imetyksestä vieroittaminen

Nanna, maito (äidin tai korvike) on lapsen pääasiallinen ravinnonlähde ensimmäiseen vuoteen asti. Jos sulle on oikeasti neuvolassa sanottu, että lapsi selviää 8kk-10kk ilman maitoa, niin valita siitä, se on lapselle vaarallista! Jos haluat vierottaa, niin voisitko harkita että totutat Leevin korvikkeeseen joko pikkuhiljaa tai sit sekottamalla pumpattuun? Ja osa lapsistahan ottaa sen ihan chillisti etteivät saa maitoa kun äiti on pois :)

Ootko imetyksen tuki ry:n fb-ryhmässä? Siellä on kaikkea turhaa vauhkoamista, mutta mun mielestä ne tukiäidit vastaa tukipyyntöihin todella hyvin, voisit sieltä kysyä apua?
 
Mä suosittelen myös imetyksen tuki ryn sivuja. Paljon hyvää infoa ja neuvoja saa myös ihan yksityisviestilläkin.
 
Netistä löytyvästä imeväisikäisen ruokavalio-ohjeesta: "Totuttelun voi aloittaa hapanmaitovalmisteilla lapsen ollessa noin 10 kuukauden ikäinen. Sopivia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi maustamaton viili, jugurtti ja rahka, piimä ja raejuusto. Maidon voi ottaa käyttöön myös lapsen ruuissa. Hapanmaitovalmisteista saadaan hyviä välipaloja hedelmä- ja marjasoseiden kanssa. Rintaruokituille lapsille annetaan maitovalmisteita lisäruokana valmisteisiin totuttelemisen vuoksi. Lähellä vuoden ikää lapsi tarvitsee noin 6 dl maitoa päivittäin. Määrään luetaan mukaan äidinmaidonkorvike, hapanmaitovalmisteet, maito ja vellit. Vähitellen rintamaito tai korvike korvataan kokonaan maidolla ja ja hapanmaitovalmisteilla. Suositeltavaa on valita koko perheelle rasvaton maito. Maito tarjotaan lapselle mukista tai nokkamukista. Runsaasti sokeria, lisäaineita tai suolaa sisältäviä maitovalmisteita, kuten maustettua jugurttia tai viiliä, vanukkaita, jäätelöä ja juustoja, ei käytetä imeväisiässä."
 
Täällä on sitten paniikinlietsontajuttu maidon vahingollisuudesta:
http://suomenterveysravinto.fi/blog...allista-osoittavat-laadukkaimmat-tutkimukset/

Jännä muuten, että mun maidonjuonti on vähentynyt raskauden ja imetyksen aikana varmaan tosta 3 lasia per päivä kahvimaitoon. Raskaana join piimää ja sain syötyä juustoakin mutta juustoihottuma tuli kohta synnytyksen jälkeen takas.
Nyt oon vähän aikaa syönyt raejuustoa ja rahkaa protskun takia, ilmankos kynnet on riekaleina :wink Taidetaan tyttären kanssa ruveta piimä- ja viilitytöiksi! Ja eikös suklaasta saa proteiinia maidontuotantoon?
 
Muokattu viimeksi:
Luin myös tuon tutkimuksen ja oon kyllä jo aiemminkin ollut sitä mieltä, että vasikoille se lehmänmaito kuuluu juoda ;-)
 
Mä en oo yli 20 vuoteen juonu maitoa. Se vaan maistuu pahalle. Piimä on mun herkkua ja maustamattomat jogut, viilit yms. Viimeinki mulla on talossa kaveri joka mun kanssa niitä juo ja syö :happy:
 
Mitenhän mulla oikeesti aikanaan tuo tissistä vierottaminen onnistuu kun tuntuu olovan niin importante nuo rinulit roolle? Se tutkii niittä välillä, pyörittelee nänniä sormillaan, imasee, taputtaa tissiä... Kaks edellistä bebee vierotti ite itsensä mutta tämän iltatähden kohdalla luulen ettei se mee ihan niinku elävissä kuvissa :p
 
Kannattaa ehkä seuraavalla käynnillä antaa neuvolaan vähän palautetta!
 
Jos sen kaikki ohjeet on tota luokkaa niin varmaan kannattaa vaihtaa! Joskus vaihtamalla paranee :-)
 
Mitenhän mulla oikeesti aikanaan tuo tissistä vierottaminen onnistuu kun tuntuu olovan niin importante nuo rinulit roolle? Se tutkii niittä välillä, pyörittelee nänniä sormillaan, imasee, taputtaa tissiä... Kaks edellistä bebee vierotti ite itsensä mutta tämän iltatähden kohdalla luulen ettei se mee ihan niinku elävissä kuvissa :p
Tällä on kans enemmänkin kaks kaveria kuin einespakettia :)
 
Mä en nyt kuollaksenikaan löydä linkkiä artikkeliin mutta se käsitteli ravitsemusta, imetystä ja töihinpaluuta ja se linkki oli tällä sivustolla jossain, mun ahdistus imettämisestä ja töihinpaluusta katkesi siihen, siinä todettiin että yli 6kk ikäinen vauva joka syö jo kiinteää ruokaa pärjää äidin työpäivän niin että äiti imettää lapsen ennen työhön menoa ja heti palattuaan kotiin, ei tietenkään toimi 12 h tai muuten ylipitkiin päiviin, tähdennettiin sitä että kannattaa jatkaa vaikka edes se 1 imetyskerta päivässä päivähoidon alettua kun niitä vastustuskykyä lisääviä aineita on vain äidinmaidossa (älkää ristiinnaulitko mua tuosta kommentista, tarkoitus ei todellakaan ole jeesustella vaan kukin etenee parhaaksi katsomallaan sopivalla tavalla)
Meillä huomaan että kiinteiden aloituksen jälkeen tissi ei ole enää niin kiinnostava, sitä lupsutetaan ehkä max 10 min ja toimii enemmän janon sammuttajana ja lohtuna.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä taas syödään ihan yhtä monta kertaa päivässä kuin ennen kiinteitä
 
Meillä useemmin :-) ei tuu heleppua olemaan se lopettaminen sitten joskus...
 
Niin monet asiat, jotka on toisille ns itsestäänselvyyksiä ei toiselle sitä ole :) kyllä mua ahdisti kun mietin että kuinka töihinpaluu sujuu kun kaveri ei suostu enää juomaan maitoa mistään muusta kuin tissistä, kokeiltu on 3 erilaista tuttipulloa,nokkamuki, hörpytysmuki ja mikään ei uponnut :S


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top