Tsemppiä kaikille imetyksen kanssa! Sehän on pitkälti kärsivällisyyslaji, mutta liikaa paineita siitä ei kannata ottaa eli jos tuntuu, että ahdistus käy liian suureksi, niin sitten vaan pulloa kehiin, sillä näin sekä lapsi että äiti pystyvät rentoutumaan ja nauttimaankin vauva-arjesta. Meillä esikoisen kanssa imetysongelmat alkoivat jo laitokselta, kun poika veti siellä ensimmäiset rintaraivarit. Sitkeästi kuitenkin imetin ja annoin välillä pulloa ja näin mentiin 5kk:n ikään asti, jolloin lopetin kokonaan. Mutta meillä syynä imetyksen "epäonnistumiseen" oli refluksioireet ja se, että poika on luonteeltaan hyvin vilkas eikä jaksanut keskittyä syömiseen eikä esim. koskaan nukahtanut rinnalle. Nyt toisen lapsen kanssa imetys on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, mutta tytöllä on todella kova imuote ja mulla edelleen nännit vuotaa verta, vaikka rasvailen niitä. Ja minusta maidonnousu oli yhtä kamalaa toisellakin kertaa, vaikka jotkut sanovat, että toisella kierroksella helpottaa. Imuote on tytöllä kunnossa, mutta tyttö on vaan sellainen tehoimijä, huomauttivat tästä jo Jorvissakin, että rinnat ovat tosi kovilla. Nytkään meidän lapsi ei nukahda rinnalle vaan sisko on samanlainen pälyilijä kuin veljensä, mutta raivareita ei ole vielä tullut, nokkimista aina silloin tällöin.
Rintakumin käytöstä ei kannata myöskään stressata. Käyttäkää sitä niin pitkään kuin on tarve, sillä voi olla, että se jää aivan itsestään pois käytöstä joku päivä. Pääasia, että imetys onnistuu jollain tapaa. Itse olen oppinut myös sen, että asioista ei kannata stressata etukäteen, sillä joskus tilanteet laukeavat kuin itsestään.
Moni olikin jo kirjoittanut, että hyvä imetystyyny on kaiken a ja o, ja itse olen samaa mieltä. Meillä on käytössä iso Doomoo-imetystyyny ja se on ollut kyllä loistava hankinta. Jos tuntuu, että rinnoista tulee suihkuamalla maitoa, niin silloin kannattaa imettää kylkiasennossa, koska näin suihku on tasaisempi. Ja Vilukissa kirjoittikin jo, että rinnan puristaminen on hyvä tapa ohjata imuotetta, ja minulla se myös helpottaa kipuja.
Yksi hyvä konsti "rentoutua" imetyksen aikana ja saada jopa imuote kuntoon, on seisaaltaan / liikkeessä imettäminen. Itse olen kokeillut tätä ja se toimii hyvin. Saatan kävellä vauvan kanssa kotona, ja imettää samaan aikaan ja näin tilanne on jotenkin "rennompi". Kannattaa kokeilla!
Me ollaan tehty nyt öisin niin, että ollaan siirretty jo vauva toiseen huoneeseen nukkumaan (makuuhuone on olohuoneen vieressä, joten bebe nukkuu nyt Kelan laatikossa olohuoneessa), koska tyttö nöhnötti ja röhki jatkuvasti, kun haistoi maidon vieressä ja oli halukas roikkumaan rinnalla pitkiä aikoja. Nyt kun nukkuu viereisessä huoneessa, syö kaksi kertaa yössä ja kaikkien unet on parantuneet, kun emme herää röhkimiseen ja tissin hamuiluun. Tämä voisi olla myös muille toimiva vinkki.
Tsemppiä kaikille kanssasisarille!