Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tääl on vissiin mennyt ohi tiheän imun kausi ku pojalla kiinnostaa muut asiat rinnan sijaan. Kyllä se syö, mut lyhyempiä aikoja. Siitä johtuen rinnat on täynnä melkein koko ajan ja pitää lypsää maitoa talteen ettei rinnat räjähdä. Äskenki sain lypsettyä käsin 110ml.

Täällä kans rinnat räjähtämispisteessä. Viime viikolla oli tiheä imu ja tällä viikolla ei suostuta rinnalle kuin 2-3 kertaa päivässä :( ja pumpulla en saa rintoja tyhjennettyä kunnolla. Max 40 ml kerralla.

Meillä kanssa tiheä imu pari viikkoa taaksepäin sai aikaan sen että tuntuu vähän väliä siltä että tissit räjähtää. Ja nyt on niin että kun tyttö imee ja maitoa alkaa herua kunnolla niin toinen rinta muuttuu todella pinkeäksi samalla, helpottaa hetken kuluttua. Iltaisin olen huomannut nukkumaan mennessä että enää ei riitä että syö yhden rinnan vaan on tarjottava molemmat jotta nukkuu kunnolla.

Mekin ollaan erottamattomat paitsi 2-3 h, jonka pärjää ilman tissiä kun ei pulloa huoli. Nyt täälläkin on reilun viikon ollut tiheämpää imua.

Taisi se 4kk tiheä imu vihdoin rantautua. Kolmatta päivää nyt. Nukkuu max40minuuttia. Saman verran malttaa olla hereillä ja taas on nälkä. Onneksi viime yönä oli vain yksi syöttö. Muuten yöt vaihtelee taas paljon.

Aatella Hepsuli, että sun vauva on jo melkein 5 kk! Tickeristä tuli vaan mieleen kuinka vinhaa vauhtia nämä pienet kasvavat.

Ärsyttää muuten vaihteeksi kun taas tätä puhuin että on tiheän imun kausi "niin se maito ei vain riitä" "siksi joudut syöttämään koko ajan". Oikeasti hei! Tasan neljä kuukautta ensimmäisestä tiheän imun kaudesta ja jo silloin kerroin kaikille mitä se tarkoittaa. Siitä seuraava oli kolmen viikon päästä ja taas sain selventää! Eikö se nyt jo mene kaaliin? Mies jo sentään tajuaa kun kävi itse lukemassa.

Toi on kyllä pirun ärsyttävää. Meidän tytöllä kun oli tiheät imut niin kaikki kommentoivat "annahan sille korviketta, että saat itse levätä". Ärsytti ihan kympillä, vaikka en näe korviketta mitenkään pahana. Olisivat mielummin hiljaa, jos eivät tiedä mistä puhuvat.

Kohta 4kk poika ilmaisi nälkänsä hokemalla "ämmää ämmää" pienen kitinän lomassa. Suloista :)

Joo siis ennen nälkäitku oli itkua nyt kitinää paljon ennen itkua tai sitten alkaa nyrkin lupsutus. Meillä sanotaan mammammammaaa... ;) Tää tiheä imun kausi vaan jatkuu..en tiedä miksi tämä ottaa nyt erityisesti mun voimille. 1,5h väliä syötöissä. Yöllä onneksi pidemmät välit.

Tiuku86, mulla on siina mielessa samanlaista taistelua, etta typy ei aina suostu rinnalle ja lypsaminen ei oikein tuota tulosta. Mulla tosin ei rinnat pakkaudu ennenkuin tuntien paasta, jos ollenkaan.
Meilla tuohon imemishalukkuuteen on aina valilla auttanut se etta paneudun hyvan imetysasennon loytymiseen. Tama on lahinna tarkoittanut, etta kaannan tyton kunnolla kyljelleen, vatsa vatsaa vasten ja vauvan alempi kasi mun kainaloon/kylkeen kiinni. Tama asento on usein helpottanut vauvaa rauhoittumaan rinnalle, vaikka joskus se ei toimi kauaa.
Musta tuntuu muutenkin, etta olen tehnyt paljon toita sen eteen, etta imetys jatkuisi korvikkeen annon rinnalla ja voi vitsit etta se onkin ollut stressaavaa. Olen kuitenkin tyytyvainen, etta on onnistunut vaikkei lahipiitista ole loytynyt kovin paljon tukea..

Nyt imetystä takana 3,5kk ja toistaiseksi selvitty ilman yhtäkään kunnollista rintaraivaria. Nyt tosin muu maailma kiinnostaa sen verran, että jos ei oikeasti ole nälkä, ei se tissin luputtelu kiinnosta. Meilläkin nukahdetaan rinnalle hyvin usein, mutta jos ei ole päikkäriaika tai yöunille meno, herätän pojan juttelemalla ja röyhtäyttämällä. Olen huomannut että jos poika nukahtelee rinnalle tai muualle pitkin päivää pikkuhetkiksi, hän on sitten tosi levoton ja ikäänkuin koko ajan käymässä torkkumaan.

Yöimetys on meillä varmaan tehokkain imetyskerta. Nyt on taas muutamana yönä syönyt vain kerran, mutta viime yönä esimerkiksi tyhjensi rinnan varmaan kahdessa minuutissa.

Olen siinä mielessä kyllästynyt imetykseen, että haluaisin käydä ilta-aikaan miehen kanssa jossain ja se ei nyt onnistu kun poika ei pulloa huoli. Mutta muutoin olen niin rakastunut meidän imetyshetkiin että jo nyt haikeudella mietin kuinka tämä vaihe jossain kohtaa loppuu. Taaperoimettäjäksi en oikein usko ryhtyväni.

Jos ei ole päikkäriaika? Öö miten voi toisen puolesta päättää että nyt et nuku? Kun olen miettinyt kun tänä tiheän imun kautena hän nukkuu tunti tai kaksi on hereillä puoli tuntia tai tunnin ja sitten alkaa jo haukotella ja nälkäkin on. Meidän poika syö ja nukkuu paljon. Pitäiskö tässä iässä olla jo enemmän hereillä?

Ja oon samaa mieltä että olen siinä mielessä kyllästynyt tähän touhuun kun se on niin sitovaa. Tässä ollaan kun pulloa ei huoli. En myös aio ryhtyä taapero imettäjäksi. Saa sitten maitoja muita jo.

Hepsuli vauvat on erilaisia, toiset nukkuu enemän ja toiset vähemän. Meillä ikää 3,5kk ja on jonkknlaista päivärytmiä jo; unet aapäivällä (1h), iltapäivällä (1-2h) ja alkuillasta (1h). Eilen nukkui kaikki unensa jostain syystä aikaistetusti, niin oli illastakin aikaisemmin yöunille käymässä (piti herätellä kylpyä varten). Yöunet siis klo 20-08 (yösyötöillä toki).

Minua imetyksessä eniten häiritsee vaaterajoitteneisuus. Jonnekin lähtiessä pitää miettiä kätevin imetysasu ja alkaa tuntua, että jatkuvaan samat vaatteet päällä.

Mä ainakin ihan kellosta katon, että jos on liian vähän aikaa ollut hereillä (esim.45min), niin en laita väsymismerkeistä nukkumaan vaan kokeilen viihdyttää vielä. Tää toimii meillä jo tokaa lasta..päikkärit pitenee, kun ei koko aikaa nuku ja ei tarvii nukuttaa vaan pistää vaan ulos vaunuihin. Mä käytän jopa pelkkää vaunukoppaa, kun ei tää tarvii heijausta vieläkään. Tälleen sen rytmin saa luotua mun mielestä..jos koko ajan antaa nukkua kaiken maan pikkupäikkäreitä, niin se on sit sellasta. Ihan mihin totuttaa ja tietty kaikkia vauvoja ei saa rytmitettyä yhtä helposti. Ja tietty vauvan mukaan, meillä tää toka nukkuu enemmän kuin esikoinen. Autoillessa huomaa, että kun tulee niitä pikkunukahteluja vähän väliä niin meinaa kunnon unet jäädä ja sit vauva on väsynyt koko päivän. Näin siis meillä..moni muukin tapa on hyvä!
Muoks. Miten tää tänne imettäminen-osioon päätyikin tää teksti. :D

Hepsuli, on ihailtavaa ja mielestäni täysin suotavaa elää ihan vauvantahtisesti jopa vuoden ikään saakka. Jos se siis tuntuu omalle vauvalle parhaalta. Mun on vaan pakko rytmittää päivää juurikin vähän päättämällä milloin on päikkärit jne. Muutoin meidän arki olisi melko kaoottista ja poika tyytymätön. Imettäminen on kyllä edelleen täydellisen vauvantahtista meilläkin.

Meillä esikoisen rytmit säännöllistyivät niin hyvin ja varhain, ettei sitten haitanneet välissä ne rytmittömät päivät, reissut jne. Haluaisin päästä tämän kuopuksen kanssa samaan. Koska kohta on kevät ja haluan liikkeelle!

Meillä ei rytmittömät päivät haittaa. Sammuu paremmin yöunille. ;)
Mua ärsyttää kans asurajoittuneisuus. Edelleenkään mitään imetys aatteita ostanut. Joku toppi ois kyl kiva. Jonkun luona voin imettää paidan alta mut sit on melkein yks toppi jos ei halua mahaansa näyttää.

Takaisin