Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä saa lisämaitoa silloin tällöin, ei edes joka päivä. Haaveissa olis lopetella pikkuhiljaa imetys, kokonaan viimeistään 6kk kohdilla. Olen miettinyt alkaisinko iltaisin tai öisin antamaan pulloa jotta vatsa täyttyisi varmasti ja ehkä sitten nukkuisi paremmin....?

Me mennään vielä täysimetyksellä. Tähdätään siihen suositukseen, 6 kk. Eli vähän ennen vappua sit jotain bataattia nassuun, jollei tule muuta ohjetta.

Muokattu viimeksi:
Täällä myös! Pääsiäisenä ajattelin jotain tarjota...vähän niinkuin "paastonajan" loppumisen kunniaksi :) Poika on silloin muutaman päivän yli 6kk.

Täällä myös täysimetyksellä, ja sinne suositusten mukaiseen 6kk ikään myös tähdätään, jos ei erityistä tarvetta aiemmin tule :)

Huomauttaisin, ettei ole enää "suositus" täysimettää 6kk. Viimeisin "suositushan" on oikeastaan aloittaa maistelu aikaisemmin. Mutta tässäkin jokainen tavallaan ja vauvan tarpeiden mukaan...

Kyseisissä suosituksissahan tähdätään ylipäänsä imetyksen jatkamiseen, kun ilmeisesti ison osan imetys hiipuu syystä tai toisesta n 3kk:n vaiheilla. Suosituksilla halutaan kannustaa jatkamaan imetystä tätä pidempään, siksi puhutaan 4-6kk:n täysimetyksestä. Mutta soseilettomuus ei minun ymmärtääkseni ole se tärkein ajatus siinä suosituksessa. :)

Aloitettiin kiinteiden maistelu reilu viikko sitten ajatuksella, että hitaasti hyvä tulee. Pidin pari päivää taukoakin bataattilusikallisista kun erehdyin luulemaan tiheää imua vatsakivuiksi.

Mutta hyvin sujuu, yöt rauhottuivat ja imetys toimii edelleen erinomaisesti.

Imetys on sujunut itse asiassa koko ajan tosi hyvin. Olen jopa rintaraivareilta säästynyt. Nyt myös oma vapaus on lisääntynyt kun voi antaa pieniä lusikallisia bataattia tai porkkanaa. Ja nokkamuki kelpaa suht hyvin.

Meillä menee sosetta n. Pilttipurkki päivässä ja toisinaan lisämaitoa iltapullon ominaisuudessa.

Imetän kuitenkin vielä mielestäni aika paljon (eli pääsääntöisesti) ehkä kertoina aavistuksen harvemmin, mutta yöllä (monta kertaa), aamulla herätessä ja aina ennen päikkäreitä.

Tarkoitus olisi vähentää imetystä pikkuhiljaa ja noin 6kk jälkeen lopettaa kokonaan.

Mä ymmärrän myös niin että 6kk:n täysimetys on edelleen suositus, mutta ei ole haittaa vauvan vatsalle, jos pieniä makuannoksia annetaan jo 4kk:n jälkeen. Myös imetyskoulutuksen käynyt terveydenhoitaja ystäväni sanoi, että suositeltavaa on edelleen täysimettää 6kk:n ikään, jos ei erityistä tarvetta ole aloittaa kiinteitä aikaisemmin. Mutta kuten sanottu, niin jokainen tyylillään ja suositukset on vain suosituksia :)

Samoin ymmärrän et makuannoksia voidaan antaa 4-6kk iässä ja oikein hyvin voi imettää 6 kk ikään jos vauva riittävästi kasvaa ym. Kunhan 6 kk iässä aloittaa koska sitten kasvavat raudan tarve etc. Äidinmaito on ensisijaista ravintoa ja sitä parasta kuitenkin, että kannattaahan sitä jatkaa jos vaan maitoa tulee. Mietin miksi osalla hiipuu maidontuotanto 3 kk iässä? Olisiko joku tiheä imu ja äidin oletus ettei maito riitä kun tilaa tiheämmin ruokaa. Ja sitten annetaan helposti korviketta kun ajatellaan että vauva on nälkäinen? En tiedä, mietin vain. Ja toivoisinkin että neuvolat kannustaisivat pitkiin imetyksiin, koska näyttöä imetyksen hyödyistä on paljon.

Mä aion imettää reilun vuoden ikään suosituksen mukaan siis se vuosi lisäruuan kanssa. Kunhan vaan maitoa piisaa :)

Mullakin olis haaveissa toi vuoden ikään saakka imettäminen. Yritän päästä ilman korvikkeita. Että voisi sitten suoraan siirtyä tavalliseen maitoon. Toivoisin kuitenkin että ihan ehdottomasti viimeistään 1,5v imetys olis ohi (ja mielellään siinä 1v2kk). Jännä nähdä kuinka käy! Nyt on kuitenkin vasta 4kk takana.

Niin ja mä luulen että nimenomaan noi tiheät imut katkaisevat imetystaipaleen. Monet neuvolat myös äärimmäisen helposti neuvovat antamaan lisämaitoa imetyksen tehostamisen sijaan. Yhden ystäväni imetyksen pelastin ohjaamalla imetyksen tuki ry:n fb-ryhmään.

Se on varmaan se tiheä imu... Ehkä siitä ei tarpeeksi kerrota äideille etukäteen. Koska jos siihen asti imetys onnistunut, olisi epätavallista, että maidontuotanto sinällään hyytyis. Itselläkin tarkoitus imettää n vuosikkaaksi, että vaihdetaan sitten lehmänmaitoon. Eikä mulla ole syytä uskoa, ettei onnistuisi, koska 4kk imetystä jo takana ja onnistui esikoisenkin kanssa. Olis muuten aika ihanteelista, jos imetystä pyrittäis tukemaan pidentämällä vanhempain vapaa kestämään kunnes vauva vuoden... Ainakin omassa työssä imetyksen ylläpitäminen olis vaikeaa.

Mä imetin esikoista 1v 3kk ikään, mutta päiväimetys jäi siinä vuoden iässä pois. Aamulla ja illalla imetin, ja lopuksi vain aamulla. Onnistuis vaikka kävisikin töissä, ellei maidontuotanto sitten hiipuis vähitellen...? Mä luulen, että olisin jatkanut esikoisen kohdalla imetystä vielä pidempään ellen olisi ollut uudelleen raskaana...

Mä imetin esikoista 13 kk. Sitten lopetti itse. Oon tyytyväinen saldoon ja päästiin suoraan lehmänmaitoon siirtymään.

Joku pohdiskeli lisämaidon antamista et nukkuisi paremmin. Saattaa tehota, mut mä en antaisi korviketta vaan sit pikkuhiljaa puurojen kanssa saisi tuhdimpaa ruokaa. Eli kärsivällisyyttä toivotan vauvan yöunien kanssa. Itse oon onnekas kun vauva nukkuu jopa 9 h putkeen rintamaidolla. Esikoinen heräili pari kertaa yössä, joskus useamminkin.

Siirtyy kokonaan korvikkeeseen ja kiinteisiin.

Takaisin