Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos ei vielä niin kyllä se saattaa parin kuukauden päästä kelvata. :)
Hyvänä esimerkkinä mun siskon tyttö ei millään suostunut juomaan minkäänlaisesta pullosta eikä nokkiksesta kunnes 7kk iässä ykskaks päätti ettei tissi enää kelpaa ja nokkispullo oli tosi pop, joi siitä kuin olisi aina juonut. Joten niin minäkin olen positiivisella mielellä, kyllä tosta tissitakiaisesta pääsee eroon sitten kun sen aika koittaa. Tietty tuommoinen raju vatsatauti on asia erikseen. :(

Hei tietääkö joku paremmin ja osais selittää - vauva on ollu viikon kaikki yöt koko ajan (no, 30-45min välein) tissillä, mut ei tunnu yhtään et mun maidon määrä ois lisääntynyt. Eipä sinänsä, päivisin muksu vaikuttaa ihan tyytyväiseltä maitomäärään mut en vaan tajuu mikä noita öitä vaivaa. En keksi muuta kuin et ois öisin nälkäinen?

Nyt täytyy kyllä kiittää Jaloppia suuuuuuren suuresti! Aamulla rohkeasti pumppasin nokkamukiin maitoa ja kas kas, eipä tullut raivaria!! Maitomäärä mitä joi, oli kyllä ehkä 20ml ja kestihän siinä juomisessa, MUTTA ei yhtään itkua. Oli paljon lupaavampi imukin kuin pullosta. Olen siis toiveikas ja treenit jatkuvat!

Jee!

Nupu, onko arjessa mitään muutoksia? Itse nimittäin kyselin samasta asiasta ja etsin tietoa. Yksi ystäväni, joka on imetyksen tietopankki, selitti, että jos arjessa on muutoksia, vauva voi tankata tuttua ja turvallista läheisyyttä yöllä. Tai sitten on kasvupyrähdys ja vauva tankkaileekin yöllä ruokaa kun päivisin ei malta.

Meillä tilanne nyt rauhoittunut kun aloin päivällä syöttää useammin. Ja toisaalta meillä oli hirveästi ohjelmaa viikon ajan. Sekin saattoi vaikuttaa pojan levottomampiin öihin. Viime yö meni yhdellä syötöllä, mutta illalla söi tiheästi.

Hmm, no mies oli kyllä viime viikon työreissulla, mutta tuli kotiin viikonlopuksi. Mulle myös laitettiin (viimein) ehkäisykapseli alkuviikosta, voiskohan maito jotenkin maistua erilaiselta? :O No, toivottavasti pian rauhottuu yöt...

Olen nyt paljon saanut kuulla että vauva pitäisi yrittää saada sylistä pois vaikka sohvalle nukkumaan. Näin on aina ollut. Välillä ssaankin siirrettyä hyvin. Kylässä tuntuu eniten asia vaivaavan en ymmärrä mitä se kellekkään kuuluu. Olen koko ajan imettänyt lapsentahtisesti. Kylässä lapsi vietiin mun läheltä pois kun jo huusi nälkäänsä ja olin syliin ottamassa. Ei mun mielestä kuuluu nälkäistä huudattaa! Ihan kauheeta. Mun lapsi teki mieli sanoa vaikka ja mitä.

Meillä typy ollu sellanen että tankkaillu pitkin päivää aiemmin, mut nyt oon huomannu et se on alkanu tankkaamaan iltaisin enemmän. Kun se aloitti nuo iltatankkaukset se roikku vähän väliä rinnalla, mut sit ku hoksasin rueta juomaan ja syömään iltapäivästä itse paremmin ni iltatankkausten pituus ajallisesti lyheni.

Hepsuli, nauttikaa nyt ajasta kun toinen on vielä pieni ja sen on mahdollista nukkua/nukahtaa syliin:dummy:
minun mielestä se on kuitenkin varsin hellyttävää kun vauva nukahtaa syliin. :HeartredKyllä sen ehtii vielä myöhemminkin opettaa syliin nukahtamista pois, toinen on kuitenkin vasta sen 5 kk!
Ja nuista vieraista. Musta on aika jännä juttu että jotkut vieraat ihmiset on vaan semmosia et ne saa kitisevänkin vauvan hyvälle tuulelle ja puhelemaan ja hymyilemään kuin Naantalin aurinko ja sitten on myös niitä jotka ei ymmärrä mistään mitään. Ja huuto vaan pahenee eikä lasta tuua vanhemmille takas ainekaan kovin helposti. itelleni semmosia vieraita harvemmin vastaan tullu, mut niille kannattaa vaan sanoo et mä nyt otan tän vauvan takas ja käyn syöttää sen.

Tyttö on muute ruennu tekee toiselle rinnalle silleensä et se n yhtää sitä. Tarraa kiinni, imasee ja vetäisee pään nii pitkälletaakse kun vain voi. Ja sitten uudestaan sama homma. Toiselle rinnalle ei tee sitä.

Meilläkin nyhdetään toista, imaistaan ja nykäistään. Ja sama toistuu ja toistuu. Yleensä saattaa vielä alkaa höpöttämäänkin sille, toiselle taas ei tee lainkaan niin. Ehkä se toinen on sen suosikki ja toinen vähemmän suosikki. :)

Meillä tulee nykyään aina suutahdus vasemmalle rinnalle. Siitä ei ainakaan sovi aloittaa tytön mielestä. Oikeeta on kiva lussuttaa lähes aina.

Lapsentahtisuus on mun mielestä ihanaa. Turha siitä on muiden neuvoa ja syliin nukahtaminen hellyttävää. Sylissä kun ei voi liikaa pitää, tätä mieltä olen vahvasti.

Pulloon mulla ei oo tarvetta muutoin opettaa, mutta vatsataudin aikana se olisi ollut tarpeen. Toki joskus pääsisi helpommalla jos joisi pullosta niin ei tarvitsisi miettiä vaikka harrastuksen (2-3 h matkoineen) aikana, että miten menee miehen kanssa.

Ongelmana massiivinen puklailu, tarkempaa kertomusta en jaksa kirjottaa. Nyt viime päivinä on puklua tullut niin järkyttäviä määriä että vauva on koko ajan nälkäinen. Sakeuttajaa kokeiltiin kerran aikasemmin neuvolan ehdotuksesta ja äskenkin sitä yritin kun tiesin sen auttavan. Vauva oli nyt vaan niin nälkäinen ja lisäksi väsynyt ettei sakeuttajan lusikalla syöttämisestä tullut mitään ja tutin saatuaan vauva nukahti sekunnissa. Nälkä siis jäi odottamaan heräämistä. täysimetyksellä ollaan joten oon ohjeiden mukaan sekoittanut sakeuttajan veteen ja syöttänyt lusikalla, minkä jälkeen imettänyt. Mietin nyt sitten että menisköhän maidonmakuinen sakeuttaja paremmin nälkäiseen masuun, jos kokeilisin pumpata maitoa ja syöttää pullosta sakeutettua rintamaitoa. Onko jollain kokemusta tästä? Se vaan mietityttää kun ei olla ennen pulloa kokeiltu ollenkaan, että onko tää nyt semmonen tilanne missä olis enemmän haittaa vai hyötyä ottaa pullo kokeiluun...?

Täällä niin jatkuu närppimissyöminen päivisin. Ympäristö kiinnostaa likaa. :sad001 No, sentään öisin ottaa takas... Nyt on alkanu tuollanen ihmeellinen imutus. Ikäänkuin syömisimu jää päälle, imee ylähuultaan köllötellessään. :anyone

Täällä taas imee viisi minuuttia ja sitten nukahtaa enkä saa hereille millään. Rytmi minkä luulin löytäneeni, katosi kuin pieru saharaan.

Et saa hereille millään? Pistä sänkyyn nukkumaan..eiköhän se sylissänukkuja siihen herää.. Pitkäjänteisyyttä hepsuli näiden asioiden kanssa. Päätä mitä haluat ja miten vauva itse rytmittyy..sitten lähdet vähitellen sitä kohti. Ja vaikka kahden viikon päästä mietit, että miten homma etenee. Ei yksittäisten päivien kaa tarvii vouhkata. Tai niin ku aiemmin kirjotit, että yritit rakentaa rytmin niin että pääsette ulos lenkille nukkumaan klo12. Ei se yhdessä päivässä tolleen rakennu millään. Rytmi on pitkän ajan tulos..ja jos se syntyy, niin ei se yhdessä päivässä mihinkään lopullisesti katoakaan.

Hmm. Jos puklailu alkoi ns. Yhtä äkkiä, voisko se liittyä täyteen mahaan+siihen että vauva alkaa liikkua enemmän?
Meillä ainakin puklailu hiukan lisääntynyt kun tyttö liikkuu enemmän, ruoka nousee helpommin ylös. sitten kun oon huomannu et tyttö alkaa liikkua levottomammin, lelut ei taho pysyä kädessä, tai rupee äänelle tiheästi oon nostanut sen röyhtäsylle ja sitten sen olo on helpottunu. Aina en ihan onnistu.
Ja nytten kun tyttö on sen 4,5kk oon aatellu aloitella kiinteitä, sekin vähän helpottaa puklailuun.

Ja jos vauva on nälkäinen+väsynyt, se usein tuppaa nukahtamaan ruokailun lopuksi, sitten antaa nukkua sen niin pitkään kuin nukuttaa ja syöttää sen vasta sitten kun se oikeasti osoittaa nälän merkkejä eikä heti heräämisen jälkeen. Jos siis herättyään tyytyväinen. Saa vatsa levähtää vähän pidempään. Ja nää oli vaan taas mun omaa pohdintaa, jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten:)

Onko muita täysimetyksellä vielä? Ajattelin jatkaa 6 kk asti jos vauva pysyy tyytyväisenä ja kasvaa riittävästi.

Takaisin