imetyksestä vieroittaminen

le12

Vasta-alkaja
onko kukaan joutunut lopettamaan imetystä vain 3kk jälkeen? Itse joudun lopettamaan imetyksen sairauden takia aloittamani lääkityksen vuoksi. Koen suurta epäonnistumisen tunnetta ja surua asiasta. Pikkuinen on aina ollut rinnalla tyytyväinen ja tuntuu että on tuntenut olonsa siinä turvallisimmaksi paikaksi. Korviketta on saanut jo osittain aina mutta imettänyt olen joka syöttökerralla ja vasta sitten antanut pullosta loput. En tiedä miten vieroittaisin pikkuisen rinnalta, kerralla vai vähitellen (aikaa ei kyllä kauheasti ole koska joudun aloittamaan asap lääkkeet)
 
Millä perusteella joudut lopettamaan imetyksen? Onko tarkastettu LactBase-tietokannasta ettei lääkettä voi käyttäö imettäessä? :)
 
Kuulostaa kurjalta! :-( sitten ei auta kuin sylitellä ja halitella mahdollisimman paljon vaikka eihän se heti tissiä pysty korvaamaan. Voimia vieroitukseen!
 
Ite jouduin lopettaa jo 2kk iässä. Ei riittänyt maito, sen verran imetin että aamumaidot tuli tissistä. Mutta pikkuhiljaa sekin jäi kun ei venla saanut siittäkään vattaa täyteen..myönnän kyllä etten asian eteen kyllä vaivaakaan sit enää nähny. Koin helpommaksi kummallekki että pullosta se vatta saatiin heti täyteen ilman suurempia häslinkejä. Kyllä musta se äitin vieressä oleminen tuntuu lapsesta silti turvalliselta oli sillä suussa tissi tai pullo. Kunhan vaan äiti tekee siittä turvallisen sylin.
 
Kk rintoja ajatellen vois olla helpompaa vierottaa asteittain, jotta maidon tuotanto hiipuu etkä joudu kärsimään pakkautuneista rinnoista tai saa rintatulehdusta. Maidon tuotanto astettuu parissa päivässä elu riippurn sit kuinka nopeesti pitää lopettaa, niin jätät imetyskertija pois. Esim heti puolet ja muutaman päivän päästä loput tai sit vähän hitaammin jos aikaa on.

Pivi sanoi hyvin et pulloa antaessa voi ihan yhtä hyvin luoda turvallisen läheisyyden tankkaus hetken vauvalle.

Voimia vierotukseen. Sun tilanteessa muakin harmittais, mutta kyllä omasta terveydestä pitää pitää huolta että voi olla vauvaa hellimässä myös jatkossa :-)
 
Kiitos kaikille vastauksista!:happy: Nyt on kyselty eri lähteistä lääkkeiden turvallisuuksia ja lääkäri "löysikin" toisen lääkkeen jolla voi imettää osittain, lääkeet jaetaan kolmeen annokseen ja otetaan heti imetyksen jälkeen. Eli sentään kolme kertaa vuorokaudessa saan imetettyä :happy: Ainoa miinus tässä on että lääke saattaa kuitenkin aiheuttaa (tosi harvinaista) toisenlaisen vakavan sairauden, ja sen vuoksi kuitenkin olen harkitsemassa lääkken vaihtoa. Ajattelin, että jos olisi mahdollista käyttää tätä lääkettä vielä muutaman viikon ja sen jälkeen totutella vauvaa juomaan kokonaan korviketta samalla kun kuitenkin alkaa maistella soseita, niin menisi siinä sivussa ehkä kun muutenkin ruokailu muuttuu. Ja riippuen kuinka kauan joudun lääkettä vahvalla annostuksella käyttämään niin voisin koittaa pumpata ja jatkaa imetystä sittenkun annos suositeltu.... niin tiedä sitten mitä tässä tekisi, vauvan terveys menee toki kaiken edelle ja oma siinä sitten perässä :happy:
 
Nostetaampa tätä ketjuu taas vähän.. Kaikilla meillä imettävillä tää vierotus on edessä ennemmin tai myöhemmin. Ite ajattelin pikku hiljaa alkaa vierottaa kun tammikuussa työt kutsuu.. Olisko jollain jotain hyviä vinkejä vierotulsen suhteen? Onko parempi vähentää pikku hiljaa vai kertaata loppu?
 
Ei oo kokemusta, mutta näin oon ymmärtänyt, että hiljalleen kannattaa vierottaa. Jättää yks imetyskerta pois ensin ja sit jonkun ajan päästä toinen jne...

Tuosta meidän tissimiehestä ei kyllä tiedä mitä se meinaa. Välillä näyttää vihaavan tissiä ja välillä sit rakastavan sitä... En tiiä kumpi meistä sanoo ekana imetyssopimuksen irti. Itse oon kyllä välillä niin kypsä koko touhuun, ja välillä taas en. Meillä on siis pojun kans samat aatokset :)
 
Käsittääkseni on hyvä aloittaa lapselle vähiten tärkeästä kerrasta.
Mä en mieti ees ennen maaliskuuta
 
Mä oon kallistumassa siihen, että yritän jaksaa imettää sen who:n suosittamat pari vuotta...! Tää kyllä yllätti mut itsenikin :D. Aion siis vahvasti "äidintahdistaa" koko hommaa, mutta toistaseks se on niin jees etten ees mieti lopettamista :). Ja mähän palaan töihin kuukauden päästä, eli sit imetän vaan aamuisin ja iltaisin ja Bebe saa pärjätä isänsä kanssa kiinteillä ja vedellä.

Sitten kun Bebellä tulee vuosi täyteen (tai no suunnilleen, en hoidon aloituksen kanssa samaan aikaan aio tehdä mitään radikaalia), niin aion imettää vaan sillon kun mulle sopii. Eli oletettavasti normaalisti joku 3-4 kertaa päivässä. Ja jos joskus ei ehdi/pysty niin sit ei :)

Tietty esim. sekin vaikuttaa et jos halutaan pikkusisarus ja mun kierto ei käynnistys niin sit pitää miettiä uusiks. Mut en mä vielä haluu toista vauvaa et eipä oo ajankohtaista!
 
Olisin valmis lopettelemaan, mullakin työt kutsuu tammikuussa, mutta jotenkin pitäis saada tää neiti ensin juomaan maitoa mukista..
 
Puhuin siitä kyllä myös neuolassa kun Leevii ei juoa korviketta laisinkaan.. Meinas että ei siitä mitään haittaa oo jos ei 2kk saa maitoo kun vasta sit 10kk kun saa juoda tavallista maitoo.. En mä kään haluis vielä vierottaa mut en mä myös kään haluu että se jää kotiin itkee/huutaa/raivoo sen takii että se ei saa tissii.. Ja ton kolmivuorotyön kannanlta myös parempi kun en aina oo iltasin/aamusin kotona.
 
Eihän kymppikuiselle voi vielä antaa maitoa. Hapanmaitotuotteita vaan, mun mielestä.
 
Mä en varmaan anna lehmänmaitoo ikinä :-) Ite oon voinut niin paljon paremmin ilman maitotuotteita ja nyt yksi tyttäristäkin jätti lehmönmaidon pois. Kauramaidossa on yhtä paljon kalsiumia.
Mut joo, tämähän ei ollut aihe vaan se, 10kk ikä...eli en antasi tavan maitoa määkän tuon ikäselle. Vuosihan siinä tais olla se suositus ja nykyään taitaa olla niitä vierotus ym muksumaitojakin. Mutta älä nyt maidotta toista jätä edes kahdeksi kuukautta kun on tissistä sitä tottunut saamaan.
 
Meillä tulee kauhee opettelu ostaa sit tavan maitoa ku laktoosi-intoleranssin takia ostetaan laktoositonta maitoa aina. Mä ite en juo maitoa ollenkaan. Pitikö se vuoden iässä alkaa lantrata korvike "oikealla" maidolla ja sillai treenata sitä maidonjuontia? Ku en nyt näe mitään järjeä sit ruveta juottaa kolmosta Vekalle.

Muoks. Siis miehellä allergia.
 
Muokattu viimeksi:
Happy mulla vähän samat mietteet. :-) oon kyl aatellu hapanmaitotuotteita antaa, mutta saa varmaan juoda kauramaitoa kuten siskonsakin :-)
 
Takaisin
Top