidosta. Pitää nyt vielä harrastaa nämä muutamat kuukaudet kun pääsee illallakin käymään jossain, eikä tarvitse olla kotona tankkaamassa vauvaa yötä varten;)

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app

Anjuska86, minkä merkkiset imetysliivit ostit? Itselläkin hyvät liivit seuraavaksi ostoslistalla.. En vaan tiedä kuinka kauan ennen synnytystä uskallan me ostaa, jos tämä etuvarustis tästä vielä entisestään kasvaa...

Itse odotan imetystä "innolla" ja koen sen tosi tärkeäksi myös tunnesiteen kannalta, terveyshyötyjä unohtamatta. Toki en tuomitse niitä jotka eivät syystä tai toisesta imetä, mutta tiedän että tulen itse tekemään kaikkeni sen eteen että maitoa riittää ja imetys onnistuu. En halua edes ajatella kuinka epäonnistunut tuntisin olevani jos jostain syystä en lastani pystyisi imettämään.. Elämää kyllä helpottaisi kummasti jos vauva pulloakin huolisi ja yhden tuttipullon olenkin jo varmuudenvuoksi hankkinut, mutta täysimetys on kyllä se mihin pyrin.

Mulle oli täysimetys esikon kanssa itsestäänselvyys ja aion nytkin imettää mahdollisimman pitkään. Viime kerralla alku oli hankalaa, mutta synnärillä oli hyviä ja kärsivällisiä hoitajia. Alussa nännit oli ihan sairaan kipeät ja vain rintakumin avulla onnistui, sitten piti opetella oikea imemisasento ennenkuin alkoi sujua. Tämä kaikki jo sairaalassa, joten kotona imetys meni hyvin. Välillä piti käyttää sitä voidetta (olikohan Lanolin) nännipihoihin, kun tuli haavaumia. Poika viihtyi niin pitkiä aikoja tissillä, että ne tuntuivat rohtuvan kuin huulet! Öisin piti parhaimmillaan imettää 9 kertaa, mutta onneksi rytmi parin ensimmäisen viikon jälkeen vakiintui muutamaan kertaan yössä. Päivisin poika nukkuikin sitten parin tunnin välein päiväunia, mutta pikkuhiljaa rytmi meni paremmin kohdalleen oman unirytmini kanssa. Taitaa tulla nytkin sellainen yöheräilijä ja päiväunia vähän väliä nukkuva, jos tuon potkimisrytmin mukaan mennään. Onneksi nyt on aviomies ja 6-vuotias pikkuapulainen touhuissa mukana, ettei tarvitse selvitä yksin.

Nyt ostin Lindexiltä ihanat leopardi-imetysliivit. Myyjä neuvoi ostamaan sopivalla ympäryksellä, mutta kokoa liian suuren kupin. Aion mennä ostamaan parempilaatuiset Carriwell-imetysliivit lastentarvikeliikkeestä. Sellaiset, jotka sopii mukavasti nukkumiseenkin.

En raaski monia kalliita ostaa etkäteen, kun kuppikoko vaihtelee tulevana vuonna varmasti muutamaan kertaan. Ostan sitten lisää kun tarve on. Haluan että on muutamat valmiina, ettei tarvi pian synnytyksen jälkeen lähteä mihinkään.

Nyt ostin Lindexiltä ihanat leopardi-imetysliivit. Myyjä neuvoi ostamaan sopivalla ympäryksellä, mutta kokoa liian suuren kupin. Aion mennä ostamaan parempilaatuiset Carriwell-imetysliivit lastentarvikeliikkeestä. Sellaiset, jotka sopii mukavasti nukkumiseenkin.

En raaski monia kalliita ostaa etkäteen, kun kuppikoko vaihtelee tulevana vuonna varmasti muutamaan kertaan. Ostan sitten lisää kun tarve on. Haluan että on muutamat valmiina, ettei tarvi pian synnytyksen jälkeen lähteä mihinkään.
Kannattaakin kalliimmat hankkia ehkä siinä kuukauden päästä synnytyksestä, kun maitorauhasten turvotus on laskenut ja maidontulokin vähän tasoittunut. Itsellä ainakin maito noussut yhdessä yössä 2-3 vrk päästä synnytyksestä, ja rinnat on kyllä siinä kohtaa olleet kunnon jalkapallot. Pamela Anderson osastoa todellakin. Muutamassa viikossa vähän tasoittunut sitten, vaikka huomattavasti isommat ovat edelleen olleet.
Imetyksen loputtua onkin sitten saanut taas mennä liivikauppaan, kun ovat kutistuneet pienemmiksi, kuin ennen raskautta. Ikävä kyllä :/

Mä haluan nyt tuoda tähän keskusteluun pullolasten kasvattaneen näkökulman.
Eli 3 poikaa mulla ja jokaista olen kyllä alkanut imettää ja maitoa on aluksi tullutkin ihan hyvin. Mun pojat on kuitenkin ollut isoja ja kasvaneet valtaviksi jätti vauvoiksi lyhyessä ajassa (n.2kk painoa lähes 7 kg!!) Nämä nälkäiset jättiläiset ovat kirjaimellisesti imeneet minut kuiviin ja oma maito ei ole enää riittänyt pitämään heidän nälkää joten on ollut pakko turvautua vastikkeisiin. Jonkin aikaa imetin ja pulloruokin samanaikaisesti mutta lopulta maidontulo ehtyi kun alkoi pullosta paremmin syömään. En ole ottanut tästä paineita, koska tärkein pointti kuitenkin on että vauva saa tarpeeksi ruokaa! Soseet ja vellit olen alkanut antaa n.4 kk iässä . Imetys on jokaisen kohalla kestänyt 3-5 kk. Hyviä asioita pulloruokinnassa on että isäkin voi syöttää (tai ihan kuka vaan) , toinen parempi asia on ollut että yösyötöt on jäänyt kokonaan ennen 6 kk ikää ja vauva nukkunut yöt läpeensä.
Lapseni eivät todellakaan ole jääneet ilman läheisyyttää, syliä ja hellyyttä on annettu ja paljon .
Myöskin tuleva lapseni tulee saamaan pullosta heti kun koen sen tarpeelliseksi ja vaikka ei tarvitsisikaan niin lopetan imetyksen jokatapauksessa puolessa vuodessa. Se ei vaan oo mun juttu ja koen sen epämiellyttäväksi, kuitenkin olen sen kriittisimmän iän imettänyt ja olen itseeni varsin tyytyväinen että olen sen verran jaksanut imettää. Ja perus terveet pojat mulla, kellään ei ole mitään allergioita eikä sairauksia.

Kiitos toisenlaisesta näkökulmasta!
Vaikka moni toivoo imetyksensä onnistuvan pitkäkestoisesti ja olla täysimetyksellä 6kk, ei sen kuulu ahdistaa/painostaa ketään muuta.
Jokainen tehköön omat ratkaisunsa ja aina se ei ole edes omissa käsissä.
Itsekin koen tärkeimmäksi parin ekan kuukauden imetyksen.

Nimenomaan. Yhden kanssa sain rintatulehduksen joka oli jotain ihan kamalaa! 40° kuume ja rinnat ihan kivikovat ja tulipunaiset, no se imetys loppui siihen. Ja mainittakoon vielä että pojille on tullut ekat hampaat jo 4 kk vanhoina, sekään ei oo kovin kivaa kun pitävät nänniä puruleluna :grin

Kuulin tarinan että istukka oli kalkkeutunut ja vauva painanut hyvät/normit n.3600g ja istukan kalkkeutumisen vuoksi olivat alkaneet antaa vauvalle sairaalassa korviketta lisäksi vaikka äidiltä olisi maitoakin tullut, lopputulema oli että tissi ei kelvannut sitten ollenkaan.
Voiko siellä pitää itse päänsä ja vaatia että tissiä yritetään niin kauan kun voi ja vasta sitten saa antaa korviketta? Tuossakin oli vauva hyvän painoinen niin en ymmärrä miksi sitä korviketta on pitänyt alkaa syöttää kun äiti olisi halunnut imettää?

Mua on joka kerta tsempattu imettämään, ja ovat olleet nihkeitä lisämaidon suhteen.
Nythän tässä ei tiedetä vaikuttaako se istukan kalkkeutuminen jotenkin maidon laatuun? Mahdollisesti, muuten en ymmärrä miksi äiti ei olisi saanut imettää.

niin joo, jos siinä on sitten joku semmonen juttu ollut. Kyllä hän sai siis myös imettää mutta korviketta ne oli syöttänyt silti, josta johtuen tissi ei enää sitten kelvannutkaan.

Mullakin esikko joi omaa maitoa, vaikkakin oli pumpattu ja pullosta tarjottu. Ei tainnu vastiketta saada kun kerran yöllä että sain nukkua edes 4h putkeen. Mutta tämä riitti, kunhan maitoa sai, tosi huonosti mua autettiin itse imetyksessä. Tuntui että mikä tahansa tapa riitti, kun vauva äidinmaitoa kerran sai.. Vastiketta oltaisiin tuputettu jos oma maito ei olisi riittänyt kun kerran oli pieni vauva ja oli tärkeää saada hänet syömään mutta imetykseen ei rohkaistu tai kannustettu. Tuntui että oli heille helpompaa ja pienempi vaiva kun kerran pumppaamalla sain ne vauvan ruuat näppärästi ulos ja vauva pullolla syömään.

Henk koht aion kyllä tällä kertaa olla ns vaikea asiakas ja vaatia itselleni apua ja tietoa. Ekalla kerralla sitä väheksy ja hyväksy kaikkea, oli ujo piimä ja tietämätön niin monesta jutusta että nyt yritän kyllä saada vauvalleni paremman lähtökohdan imethksen suhteen. Se eka viikko kun on aika kova mittari miten kaikki kotona tulee meneen. Tarkotan tällä tätä omaa skenaarioo missä ekat 6pv pullosta = taistelujen tie kotona tissillä...

Iso vauva saattaa tarvita suurempia määriä maitoa nopeammin kuin pienempi vauva, ja jos maito ei äidillä nousekaan ns. riittävän nopeasti vauvan tarpeisiin, alkaa verensokerit herkästi vauvalla heittelemään ja siksi on tarpeen antaa lisämaitoa. Voisiko olla tästäkin kysa?

Tässä imetys asiassa tahtoisin sanoa, että jokapaikassa hehkutetaan sitä kuinka tärkeää imetys on lapselle ja auttaa äitiäkin palautumaan helpommin jne. Mutta entäpä ne äidit jotka ei vaan pysty imettämään!? Maitoa ei tule tai se ei vaan onnistu.
Aika moni stressaa tällaisestakin asiasta. Monet ymmärtävät imetyksen tärkeyden ja tahtoisivat antaa lapselle kaiken parhaan. Sitten kun se ei onnistukaan niin heti monet leimaa itsensä huonoiksi ja kykemättömiksi äideiksi aivan suotta. Ihmiset katselevat kieroon ja puhuvat seläntakana kuinka toinen ei vaan halua imettää, ilman että edes tietävät asian oikeista faktoista.
Tahdoin ihan vaan kertoa tämän ja muistuttaa, että hyvä äiti on vaikka imetys ei onnistuisikaan!! siitä kun ei täällä kukaan puhu ja ajattelin että tässä imetys palstalla se olisi hyvä tuoda julki.

Synnytin 2 ekaa lasta kättärin haikaranpesässä, siellä neuvottiin ihan kädestä pitäen miten se nänni sinne vauvan suuhun laitetaan. Koin sen hieman ahdistavaksi silloin, olin 22 v.ensisynnyttäjä. Auttoivat myös asettelemaan imetystyynyn oikein ja kävivät useasti tarkistamassa että joko sujuisi :grin kolmosen kanssa olin normiosastolla, siellä ei moista ohjausta ollut, mutta en kyllä tarvinnutkaan kun kaikki oli jo tuttua :)

Takaisin